accuut inhoudende e39 540

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

accuut inhoudende e39 540

Bericht door Paskal » 10 mar 2009, 22:04

Na 11.000 km had mijn e39 540 afgelopen vrijdagnacht geen zin meer. Op de terugweg van de wintersport in de Ardennen hield hij een fractie van een seconde in. Gas geven en hij liep weer door. Nabij Luik werd het probleem echter erger en het leek alsof af en toe de ontsteking compleet de weg kwijt was. 1 sec compleet niks meer en dan in één klap was alles er weer.

Nabij het vliegveld Maastricht vond hij het welletjes. Het inhouden werd steeds erger totdat hij er compleet mee stopte. Alle lampjes e.d. bleven het wel doen, maar hij sloeg af en was met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen. ANWB erbij, elektronische storing, geen OBD-stekker dus niet uit te lezen en dus op de afsleper en verder huiswaarts met een nwe Zafira :?

En je raadt het al: auto afgeleverd bij mijn BMW-specialist en eenmaal bij "de dokter" start hij direct en loopt ie als een zonnetje.... Aan de computer gehangen, maar niks meer te vinden :(

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn en welk forum the place to be is om deze vraag ook te stellen? Heb namelijk weinig zin om te wachten totdat hij weer een keer stil valt. Zit zelf aan iets in de ontsteking (MAP-sensor of zo) te denken....

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door Tristan » 10 mar 2009, 22:08

Klinkt als een probleem die mij pa z'n 540i ook had. Ook ineens compleet stilgevallen op de Afsluitdijk. Uur staan blauwbekken op de dijk. Auto af moeten slepen en later bij de dealer liep de auto weer. Konden toen niks vinden maar hadden voor de zekerheid software compleet gereset. Volgens mij daarna niet meer voorgekomen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door Knot » 10 mar 2009, 22:22

Daar zat ik ook aan te denken, compleet herprogrammeren van het DME brein.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door GTRene » 10 mar 2009, 22:26

resetten zou kunnen, echter dezelfde problemen krijg je ook met bv een losse massa of plus van je startmotor...check die beide ff alle aansluitingen van je hoofdstroom. sowieso bij je startmotor, die is belangrijk ook voor de rest van de stroomtoevoer.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door Joy » 10 mar 2009, 22:29

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... p=14952147" onclick="window.open(this.href);return false;

Komt dat overeen ?

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door Paskal » 10 mar 2009, 23:33

@ Joy: posts op bimmerforum lijken wel overeen te komen idd.

@ Rene: rest van de auto had wel meer dan voldoende stroom dus lijkt me niet dat het in slechte massa-contacten e.d. zit...

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door EG » 11 mar 2009, 00:59

Brandstofpomp die (heel soms) beetje gek zit te doen? Misschien relais die vreemd doet (of whatever van toepassing bij zo een apparaat). Denk ook niet dat de computer dit soort dingen kan zien...

Hoeft niet per se onsteking te zijn, geen brandstof is geen gang meer dus dat kan het ook zijn.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door Paskal » 11 mar 2009, 01:20

ANWB-man had de brandstofslang onder de kap al losgetrokken en daar zat nog volle druk op, dus brandstofpomp lijkt zeer onwaarschijnlijk....

Uiteraard zelf ook wat gegoogled en kom de nokkenassensor en de krukassensor veel tegen bij vergelijkbare problemen met de e39 dus die ga ik maar een preventief vervangen. Kosten een paar tientjes per stuk en na 12 jr kan het sowieso geen kwaad om ze eens een keer te vervangen. Dan weet ik in ieder geval 100% zekers dat het daar niet aan ligt...

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door frank de jonge » 11 mar 2009, 09:09

Nokkenas sensor heb ik ook kaduuk gehad van de 328 maar omdat euvel draaide de motor wel gewoon.
Alleen zat geen gang in onder de 4000rpm omdat de Vanos niet werkte.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door Paskal » 23 mar 2009, 10:03

De krukaassensor & nokkenassensor zo'n 1,5 wk geleden vervangen....
Helaas, vorig weekend ergens onderweg hield hij weer zo nu en dan in. Niet echt een prettig rijden als je weet dat hij op een gegeven er spontaan helemaal mee kan stoppen :( Heb nu de 205 GTi maar uit de stal getrokken en cross daarmee in de rondte wat overigens ook totaal geen straf is :)

