Autohandel in zwaar weer (geen roddel en achterklap aub)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Wel of geen auto kopen in het huidige economische klimaat ?

Ja, zonder voorbehoud, ik was het toch al van plan.
41
34%
Ja, maar ik neem alle tijd en koop niet de eerste de beste auto die ik leuk vind.
38
31%
Nee, tenminste niet binnen een jaar, eerst maar eens afwachten hoe het loopt.
16
13%
Nee, zeker de komende 3 á 4 jaar niet. Mijn huidige auto is nog goed genoeg.
17
14%
Nee, ik rij hem op tot aan het hek van de sloperij.
10
8%

Totaal aantal stemmen: 122

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Re: Autohandel in zwaar weer (geen roddel en achterklap aub)

Bericht door Wouter81 » 04 mar 2009, 09:06

Idee krijg ik ook wel eens. Opportunisme viert hoogtij. Het is nu makkelijk meeschreeuwen dat je geld nodig hebt en het is ook een mooi moment om die reorganisatie door te voeren, onder het mom van crisis.

Ik wil ook wel 2 miljard van Bos. Leg ik een circuit aan in Friesland en zorg ik daarna voor een hoop werkgelegenheid. 8)

Snipe

Bericht door Snipe » 08 mar 2009, 10:56

Top ways to waste money, first lesson
Of toch licht aan het einde van de tunnel?

Nieuwe Saab-dealer in Apeldoorn
07-03-2009 09:19
Met ingang van 1 april 2009 krijgt Saab weer een dealer in Apeldoorn. Het dealerschap verdween eind vorig jaar uit die stad door het faillissement van Janse Premium Cars.
Onder de naam Saab Apeldoorn starten de initiatiefnemers Ruud Blokhuis en Fernand Andringa vanuit het oorspronkelijke pand van Auto Janse. Andringa is de voormalig bedrijfsleider van Janse en wordt in het nieuwe bedrijf verantwoordelijk voor de operationele zaken. Ook de rest van het personeel is afkomstig van Janse. Blokhuis is bedrijfseconoom en directeur bij het Zwolse architecten- en ingenieursbureau BDG. Hij was niet eerder werkzaam in de autobranche.

Vertrouwen
De nieuwe onderneming richt zich uitsluitend op de verkoop en het onderhoud van Saabs. "Ik rijd al jaren Saab en vind het een fantastisch merk en product", zegt Blokhuis. "Natuurlijk zijn het lastige tijden, zeker ook voor een merk als Saab. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het merk er in de toekomst weer helemaal bovenop komt. Anders zou ik zo'n investering niet doen."
http://www.automotive-online.nl/merkkan ... doorn.html

Niels v D

Bericht door Niels v D » 08 mar 2009, 12:56

Zag het gister inderdaad op de ruiten geplakt staan, Saab Apeldoorn wordt het nou volgens mij?

Saab is best een leuk merk, maar momenteel niet echt een verkooptopper...Zal mij benieuwen hoelang het stand houd..

Tom

Bericht door Tom » 08 mar 2009, 13:06

Normaal juich ik ondernemerschap toe maar in dit geval denk ik dat ze gestoord zijn. In deze tijden een Saab dealer beginnen, je moet maar durven.

Snipe

Bericht door Snipe » 10 mar 2009, 10:07

Nog iemand die gelooft in de goede afloop bij Saab.

Ton van Kuyk koopt Kroymans Alkmaar
09-03-2009 16:00
Volvo-dealer Ton van Kuyk neemt de Saab- en Alfa Romeo-dealeractiviteiten van Kroymans Alkmaar over. Van Kuyk gaat beide merken voeren vanuit een eigen pand in Alkmaar waar nu Purecars gevestigd is, het exclusieve occasionlabel van het bedrijf. Een groot gedeelte van het personeel van Kroymans maakt de overstap naar Van Kuyk.

Voor Ton van Kuyk zijn beide merken nieuw. Het bedrijf heeft vijf Volvo-dealerschappen. "Wij waren op zoek naar nieuwe merken. Dat moesten premium merken zijn met een sterke, eigen identiteit. Die hebben we gevonden met Saab en Alfa", aldus Jacco de Boer van Ton van Kuyk. "Bovendien zitten beide merken niet in het Volvo-vaarwater."

