Waterschade aan plafond door bovenburen
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Waterschade aan plafond door bovenburen
Volgende is er aan de hand hier.
Sinds een dag of 2 heb ik een gele vlek in mijn plafond opgemerkt, recht onder de badkamer van mijn buurman. Nu, 2 dagen verder is die vlek al flink groter geworden. Kortom, iets van boven lekt hard en mijn plafond wordt er nat en dus geel van.
Net hem hiermee geconfronteerd. Eerst bij hem boven gekeken en daar was niets te vinden. Hem mee naar beneden genomen en de situatie laten zien. Hij begon nog ff dat een vochtig huis voor plekken op een muur kan zorgen, maar dat heb ik snel afgekapt. Onze badkamers liggen recht onder elkaar en mijn huis is helemaal niet vochtig, dus is zoiets wat mij betreft uit te sluiten.
Ik heb nu afgesproken met hem dat hij boven alles gaat checken, ik per dag foto’s ga maken van de vlek om op die manier vast te stellen hoe snel deze groter wordt. Helaas niet eerder dan donderdag kan er een terugkoppeling plaats vinden, omdat hij aan het klussen is in zijn nieuwe huis. Zijn huidige huis, boven mij dus is nog niet verkocht.
Hij had niet veel zin om vloeren op te lichten en andere trucjes uit te halen om er achter te komen wat er voor zorgt dat mijn plafond nat wordt, maar dat boeit mij eigenlijk vrij weinig, ik zit met de schade en als het goed is heeft hij gewoon een WA verzekering die dit soort schade zou moeten dekken, of niet? Althans, ik ga er even vanuit dat betrokkene een WA verzekering heeft.
Wat te doen donderdag als blijkt dat hij niets heeft kunnen vinden? Moet ik hem dan iig per brief aansprakelijk stellen en vervolgens mijn rechtsbijstand inschakelen? Gezien het tempo waarmee de vlek is gegroeid, lijkt het me zeer onverstandig om hier een lang verhaal van te maken, voor hem en voor mij.
Wie kan mij in deze van raad voorzien?
Sinds een dag of 2 heb ik een gele vlek in mijn plafond opgemerkt, recht onder de badkamer van mijn buurman. Nu, 2 dagen verder is die vlek al flink groter geworden. Kortom, iets van boven lekt hard en mijn plafond wordt er nat en dus geel van.
Net hem hiermee geconfronteerd. Eerst bij hem boven gekeken en daar was niets te vinden. Hem mee naar beneden genomen en de situatie laten zien. Hij begon nog ff dat een vochtig huis voor plekken op een muur kan zorgen, maar dat heb ik snel afgekapt. Onze badkamers liggen recht onder elkaar en mijn huis is helemaal niet vochtig, dus is zoiets wat mij betreft uit te sluiten.
Ik heb nu afgesproken met hem dat hij boven alles gaat checken, ik per dag foto’s ga maken van de vlek om op die manier vast te stellen hoe snel deze groter wordt. Helaas niet eerder dan donderdag kan er een terugkoppeling plaats vinden, omdat hij aan het klussen is in zijn nieuwe huis. Zijn huidige huis, boven mij dus is nog niet verkocht.
Hij had niet veel zin om vloeren op te lichten en andere trucjes uit te halen om er achter te komen wat er voor zorgt dat mijn plafond nat wordt, maar dat boeit mij eigenlijk vrij weinig, ik zit met de schade en als het goed is heeft hij gewoon een WA verzekering die dit soort schade zou moeten dekken, of niet? Althans, ik ga er even vanuit dat betrokkene een WA verzekering heeft.
Wat te doen donderdag als blijkt dat hij niets heeft kunnen vinden? Moet ik hem dan iig per brief aansprakelijk stellen en vervolgens mijn rechtsbijstand inschakelen? Gezien het tempo waarmee de vlek is gegroeid, lijkt het me zeer onverstandig om hier een lang verhaal van te maken, voor hem en voor mij.
Wie kan mij in deze van raad voorzien?
-
allen
Re: Waterschade aan plafond door bovenburen
Bram, je bent zelf ook verzekerd voor waterschade. Wie dat dus betaald is niet belangrijk in deze. Je verzekering kan hem altijd nog benaderen. Wel handig als hij even z'n lekkage op orde brengt. :idea:
- Joy
Inderdaad. Als je eigen waterleiding in de badkamer lekt en je zou beneden lekkage hebben in de gang (bijvoorbeeld) dan neem je contact op met je eigen verzekering en die geeft dan aan wat er vervolgens moet gebeuren. Reparateur stuurt foto's en rekening rechtstreeks naar verzekeraar, dus je hebt er verder niks mee van doen.
