Achteras M3 E46
- wim breman
Achteras M3 E46
Sinds kort heb ik het idee dat de achteras bij vol accelereren vooral in de 1e en 2e versnelling met sportkop aan beweeglijker is dan voorheen.
In de hogere versnellingen is het niet waarneembaar.
Dit houd in dat de auto steevast naar links trekt onder vollast.
Naar mijn idee word de as rechtsachter iets naar achter gedrukt.
Achter is 265/30/19 gemonteerd, misschien dat dit van invloed is.
Geen idee of het hier al eens ter sprake geweest is maar ben benieuwd wat het zou kunnen zijn en wat de oplossing voor het probleem is.
Wim.
In de hogere versnellingen is het niet waarneembaar.
Dit houd in dat de auto steevast naar links trekt onder vollast.
Naar mijn idee word de as rechtsachter iets naar achter gedrukt.
Achter is 265/30/19 gemonteerd, misschien dat dit van invloed is.
Geen idee of het hier al eens ter sprake geweest is maar ben benieuwd wat het zou kunnen zijn en wat de oplossing voor het probleem is.
Wim.
- GTRene
Re: Achteras M3 E46
ophangrubber gescheurd? of erger een scheur elders...(ook wel eens wat van gehoord) en dus bij vollast beweeglijk en meesturend zeg maar..
(ik heb problemen daarmee met men extra auto een FWD ...draagarm rechtsvoor kogel helemaal versleten dus onder vollast trekt ie naar 1 kant, en achteras rechtsachter versleten, onder remmen ook niet fijn (meesturend iets zeg maar)
Zelfde kan werken maar dan op andere delen bij jou RWD sommige BMW hebben last van gescheurde carros (onder) en of rubbers)
hier staat ook wel iets, dacht van ook eens ff kijken, had er wel eens wat van gelezen
http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=55283" onclick="window.open(this.href);return false;

(ik heb problemen daarmee met men extra auto een FWD ...draagarm rechtsvoor kogel helemaal versleten dus onder vollast trekt ie naar 1 kant, en achteras rechtsachter versleten, onder remmen ook niet fijn (meesturend iets zeg maar)
Zelfde kan werken maar dan op andere delen bij jou RWD sommige BMW hebben last van gescheurde carros (onder) en of rubbers)
hier staat ook wel iets, dacht van ook eens ff kijken, had er wel eens wat van gelezen
http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=55283" onclick="window.open(this.href);return false;
- wim breman
Gescheurde carros of rubber lijkt me erg snel want de auto is van 2005 en heeft 60.000 km weg.
- frank de jonge
Draagarm rubber kan veel invloed hebben.
- wim breman
Ik heb een beetje zitten rondneuzen op diverse forums en daar is sprake van incidentele problemen met het subframe en dan met name de mountings, in een aantal gevallen is het subframe gescheurd.
Het zijn wel allemaal auto's met hoge km standen en wel pretig is dat in veel gevallen de reparaties onder coulance hersteld worden.
In mijn geval valt de auto onder de huisselectie garantie dus ga ik de dealer maar eens opzoeken.
@Frank.
Dat de draagarmrubbers van grote invloed zijn weet ik, bij mijn E30 Hartge zijn alle ophangrubbers, silentbloc en motorsteunrubbers vervangen en is het weer een zeer prettig sturende auto.
Wim.
Het zijn wel allemaal auto's met hoge km standen en wel pretig is dat in veel gevallen de reparaties onder coulance hersteld worden.
In mijn geval valt de auto onder de huisselectie garantie dus ga ik de dealer maar eens opzoeken.
@Frank.
Dat de draagarmrubbers van grote invloed zijn weet ik, bij mijn E30 Hartge zijn alle ophangrubbers, silentbloc en motorsteunrubbers vervangen en is het weer een zeer prettig sturende auto.
Wim.
- GTRene

- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
wim breman schreef:Ik heb een beetje zitten rondneuzen op diverse forums en daar is sprake van incidentele problemen met het subframe en dan met name de mountings, in een aantal gevallen is het subframe gescheurd.
@Frank.
Wim.
Die gescheurde carrosserie betreft volgens mij alleen de eerste jaren (sterker gemotoriseerde) E46. Toplager (ophanging van demper achter) kan ook gescheurd zijn maar dan hoor je het ook wel iets piepen/kraken volgens mij.
- Bert ///M3
Denk de rubbers in de langsarmen. Bij mij op de M3 E36 voelde je de auto iets zijwaards trekken toen die gaar waren, nieuwe er in en het was over.
Kan je makkelijk checken, even op de brug zetten en met een breekijzer oid kijken of er speling op zit.
Kan je makkelijk checken, even op de brug zetten en met een breekijzer oid kijken of er speling op zit.
-
Sorry voor late reactie, was e46 M3s aan het rondslepen. Als het voelt als een stuurbeweging in de achtertrein tijdens schakelen en lastwissels zijn het waarschijnlijk de voorste rubbers in de langsdraagarmen. De originelen hebben een levensduur van 1 enthousiaste sessie. Bij de CSL's heeft Dick er 2 jaar geleden zwarte Powerflex in gezet, en hoewel ik nog een 2e setje heb liggen is het nog niet nodig geweest deze erin te zetten na twee jaar track use. Geen merkbare downsides mbt comfort.wim breman schreef:Gescheurde carros of rubber lijkt me erg snel want de auto is van 2005 en heeft 60.000 km weg.
- wim breman
De reactie is alleen merkbaar bij vol accelereren in voornamelijk 1 en 2.
Je voelt de auto dan merkbaar naar links trekken.
De tips aangaande de rubbers van de langsdraagarmen lijken me zeer aannemelijk.
Omdat de auto nog in de huisselectie zit lijkt het me verstandig eerst de dealer er naar te laten kijken.
Die gaan geen Powerflex vergoeden, alleen de standaard rubbers.
Als het idd de rubbers zijn schaf ik die zelf wel aan, mag de dealer ze monteren
En als dat een probleem word bel ik Dick wel even.
In ieder geval bedankt voor de tips.
Wim.
Je voelt de auto dan merkbaar naar links trekken.
De tips aangaande de rubbers van de langsdraagarmen lijken me zeer aannemelijk.
Omdat de auto nog in de huisselectie zit lijkt het me verstandig eerst de dealer er naar te laten kijken.
Die gaan geen Powerflex vergoeden, alleen de standaard rubbers.
Als het idd de rubbers zijn schaf ik die zelf wel aan, mag de dealer ze monteren

En als dat een probleem word bel ik Dick wel even.
In ieder geval bedankt voor de tips.
Wim.
- wim breman
Het probleem is gevonden en opgelost door de dealer.
Bleek een combinatie te zijn van zowel de voorste draagarm rubbers en de achterasrubbers.
Beide zijn vervangen onder de huisselectie garantie.
Auto rijdt weer zoals het hoort
Wim.
Bleek een combinatie te zijn van zowel de voorste draagarm rubbers en de achterasrubbers.
Beide zijn vervangen onder de huisselectie garantie.
Auto rijdt weer zoals het hoort

Wim.