Het moment van instappen is volgens De Boer precies goed. "Er worden nu minder hoge eisen gesteld aan het voeren van deze merken. Maar beide merken hebben volop potentie. Het kan alleen maar weer beter gaan. Als Saab afscheid neemt van General Motors dan krijgt de eigen identiteit weer volop de ruimte."

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 10 mar 2009, 10:14

Wat een marketinggelul... premium merken met sterke identiteit... Haha, merken die bijna geen auto meer wegzetten. De Fiat dealer waar wij onze auto's vandaan hebben, daar was ik vorige week nog. Verkocht Fiats bij bosjes, de laatste Alfa was alweer 14 dagen terug. En premium durf ik Alfa ook niet te noemen. Qua afwerking en kwaliteitsbeleving kan Alfa nooit op tegen de Duitsers.

En een Saab dealerschap lijkt me helemaal zelfmoord, met zo'n karig en verouderd modellenprogramma.

Zal het wel voor een prikje hebben kunnen overnemen dat dealerschap, anders lijkt het me vrij kansloos.

Snipe

Bericht door Snipe » 10 mar 2009, 10:19

@ Wouter: voor mijn gevoel is Alfa wel meer premium dan bijvoorbeeld Fiat. Dat de afwerking niet op Duits niveau is, doet daar voor mij niet zo veel aan af.

Enneh..... Je kunt zo'n dealerschap dan misschien wel voor een prikkie overnemen, dan nóg moet je investeren. Showroom, auto's, werkplaatsapparatuur...... Ik denk dat ik momenteel liever aandelen Fortis zou kopen dan een Saab-dealerschap zou beginnen 8)

Snipe

Bericht door Snipe » 10 mar 2009, 10:22

Nog een nieuwtje, dit keer van spitsnieuws.nl:

Lidl gaat auto's verkopen
De Duitse prijsvechter Lidl gaat online auto's verkopen. Op de website staan een Opel Corsa voor 10.570 Euro en een Volkswagen Polo voor 13.645 Euro te koop. Een korting van ongeveer 25% op de normale verkoopprijs.

Ook bij onze oosterburen is het aantal autoverkopen ingestort. Als extra stimulans krijgt iedereen die zijn auto ouder dan 9 jaar inruilt voor een energiezuinige nieuwe, 2500 euro bonus.

Christoph

Bericht door Christoph » 10 mar 2009, 10:27

Daar gaat die 2500 euro nog vanaf, dus kan je voor een kleine 8k een nieuwe auto rijden, netjes toch?

JohanH

Bericht door JohanH » 10 mar 2009, 10:34

Wouter81 schreef:Wat een marketinggelul... premium merken met sterke identiteit... Haha, merken die bijna geen auto meer wegzetten. De Fiat dealer waar wij onze auto's vandaan hebben, daar was ik vorige week nog. Verkocht Fiats bij bosjes, de laatste Alfa was alweer 14 dagen terug. En premium durf ik Alfa ook niet te noemen. Qua afwerking en kwaliteitsbeleving kan Alfa nooit op tegen de Duitsers.
Bij de Alfa Romeo dealer in Leeuwarden is dat ook geen wonder, zelfs bij de lokale Mazda dealer was de verkoper minder onbeschoft. Bij beide zaken loop ik niet meer naar binnen om een auto te halen, dan kijk ik wel wat verder weg.

Het scheelt natuurlijk ook dat premium merken doorgaans grotere en luxere auto's hebben die het momenteel minder doen gezien de benzine prijzen vorig jaar en de investering die je voor een dergelijke auto moet doen als je'm nieuw koopt tegenover de hoge afschrijving momenteel. En waarschijnlijk dat mensen die een 'standaard' Fiat halen wat minder kieskeurig zullen zijn en dat soort gedrag van verkopers accepteren.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 10 mar 2009, 10:38

Is niet Leeuwarden ;) maar Heerenveen. Bij de laatste goede ervaringen, Leeuwarden ken ik niet.

