Vliegtuig neergestort

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RutgerK

Re: Vliegtuig neergestort

Bericht door RutgerK » 04 mar 2009, 20:24

Ik begrijp dat de baan juist niet zichtbaar was vanaf 2000ft. Frappant is wel dat bij 2 van de 8 voorgaande vluchten het probleem zich ook voor deed en dat er toen geen ongeluk heeft plaatsgevonden.

Fernando

Bericht door Fernando » 04 mar 2009, 20:25

Die dag hing er wel laaghangende bewolking. Zicht was dus niet optimaal.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 mar 2009, 20:33

Het zicht was niet goed, maar ook niet slecht; ergo, geen belemmering voor een goede landing

Dan nog; je moet ook "blind" kunnen landen. Waar het neer komt; als de essentiële parameters ( zie mijn vorige post) niet voldoende gemonitord worden, dan ga je de mist in ( of het bewolkt is of niet)..............................

Een afname van de snelheid onder stall speed, eigenlijk al onder de 140 KIAS had alle alarm bellen moeten laten rinkelen....

Tristan

Bericht door Tristan » 04 mar 2009, 20:39

Maar goed, er zaten 3 piloten in de cockpit en geen van de 3 heeft het hoogteverschil tussen de meters niet gezien. :hmmm:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 mar 2009, 20:45

Tristan schreef:Maar goed, er zaten 3 piloten in de cockpit en geen van de 3 heeft het hoogteverschil tussen de meters niet gezien. :hmmm:

Het is wel gezien, maar er is te laat gehandeld, de combinatie van lage snelheid ( onder stall speed) en geringe hoogte is dan gelijk fataal. Er is simpelweg geen tijd meer om voldoende snelheid te maken, crash is onvermijdelijk...................

Bij stall speed hangt het toestel maximaal achterover, er is onvoldoende lift, dus je daalt. Zit je op voldoende hoogte, dan is het zaak om de neus naar beneden te krijgen, daarme verkrijg je voldoende horizontale snelheid en daarmee ook lift; je kan dan dus pas hoogte winnen. Hieruit blijkt dat dat het een kansloze missie is geweest.

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 04 mar 2009, 20:54

Turken boos op uitkomsten onderzoek

SCHIPHOL Dat de piloten van het verongelukte Turkish Airlinestoestel te laat reageerden op falende apparatuur, komt hard aan in Turkije. "Iedereen heeft schuld, behalve Nederland", kopt Hürriyet , één van de grootste kranten.

Ook andere kranten melden dat de piloten worden bekritiseerd, al is er ook berichtgeving die meldt dat zowel de piloten als de apparatuur aan boord niet naar behoren functioneerden. De Turkse pilotenvereniging heeft laten weten de uitkomsten van het rapport niet bevredigend te vinden.

Helden
De mannen werden als helden betreurd, want het zou aan hen te danken zijn geweest dat het vliegtuig in de gegeven omstandigheden nog vrij rustig neerkwam en er niet meer dan negen doden vielen.

De vereniging van piloten laat in een verklaring onder andere weten dat zelfs een amateurpiloot op de hoogte waarop een fout gemaakt zou zijn, zo'n fout niet zou maken. De vereniging laat weten dat ze bevredigender antwoorden had verwacht na een onderzoek van bijna een week.

bron: http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?ne ... tijdlijn=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Passagiers Turks ramptoestel doen aangifte bij justitie

’HULPVERLENING DRAMA’

door JOLANDE VAN DER GRAAF

DEN HAAG, woensdag
„Beknelde passagiers die zeker een half uur op hulp moesten wachten, lichtgewonden die uren in een schuur zonder dekens en iets te drinken of eten zaten, de slechte informatievoorziening aan familieleden en het totale gebrek aan psychische hulp… Ik heb geen goed woord over voor de hulpverlening, zowel van Nederlandse als van Turkse zijde.”
Een week na de crash worden de jubelberichten van gezagsdragers over het ’uitstekend functionerende rampenplan’ overschaduwd door zware kritiek van overlevenden. Nederlander Orhan Kaya, zijn Turkse echtgenote Yurdanur, hun dochtertje Maya Nil (4) hebben de Haagse strafrechtadvocaat Michel van Stratum in de arm genomen en bij justitie aangifte gedaan tegen de directie van Turkish Airlines en andere directbetrokkenen binnen de luchtverkeersleiding en hulpverlening.

