Niet aan de kant gaan voor voertuig met sirene

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
M@rcel

Niet aan de kant gaan voor voertuig met sirene

Bericht door M@rcel » 21 mei 2008, 09:25

Vandaag vrij, dus wat langer thuis dan gewoonlijk.

Nu woon ik tijdelijk aan de Laan van Wateringse Veld in Den Haag, met naast ons flat een grote basisschool.
Rond half negen in de ochtend staat het complete verkeer vast doordat moeder en vaders hun koters met de auto naar school willen brengen...het is echt een invasie van bij elkaar misschien een half uurtje. Alles blijft midden op de rijbaan staan (grote doorgaande weg vanaf de A4), staat schots en scheef geparkeerd, blokkeren uitritten van garages en weet ik al niet wat.

Vanmorgen was het helemaal mooi...komt er een brandweerwagen met loeiende sirenes zich een weg banen door al dat verkeer, en moet bij het bejaardentehuis even verderop zijn. Via de parallelweg zou die dus tot voor de deur kunnen komen, zeker als al die vaders en moeders even doorrijden om plaats te kunnen maken.
Het volgende is echt niet te begrijpen..brandweerwagen komt stil te staan achter een een zwarte e39 BMW. Luid toeterend en met de sirenes aan laat de brandweerwagen weten er langs te moeten....stapt een moeder uit die auto, loopt naar de rechter achterportier en laat 2 meisjes uitstappen...oh ja...ze liep wel wat sneller dan gebruikelijk....

Rijbewijs innemen en die shoarmabak in de Schredder... Oh ja, kinderbescherming er op afsturen... 8)

Echt kansloos hoe sommige bestuurders reageren/denken

Tom

Re: Niet aan de kant gaan voor voertuig met sirene

Bericht door Tom » 21 mei 2008, 09:31

Marcel van Meerbeek schreef: Echt kansloos hoe sommige bestuurders reageren/denken
Inderdaad. Hier op m'n werk kijk ik uit op dit punt:
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.41 ... 2&t=h&z=18
Is dus een grote doorgaande weg vanuit Eindhoven, richting snelweg en Veldhoven. Verderop aan die weg ligt een ziekenhuis. Er rijden hier dus dagelijks een paar ziekenauto's met sirenes langs. Je wilt niet weten hoe lang dat soms moet duren, voor ze langs dit kleine kutstukje zijn :cry:

GTRene

Bericht door GTRene » 21 mei 2008, 11:18

echt belachelijk, ik heb destijds ook vlak bij zo'n kleuterschool gewoond, echt niet normaal hoe ze parkeren, een gekken huis en 10 meter lopen is vaak te veel dus ze parkeren midden op straat en op de stoep en in het plantsoen en gooien de deuren ook nog eens wagenwijd open.

Dat moet anders kunnen, en vind dat er best wat strenger op gekeken mag worden en desbetreffende ouders aanspreken op hun gedrag en waar dat toe kan lijden, stelletje egotrippers :lol:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 21 mei 2008, 12:30

Ach ze had natuurlijk haast begrijp dat dan :roll:

Echt niet te geloven maar goed over de mentaliteit van de gemiddelde NL verkeersdeelnemer kun je wel aan de gang blijven. Ik hoop dat ze nog een bekeuring of brief thuis krijgt. Echt onbegrijpelijk :?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 22 mei 2008, 04:52

Ach, oudjes moeten het eerst af :wink:

Arthur

Bericht door Arthur » 22 mei 2008, 04:58

Ook ff serieus: wat zijn de regels?
Ik zie mensen ook wel eens de stoep(rand) opvliegen om "sirenes" er langs te laten.
Daar begin ik dus niet aan, dan zou ik vlot doorrijden en een geschikte plek zoeken om hem er, zonder schade aan mijn voertuig, langs te laten.
Of is dat niet correct?

Laatst op de A7 nog een gillende Ambulance achter me, zag ik in de spiegel, bleef keurig op gepaste afstand :mrgreen:
Waar dat nu aan lag? :wink:

Ook laastst een gillende politieauto achter me op de N381, alleen was die jammer genoeg voor mij bestemd... toen moest ik wel stoppen :wink:

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 22 mei 2008, 06:41

Ik kan een prent voor door rood tegemoet zien waarschijnlijk.

