RVS uitlaatklemmen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

RVS uitlaatklemmen

Bericht door Youp » 09 mar 2009, 17:24

Daar ben ik dus naar op zoek... Ik kan werkelijk nergens wat vinden en mijn automaterialenboer kan er ook niet aan komen...
Misschien is een van de grote nadelen dat ik een Franse auto heb met van die lelijke trompetflenzen.

Zo ziet een normale klem er uit
Afbeelding

Iemand een idee?

PatrickC2
Berichten: 270
Lid geworden op: 05 feb 2009, 22:01

Re: RVS uitlaatklemmen

Bericht door PatrickC2 » 09 mar 2009, 19:40

Ik heb toevallig afgelopen zaterdag een RVS klem gehaald bij Dutch Power Trading, zo eentje:

Afbeelding

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: RVS uitlaatklemmen

Bericht door wjn » 09 mar 2009, 20:00

Zie de betere watersportwinkel of scheepsmaterialenhandel.

Daar hebben ze deze (brede) en de gewone smalle in RVS. Geen roest meer onder de motorkap.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: RVS uitlaatklemmen

Bericht door Youp » 09 mar 2009, 22:17

Ik ben bang dat die klemmen niet gaan werken, het probleem is dus dat ik van die trompetflenzen heb.... Op deze foto kan je het misschien zien.

Afbeelding

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: RVS uitlaatklemmen

Bericht door frank de jonge » 11 mar 2009, 13:44

Waarom zou je RVS willen?

Aantrek moment van RVS is mindersterk dan gewoon staal.

Voordeel is weer dat het mooier blijft :hmmm:

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: RVS uitlaatklemmen

Bericht door Youp » 11 mar 2009, 14:43

frank de jonge schreef:Waarom zou je RVS willen?

Aantrek moment van RVS is mindersterk dan gewoon staal.

Voordeel is weer dat het mooier blijft :hmmm:
Het gaat niet om het mooie, wanneer RVS in contact komt met roestbaar metaal gaat het ook gewoon roesten. M'n uitlaat zit er nu bijna een half jaar onder en dit fenomeen is zich al voor aan het doen. Ik wil dus alles weer mooi blank schuren en vervolgens met RVS klemmen in elkaar zetten.

De gene die mijn uitlaat TIG gelast heeft, heeft ook met een nieuwe zaag mijn uitlaat doorgezaagd, niet met een zaag waar al ijzer/staal mee gezaagd was. Precies om de zelfde reden, ijzerdeeltjes in de las vervuilen de las en zorgen er voor dat het ook gaat roesten. Ik moet wel zeggen dat er in dat bedrijf naar erg hoge standaards gewerkt wordt en uitlaatjes lassen niet een van hun normale dagelijkse activiteiten is. :P

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: RVS uitlaatklemmen

Bericht door frank de jonge » 11 mar 2009, 14:52

Dat ligt eraan welk soort RVS gebruikt wordt. Je hebt meerdere soorten. Een echte goede RVS uitlaat zal niet door een non RVS onderdeel aangetast worden.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: RVS uitlaatklemmen

Bericht door Youp » 11 mar 2009, 15:06

frank de jonge schreef:Dat ligt eraan welk soort RVS gebruikt wordt. Je hebt meerdere soorten. Een echte goede RVS uitlaat zal niet door een non RVS onderdeel aangetast worden.
Je hebt inderdaad 2 soorten, AISI 409 en 304. 409 is flexibeler en meer hittebestendig, alleen blijft het niet mooi en gaat het oppervlakteroest vertonen na verloop van tijd. Dit RVS gebruiken de meeste autofabrikanten die af fabriek roestvrijstalen uitlaten leveren, zoals BMW. 309 is wat harder, wat minder goed bewerkbaar, het roest helemaal niet en is daardoor mooier. Het is alleen minder geschikt om een uitlaat van te maken omdat het eerder scheurt en minder hittebestendig is. Meestal zie je dat voorpijpen, spruitstukken, etc. Gemaakt worden van 409 en dempers (mooi gepolijst) van 309. Mijn uitlaat is dus gemaakt van 409 en gaat langzaam ook een beetje oppervlakteroest vertonen, dit is geen enkel probleem, alleen ga je er dan roestbaar materiaal bij brengen dan gaat het ineens wel hard roesten.

Vandaar dat ik RVS klemmen wil. :)

Welk materiaal is nou het beste? Het blijft gewoon een compromis. Anders moet je titanium nemen. ;)

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: RVS uitlaatklemmen

Bericht door frank de jonge » 11 mar 2009, 15:26

Zou ik voor titanium gaan als die RVS oplossing zo niet te verkrijgen is.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: RVS uitlaatklemmen

Bericht door Youp » 11 mar 2009, 15:27

frank de jonge schreef:Zou ik voor titanium gaan als die RVS oplossing zo niet te verkrijgen is.
Ik bedoel een titanium uitlaatsysteem. Ik kan al geen RVS klemmen vinden, laat staan titanium! :lol:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: RVS uitlaatklemmen

Bericht door frank de jonge » 11 mar 2009, 15:38

Dr is vast wel wat moois te krijgen :)

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: RVS uitlaatklemmen

Bericht door Eric H » 11 mar 2009, 16:36

Heb eens rondgekeken, maar wij hebben ze ook niet....sorry.....

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: RVS uitlaatklemmen

Bericht door Youp » 12 mar 2009, 13:36

Eric H schreef:Heb eens rondgekeken, maar wij hebben ze ook niet....sorry.....
Bedankt voor de moeite in ieder geval!

Iemand anders?

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: RVS uitlaatklemmen

Bericht door wjn » 12 mar 2009, 18:38

Als die uitlaat gemaakt is, kun je er dan geen "standaard" flenzen op laten zetten, zodat je ze met andere klemmen kunt vastzetten? Beetje mosterd na de maaltijd waarschijnlijk.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: RVS uitlaatklemmen

Bericht door Youp » 12 mar 2009, 18:52

wjn schreef:Als die uitlaat gemaakt is, kun je er dan geen "standaard" flenzen op laten zetten, zodat je ze met andere klemmen kunt vastzetten? Beetje mosterd na de maaltijd waarschijnlijk.
De uitlaat is al klaar. Dat zou betekenen dat ik weer terug moet om het ding opnieuw te laten TIG lassen...

Gebruikersavatar
GarreTT
Berichten: 464
Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:02
Locatie: Beetsterzwaag

Re: RVS uitlaatklemmen

Bericht door GarreTT » 12 mar 2009, 20:16

Als je even Googled op stainless v-band clamp kun je wel wat buitenlandse leveranciers vinden. Ik heb in Nederland niks kunnen vinden of ik ken de NL benaming niet :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten