Hydraulische (rally) handrem
- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Hydraulische (rally) handrem
Iemand ervaringen hiermee ?
Zie ook draadje http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 13&t=14077" onclick="window.open(this.href);return false;
Doel is dus een verticale hydraulische handrem in de EVO 8 MR RS in te bouwen waarmee je de achterwielen snel en kortstondig kan laten blokkeren. Dit om de auto dwars te zetten in korte bochten. Handrem zelf mag dus niet blokkeren in een lock-stand (fly-off type). Handrem los is rem los zeg maar.
- Wat gebeurt er met je originele (kabel) bediende handrem ? (Liefst hou ik die gewoon erbij. Originaliteit van de auto is voor mij erg belangrijk)
- Hoe leg je de link naar je "actief geregelde" middendiff die bij het gebruik van de handrem / blokkeren van je achterremmen wel direct even naar "open" stand moet schakelen. En bij het loslaten direct weer moet "locken".
- APK / keuring aspecten ?
- Quanta costa ?
- Wie heeft ervaringen ?
- Bedrijven die dit kunnen inbouwen in m'n EVO ?
Mark.
Zie ook draadje http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 13&t=14077" onclick="window.open(this.href);return false;
Doel is dus een verticale hydraulische handrem in de EVO 8 MR RS in te bouwen waarmee je de achterwielen snel en kortstondig kan laten blokkeren. Dit om de auto dwars te zetten in korte bochten. Handrem zelf mag dus niet blokkeren in een lock-stand (fly-off type). Handrem los is rem los zeg maar.
- Wat gebeurt er met je originele (kabel) bediende handrem ? (Liefst hou ik die gewoon erbij. Originaliteit van de auto is voor mij erg belangrijk)
- Hoe leg je de link naar je "actief geregelde" middendiff die bij het gebruik van de handrem / blokkeren van je achterremmen wel direct even naar "open" stand moet schakelen. En bij het loslaten direct weer moet "locken".
- APK / keuring aspecten ?
- Quanta costa ?
- Wie heeft ervaringen ?
- Bedrijven die dit kunnen inbouwen in m'n EVO ?
Mark.
- Andry
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Hydraulische (rally) handrem
Ik zou info inwinnen bij http://www.heuvel-motorsport.com" onclick="window.open(this.href);return false; Ik zag laatst een gehomologeerd Ralliart exemplaar (Ralliart RA626779S1) te koop voor 1450 GBP 
- Kasteel
- Berichten: 5442
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: Hydraulische (rally) handrem
Alex (die hier ook op forum zit) heeft er zelf eentje gemaakt, hiermee is wel zijn originele handrem komen te vervallen, maar volgens mij wel een veel goedkopere optie dan bovenstaande. Weet alleen niet hoe dit met APK ed gaat
.

- Dennis van der Schoot
- Berichten: 1573
- Lid geworden op: 12 mei 2007, 11:51
- Locatie: Tilburg
Re: Hydraulische (rally) handrem
Voor de apk moet je de handrem wel vast kunnen zetten,maar of hij nu hydraulisch werkt of kabels maakt niet uit,als hij maar op allebei de wielen werkt.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Hydraulische (rally) handrem
In het Sandtler boekje staan meerdere hendels/ventielen die je tussen de remleidingen kunt plaatsen. Mind you dat het mogelijk is dat de leidingloop hiervoor aangepast moet worden. Ik zou zelf inderdaad contact opnemen met v.d. Heuvel aangezien die nog net niet dagelijks zulke klusjes doen. Heb je ook nog een 1 of ander electronisch vangnet op die auto van jou? Want ik kan me voorstellen dat de computer er helemaal niks meer van begrijpt als jij ineens in dat remsysteem loopt te frotten :banaan: .
- Andry
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Hydraulische (rally) handrem
De Ralliart is zeker niet de goedkoopste door de homologatie. Mocht er ACD op zitten (ik weet niet of dat op een MR RS zit?) gaat de achterkant in unlock mode zodra de handrem wordt bedient. De is door Mitsubishi gedaan om oa. handrembochten te kunnen maken , zonder kans op overbelasting (schade) van het middendiff.
- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Hydraulische (rally) handrem
mr rs heeft echter geen ayc, abs, dsc, of andere shit. Wel een acd en
Homologatie is voor mij niet interessant. Nette inbouw en apk waardig waarbij originele handrem blijft zitten des te meer.
Binnenkort vdHeuvel maar even bellen.
Mark.