-
OnlineBram
Dat laatste lijkt me sowieso meer dan handig ja.allen schreef:Bram, je bent zelf ook verzekerd voor waterschade. Wie dat dus betaald is niet belangrijk in deze. Je verzekering kan hem altijd nog benaderen. Wel handig als hij even z'n lekkage op orde brengt. :idea:
Maar moet ik allerlei moeite gaan doen voor iets wat veroorzaakt wordt door hem? Al ben ik er voor verzekerd.
- Knot
Vervelend.. ik heb hetzelfde gehad maar gelukkig werkte de bovenbuurman wel mee na 2x aandringen. De afvoer onder de bak van zijn douche was lek, die heeft hij vervangen. Gelukkig was het in de zomer want onze muren en plafond in de keuken achter de koelkast hadden vlekken, we hadden zelfs met potlood getekend om de dag hoever de vlekken kwamen.
Heb je een VvE in geval van een appartement bij jou/jullie, misschien dat die iets kan voorspoedigen!
Heb je een VvE in geval van een appartement bij jou/jullie, misschien dat die iets kan voorspoedigen!
-
Luco
JApartyondude schreef:Dat laatste lijkt me sowieso meer dan handig ja.allen schreef:Bram, je bent zelf ook verzekerd voor waterschade. Wie dat dus betaald is niet belangrijk in deze. Je verzekering kan hem altijd nog benaderen. Wel handig als hij even z'n lekkage op orde brengt. :idea:
Maar moet ik allerlei moeite gaan doen voor iets wat veroorzaakt wordt door hem? Al ben ik er voor verzekerd.
JIJ hebt schade dus JIJ moet claimen.
De rest regelt je verzekering, wel snel doen voor die verkoopt.
Maar als hij de lekkage veroorzaakt moet die wel mee willen werken, anders heb je een heel ander probleem.
Maar als de vlek constant groter wordt moet je even vragen of je bovenbuurman alle kranen dicht wil zetten en dan even op zijn watermeter kijken of die toch niet heel langzaam loopt.
Anders is het misschien een afvoer.
-
OnlineBram
Ik zit inderdaad in een VvE, zit zelfs in het bestuur ervan. Geen idee wat voor rol zij in zoiets spelen, heb gemerkt dat het bij een VvV erg snel op 'zelluf' uitdraait.
Knot, jouw tip met potlood kwamen mijn vader en ik ook al op, sowieso ga ik nu per dag meerdere foto's uit steeds dezelfde hoek maken om op die manier een lekkage die goed doorlekt aannemelijk te maken.
Ik bel morgen voor advies met mijn rechtsbijstandverzekering. Mocht er donderdag niets concreets uitrollen, dan stel ik hem via de verzekering aansprakelijk en dan lijkt me dat het opgelost gaat worden.
Meteen maar ff heel de huiskamer laten schilderen, is toch al 8 jaar geleden
Knot, jouw tip met potlood kwamen mijn vader en ik ook al op, sowieso ga ik nu per dag meerdere foto's uit steeds dezelfde hoek maken om op die manier een lekkage die goed doorlekt aannemelijk te maken.
Ik bel morgen voor advies met mijn rechtsbijstandverzekering. Mocht er donderdag niets concreets uitrollen, dan stel ik hem via de verzekering aansprakelijk en dan lijkt me dat het opgelost gaat worden.
Meteen maar ff heel de huiskamer laten schilderen, is toch al 8 jaar geleden
- Knot
De verzekering voor waterschade loopt via de VvE volgens mij, dus je zult er niet verkeerd aan doen ze in te lichten. Wat hun ook kunnen doen is een briefje naar je bovenburen sturen met het dringende verzoek de lekkage op te sporen en te verhelpen... anders te laten verhelpen.
Bij ons toen ook de boel door de verzekering / schilder laten doen. Ook niet alles hoor want de badkamer hebben ze geen waterbestendige latex gebruikt dus dat kan ik deze zomer zelf nog ff opnieuw doen met duurder spul.
Zal zo eens kijken of ik die foto's nog heb van die muurtekeningen, was best uit de hand gelopen zegmaar
Bij ons toen ook de boel door de verzekering / schilder laten doen. Ook niet alles hoor want de badkamer hebben ze geen waterbestendige latex gebruikt dus dat kan ik deze zomer zelf nog ff opnieuw doen met duurder spul.
Zal zo eens kijken of ik die foto's nog heb van die muurtekeningen, was best uit de hand gelopen zegmaar
-
Luco
Bij een VVE is het gewoon hetzelfde.
Gevolgschade opgeven aan je eigen verzekering.
Als de buurman niet mee wil werken en niet wil repareren ligt het maar net aan de reglementen van de VVe.
Sommige VVe's hebben dit geregeld in het reglement, maar dan is er wel een alv voor nodig om hem te dwingen, in het ergste geval kan die na een aantal aanschrijvingen van de bestuurder de toegang tot zijn eigen woning ontzegd worden ivm overlast, maar die weg wil je denk ik niet behandelen.
Dus opgeven aan je verzekering en hun de rest laten regelen.