Verantwoording
„Mijn zwaar getraumatiseerde cliënten willen dat met een strafrechtelijk onderzoek de exacte toedracht van deze ramp boven tafel komt en dat eventuele schuldigen verantwoording aan een rechter afleggen. De aangifte behelst onder meer zwaar letsel door schuld”, zegt Van Stratum, die behalve het driekoppige Turkse gezin nog een vierde passagier bijstaat.
Orhan Kaya en zijn gezin zaten bij de rechtervleugel op stoelenrij 15 van de verongelukte Boeing. „De vlucht was zonder problemen verlopen”, kijkt Orhan terug. „Aanvliegend op Schiphol controleerden stewardessen of onze gordels vastzaten en stoelen rechtop stonden. Toen mijn vrouw, die bij het raampje zat, het zonneschermpje omhoog duwde, zag ik achter haar hoofd zwarte rook uit de vleugel of motor komen. Meteen daarna volgde de crash waarbij ik met mijn lichaam ons kind beschermde. Yurdanur en ik raakten gewond, Maya Nil had lichamelijk niets.”
De glijbanen bij de nooduitgangen werkten niet. „Een van de vele zaken die we in een strafrechtelijk onderzoek uitgezocht willen zien”, zegt advocaat Van Stratum. „Bij Turkish Airlines zal ook de onderste steen over bijvoorbeeld onderhoud en technische staat van het vliegtuig boven dienen te komen.”

’We zaten uren in een schuurtje zonder eten of drinken’

Het eerste half uur zegt Orhan geen hulpverleners in het vliegtuig te hebben gezien. „Verderop stonden politieagenten te roepen dat we hun kant uit moesten komen. Maar veel mensen zaten bekneld of waren zo zwaargewond, dat ze niet zelf konden wegkomen. Er waren toegesnelde voorbijgangers die hielpen. Een van hen zei een piloot te hebben zien wenken. Nadat ik mijn vrouw en kind uit het vliegtuig had geholpen, ben ik teruggegaan en hebben we geprobeerd de cockpitdeur te openen om die piloot te bevrijden. Dat lukte niet omdat de cockpits sinds de terreuraanslagen hermetisch zijn vergrendeld.” Orhan bekommerde zich vervolgens om een gewonde zwangere vrouw en enkele andere passagiers. „Na een minuut of twintig zag ik ambulances en helikopters. Maar het was pas na ruim een half uur dat brandweer en ambulancepersoneel effectief hulp gaven aan gewonden in en vlak bij het vliegtuig.”

In het zogeheten in een schuur ingerichte ’gewondennest’ voor passagiers met relatief lichte kwetsuren was de situatie volgens Orhan bar en boos. „Uren zaten we daar zonder iets te drinken of eten. We hadden het koud, maar dekens waren er niet. Pas veel later kwam iemand met van die dunne gele jackjes,die niet tegen kou beschermen. Terwijl familieleden weinig of geen informatie kregen, werden we uiteindelijk in een bus naar een sporthal vervoerd. Daar waren tolken en mensen van de ambassade, maar adequate informatie verstrekken, ho maar. Het idiote was dat wij vanaf de hal opeens wél alle drie met ambulances naar een ziekenhuis werden gebracht. Daar kregen we tot onze verbijstering geen enkele psychische bijstand aangeboden.”