Ik sta op de Westlandseweg voor links alleen voorgesorteerd naast een dubbele rij van 5 auto's voor rechtdoor richting Reinier de Graaf ziekenhuis in Delft. (toevallig de dag van de Bouwkunde brand)
Tutututu van verre, ik zie dat het een ambulance is op weg naar het ziekenhuis, ik rij dus een stukje door omdat dat de makkelijkste weg voor die ambulance is, sneller ook natuurlijk dan die 5 auto's die opzij moeten.

Kreeg nog een duimpje van de bestuurder die naast me stond.
Zou ik de prent krijgen of zou er een lampje gaan branden in leeuwarden als de volgende geflitste een ambulance is die 5 seconden later ook door rood rijdt? :)

Arthur

Bericht door Arthur » 22 mei 2008, 10:12

Wat denk je zelf?
:wink:

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 22 mei 2008, 10:21

Ha, die Geelhoed;

Even contact opnemen met de centrale als je onverhoopt een boete mocht krijgen. Die kunnen met een uitreksel van hun logging ongetwijfeld jouw verklaring ondersteunen. Genoeg reden voor sepot lijkt me.

Gijzer

Bericht door Gijzer » 22 mei 2008, 12:52

Geelhoed schreef:Ik kan een prent voor door rood tegemoet zien waarschijnlijk.

Ik sta op de Westlandseweg voor links alleen voorgesorteerd naast een dubbele rij van 5 auto's voor rechtdoor richting Reinier de Graaf ziekenhuis in Delft. (toevallig de dag van de Bouwkunde brand)
Tutututu van verre, ik zie dat het een ambulance is op weg naar het ziekenhuis, ik rij dus een stukje door omdat dat de makkelijkste weg voor die ambulance is, sneller ook natuurlijk dan die 5 auto's die opzij moeten.

Zou ik de prent krijgen of zou er een lampje gaan branden in leeuwarden als de volgende geflitste een ambulance is die 5 seconden later ook door rood rijdt? :)
Die krijg je gewoon. Je mag geen verkeersregels breken om voor een ambulance aan de kant te gaan.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 22 mei 2008, 13:31

Gijs te Kaat schreef:
Geelhoed schreef:Ik kan een prent voor door rood tegemoet zien waarschijnlijk.

Die krijg je gewoon. Je mag geen verkeersregels breken om voor een ambulance aan de kant te gaan.
:?:

PeterB

Bericht door PeterB » 22 mei 2008, 13:38

Gijs te Kaat schreef:
Jaja, rijbewijs gekregen zeker ??

Of is dit om Geelhoed te stangen ???

Roel SpeedCars

Bericht door Roel SpeedCars » 22 mei 2008, 14:10

Door rood vanwege ambulance

Vorige week zag ik een auto door rood licht rijden omdat hij ruimte maakte voor een naderende ambulance met sirenes en zwaailichten. Dit deed mij afvragen wat je zou moeten doen als je door deze (goede) daad door een camera wordt geflitst en een bon thuis krijgt. Kunt u mij dat uitleggen?
André Ardon