Heb getracht een patroon te ontdekken in het inhouden, maar dat is er totaal niet. De ene keer rij ik 45 km lang met een max speed van 80 en dan houdt hij ergens na 45 km in. De andere keer begint hij na 10 min. al met zo nu en dan inhouden, vervolgens 70 km niet, dan weer wel etc... Toerental valt helemaal terug gedurende 0,1 sec en daarna pakt hij hem direct weer op. Overige elektronica blijft het goed doen, geen storingen op dashboard etc. Er is geen touw aan vast te knopen :(

Echt niet funny aangezien er totaal geen storing uit te lezen is. Wil er best mee gaan rijden en wachten totdat hij weer stil valt. Probleem is echter dat afslepen en daarna uitlezen waarschijnlijk weer resulteert in een goed lopende wagen bij de BMW-garage :(

Gebruikersavatar
Max V
Berichten: 2646
Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
Locatie: Arnhem

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door Max V » 23 mar 2009, 10:13

Misschien moet je continu blijven filmen in de auto. Als het probleem zich dan voordoet en bij de dealer niet, kun je ze dat laten zien.

Nadeel is wel dat je dan veel moet filmen :P

Adwo
Berichten: 517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door Adwo » 24 mar 2009, 00:58

Paskal,

Vervelend!

Heb je hem al bij de dealer laten uitlezen? Er zijn maar weinig OBD lezers die de speciale BMW codes kunnen uitlezen omdat e.e.a. niet OBD-2 compliant is.

Grote kans dat je dan wel een foutcode tegenkomt..

Het zouden ook de bobines kunnen zijn, maar alle 8 tegelijk is bijna niet mogelijk... LMM lijkt me waarschijnlijker...

Suc6!

Adwo

Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:20
Locatie: Groningen

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door Harry » 24 mar 2009, 08:38

Adwo schreef: LMM lijkt me waarschijnlijker...

Suc6!

Adwo
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht met dat patroon van opeens volledig inhouden.
Rotte stekkerverbinding? Aangezien het probleem zich nogal wisselend voordoet.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door Niels » 24 mar 2009, 09:15

Verschrikkelijk irritant zulke storingen. Ik heb als stagiare een keer een dag met een Transit rondgereden die een dergelijke storing. De hele rit de computer aangesloten. Auto zou volgens de klant een paar keer per dag uitvallen waarna deze na een minuut of vijf weer te starten was. Bij mij heeft ie het de hele dag gedaan zonder ook maar één hik te geven :bag:

Krukas positie sensoren staan wel met stip op een maar als een sensor kapot is dan is ie meestal ook echt kapot en na vervanging zou het niet meer moeten voorkomen. Toch zou ik zoals Rene al aangaf de massadraden eens goed bij langslopen. Massadraden zijn vaker bron van ellende dan je denkt. Je zal niet de eerste zijn die stil komt te staan door een "ophoping" van statische stroom waardoor je ECU van slag raakt.

Ik zou iig een steeksleutel 10-11 meenemen zodat je bij de storing eens de pluspool van de accu kunt loshalen. Leg die even aan massa voor een halve minuut en sluit em dan weer aan. Ik heb wel eens meegemaakt dat het bij een A8 hielp waar achteraf een Playstation 2 was ingebouwd. Kan ik afraden, wat een ellende geeft dat :wink:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door Paskal » 31 mar 2009, 22:05

De garage-houder heeft het inmiddels zelf ook een meer mogen ervaren :) Brandstofpomp is inmiddels gewisseld voor een ander exemplaar en het brandstoffilter vervangen.

Schrik niet............. de 540 is compleet BMW-dealer onderhouden.... ik heb alle rekeningen erbij.

En wat trek je uit die auto???? Een brandstoffilter uit oktober 1997 :shocking:
Da's eigenlijk te schandalig voor woorden of niet?

Inmiddels weer 120 probleemloze testkilometers afgelegd dus let's hope dat dat het probleem was....

Adwo
Berichten: 517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door Adwo » 31 mar 2009, 22:55

Hopelijk was dat het...

Brandstoffilter nog nooit vervangen is wel vreemd ja? Zeker als het op een van de vele rekeningen staat die ik bij de BMW dealert mocht afrekenen!

Groet,

Adwo

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door Paskal » 31 mar 2009, 23:15

Hey Adwo,

Stond op geen enkele rekening, maar ik was niet op het idee gekomen om alle rekeningen na te lopen op een brandstoffilter. Ik ging er simpelweg even vanuit dat dat bij Inspectie 1 of 2 wel vervangen zou worden. Niet dus :(

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door Hans » 01 apr 2009, 07:49

Wat voor benzine tank je meestal/altijd? Merk benzine, of onbemand/witte pomp?