Psychische hulp
Inmiddels een week na de crash kampen Orhan en zijn vrouw nog met kneuzingen en zware bloeduitstortingen. „Erger is het dat vooral ons dochtertje zwaar getraumatiseerd is. Maya Nil is extreem angstig en huilt veel. We zijn nu een week verder en hebben nog altijd geen psychische hulp. Niet alleen van Nederlandse, ook van Turkse zijde horen we niets. Als hier een fiets wordt gestolen, staat in dit land bij wijze van spreken een batterij hulpverleners klaar. Overleef je een angstaanjagende vliegtuigcrash dan komt er niemand, zelfs niet voor kleuters!”
Advocaat Van Stratum zegt met deze getuigenissen te beschikken over aanwijzingen dat in strijd met het rampenplan is gehandeld. „Hulpverleners die laat ter plaatse waren, slechte coördinatie en informatievoorziening, onvoldoende voorzieningen, geen passend hulpaanbod voor nietEngelssprekende overlevenden, geen adequate voorlichting; dit alles gebiedt eveneens een strafrechtelijk onderzoek.”
Na de ramp werd Orhan namens Turkish Airlines 10.000 euro als voorschot op een schadevergoeding geboden. „Dat heeft hij op mijn advies geweigerd omdat de reikwijdte van deze zaak op dit moment niet valt te overzien”, besluit Van Stratum.

Bron: http://www.telegraaf.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Heeft u voor mij een teiltje :please: :fy:

Luco

Bericht door Luco » 04 mar 2009, 21:13

Mensen ruiken geld en dan zijn ze nog erger dan beesten :bag: :bag: :bag: :bag:
Als zon vliegtuig neerstort en er zijn geen overlevenden heb je dit gezeik niet.

WEES GODVERDOMME BLIJ DAT JE HET HEBT OVERLEEFD.

Fernando

Bericht door Fernando » 04 mar 2009, 21:26

Ik zag ze zitten bij DWDD. Beetje raar figuur ook die advocaat. Een onsamenhangend verhaal met als kern dat vooral (veel) geld het mentale leed misschien enigzins kan verzachten. Tja beetje dikke boehoe doen dat je na 1 week nog geen psychiater hebt gezien maar wel zo helder zijn om uit jezelf naar een advocaat te stappen om een schadevergoeding te eisen.... :hmmm:

Luco

Bericht door Luco » 04 mar 2009, 21:32

Sorry dat ik het zeg, maar zulke hadden het ongeluk dus niet moeten overleven :stom: :stom:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 04 mar 2009, 21:38

^^^^ ik vind die modderfokkers inderdaad zó dieptriest dat 'ze' er 'n slaatje uit proberen te slaan...geen woorden voor.
Laatst gewijzigd door Robin op 04 mar 2009, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Fernando

Bericht door Fernando » 04 mar 2009, 21:38

luco hornsveld schreef:
WEES GODVERDOMME BLIJ DAT JE HET HEBT OVERLEEFD.

Bij de mensen in kwestie moet het zijn: ALLAHVERDOMME :angel:

Shakes

Bericht door Shakes » 04 mar 2009, 21:40

SCHIPHOL Dat de piloten van het verongelukte Turkish Airlinestoestel te laat reageerden op falende apparatuur, komt hard aan in Turkije. "Iedereen heeft schuld, behalve Nederland", kopt Hürriyet , één van de grootste kranten.
Ze hebben toch wel een punt hoor. Die baan hadden ze gewoon even anders moeten neerleggen. :mrgreen:

Tuurlijk is het erg naar en zijn de gevolgen verregaand maar mag je dan plotseling niet meer zeggen dat iemand fout zat?
Meteen daarna volgde de crash waarbij ik met mijn lichaam ons kind beschermde.
Toch knap met een gordel om. RTOM

Ooh ja heette TA vroeger niet Onur Air?

N.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 04 mar 2009, 21:41

Nandor schreef: Tuurlijk is het erg naar en zijn de gevolgen verregaand maar mag je dan plotseling niet meer zeggen dat iemand fout zat?

