Toyota iQ

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Joy

Re: Toyota iQ

Bericht door Joy » 13 feb 2009, 20:07

Toevallig Ahmed, vandaag precies dezelfde kleur langs zien rijden. Ik vind het echt helemaal niks :D

Ahmed

Bericht door Ahmed » 13 feb 2009, 22:39

Tja, hij is niet echt de mooiste nee, wel de grappigste :lol:

Nog belangerijk iets vergeten, voor dit exemplaar wordt 17k gevraagd :oops:

NSXRS

Bericht door NSXRS » 14 feb 2009, 12:57

Was eerst wel positief over de pers plaatjes en berichten van dit karretje TOTDAT ik de prijs zag :shock: 14K EX bpm :hammer: da's knap prijzig zeg...
Bovendien vraag ik me af hoe ze dit als 4-persoons kunnen betitelen, moeten de voorste 2 met de neus tegen de voorruit zeker..... :goodnight: Valt me zo op basis van interieurplaatjes hier en de prijs knap tegen :'(

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 15 feb 2009, 13:54

Tsja....uiteraard een reactie van mij :bag:

Prijs is vanaf 12990,= en je krijgt dan al VSC, 9 airbgs, LM velgen, AC, etc erbij dat is goedkoper dan de duurste Aygo waar minder op zit dus prijs is te rechtvaardigen.

Ruimte:

Ik pas op de achterbank *(diegene die mij kennen zeggen dit genoeg) en iemand van 180m past voor mij er zit een gigantisch 'gat' bij de passagier voor waardoor de stoel ver naar voren kan *(en uiteraard Zuid-Frankrijk is iets te ver)

Materiaalgebruik kan een middenklasser zijn......

Rijden: je denkt echt dat als je 120/130 rijdt dat je in een paar klasse's hoger rijdt je moet achter je kijken om weer te denken oja hij is 299cm lang!

Design: uiteraard persoonlijk.........ik vindt het wel leuk omdat het een keer geen retro is.

Tom

Bericht door Tom » 15 feb 2009, 14:03

Sommige invalidewagentjes zien er beter uit :)

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 19 feb 2009, 19:39

http://www.euroncap.com/results/toyota/IQ/347.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vraag me af hoe het zit wanneer iemand je vol achter op je botst. Ik heb zelf een keer meegemaakt(de Avensis die tegen me reed was total loss) en zou dan niet graag in een IQ zitten.

Ahmed

Bericht door Ahmed » 19 feb 2009, 19:54

Ding is zo klein, als je recht voor je kijkt, kan je vanuit je ooghoek de auto achter je zien :lol:

Hielke

Bericht door Hielke » 20 feb 2009, 17:02

Ik zou zo'n IQ helemaal moeten afkraken. 12.999 voor een 3 meter lange auto terwijl de Aygo, waarmee hij het grootste deel van z'n techniek deelt, slechts 8700 euro kost. Aygo biedt ook veel meer binnenruimte.

Ik snap de hele logica van het zo kort mogelijk willen houden van die IQ ook niet. Waarom? Ding is potdomme ook nog eens 30-40 kilo zwaarder dan de Aygo die bijna een halve meter langer is. Dat is toch stupide!!??

Veercomfort van Aygo is ook vele malen beter. Kan ook niet anders. Je zit bij de IQ bij wijze van spreken met je kont op de achteras. Ieder hobbel en bobbel wordt ongefilterd (tussen de wielen met grote wielbasis zit je altijd beter) doorgegeven.

Ik hoor zo'n Aygo helemaal niks te vinden. Maar intussen vond ik 'm met z'n direct besturing (10 keer beter dan de Aygo), vermakelijke wegligging, perfecte zitpositie en mooie afwerking juist heel aantrekkelijk.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 20 feb 2009, 18:42

Hielke schreef:Ik zou zo'n IQ helemaal moeten afkraken. 12.999 voor een 3 meter lange auto terwijl de Aygo, waarmee hij het grootste deel van z'n techniek deelt, slechts 8700 euro kost. Aygo biedt ook veel meer binnenruimte.Bullshit

Ik snap de hele logica van het zo kort mogelijk willen houden van die IQ ook niet. Waarom? Ding is potdomme ook nog eens 30-40 kilo zwaarder dan de Aygo die bijna een halve meter langer is. Dat is toch stupide!!??Al eens een IQ en een Aygo van dichtbij vergeleken? Dan snap je het...