Gevolgschade opgeven aan je eigen verzekering.
Als de buurman niet mee wil werken en niet wil repareren ligt het maar net aan de reglementen van de VVe.
Sommige VVe's hebben dit geregeld in het reglement, maar dan is er wel een alv voor nodig om hem te dwingen, in het ergste geval kan die na een aantal aanschrijvingen van de bestuurder de toegang tot zijn eigen woning ontzegd worden ivm overlast, maar die weg wil je denk ik niet behandelen.
Dus opgeven aan je verzekering en hun de rest laten regelen.
-
OnlineBram
Vervelende is dat wij als VvE net in de overgang naar een andere vastgoedbeheerder zitten, dus de oude, die we niet voor niets verlaten, zal er denk ik geen zak mee doen. Ik neem wel contact op met de nieuwe.Knot schreef:De verzekering voor waterschade loopt via de VvE volgens mij, dus je zult er niet verkeerd aan doen ze in te lichten. Wat hun ook kunnen doen is een briefje naar je bovenburen sturen met het dringende verzoek de lekkage op te sporen en te verhelpen... anders te laten verhelpen.
- Knot
Luco, in mijn geval ging het via de opstalverzekering volgens mij, die zit in de VvE.
-
Luco
Ligt er maar net aan hoe het Verzekeringstechnisch is geregeld, waterleiding is namelijk niet gemeenschappelijk dus nooit voor de VVe.Knot schreef:De verzekering voor waterschade loopt via de VvE volgens mij, dus je zult er niet verkeerd aan doen ze in te lichten. Wat hun ook kunnen doen is een briefje naar je bovenburen sturen met het dringende verzoek de lekkage op te sporen en te verhelpen... anders te laten verhelpen.
Riolering is vaak alleen de standleiding gemeenschappelijk en de liggende leidingen meestal niet en dus ook niet voor de VVe.
-
OnlineBram
Eigenlijk best raar, want dan betalen we allemaal.Knot schreef:Luco, in mijn geval ging het via de opstalverzekering volgens mij, die zit in de VvE.
Je zou zeggen dat in dit geval de WA van betrokkene zou moeten uitkeren.
Anyway, ik begrijp dat het logischer is om eerst de VvE hierover te bellen?
-
Luco
Dat kan, meestal is alleen het casco verzekerd bij de opstal en in de splitsingsacte is geregeld wat men wel en niet onder opstal verstaat.Knot schreef:Luco, in mijn geval ging het via de opstalverzekering volgens mij, die zit in de VvE.
Je zou denken dat vloeren/plafonds daar onder vallen, maar bij VVe's zie je wel eens hele rare dingen
-
OnlineBram
Klopt, plus dat ik de ballen verstand heb van de splitsingsakte, geen idee wat daar precies in vermeld staat. Dat moet de VvE mij kunnen vertellen.
-
Luco
Je zit in het bestuur, dus die moet jij ook hebben, gewoon even lezenpartyondude schreef:Klopt, plus dat ik de ballen verstand heb van de splitsingsakte, geen idee wat daar precies in vermeld staat. Dat moet de VvE mij kunnen vertellen.
- Knot
Was best ernstig zie ik nu weer, hier een fototje voordat we datums erbij zijn gaan schrijven.

-
OnlineBram
Zo ziet het er bij mij gelukkig nog niet uit en zover wil ik het ook niet laten komen
Morgen VvE en eventueel rechtsbijstand bellen.
Morgen VvE en eventueel rechtsbijstand bellen.
- Stéphane
Kan zijn dat de VvE wel opstalverzekering heeft en daar valt dit ook onder. Dat is bij mijn appartement in ieder geval wel zo. Grote kans dat dat bij jou ook is, omdat jij in principe alleen appartementsrecht hebt en geen eigenaar bent van de opstal (het gebouw) zelf.
Maar wat Luco zegt:
Theoretisch zou het dan met de verzekering zo kunnen lopen dat de VVE het via hun opstal regelt maar dat die verhaal (regres) gaan halen bij de aansprakelijkheidsverzekering van jouw bovenbuurman als die zijn zaken niet goed voor elkaar heeft. Bijvoorbeeld door slecht kluswerk of zoiets dergelijks.
Maar wat Luco zegt:
klopt ook wel. Luco zal dat waarschijnlijk vaak genoeg bij zijn klanten en hun verzekeringen hebben gezien, is mijn inschattingluco hornsveld schreef:Je zou denken dat vloeren/plafonds daar onder vallen, maar bij VVe's zie je wel eens hele rare dingen
Theoretisch zou het dan met de verzekering zo kunnen lopen dat de VVE het via hun opstal regelt maar dat die verhaal (regres) gaan halen bij de aansprakelijkheidsverzekering van jouw bovenbuurman als die zijn zaken niet goed voor elkaar heeft. Bijvoorbeeld door slecht kluswerk of zoiets dergelijks.