Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa
- Dennis Cavallino
Re: Wereldwijde recessie is een feit.
Heb je hem laten signeren door Chris Bangle? 
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
De goudprijs zit als 'n gek in de lift sinds januari. Normaal kijk ik dagelijks een keer of 5 op pagine 545 van teletekst, maar hebben die linkse rothonden van de nps/nos per 1 maart die pagina d'r af gehaald.
Kijk ik op schöne edelmetaal:
http://www.schone.nl/services.html" onclick="window.open(this.href);return false;
kom ik ook geen stap verder...
wie heeft een goede NEDERLANDSE edelmetaal prijs site met een aantal updates per dag?Alvast bedankt.
Kijk ik op schöne edelmetaal:
http://www.schone.nl/services.html" onclick="window.open(this.href);return false;
kom ik ook geen stap verder...
wie heeft een goede NEDERLANDSE edelmetaal prijs site met een aantal updates per dag?Alvast bedankt.
- Max V
Je zoekt naar het perfecte moment om je trouwring te verkopen? 
- Dennis Cavallino
Waar zullen de aandelenkoerzen nu heen gaan? Onder de 200, of na de correctie van vandaag* weer richting de 220 en hoger? Volgens mij zitten er tussen de 213 en 200 punten heel veel koopjesjagers, terwijl het restant aanhouders die nog niet hebben gedumpt nu nog even gaat 'dumpen'. Ook kan ik me voorstellen dat bepaalde bedrijven nu hun eigen aandelen terug zouden willen kopen. Het is nu goedkoop om je aandelen weer 'exclusief' te maken (meer aandelen in handen jezelf en minder voor de rest). Als je nu als bedrijf enig vertrouwen kunt hebben in je toekomst, dan is 't een mooi moment om dat vertrouwen om te zetten in daden.
Volgens mij gaat de beurs nog wel door de 200 puntengrens heen en dan kan 't zelfs nog verder wegzakken, maar het lijkt wel of een paar hele grote partijen de boel op gang houden en nu vandaag even niet weten wat ze precies zullen gaan doen. Het klinkt allemaal erg onzeker.
*Afgelopen vrijdag werd de beurs kunstmatig hooggehouden voor een 'psychologisch' gunstig maandresultaat.
Volgens mij gaat de beurs nog wel door de 200 puntengrens heen en dan kan 't zelfs nog verder wegzakken, maar het lijkt wel of een paar hele grote partijen de boel op gang houden en nu vandaag even niet weten wat ze precies zullen gaan doen. Het klinkt allemaal erg onzeker.
*Afgelopen vrijdag werd de beurs kunstmatig hooggehouden voor een 'psychologisch' gunstig maandresultaat.
- Dennis Cavallino
De "correctie" van vrijdag eindigt bijna 10 punten lager op 210. Zo dan.
Wat voor nut heeft die kunstmatige ingreep van de grote jongens nou gehad? Zijn er partijen die met zulke acties heel veel geld opstrijken ofzo? Of was het echt puur bedoeld voor de boeken... dat februari 2009 nog wel meeviel? En dat we maart nu gebruiken voor de echte klappen?
Kan iemand me dat uitleggen?
Wat voor nut heeft die kunstmatige ingreep van de grote jongens nou gehad? Zijn er partijen die met zulke acties heel veel geld opstrijken ofzo? Of was het echt puur bedoeld voor de boeken... dat februari 2009 nog wel meeviel? En dat we maart nu gebruiken voor de echte klappen?
Kan iemand me dat uitleggen?
- Dennis Cavallino
Van den Akker (ING): Deze week: Nieuwe dieptepunten, koopniveaus nabij?
De huidige bear markt nadert een climax. Eén van de weinige factoren die we missen is een capitulatie onder beleggers. We zijn in de afgelopen twee jaar niet zo positief geweest als nu.
Omkeerpatroon
In de vorige column schreven we over het krachtige potentiële omkeerpatroon van 24/25 februari. De markt startte zoals verwacht voortvarend met de belangrijke ‘gap’ opening op 226,97 punten, ruim boven het hoogste punt van de vorige dag op 233,08 punten. Maar deze kracht bleek van korte duur. De laagste koers die dag was 218,34 punten, beduidend onder de 233,08 punten. Daarmee werd niet aan de belangrijke voorwaarde voldaan van de ‘gap’, weg set-up en weg short-squeeze. Wat deze week uiteindelijk resteert zijn nieuwe dieptepunten onder het niveau van 217,80 uit 2003. Vrijdag was de laagste koers 214,96 punten.