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door Paskal » 01 apr 2009, 08:08

Aangezien de Shell vlak bij mij het goedkoopste is, ga ik daar altijd voor. Hij wordt daar zeer regelmatig gevuld met RON95 :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door GTRene » 01 apr 2009, 10:49

Paskal Morriën schreef:Aangezien de Shell vlak bij mij het goedkoopste is, ga ik daar altijd voor. Hij wordt daar zeer regelmatig gevuld met RON95 :)
Schell is lekker schoon, maar Ron 95 in de 540 motor :hmmm: ik zou een paar tanken Ron 98 proberen, in men Hartge met M62 (vergroot e.d. naar 5.0) mag alleen Ron 98 in...heb wel eens die speciale van de schell gedaan maar dat is Ron 97 dat gaat een paar tankbeurten heel goed en daarna krijgt ie toch andere plofjes waarvan ik dacht hm...zo wil ik dat niet, en met Ron 98 no problem, lekkere volle plofjes :mrgreen:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door Paskal » 01 apr 2009, 11:10

GTRene schreef:Schell is lekker schoon, maar Ron 95 in de 540 motor :hmmm: ik zou een paar tanken Ron 98 proberen, in men Hartge met M62 (vergroot e.d. naar 5.0) mag alleen Ron 98 in...heb wel eens die speciale van de schell gedaan maar dat is Ron 97 dat gaat een paar tankbeurten heel goed en daarna krijgt ie toch andere plofjes waarvan ik dacht hm...zo wil ik dat niet, en met Ron 98 no problem, lekkere volle plofjes :mrgreen:
Heb van de 11.000 km zo'n 5.000 km op Ron 98 gereden, maar merkte totaal geen verschil qua loopclultuur en verbruik dus gooi er nu maar weer Ron 95 in.......

Hoe dan ook zal het inhouden echt niet veroorzaakt worden door Ron 95..... een benzinefiltertje van 12 jr en 160.000 km oud is echter niet echt bevorderlijk voor het doorstromen van benzine lijkt me :?

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door Casper » 01 apr 2009, 11:34

Die M60 motoren kunnen prima op Ron95. Volgens mij zijn ze zelfs geëngineerd op Ron91

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door Ar » 01 apr 2009, 11:51

Casper schreef:Die M60 motoren kunnen prima op Ron95. Volgens mij zijn ze zelfs geëngineerd op Ron91
Ja, de keren dat ik met de m60 op benzine rij gaat 95 prima, de rest op LPG. :lol: Volgens mij is de e39 V8 er alleen met een m62.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door GTRene » 01 apr 2009, 11:58

Paskal Morriën schreef:
GTRene schreef:Schell is lekker schoon, maar Ron 95 in de 540 motor :hmmm: ik zou een paar tanken Ron 98 proberen, in men Hartge met M62 (vergroot e.d. naar 5.0) mag alleen Ron 98 in...heb wel eens die speciale van de schell gedaan maar dat is Ron 97 dat gaat een paar tankbeurten heel goed en daarna krijgt ie toch andere plofjes waarvan ik dacht hm...zo wil ik dat niet, en met Ron 98 no problem, lekkere volle plofjes :mrgreen:
Heb van de 11.000 km zo'n 5.000 km op Ron 98 gereden, maar merkte totaal geen verschil qua loopclultuur en verbruik dus gooi er nu maar weer Ron 95 in.......

Hoe dan ook zal het inhouden echt niet veroorzaakt worden door Ron 95..... een benzinefiltertje van 12 jr en 160.000 km oud is echter niet echt bevorderlijk voor het doorstromen van benzine lijkt me :?
12 jaar :shocking: en 160.000km :lol: damn, ga je schamen das veels te lang :lol: knieperd :wink:
Denk dat bij de auto (peugeot 106 sport 1.4 2001) van een vriendin van mij ook het filter vervangen moet worden, hij krijgt niet voldoende druk? houd dus in vooral bv met aanhanger dan ist helemaal erg en onder vollast...maar als je heel iets gas geeft loopt ie mooi, en bij volgas een hol geluid maar niet veel go :lol:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: accuut inhoudende e39 540

Bericht door Paskal » 01 apr 2009, 12:10

GTRene schreef: 12 jaar :shocking: en 160.000km :lol: damn, ga je schamen das veels te lang :lol: knieperd :wink:
Mijn tekst enkele posts hierboven wel gelezen :?: :?: Ik ben zekers nie de knieperd..... da's die f***** dealer :evil:
Compleet dealeronderhouden BMW 540 is het vanaf km.stand 0 inclusief alle rekeningen en meerdere malen Inspectie 1 en 2 etc.... Des te groter was mijn verbazing toen we vorige week een brandstoffilter uit oktober 1997 naar voren toverden uit de auto :shock:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast