Uitgedroogde banden

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
David R.

Uitgedroogde banden

Bericht door David R. » 06 mar 2009, 14:32

Afgelopen woensdag op Zandvoort was de auto vreselijk onstabiel. Had veel last van onderstuur en kreeg ook totaal geen warme in de banden (regen). Je gaat dan twijfelen of het in het onderstel of in de banden zit of dat je gewoon zelf moet wennen aan een nieuwe auto. Met de vorige Porsche reed ik in de regen op Michelin en die vond ik geweldig. Deze (Dunlop) banden kreeg ik met nog veel meer "oude" banden toen ik de auto kocht. Gisteravond de banden eens nagekeken en tussen het loopvlak in hebben de banden allemaal kleine haarscheurtjes. Tevens stond er iets van een dot nr op waaruit zou blijken dat de banden uit 2003 zouden komen, het profiel is echter nog zo goed als nieuw. Even gebeld met Musko en die zij dat de kans groot was dat de banden uitgedroogd/uitgehard waren waardoor ze niet meer bruikbaar zijn.
Iemand die hier wat meer over weet.

David

Mathieu

Re: Uitgedroogde banden

Bericht door Mathieu » 06 mar 2009, 14:40

Een plausibele verklaring lijkt me.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 06 mar 2009, 14:48

Ik heb pas geleden 6 banden weggegooid en twee weggegeven. Ze waren uitgedroogd en hadden nog uitstekend profiel. Het waren 15" en 16" banden en die kosten niet zo veel. Vooral als de haarscheurtjes wat dieper zijn, vertrouw ik het niet meer.

Voor scheurtjes vind ik 2003 wel wat snel, maar ik heb het vaker gezien. Je ziet het vaak bij banden die in de tuin onbedekt hebben gelegen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 06 mar 2009, 20:41

Slicks worden idd na verloop van tijd harder, vooral als je ze buiten of in de kou opslaat oid.

Er zijn trouwens tooltjes om dat te meten, een zogenaamde durometer. Dan meet je een nieuwe band als referentie, en als je je gebruikte banden meet kan je dus zien hoe de staat is.

David R.

Bericht door David R. » 06 mar 2009, 20:50

Ik wist wel altijd dat banden konden uitdrogen maar van uitharden had ik nog nooit gehoord. De baan was woensdag op een bepaald moment wel zo droog dat normaal gezien regenbanden gaan smeren (Michelins die ik had deden dat iig wel). Deze deden helemaal niets. Geen grip, geen temperatuur helemaal niets.
Kees Koning van Musko komt volgende week even langs (moest hier toch ergens in de buurt zijn) en zal dan gelijk de hele hups banden even inspecteren.

Luco

Bericht door Luco » 06 mar 2009, 21:19

Kees heeft er wel verstand van, ik ben er zondag nog even geweest :thumbup:

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 07 mar 2009, 08:42

Die kan je wel weggooien of opbranden (driftcursus bij mathieu :wink: ) ik had het ook bij mijn Dax en nu ook weer met de Lotus de Yokohama 038 waren keihard, gelijk nieuwe banden besteld.

Plaats reactie