Capitulatiefase
De conclusie is dat het korte termijn beeld zeer zwak blijft met het doorbreken van belangrijke steun niveaus in verschillende markten. De kans op verder dalende koersen is zeer groot. De laatste daling die misschien deel uit maakt van een capitulatiefase, maar dit is zeker geen ‘must’. Deze daling kan vanaf de huidige niveaus nog steeds in de 10% + categorie liggen. We leggen nogmaals uit waarom beleggers in de komende dagen/weken op scherpe dalingen MOETEN kopen.
Belangrijke bodem
We refereerden hier al eerder aan. Het is opvallend om te signaleren dat een belangrijke lange termijn trendommekeer in of rondom deze maanden plaatsvindt. De kans dat koersen in maart een belangrijke bodem gaan maken is ZEER GROOT. Dit wordt bevestigd omdat aandelenmarkten zich sinds eind 2007 in een min of meer vrije val bevinden zonder tussentijds herstel. Wereldwijde koersdalingen van 50% of meer zijn sinds eind 2007 gemeengoed op financiële markten.
Sentiment op dieptepunt
‘De maatschappij dat ben jij’ is gecapituleerd. Een opmerkelijke 180 graden draai in het sentiment na eerdere ontkenning van de problemen. En dit terwijl aandelen al ruim een jaar bezig waren om dit drama te verdisconteren. Opmerkelijke parallel uit het verleden is dat op koers dieptepunten het nieuws extreem negatief is. De zeer negatieve berichtgeving laat zien dat het sentiment op een absoluut dieptepunt zit.
Lange termijn
Om juist los te komen van de zeer negatieve korte termijn invloeden moeten we naar lange termijn grafieken gaan kijken, welke vaak overeenkomsten laten zien. Deze keer de maandgrafiek van de S&P500 Index met de RSI (momentum) in de onderste helft.
1930
Juist deze oscillator vertelt ons dat een bodem dichtbij is. Sinds 1930 (!) zien we hier de 2e laagste stand in de indicator op 18,34 punten deze maand. Het vooralsnog laagste punt in 1974 op 17,91 viel samen met de bodem in de koersen en resulteerde in een circa 50% koersstijging vanaf dit dieptepunt in 9 maanden tijd. Ook nu verwachten we na het maken van het dieptepunt een koers herstel van circa 50%.
Scherp herstel
Maar een ‘oversold’ waarde onder de 30 in de RSI is NOOIT op zichzelf een koopsignaal. Indicatoren kunnen langere periodes ‘oversold’ of ‘overbought’ zijn en wat nu laag is kan nog lager. Maar het maakt de kans groot om een scherp herstel vanaf de huidige niveaus te verwachten. Nu we weten dat koersen op de korte termijn verder zullen dalen en de lange termijn trendlijn in de maandgrafiek op circa 600 punten ligt is het interessant om op zwakte aandelen te kopen. Voorzichtige beleggers wachten op koopsignalen in daggrafieken.
Roelof-Jan van den Akker is Senior technical analyst binnen ING Wholesale Bank en verantwoordelijk voor technische analyse binnen dit bedrijfsonderdeel en ING Financial Markets. Hij schrijft deze column op persoonlijke titel. Zijn technische analyse visie is geen rechtstreeks beleggingsadvies. Hij heeft geen posities in individuele aandelen of aandelenmarkten.
- Dennis Cavallino
Uiteindelijk is de beurs nog lager geeindigd: 4.99% eraf, 208,84.
Ik ga ermee kappen vandaag, even boodschappen doen bij Ahold.... :jenna:
- Downforce Hans
Heb je aandelen bij de AholdDennis Cavallino schreef:Uiteindelijk is de beurs nog lager geeindigd: 4.99% eraf, 208,84.![]()
- Dennis Cavallino
Nee, maar er zijn geen andere supermarkten meer in een straal van 10 kilometer. :drinking:
- GTRene
resessie ook hier goed merkbaar...ik heb al niet veel centen, 10 jaar geleden 2 kleine spaardingen geopend maar dat is nu gehalveerd....was een spaariets met aandelen? toen snapte ik er weinig van, werd alleen gouden bergen belooft...ja je betaald gewoon nog steeds de kosten...wilde een paar jaar geleden stoppen maar er werd gezegd nu niet doen want dan kost het geld (stuk verzekering ofzo?) nahja...
achja wie het langst leeft heeft alles? mooi kut in elk geval, vorig jaar met het overzicht dacht ik ook al huh? klopt iets niet ofzo? na en nu ist veel erger.