Aan de kant gaan voor een ambulance die u van achteren nadert en die optische- en geluidssignalen voert, is iets heel anders dan ervoor door rood licht te rijden. Dat wordt beslist niet van u verwacht, hoewel u de chauffeur uiteraard niet helpt door gewoon te blijven staan waar u staat als hij niet om u heen kan. De factor tijd speelt daarbij een belangrijke rol. Sta dus stil waar dat veilig kan en waar de ambulance u ook daadwerkelijk voorbij kan rijden. Stoepranden opvliegen hoeft u dus niet, dat mag gerust geleidelijk gebeuren. Als u maar ruimte maakt. Door rood licht rijden mag helemaal niet, maar u doet al veel goeds als u gewoon een stukje opzij gaat of zonodig een stukje voorbij de stopstreep rijdt tot vlak vóór het kruisingsvlak. Bedenk dat alleen voorrangsvoertuigen ontheffing hebben van de bepalingen in het RVV. U niet! Wel mag u uit noodzaak bij een stopverbod, verdrijvingstrepen, voetgangersoversteekplaatsen of fietsstroken gaan staan. Mocht u – vanwege de schrik (!?) – onverhoopt toch door rood licht rijden en worden geflitst, dan zult u moeten bewijzen dat u daar een geldige reden voor had. Aangezien altijd tweemaal wordt geflitst, zou u de foto"s kunnen opvragen waarop de ambulance op z"n minst één keer te zien zal moeten zijn. Misschien zou dat de zaak dan nog ten goede kunnen komen. Als een ambulance u op een kruispunt van links of rechts nadert, wees dan consequent in uw rijgedrag. U remt óf rijdt door. Niet allebei tegelijk, want daar kan de chauffeur niet op anticiperen. U hoeft niet bang te zijn dat hij/zij voorrang neemt; ambulancechauffeurs zijn zó getraind dat zij alleen zullen doorrijden als zij daadwerkelijk voorrang krijgen. Laat u dus nooit opjagen. Als u nog kunt stoppen, laat dan altijd het hele kruispunt vrij zodat de chauffeur niet in een slalom om u heen hoeft. Als u niet anders kunt dan doorrijden, doe dat dan zonder twijfel en maak het kruispunt in één keer vrij. (IB)

Deze 'vraag & antwoord' is eerder gepubliceerd in AutoWeek nr. 18 van 2000.

[bron autoweek.nl]

Tom

Bericht door Tom » 22 mei 2008, 14:49

Schandalig vind ik dat :evil:
Dom regeltje gaat dus VOOR het menselijk inzicht / inschatten situatie EN gezondheid van mensen achterin de ziekenauto?

Wat is door rood rijden? Op het moment dat je een kruispunt volledig overgesteekt (terwijl de andere richting dat niet verwacht) vind ik die regel terecht, maar een metertje of 3 doorrijden (inderdaad door rood) om ruimte te maken vind ik niet meer dan normaal.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 22 mei 2008, 16:38

Idd, je zal maar achter in die gele bus gereanimeerd worden...en de broeders moeten eventjes wacht op een voorligger die niet door rood mag rijden.. :shock:

Maar goed, ook al mag het niet, dan pak ik die boete zelf wel....wil geen dooie op m'n geweten hebben.

In Manilla wel eens een ambulance in de file zien staan...daar gaat dus helemaal niemand aan de kant voor zo'n busje met toeters en bellen

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 mei 2008, 17:59

Ja goed maar wat als je door rood rijd en iemand jou in de kreukels rijd. Kan je meteen mee achter in die ambulance.

Als je de ruimte hebt of er komt niemand aan is even door rood rijden zoals Geelhoed deed geen probleem maar ik snap wel dat ze zeggen dat het niet de bedoeling is om jezelf in gevaar te brengen om een ambulance door te laten.

Dit zijn denk ik van die zaken waar je niet altijd een eenduidig antwoord op hebt wat nou het beste is. Sta je op een groot kruispunt in die situatie dan kan je hem bijvoorbeeld ook voor de rechtse rij op het zebrapad zetten oid.

Denk als je een bekeuring krijgt je hem gewoon aanvechten moet en aan de rechter uitleggen. Dit zijn van die zaken die niet elke dag voorkomen dus ik denk dat ze daar wel wat serieuzer naar kijken als een standaard bezwaar.

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 22 mei 2008, 18:49

Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Geelhoed;

Even contact opnemen met de centrale als je onverhoopt een boete mocht krijgen. Die kunnen met een uitreksel van hun logging ongetwijfeld jouw verklaring ondersteunen. Genoeg reden voor sepot lijkt me.
9 van de 10 keer wordt de bekeuring kwijtgescholden, wel een goed bezwaarschrift maken natuurlijk :idea:

En om er verder op in te gaan, veel mensen weten niet hoe ze moeten reageren als er een voertuig met OGS achter ze rijdt. Ik zie mensen echt de meest vreemde capriolen uithalen :?
Als je een voertuig aan ziet of hoort komen kijk dan goed wat de chauffeur gaat doen, en probeer je auto zo veilig mogelijk aan de kant te zetten.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 22 mei 2008, 20:07

Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Geelhoed;

Dat was mijn idee ook. Ga daar toch niet voor rood staan wachten als er een ambulance met lampen en sirene achterop komt .