N.
Als je first class vloog zát je behoorlijk fout inderdaad....

Joy

Bericht door Joy » 04 mar 2009, 21:51

http://www.dumpert.nl/mediabase/421891/ ... nnen_.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Fernando

Bericht door Fernando » 04 mar 2009, 21:56

Iedereen heeft schuld, behalve Nederland', kopte Hürriyet, één van de grootste kranten in Turkije vanmiddag naar aanleiding van de eerste onderzoeksresultaten inzake de crash van vlucht TK 1951. Terwijl ons land wel degelijk wat valt te verwijten. Met name de hulpverlening was een drama. De politie? Die stond met de armen over elkaar te kijken hoe de zwaar gewonde Orhan Kaya, samen met Regilio Tuur, het wrak ontruimde. Alleen hoor je daar niemand over. En dus gaat Orhan Kaya nu samen met zijn advocaat pliesie, brandweer en ambulancebroeders juridisch vervolgen. Niet alleen strafrechtelijk, maar ook civiel. Want Orhan Kaya wil geld zien. Natuurlijk kunnen centjes het letsel nooit vergoeden, maar hij laat zich niet met een fooi het bos insturen. Want Orhan Kaya komt dit drama nooit meer te boven. Niet zozeer de crash heeft indruk op hem gemaakt. Neen, het betreft hier de opvang direct na de vliegramp. Wist u bijvoorbeeld dat Orhan Kaya eerst 20 kilometer met een bus moest reizen alvorens hij in een sporthal werd gedropt. Nou ja sporthal, schuur is een beter woord. En koud dat het daar was. Geen koffie ook, laat staan verse kadetjes. En dan komen ze er ter plaatse ook nog eens achter dat je eigenlijk levensgevaarlijk gewond bent en dreigt dood te bloeden. Moet je dat tiefus end weer terug met de bus. Een schande! Nederland probeert zijn straatje schoon te vegen. Prima, maar wij willen geld zien. Iets met veel nullen!
Geenstijl.nl

Blijft ook geweldig om te zien dat zo'n man na 20 jaar nog geen fatsoenlijk woord nederlands praat. :bag:

Shakes

Bericht door Shakes » 04 mar 2009, 22:01

LOL @ Regilio Tuur remark.

Maar serieus: Die journalisten die hier aandacht aan besteden en die schooiers die geld willen zien gaan er toch niet voor zorgen dat Geertje W MP is binnenkort. Ik wacht eigenlijk nog op zijn voorspelbare reactie.

Wat een prachtig (wei)land leven we :thumbup:

Luco

Bericht door Luco » 04 mar 2009, 22:02

Fernando schreef:
Iedereen heeft schuld, behalve Nederland', kopte Hürriyet, één van de grootste kranten in Turkije vanmiddag naar aanleiding van de eerste onderzoeksresultaten inzake de crash van vlucht TK 1951. Terwijl ons land wel degelijk wat valt te verwijten. Met name de hulpverlening was een drama. De politie? Die stond met de armen over elkaar te kijken hoe de zwaar gewonde Orhan Kaya, samen met Regilio Tuur, het wrak ontruimde. Alleen hoor je daar niemand over. En dus gaat Orhan Kaya nu samen met zijn advocaat pliesie, brandweer en ambulancebroeders juridisch vervolgen. Niet alleen strafrechtelijk, maar ook civiel. Want Orhan Kaya wil geld zien. Natuurlijk kunnen centjes het letsel nooit vergoeden, maar hij laat zich niet met een fooi het bos insturen. Want Orhan Kaya komt dit drama nooit meer te boven. Niet zozeer de crash heeft indruk op hem gemaakt. Neen, het betreft hier de opvang direct na de vliegramp. Wist u bijvoorbeeld dat Orhan Kaya eerst 20 kilometer met een bus moest reizen alvorens hij in een sporthal werd gedropt. Nou ja sporthal, schuur is een beter woord. En koud dat het daar was. Geen koffie ook, laat staan verse kadetjes. En dan komen ze er ter plaatse ook nog eens achter dat je eigenlijk levensgevaarlijk gewond bent en dreigt dood te bloeden. Moet je dat tiefus end weer terug met de bus. Een schande! Nederland probeert zijn straatje schoon te vegen. Prima, maar wij willen geld zien. Iets met veel nullen!
Geenstijl.nl