Maar denk dat wel meer mensen hier wat kwijt zijn
Maar denk dat wel meer mensen hier wat kwijt zijn
- Dennis Cavallino
Nee hoor, als je niets hebt, kun je ook niets kwijtraken 
- RutgerK
Rene, Ik heb mij er ook over verbaasd dat het financiële instellingen niet lukt om in 15-20 jaar enig rendement te maken op je inleg. Ik snap best dat het de laatste maanden hard naar beneden is gegaan maar in die jaren ervoor moet toch ook goed verdiend zijn met je inleg.
Laatst gewijzigd door RutgerK op 03 mar 2009, 02:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
Beleggen moet je zelf doen is altijd mijn motto geweest. En als je dat niet kan moet je er nooit aan beginnen.
In de vs zijn ook rake klappen uitgedeeld vandaag. Ik ben benieuwd wat tokio zo doet. Als ze dalend openen, dan is t 'zandzakken voor de deur'.
In de vs zijn ook rake klappen uitgedeeld vandaag. Ik ben benieuwd wat tokio zo doet. Als ze dalend openen, dan is t 'zandzakken voor de deur'.
- Ravin ///M
Degene die 'voor jou' belegt, mijmert de hele dag "twee voor mij, één voor jou..." en dan duurt het even voor je rendement hebt.
- GTRene
Klopt...ze stellen het zo mooi voor en helemaal destijds was er helemaal geen controle op...Ravin ///M schreef:Degene die 'voor jou' belegt, mijmert de hele dag "twee voor mij, één voor jou..." en dan duurt het even voor je rendement hebt.
Toen in een aantal jaren nadat ik gestart was zag hoe dat in elkaar zat, wilde ik stoppen maar dat zou toen niet slim zijn, daarbij was het als extra op een karig pensioen.
Had wel de inleg vanaf toen al verlaagd naar zo min mogelijk, maar als je dan ziet de jaaroverzichten van d laatste jaren..het zijn gewoon boeven in net pak, mooie voorspiegelingen zo van het rendament van de laatste 20<>30 jaar is gemiddeld 10% je kent dat wel...maar zo loopt het niet, dus ik zou ook nooit meer zoiets doen.
Geef mij maar 3<>5% rente op de bank...hoef je er ook niet naar om te kijken en kun je er altijd bij.
Maar wat is verstandig, tis nu enorm gekelderd, en hun leggen in zo kunnen ze het op de slechte afschrijven als ze willen...maar stel nu dat de koerzen nog weer wat aantrekken.
Neem aan dat dat gebeurt (niet voor lang overigens want koerzen is gebakken lucht waar veel geld in om gaat maar niks gebouwd wordt) dan kan ik beter ff wachten en dan die dingen stopzetten voor dat die laatste paar duizend ook in rook op gaat...zoveel jaar voor gespaard van vroeger af aan al
afijn, stelt misschien weinig voor bij wat anderen mee maken (maar toch klote
- Dennis Cavallino
Het gaat vandaag gewoon weer verder omlaag op de beurs. Als je nu naar de diverse grafieken kijkt, dan raak je echt in verwarring. De lange termijn grafieken tonen dat we de bodem hebben gehaald, maar toch klopt daar iets niet, want in '87 stond de beurs nog veel lager en dat is dus een middellange termijnbodem die we wellicht wel gaan halen.
Er zullen een hoop bedrijven ten onder gaan als de beurs richting de 150, of misschien zelfs wel richting de 50 punten gaan (zelf heb ik de voorlopige bodem op 150 ingeschat, maar we zijn er nog lang niet, dus als iemand zegt dat we door de 50 punten grens gaan geloof ik het ook).
Wel zie ik dat daytraden nog steeds uitermate interessant kan zijn. Binnenkort eerst maar eens met een fictieve porftefeuille oefenen. Wat zijn handige sites tegenwoordig? Vroeger deed ik dat o.a. via Alex geloof ik.