Maar Alfa is IMO amper 'premium' (erg woord) te noemen. Standaard FWD karretjes. Een MiTo is gewoon een Grande Punto in een ander jasje, een 159 is een verouderd FWD hok met amper ruimte en veel mindere afwerking dan een willekeurige Passat / Insignia / A4 / 3-serie whatever, de 147 is ook erg oud en de opvolger hebben we nog steeds niet voorbij zien komen, de Brera is een auto die ze qua gewicht in de olifantenafdeling van dierenpark Emmen kunnen plaatsen en de GT is ook al verouderd en qua interieur en afwerking al helemaal niet premium maar gewoon zeer matig. Autosport doen ze ook al niet meer aan bij Alfa dus ik vind het eigenlijk maar niks. Enige leuke is de 8C :) maar ja, dat prijskaartje.... :bag:

Snipe

Bericht door Snipe » 10 mar 2009, 11:02

Een 147 is echt te oud, maar een GT, een Mito of een 159 zou ik zeker overwegen;
- als de dealers niet om de haverklap failliet waren
- als ze wat degelijker/beter afgewerkt zouden zijn
- als een BMW niet veel beter reed

Ik rijd in een BMW, da's eigenlijk geen vergelijk, maar als je least.... Ik zie echt niet in waarom je dan zo'n suffe Volkswagen zou nemen terwijl je voor hetzelfde geld een Alfa hebt.

JohanH

Bericht door JohanH » 10 mar 2009, 11:06

In het geval van Alfa Romeo is het 'premium' gedeelte vooral de prijs en in mindere mate het design Wouter, de Mito is duurder dan een vergelijkbare Punto en voor een kale, tragere 159 betaalde ik meer dan mijn full options Accord :hammer: Vergeleken bij een 156 (dat is dan wel weer een gave Alfa imho) stuurt de 159 ook nog eens als een boot. De opvolger van de 147 is toch al aangekondigd trouwens? De 169 hoor je nog steed wilde verhalen over, maar ik vrees dat dat ook een FWD wordt.

En kijk ook eens naar de Exeo vs A4, de Phaeton of zelfs de ronduit slechte verkopen van de Accord in Nederland. Het logo/naampje op de auto is voor veel mensen genoeg om meer te betalen of een auto domweg over te slaan.

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 10 mar 2009, 19:42

Snipe schreef: Ik rijd in een BMW, da's eigenlijk geen vergelijk, maar als je least.... Ik zie echt niet in waarom je dan zo'n suffe Volkswagen zou nemen terwijl je voor hetzelfde geld een Alfa hebt.
Een 3 serie is goedkoper in de lease dan een vergelijkbare 159. Een 159 is relatief duur in de lease. Puur vanwege zijn restwaarde.

Snipe

Bericht door Snipe » 10 mar 2009, 20:09

StefanCS schreef:
Snipe schreef: Ik rijd in een BMW, da's eigenlijk geen vergelijk, maar als je least.... Ik zie echt niet in waarom je dan zo'n suffe Volkswagen zou nemen terwijl je voor hetzelfde geld een Alfa hebt.
Een 3 serie is goedkoper in de lease dan een vergelijkbare 159. Een 159 is relatief duur in de lease. Puur vanwege zijn restwaarde.
Oké, maar dan gaat het over de basis-3. Dan zeg ik: een 159 heeft een rijkere uitstraling dan een 318d wieldop-editie.
Maar Alfa vind ik persoonlijk meer een concurrent voor Volkswagen dan voor BMW, een BMW is toch meer een klasse apart in de zin dat de bestuurders er met geen stok zijn uit te slaan, terwijl bij veel andere merken de merkentrouw wat minder is.

Shakes

Bericht door Shakes » 10 mar 2009, 20:30

Kom nou,

BMW is gewoon net zo goed/slecht als alle andere merken. Ok iets minder slecht dan Alfa maar ik hoef voor m'n verdriet echt geen BMW meer.

Saab dealerschap? Ik zou slecht slapen. Koop wel iets van Toyota ofzo. Hoef je niet elke maand aan jezelf de kosten aan jezelf te blijven verantwoorden.

Michel P

Bericht door Michel P » 10 mar 2009, 20:42

Alfa bestaat formeel al jaren niet meer. Kijk eens hoe zwaar zo'n 159 is, gaat echt nergens meer over. Saab is en blijft ook een opgewarmde hap met nog wat sentiment kopers, maar de meeste echte Saab liefhebbers zijn afhaakt toen het een GM met Saab logo werd, of zijn in hun oude "echte"Saab blijven rijden.