Homologatie is voor mij niet interessant. Nette inbouw en apk waardig waarbij originele handrem blijft zitten des te meer.
Binnenkort vdHeuvel maar even bellen.
Mark.
- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Hydraulische (rally) handrem
Hmmm, vandaag m'n vaste garage gebeld: Noop doen we niet, kan je beter naar de specialist gaan.
Moree gebeld: Hmmm, kan je beter naar vd Heuvel gaan die heeft ervaring ermee
vd Heuvel gebeld: Ja kan maar alleen in plaats van bestaande handrem en kosten zijn circa 2500 euro

Moet toch simpeler kunnen. Lijkt me. Wordt vervolgd...
Mark.
Moree gebeld: Hmmm, kan je beter naar vd Heuvel gaan die heeft ervaring ermee
vd Heuvel gebeld: Ja kan maar alleen in plaats van bestaande handrem en kosten zijn circa 2500 euro

Moet toch simpeler kunnen. Lijkt me. Wordt vervolgd...
Mark.
- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: Hydraulische (rally) handrem
Het moeilijkste lijkt mij de ventielen, die zullen waarschijnlijk eerst de doorvoer stroomopwaards naar voren toe moeten blokkeren en zo een eigen afgesloten circuit creëren eer de hydraulische handrem zelf zijn werk kan doen. Voor het aansluiten van alles zijn er vervolgens weer speciale tangen dat zou de moeite niet moeten zijn.
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Hydraulische (rally) handrem
2500 eur
zo dat is een flink bedrag.

- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Hydraulische (rally) handrem
Precies en dan een elektrnisch systeem dat de "originele handrem schakelaar" activeert zodat het middendiff unlocked...
Mark.
Mark.
- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: Hydraulische (rally) handrem
Electrisch systeem? Gewoon een druksensor/schakelaar in de leiding monteren die een stroompje naar die "originele handrem schakelaar" stuurt (zal wel een hele hoop gereken worden maar dit lijkt mij de meest eenvoudige oplossing). Anders trek je de stoute schoenen aan en stuur je een professioneel rallyteam een mailtje?markk schreef:Precies en dan een elektrnisch systeem dat de "originele handrem schakelaar" activeert zodat het middendiff unlocked...
Mark.
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Re: Hydraulische (rally) handrem
Doe mij maar een e30. 250 euro en klaar. Fly-off handrem, paar meter stalen remleiding en wat ventielen. Tevens kun je eventueel je originele handrem behouden, anders heb je een palletje voor op de hydraulische handrem die de hendel blokkeert voor de apk.
Heb de systemen bij vd heuvel ook wel eens gezien maar de kosten voor zon handrem in aanschaf alleen al is idd stukken duurder (zie voorbeeld andry) dan eentje van Ltec van een paar honderd euro
Wat wel een voordeel is van een dergelijk systeem is dat je meestal ook een remdrukverdeler plaatst. Heb je eventueel die handrem ook stukken minder nodig
. Kan me best voorstellen dat ze er zoveel voor vragen. Het kan best een werkje zijn wil je alles weer netjes weggewerkt hebben plus een stukje garantie.
Heb de systemen bij vd heuvel ook wel eens gezien maar de kosten voor zon handrem in aanschaf alleen al is idd stukken duurder (zie voorbeeld andry) dan eentje van Ltec van een paar honderd euro
Wat wel een voordeel is van een dergelijk systeem is dat je meestal ook een remdrukverdeler plaatst. Heb je eventueel die handrem ook stukken minder nodig

- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Hydraulische (rally) handrem
Ja prima maar ik ga geen group-X rally's rijden met die auto he.
Ik wil alleen wat makkelijker de auto dwars kunnen zetten.
Sjeft: Kun jij uitleggen hoe het werkt bij de e30 setup ?
a) Handrem heeft cylinder met vloeistof. Meestal twee onafhankeijke cylinders met vloeistof. Zijn er genoeg te koop rond de 200 euro.
b) De twee leidingen van de handrem voer je naar achteren. 1 naar linksachter, 1 naar rechtachter
c) Middels een veer/druk schakelaar op de nieuwe handrem laat je bij het aantrekken het handremlampje branden waardoor de ECU een diff-release doet
Alleen het aansluiten van de remleidingen achter snap ik nog niet. Tuurlijk t-stukje op je originele leiding gaat er nog wel in. Maar hoe voorkom je dat als je druk op het "leidingennet" zet dat je hoofdremcylinder/reservoir omhoog komt en er dus geen "druk" naar voren gaat. Vloeistof zoekt de weg van de minste weerstand. Dus naar voren naar het reservoir.
Mark.
Ik wil alleen wat makkelijker de auto dwars kunnen zetten.
Sjeft: Kun jij uitleggen hoe het werkt bij de e30 setup ?
a) Handrem heeft cylinder met vloeistof. Meestal twee onafhankeijke cylinders met vloeistof. Zijn er genoeg te koop rond de 200 euro.
b) De twee leidingen van de handrem voer je naar achteren. 1 naar linksachter, 1 naar rechtachter
c) Middels een veer/druk schakelaar op de nieuwe handrem laat je bij het aantrekken het handremlampje branden waardoor de ECU een diff-release doet
Alleen het aansluiten van de remleidingen achter snap ik nog niet. Tuurlijk t-stukje op je originele leiding gaat er nog wel in. Maar hoe voorkom je dat als je druk op het "leidingennet" zet dat je hoofdremcylinder/reservoir omhoog komt en er dus geen "druk" naar voren gaat. Vloeistof zoekt de weg van de minste weerstand. Dus naar voren naar het reservoir.
Mark.
- Wiebe GT
- Berichten: 392
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 17:21
Re: Hydraulische (rally) handrem
Als het zonodig goedkoop moet.....
Blokkeerpen uit je huidige handremhevel slopen, klaar!
APK? blokkeerpen er weer in.
Blokkeerpen uit je huidige handremhevel slopen, klaar!
APK? blokkeerpen er weer in.
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Re: Hydraulische (rally) handrem
Markk:
Ik heb deze H-handrem http://www.ltec.nl/ltec/product/93" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij de e30 gaat er 1 leiding weer uit naar de achterzijde die gaat naar een T-stuk wat weer de kracht over beide achterwielen verdeelt.
Die schakelaar overzetten van je orginele handrem lijkt me niet zon probleem. Een handige monteur kan dit zo voor je inbouwen.
Op rallysport staat hier een topic over: http://www.rallysport.nl/forum/viewtopi ... sc&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Op pagina 2 staat een schematje hoe het bij mij ook aangesloten zit, alleen zit op een e30 geen remkrachtverdeler (origineel) na het achterste T-stuk.
Een drukverdeler zorgt uiteraard voor de hoeveelheid druk. Alleen de druk op de vooras blijft altijd gelijk. Je kunt alleen de druk op de achterzijde veranderen.
Ik voorzie echter wel mogelijke problemen met je abs. Weet niet of dit uit kan in een MR?
Ik heb deze H-handrem http://www.ltec.nl/ltec/product/93" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij de e30 gaat er 1 leiding weer uit naar de achterzijde die gaat naar een T-stuk wat weer de kracht over beide achterwielen verdeelt.
Die schakelaar overzetten van je orginele handrem lijkt me niet zon probleem. Een handige monteur kan dit zo voor je inbouwen.
Op rallysport staat hier een topic over: http://www.rallysport.nl/forum/viewtopi ... sc&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Op pagina 2 staat een schematje hoe het bij mij ook aangesloten zit, alleen zit op een e30 geen remkrachtverdeler (origineel) na het achterste T-stuk.
Een drukverdeler zorgt uiteraard voor de hoeveelheid druk. Alleen de druk op de vooras blijft altijd gelijk. Je kunt alleen de druk op de achterzijde veranderen.
Ik voorzie echter wel mogelijke problemen met je abs. Weet niet of dit uit kan in een MR?
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 12 mar 2008, 13:16
- Locatie: Veldhoven
Re: Hydraulische (rally) handrem