Er zullen een hoop bedrijven ten onder gaan als de beurs richting de 150, of misschien zelfs wel richting de 50 punten gaan (zelf heb ik de voorlopige bodem op 150 ingeschat, maar we zijn er nog lang niet, dus als iemand zegt dat we door de 50 punten grens gaan geloof ik het ook).
Wel zie ik dat daytraden nog steeds uitermate interessant kan zijn. Binnenkort eerst maar eens met een fictieve porftefeuille oefenen. Wat zijn handige sites tegenwoordig? Vroeger deed ik dat o.a. via Alex geloof ik.
- RutgerK
De huidige beursanallisten zijn vaders die een spelletje voor hun kinderen hebben bedacht. Wie vind als eerste een stukje in de grafiek van de afgelopen 100 jaar dat lijkt op de grafiek zoals die nu loopt, meer lijkt het helaas niet. Vorige week een mooie 'kop en schouders'-analyse, twee dagen daarvoor een analyse op basis van historische patronen waarbij de ondergrens ergens tussen de 200 en 220 zou moeten liggen en vandaag zal er wel weer een nieuw herkenbaar patroon zijn gevonden.
- GTRene
Hoorde al dat ie nog niet de bodem heeft...moeten rekening houden met halvering...en dat geloof ik ook, of ze houden het kunstmatig op peil...het zijn rakkers, money makers for themselfs 
-
Marco R.
René, zij zullen jou nooit adviseren om je geld eruit te halen hè. Het is hun broodwinning, en adviseren hetgeen het beste uitkomt voor hunzelf
Ik zou het gewoon eruit halen en op een bank zetten, ongeacht wat je nu hebt 'verloren'.
edit: typo eruit.
Ik zou het gewoon eruit halen en op een bank zetten, ongeacht wat je nu hebt 'verloren'.
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
ING alweer 9% lager, waar eindigt het? Nu nog € 3,05 op dit moment. Wat een slagveld.
Kijk je hier: http://www.ing.com/group/showdoc.jsp?me ... NL&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
Beurwaarde ING in de afgelopen jaren. Constant tussen de 30 en 80 miljard. Op dit moment nog zo'n 6 miljard.
Kijk je hier: http://www.ing.com/group/showdoc.jsp?me ... NL&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
Beurwaarde ING in de afgelopen jaren. Constant tussen de 30 en 80 miljard. Op dit moment nog zo'n 6 miljard.
- Maus335i
http://www.binck.nl" onclick="window.open(this.href);return false;Dennis Cavallino schreef:Het gaat vandaag gewoon weer verder omlaag op de beurs. Als je nu naar de diverse grafieken kijkt, dan raak je echt in verwarring. De lange termijn grafieken tonen dat we de bodem hebben gehaald, maar toch klopt daar iets niet, want in '87 stond de beurs nog veel lager en dat is dus een middellange termijnbodem die we wellicht wel gaan halen.
Na 25 transacties krijg je gratis "Trader" wat echt een onwijs handige tool is. Ik vind het van alles wat ik tot nu toe heb gezien het meest prettig werken.
Daytraden moet je weten wat je doet (zoals altijd), maar enorm op je hoede zijn. Tenminste wel als je met TomTom bezig bent, intraday wil die wel eens 20% van koers veranderen
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Wouter81 schreef:ING alweer 9% lager, waar eindigt het? Nu nog € 3,05 op dit moment. Wat een slagveld.
Het is dat de rest van de concurentie ook niet best gaat, anders waren ze al lang overgenomen.........................
- Maus335i
Het is dat het met de rest ook zo slecht gaat, anders stond ook ING er een stuk beter voor 
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Maus335i schreef:Het is dat het met de rest ook zo slecht gaat, anders stond ook ING er een stuk beter voor
- GTRene
Lijkt me ook beter voor men kop...tis nu niet veel meer, maaj straks helemaal niks meer, en die onrust had ik niet verwacht zag wel destijds dat ik het net zo goed op een bank kon zetten of opzij zetten, maja het liep al zolang...nah, zal het nu eens goed bekijken en binnenkort eens een belletje plegen her en der.Marco R. schreef:René, zij zullen jou nooit adviseren om je geld eruit te halen hè. Het is hun broodwinning, en adviseren hetgeen het beste uitkomt voor hunzelf![]()
thnx