Veercomfort van Aygo is ook vele malen beter. Kan ook niet anders. Je zit bij de IQ bij wijze van spreken met je kont op de achteras. Ieder hobbel en bobbel wordt ongefilterd (tussen de wielen met grote wielbasis zit je altijd beter) doorgegeven.bij de Aygo zit je ook met je kont op de achteras. Dat ie meer stuitert is normaal aangezien de wielbasis korter is. En dat is geen rocket science

Ik hoor zo'n Aygo helemaal niks te vinden. Maar intussen vond ik 'm met z'n direct besturing (10 keer beter dan de Aygo), vermakelijke wegligging, perfecte zitpositie en mooie afwerking juist heel aantrekkelijk.
Zo kerel, ik weet niet op wat die post is gebaseerd maar, hoe zal ik het zeggen, it's full of crap.
IQ techniek gebaseerd op de Aygo?!? Ding heeft op 1 krachtbron na hele nieuwe motoren. Achteras is multi link based tegenover de starre as van de Aygo... Trouwens, techniek van de Aygo is gedeeld met PSA en daar zit een contractje aan verbonden.

Dat een IQ zwaarder is is nogal wiedes. Dashboard van een Aygo is van karton. IQ heeft ook navi, 6 speakers ipv 0, zetels die je tenminste kan verstellen en eventueel automatische airco.

Veercomfort is irrelevant op een auto zoals deze 2.

Hielke

Bericht door Hielke » 21 feb 2009, 09:38

Multi link based achteras op de IQ?

Ja, als je een aansluiting linksachter en een aansluiting rechtsachter multi wilt noemen, dan wel.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 21 feb 2009, 13:33

Hielke,

Klok / klepel?

Heb je uitgebreid gereden in een Aygo en een IQ? Heb je de IQ eens heel goed bekeken etc?

Een Aygo is een heerlijk basis auto lekker puur ik vindt hem geweldig rijden!

IQ is gewoon voor 299cm een hoger segment kwa stilte en uitrusting is het een middenklasser.......erg knap van de engineers hoe ze dat ding hebben ontworpen!

Hielke

Bericht door Hielke » 22 feb 2009, 11:19

Ja, uitgebreid met beide auto's gereden.

Vind de Aygo er geweldig goed uitzien. Om er eens leuk een wat bochtjes mee te pakken is het een dynamisch drama. Een te indirecte besturing, veel te lange versnellingen. Ik had destijds na een ritje in een Panda gehoopt dat de Aygo ook zo zou sturen. Het zijn 2 totaal verschillende auto's. Voor een lang stuk autoweg zou ik altijd een Aygo nemen.

IQ is dynamisch een heel ander verhaal. Exemplaar dat ik reed was met z'n 68 pk vreemd genoeg niet vooruit te branden (in vergelijking met Aygo) maar de besturing was fantastisch. Ik heb echt zitten genieten in die auto. Ook veel beter dan de nieuwe Ka en Fiesta bijvoorbeeld die me ronduit tegenvielen. Blijf een probleem met de logica achter die slechts 2.99 meter hebben. Je zit daardoor wel heel erg op de achterwielen. Anderzijds druipt de stijl er door dat eigenwijze aan alle kanten vanaf. Ik mag 'm wel.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 22 feb 2009, 13:54

Oke Hielke perfect ik hou ervan dat mensen hun mening geven nadat ze gereden hebben!

Aygo als je er alleen in zit kan ik bijzonder hard de bochtendoor! met 4 man is het echt niet te doen maar ik kan erg genieten van een Aygo!

IQ stuurt erg oke en hij voelt veeeeel minder snel dan een Aygo alleen zit dat tussen de oren....als je op je teller kijkt valt het mee.

Hielke

Bericht door Hielke » 16 mar 2009, 10:57

Hielke schreef:Ja, uitgebreid met beide auto's gereden.

Vind de Aygo er geweldig goed uitzien. Om er eens leuk een wat bochtjes mee te pakken is het een dynamisch drama. Een te indirecte besturing, veel te lange versnellingen. Ik had destijds na een ritje in een Panda gehoopt dat de Aygo ook zo zou sturen. Het zijn 2 totaal verschillende auto's. Voor een lang stuk autoweg zou ik altijd een Aygo nemen.
Sneu dat ik hier m'n eigen quote ga gebruiken om die uitspraak te ontkrachten maar de eerlijkheid gebiedt het me. Door snel opeenvolgend met Panda en Aygo (107) te hebben gereden werd mijn blik op de laatste te gekleurd. Als selfproclaimed "autotester" doe ik het dus maar matig.

