Remklauw vervangen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Remko

Remklauw vervangen

Bericht door Remko » 03 mar 2009, 12:35

De remklauwen achter van mijn touring zijn gaar. De zuigers zijn alleen nog maar terug te werken met een lijmtang. Gister heb ik een setje tweedehands klauwen gekocht. De afdichtrubbers zijn nog fris en de remzuigers zijn met de hand terug te duwen in de cilinders.

Met mijn boerenverstand denk ik aan de volgende werkwijze.
Is dit de manier om het te doen?
Vergeet ik iets?
Wordt de remslang metaal op metaal in de klauw gemonteerd of zit daar nog iets tussen?

1 remklauw losmaken
2 remklauw van de schijf halen, blokken loshalen
3 rem intrappen
4 rempedaal vastzetten met een blok hout tussen het pedaal en de stoel
5 ontluchtingsventiel losdraaien, olie laten ontsnappen
6 ontluchtingsventiel dichtdraaien
6 remslang losdraaien van de klauw, olie er uit laten lekken
7 blokken wisselen
8 remslang monteren op de nieuwe klauw
9 klauw monteren
10 blok hout van het pedaal halen
11 ontluchten / bijvullen

yorick

Re: Remklauw vervangen

Bericht door yorick » 03 mar 2009, 12:49

remklauwen kan je reviseren, een setje o-ringen en stofhoezen hadden naar alle waarschijnlijkheid (geen slijtage sporen op de zuiger) voldoende geweest.

nu je toch andere hebt:

punt 1+2 kloppen

eventueel opvangbakjes onder of aan de remleiding maken. Daarna de ''nieuwe'' klauw met blokken monteren. Dan ontluchten (per klauw) door bijv. een slangetje op de nippel te schuiven, vervolgens de nippel open draaien en meerdere malen pompen totdat er remvloeistof zonder luchtbellen door de slang stroomt. Is dat het geval rempedaal op druk trappen en de nippel dicht draaien.

Dat is zo'n beetje hoe ik het doe op mijn E36

Remko

Bericht door Remko » 03 mar 2009, 15:29

yorick schreef:remklauwen kan je reviseren, een setje o-ringen en stofhoezen hadden naar alle waarschijnlijkheid (geen slijtage sporen op de zuiger) voldoende geweest.

nu je toch andere hebt:

punt 1+2 kloppen

eventueel opvangbakjes onder of aan de remleiding maken. Daarna de ''nieuwe'' klauw met blokken monteren. Dan ontluchten (per klauw) door bijv. een slangetje op de nippel te schuiven, vervolgens de nippel open draaien en meerdere malen pompen totdat er remvloeistof zonder luchtbellen door de slang stroomt. Is dat het geval rempedaal op druk trappen en de nippel dicht draaien.

Dat is zo'n beetje hoe ik het doe op mijn E36
De tweedehands klauwen kostten 45 euro samen. Een set nieuwe rubbers was goedkoper geweest maar nu kan ik de boel meteen vervangen. Ik heb trouwens een E30 touring maar het principe is ongetwijfeld hetzelfde als bij de E36.

Tom V

Bericht door Tom V » 03 mar 2009, 17:36

Als die tweedehands remklauwen in nieuw gereviseerd zijn is het prima inderdaad al zou ik zelf de voorkeur geven aan je huidige even opfrissen. Nieuwe ringetjes erin, misschien even zwart spuiten en klaar.

Plaats reactie