Michel

Snipe

Bericht door Snipe » 10 mar 2009, 20:47

Nandor schreef:Kom nou,

BMW is gewoon net zo goed/slecht als alle andere merken. Ok iets minder slecht dan Alfa maar ik hoef voor m'n verdriet echt geen BMW meer.
Hohohohoho, ik zeg niet dat het beter is, ik zeg alleen dat BMW-rijders eenkennige gekken zijn. Dat impliceert dat ze minder snel op een ander merk zullen overstappen dan de gemiddelde leaserijder.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 10 mar 2009, 20:58

Snipe schreef:
Nandor schreef:Kom nou,

ik zeg alleen dat BMW-rijders gekken zijn.
I'm with stupid :)

Shakes

Bericht door Shakes » 10 mar 2009, 21:00

ik ook!

Max V

Bericht door Max V » 10 mar 2009, 23:12

Met plezier een gek dan maar :D

Buco

Bericht door Buco » 11 mar 2009, 00:27

En zo is het cirkeltje weer rond, net zolang alle merken afkraken totdat we uiteindelijk weer bij BMW uitkomen, want er is natuurlijk maar 1 (te duur) merk...

Gr.

Snipe

Bericht door Snipe » 11 mar 2009, 00:29

Maximus schreef:Met plezier een gek dan maar :D
We kunnen niets, maar een plezíer dat we hebben....

Afbeelding

Snipe

Bericht door Snipe » 12 mar 2009, 16:49

Stern verkoopt Ford Beverwijk
11-03-2009 18:33
De Stern Groep verkoopt Van Kalmthout Auto in Beverwijk aan Ford-dealer Dekker Autogroep. De overname is op 1 april van kracht. Dekker heeft al vestigingen in Alkmaar en Zaandam. Van Kalmthout Auto blijft actief in Hoofddorp, Badhoevedorp, Amstelveen, Haarlem, Lisse en Noordwijk.

Dat is raar, want het is een regio waar Stern actief is en een merk waar Stern actief mee is.

Snipe

Bericht door Snipe » 18 mar 2009, 16:40

Telegraaf.nl:

Kroymans in gesprek met banken over voortbestaan

Theo Kuijpers

HILVERSUM - Kroymans Corporation in Hilversum onderhandelt momenteel met banken over het voortbestaan van het bedrijf, dat de importschappen van Alfa Romeo, Cadillac, Hummer, Jaguar, Kia en Saab onder haar hoede heeft.

Door de economische crisis en de zwaar tegenvallende verkopen, verkeert Kroymans in extreem zwaar weer. Berichten dat de banken de stekker eruit willen trekken, worden door directielid Ivo Manders in een summiere reactie ontkend.

ONDERPAND
Bronnen uit het bankwezen bevestigen dat er momenteel druk wordt overlegd over de financiële situatie bij Kroymans Corporation. Ondanks het afstoten van tientallen bedrijven in de afgelopen tijd is het de firma uit Hilversum nog steeds niet gelukt om de zaken weer financieel in orde te krijgen. Eigenaar Frits Kroymans zou naar verluid zelfs een aantal miljoenen uit zijn privévermogen als onderpand in de zaak hebben gestopt.

SCHADECLAIM
Kroymans zou eind jaar vanwege de tegenvallende verkopen stoppen met de import van de Amerikaanse merken Cadillac, Corvette en Hummer, maar General Motors heeft Kroymans echter gedreigd met een forse schadeclaim indien men zich niet aan het contract houdt dat in 2011 afloopt. Ook Alfa Romeo zou het Hilversumse bedrijf voor het beëindigen van het contract willen afstoten.

INGRIJPENDE REORGANISATIE
De verkopen van alle merken, behalve Jaguar, die Kroymans in ons land vertegenwoordigt, liggen zwaar onder vuur. Eerder verklaarde Frits Kroymans dat de ingrijpende reorganisatie volgens plan verliep. "We komen sterker terug," aldus de immer strijdvaardige Kroymans, die binnenkort zijn nieuwe showroom en kantorencomplex in Hilversum verwacht te openen.

http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3 ... html?p=6,1" onclick="window.open(this.href);return false;

Jammer, ik vind het wel een mooi bedrijf.

Plaats reactie