Heb een weekje terug ruim honderd kilometer in de instapversie van de Aygo van een familielid gereden. De grotendeels op zuinigheid ingestelde rit was bijzonder vermakelijk. Het verbruik was 1 op 19,9 en heb daarbij nog niet eens het onderste uit de kan gehaald vwb zuinig rijden. Heel indrukwekkend. Ik blijf erbij dat de auto in vergelijking met de Panda te lange versnellingsbakoverbrengingen en een te indirecte besturing heeft om dynamisch genoemd te kunnen worden. Maar daar gaat het bij de Aygo ook niet om. Ben je eenmaal aan die bakverhoudingen en dat sturen gewend dan doet ie het gewoon erg goed. Qua acceleratie is de Aygo heer en meester over mijn oude Bravo en in bochten is ie door zijn straffe voorvering en lage gewicht ondanks de 155 banden een leuke entertainer. Op de limiet geeft de besturing veel info en voelt de auto vertrouwenwekkend aan. Looks van het autotje heb ik altijd al über gevonden. Ik zit graag met mijn knieën naar buiten en de Aygo is een van de weinige kleine auto's waarin dat kan. Dashboard, snelheidsmeter en radio (standaard) zijn top. Enige echte nadeel vind ik de stoelen die simpelweg geen zijdelingse steun bieden.

Ik had kort voor de rit in de Aygo in 147 JTD gereden. Auto's doen het tegenovergestelde van elkaar heel goed. Qua comfort kun je de Alfa een Franse auto uit de jaren '70 noemen. Lange veerwegen, hele fijne demping schokbrekers, superstabiel in rechte lijn. Het vrij hoge gewicht van de auto is hier ook debet aan. Eenmaal in een langgerekte bocht stelt de Alfa sterk teleur. De auto wordt deinerig en de besturing is door z'n directheid (te direct) een onruststoker. Auto laat je niet voelen waar de grens ligt. Aygo is in dergelijke situaties briljant. Door strafheid voorveren en dempers ben je direct één met de neus van de auto. Ik vind dat heerlijk. M'n Bravo heeft dat, BMW's hebben dat, Aygo en IQ hebben dat ook.

Resumerend: Ik heb te vroeg en foutief een mening over de Aygo gevormd. Ben je aan de indirecheid van de besturing gewend en realiseer je je dat de lange overbrengingsverhoudingen een doel dienen (verbruik laag houden) dan is het simpelweg een verdomd leuke auto. Geen wonder dat ze zo goed verkopen.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 16 mar 2009, 11:15

Ik begrijp alleen niet waarom bijv. Smart, en dan nu deze Aygo, toch zo ontzettend duur blijven. Eigenlijk zijn ze het net niet,. Niet praktisch en blijven te duur. Waarom komt er niemand met een iets grotere auto (bijv. a la 1000 cc 4drs. Susuki Alto), waar je wel met 4 personen en wat bagage in kunt zitten voor een korte rit. Dit rijdt ook 1 op 25, is ook klein genoeg voor in de stad en met een consumentenprijs van Euro 4.500,-. Dus aanmerkelijk goedkoper maken. Volgens mij heb je dan een winner. Beetje terug naar het Trabant idee, ja, waarom niet? Maar dan is het een vrije keuze van mensen.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 16 mar 2009, 11:15

:?:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 16 mar 2009, 13:06

Ferdinand, de reden dat een Aygo een stuk goedkoper is:

gezamelijk met zn 3-en ontwikkeld
je ziet dat er slim is omgegaan met materialen en zodoende 'goedkoop' bijv. achterruit is achterklep en maar 1 ipv 2 gasveren
elektrische ramen kun je alleen opendoen aan die kant niet vanuit passagierszijde etc etc.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 16 mar 2009, 13:09

Kijk Hielke daar hou ik nu van....eerlijkheid , erop terugkomen etc. Maar waarom geloven jullie me nu pas ik roep al 3 jaar dat de Aygo best leuk is :twisted: :mrgreen:

Plaats reactie