Ik had het voordeel dat ik in de Westfield was, en dus hoorde ik het erg vroeg, ik had ruim rijd om een stukje op te rijden, je steekt daar eerst het voetpad en fietspad over en dan heb je nog een meter of acht voor je op de kruisende provinciale weg komt. Ik ben daar dus tussen gaan staan, geen probleem want geen fietsers of voetgangers.

http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=52.0 ... 2&t=h&z=19

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 22 mei 2008, 20:16

Mooi voorbeeld waar theorie en praktijk elkaar volledig bijten..............................daar moet rap wat aan gebeuren IMO :shock:

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 22 mei 2008, 20:19

Ha, die Romo;

En dan wéér een nieuw regeltje of subregeltje op de bestaande erbij? Voor die paar gevalletjes per jaar lijkt me dat niet rendabel.
Gewoon een bezwaar indienen voorkomt bovendien misbruik en verkeerde interpretatie van de door jou voorgestelde regel.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 22 mei 2008, 20:21

Ik neem aan dat het geen probleem is. De flitspaal maakt inderdaad 2 foto's, waardoor ze ook je snelheid in kunnen schatten. Als je door rood rijdt betekent dat niet dat je ook het kruispunt over steekt, want pas als je dat doet kan het een gevaar vormen. Politieagenten zijn ook mensen, mag aannemen dat ze het seponeren na een net bezwaarschrift.

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 22 mei 2008, 20:40

Maurice Graber schreef:Ik neem aan dat het geen probleem is. De flitspaal maakt inderdaad 2 foto's, waardoor ze ook je snelheid in kunnen schatten. Als je door rood rijdt betekent dat niet dat je ook het kruispunt over steekt, want pas als je dat doet kan het een gevaar vormen. Politieagenten zijn ook mensen, mag aannemen dat ze het seponeren na een net bezwaarschrift.
Het voertuig wat met OGS rijdt staat ook op de foto, dus daarmee kunnen ze het tijdstip controleren :wink:

Ahmed

Bericht door Ahmed » 01 mar 2009, 15:59

Nieuwe sirene vanaf morgen:

http://www.waldnet.nl/wn/persberichten/1234868809.wav" onclick="window.open(this.href);return false;

De laatste tijd valt het mij op, hoe TRRAAAAAAAAG mensen reageren op een hulpverleningsvoertuig. Wat is dat toch :hmmm:

RJay

Bericht door RJay » 01 mar 2009, 18:22

Dat soort mensen echt per direct een aanzienlijke geldboete en rijontzegging opleggen. Want als ze voor JOU komen wil je toch ook niet dat iemand in de weg gaat staan? :protest:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 01 mar 2009, 19:57

Ahmed schreef:Nieuwe sirene vanaf morgen:

http://www.waldnet.nl/wn/persberichten/1234868809.wav" onclick="window.open(this.href);return false;

De laatste tijd valt het mij op, hoe TRRAAAAAAAAG mensen reageren op een hulpverleningsvoertuig. Wat is dat toch :hmmm:
Komt omdat half Nederland niet (meer) weet waar zon achteruitkijkspiegel voor dient. Vanmiddag ook weer paar van die figuren die naar links willen en vergeten dat er ook ander verkeer op de wereld is dan alleen zijzelf. Stukje naar links, schrikken dat je naast ze zit en dan met een ruk aan het stuur weer naar rechts. Dat dat nog zo vaak goed gaat verbaasd me werkelijk.

Ik heb de radio op bovengemiddeld niveau aan, maar sirenes hoor ik echt ruim op tijd. Meteen muziek uit en zoeken waar dat voertuig is. Eenmaal gespot? Vroegtijdig actie ondernemen. Kind kan de was doen zou je zeggen.

Plaats reactie