Afgelopen woensdag op Zandvoort was de auto vreselijk onstabiel. Had veel last van onderstuur en kreeg ook totaal geen warme in de banden (regen). Je gaat dan twijfelen of het in het onderstel of in de banden zit of dat je gewoon zelf moet wennen aan een nieuwe auto. Met de vorige Porsche reed ik in de regen op Michelin en die vond ik geweldig. Deze (Dunlop) banden kreeg ik met nog veel meer "oude" banden toen ik de auto kocht. Gisteravond de banden eens nagekeken en tussen het loopvlak in hebben de banden allemaal kleine haarscheurtjes. Tevens stond er iets van een dot nr op waaruit zou blijken dat de banden uit 2003 zouden komen, het profiel is echter nog zo goed als nieuw. Even gebeld met Musko en die zij dat de kans groot was dat de banden uitgedroogd/uitgehard waren waardoor ze niet meer bruikbaar zijn.
Iemand die hier wat meer over weet.
David
Uitgedroogde banden
- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
Re: Uitgedroogde banden
Een plausibele verklaring lijkt me.
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: Uitgedroogde banden
Ik heb pas geleden 6 banden weggegooid en twee weggegeven. Ze waren uitgedroogd en hadden nog uitstekend profiel. Het waren 15" en 16" banden en die kosten niet zo veel. Vooral als de haarscheurtjes wat dieper zijn, vertrouw ik het niet meer.
Voor scheurtjes vind ik 2003 wel wat snel, maar ik heb het vaker gezien. Je ziet het vaak bij banden die in de tuin onbedekt hebben gelegen.
Voor scheurtjes vind ik 2003 wel wat snel, maar ik heb het vaker gezien. Je ziet het vaak bij banden die in de tuin onbedekt hebben gelegen.
- Bert ///M3
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Uitgedroogde banden
Slicks worden idd na verloop van tijd harder, vooral als je ze buiten of in de kou opslaat oid.
Er zijn trouwens tooltjes om dat te meten, een zogenaamde durometer. Dan meet je een nieuwe band als referentie, en als je je gebruikte banden meet kan je dus zien hoe de staat is.
Er zijn trouwens tooltjes om dat te meten, een zogenaamde durometer. Dan meet je een nieuwe band als referentie, en als je je gebruikte banden meet kan je dus zien hoe de staat is.
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: Uitgedroogde banden
Ik wist wel altijd dat banden konden uitdrogen maar van uitharden had ik nog nooit gehoord. De baan was woensdag op een bepaald moment wel zo droog dat normaal gezien regenbanden gaan smeren (Michelins die ik had deden dat iig wel). Deze deden helemaal niets. Geen grip, geen temperatuur helemaal niets.
Kees Koning van Musko komt volgende week even langs (moest hier toch ergens in de buurt zijn) en zal dan gelijk de hele hups banden even inspecteren.
Kees Koning van Musko komt volgende week even langs (moest hier toch ergens in de buurt zijn) en zal dan gelijk de hele hups banden even inspecteren.
Re: Uitgedroogde banden
Kees heeft er wel verstand van, ik ben er zondag nog even geweest 

- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: Uitgedroogde banden
Die kan je wel weggooien of opbranden (driftcursus bij mathieu
) ik had het ook bij mijn Dax en nu ook weer met de Lotus de Yokohama 038 waren keihard, gelijk nieuwe banden besteld.

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: HarryC en 4 gasten