Blijft ook geweldig om te zien dat zo'n man na 20 jaar nog geen fatsoenlijk woord nederlands praat. :bag:
Lagen er geen etensresten in het vliegtuig, daar had die toch wat van mee kunnen nemen?? :bignews:

Shakes

Bericht door Shakes » 04 mar 2009, 22:04

Het was wel een ongeluk maar geen "alive" oid :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 04 mar 2009, 22:08

Ik hoop dat iedereen die een claim in dient vervolgd gaat worden wegens misbruik van de nederlandse wet ofzo, en gelijk de grens overtrappen.
En die advocaat gelijk schorsen voor een jaar of 40 :bag: :bag:

Shakes

Bericht door Shakes » 04 mar 2009, 22:14

Ach ik zou me niet zo druk maken. Let's keep it real als het een frans vliegtuig was geweest reageert men toch anders dan nu.

Het zal me verder jeuken, de staat gooit toch de helft van de uitgaven weg. Of ze dat nou aan deze bitches geven of anderen, lekker belangrijk. Overigens zou ik misschien net zo hard een schadevergoeding vragen. Is toch weer een paar keer op en neer naar Istanbul.

Michel P

Bericht door Michel P » 04 mar 2009, 22:20

luco hornsveld schreef:Sorry dat ik het zeg, maar zulke hadden het ongeluk dus niet moeten overleven :stom: :stom:
+1 maar wat wil je, ze zijn zo opgevoed door de PVDA, de slachtofferrol op HBO nivo.

Michel

allen

Bericht door allen » 04 mar 2009, 22:25

Misselijk word ik van dat filmpje. Die smerige inhalerige rotkop van die advocaat. Ja jongens, ik ga ze even aanklagen en m'n kas vullen over lijken. Blegh!

Macboy

Bericht door Macboy » 04 mar 2009, 23:01

Geld verdienen is onzin argument natuurlijk. Waarom zou iemand er niet aan verdienen ? Wordt er in de farmaceutische industrie niet miljoenen verdiend over de rug van onze gezondheidszorg ? Geld verdienen is onderdeel van onze samenleving. Accepteer dat. En van een kansloze zaak is al helemaal geen sprake, anders worden er geen voorschotten aangeboden. Mensen die niet gewond zijn en waarvan de psychische schade niet het gemiddelde overstijgt mogen wat mij betreft al wel genoegdoening krijgen. Ik vind dat een vliegmaatschappij dat wel mag aanbieden. In dat kader lijkt mij EUR 10.000,= per persoon een redelijk bedrag voor overlevenden. Mocht later de schuldvraag heel duidelijk zijn, kan dit eventueel verhoogd worden. Dat je daarvoor dan een advocaat inschakelt is niet meer dan normaal toch ?

steve smith

Bericht door steve smith » 04 mar 2009, 23:10

Fernando schreef: Geenstijl.nl

idd. Opzouten, en snel! Binnen 6 maanden kun je elke taal vloeiend spreken, misschien een jaar voor een trage leerling. Er is werkelijk geen enkel excuus om hier na twintig jaar te zitten en onverstaanbaar te zitten brabbelen. Vwb die advocaat: a tort needs a life, or he wouldn't have become a tort. Laat ze maar lekker procederen, dit zal ongetwijfeld prodeo zijn dus als ze verliezen gaan ze heel dik de boot in.

allen

Bericht door allen » 04 mar 2009, 23:15

Idd. Z'n handje opsteken lukt hem in 10 minuten, maar de Nederlandse taal blijft natuurlijk altijd een probleem. Misschien gaat het hem beter af als ze er 10.000 euri tegenover zetten. Spreekt hij binnen 2 maanden vloeiend Nederlands. :bag:
Die man kan zich beter bekommeren om z'n familie in plaats van het geld.

@Ilja: daar walg ik net zo hard van.

Plaats reactie