Neem anders misschien eens contact op met: http://www.autobedrijfvanhoof.nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false; voor de mogelijkheden.
Zij zijn verantwoordelijk voor de EVO's van het paradigit rallyteam en hebben ook ervaring met straat EVO's.
Zij zijn verantwoordelijk voor de EVO's van het paradigit rallyteam en hebben ook ervaring met straat EVO's.
- Andry
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Hydraulische (rally) handrem
Markk,
Hier wat linkjes van MLR over hydraulische handremmen:
http://lancerregister.com/showthread.ph ... +handbrake" onclick="window.open(this.href);return false;
http://lancerregister.com/showthread.ph ... +handbrake" onclick="window.open(this.href);return false;
Het schema uit de link is voor zover ik weet niet 1 op 1 te gebruiken bij een Evo. In het schema is, zoals ik het lees, een v/a gescheiden systeem te zien en een Evo heeft een kruislings gescheiden systeem, dus lv/ra en rv/la.
http://lancerregister.com/showthread.ph ... brake+bias" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier wat linkjes van MLR over hydraulische handremmen:
http://lancerregister.com/showthread.ph ... +handbrake" onclick="window.open(this.href);return false;
http://lancerregister.com/showthread.ph ... +handbrake" onclick="window.open(this.href);return false;
Het schema uit de link is voor zover ik weet niet 1 op 1 te gebruiken bij een Evo. In het schema is, zoals ik het lees, een v/a gescheiden systeem te zien en een Evo heeft een kruislings gescheiden systeem, dus lv/ra en rv/la.
http://lancerregister.com/showthread.ph ... brake+bias" onclick="window.open(this.href);return false;
- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Hydraulische (rally) handrem
Ok, begin het te snappen.
1. Je hebt geen backpressure van de hydraulic handbrake naar de voorkant / het reservoir omdat het eerst wat de zuiger in de handbrake/remcylinder doet is de toevoerleiding afsluiten.
2. Aangezien moderne auto's vaak een diagonaal gescheiden (lv/ra, rv/la) systeem hebben lopen er twee leidingen naar achteren. Kortom in beide leidingen moet je een remcylinder monteren die door 1 handrem gelijktijdig wordt bediend. Dus 1 handrem ie twee individuele remcylinders heeft en die monteer je in de twee leidingen die naar achteren lopen.
3. Idealiter zit er op die "dual cylinder hydraulic handbrake" direct een instelbare remkrachtbegrenzer zodat je de rembalans voor/achter goed in kan stellen. Ook hier geldt dan weer dat dat er eigenlijk twee moeten zijn (1 voor elke leiding naar achteren) die door 1 draaiknop worden bediend.
Conclusie: Ik heb een handrem nodig die gelijktijdig twee remcylinders bediend en waarmee je met 1 draaiknop gelijktijdig twee begrenzers bediend.
Ach google ff voor me, kan 'em zo snel even niet vinden
Mark.
1. Je hebt geen backpressure van de hydraulic handbrake naar de voorkant / het reservoir omdat het eerst wat de zuiger in de handbrake/remcylinder doet is de toevoerleiding afsluiten.
2. Aangezien moderne auto's vaak een diagonaal gescheiden (lv/ra, rv/la) systeem hebben lopen er twee leidingen naar achteren. Kortom in beide leidingen moet je een remcylinder monteren die door 1 handrem gelijktijdig wordt bediend. Dus 1 handrem ie twee individuele remcylinders heeft en die monteer je in de twee leidingen die naar achteren lopen.
3. Idealiter zit er op die "dual cylinder hydraulic handbrake" direct een instelbare remkrachtbegrenzer zodat je de rembalans voor/achter goed in kan stellen. Ook hier geldt dan weer dat dat er eigenlijk twee moeten zijn (1 voor elke leiding naar achteren) die door 1 draaiknop worden bediend.
Conclusie: Ik heb een handrem nodig die gelijktijdig twee remcylinders bediend en waarmee je met 1 draaiknop gelijktijdig twee begrenzers bediend.
Ach google ff voor me, kan 'em zo snel even niet vinden

Mark.
- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Hydraulische (rally) handrem
en oh ja, don't worry about abs of ayc. Dat heeft een RS niet 

- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Re: Hydraulische (rally) handrem
Daarom is het speelgoed voor een EVO dus idd stukken duurder. Verklaart voor mij ook veel nu.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Rogerb en 2 gasten