Autohandel in zwaar weer (geen roddel en achterklap aub)
-
Re: Autohandel in zwaar weer (geen roddel en achterklap aub)
ik ga denk ik wat setjes velgen scoren op BVA..... :twisted: 

- Snipe
di 24 feb 2009, 05:30
Autoverkoop krijgt dreun van 20 procent
door Theo Kuijpers
AMSTERDAM, DINSDAG - Auto-importeurs verwachten dat dit jaar zeker 100.000 nieuwe personenwagens minder verkocht gaan worden. Het afgelopen jaar werden nog 499.983 auto's verkocht, maar de meest recente cijfers maken duidelijk dat de teller wel eens op 400.000 stuks of lager kan blijven steken.
Dealers spreken van een dramatische ontwikkeling die nog vele bedrijven de kop gaat kosten. Uit nog niet gepubliceerde cijfers blijkt dat er tot en met afgelopen vrijdag 77.342 nieuwe personenauto's werden verkocht en dat zijn er 17.887 stuks minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Alleen al in de eerste drie weken van februari zakten de verkopen met ruim 25%.
Zo werden er 22.098 auto's op kenteken gezet tegen nog 29.554 exemplaren in de eerste drie weken van februari 2008. Zelfs goedkope merken als Dacia en Lada zien hun verkopen met tientallen procenten teruglopen. Zo noteerde de Roemeense autofabrikant, die eigendom van Renault is, een resultaat van min 70% en het Russische merk zelfs min 88%. Maar ook Land Rover en Bentley hebben het heel zwaar en zagen de verkopen met respectievelijk 85 en 82% teruglopen.
Van de 51 auto-importeurs in ons land konden er slechts acht een positief resultaat noteren. Zo is Smart met +79% de grootste stijger, maar ook Honda, Lancia, Audi, Jaguar, Seat, Toyota en Volkswagen konden nog zwarte cijfers schrijven. Brancheorganisaties RAI en Bovag gingen begin dit jaar nog uit van een verkoopprognose van 475.000 stuks, maar gezien de laatste cijfers gaat dit zeker niet gehaald worden.
"Wat het wel gaat worden, is nog geheel onduidelijk. Pas als de maand februari voorbij is, kunnen we een nieuwe voorspelling doen. Zeker is wel al dat de door ons eerder genoemde prognose naar beneden zal moeten worden bijgesteld", aldus Harald Bresser van de RAI Vereniging.
Stond op telegraaf.nl.
Dat Bentley als een dolle stier terugloopt in crisistijden begrijp ik. Land Rover min 85% vind ik ook niet per se onlogisch. Dat Smart 79% meer verkoopt begrijp ik ook. Maar dat Dacia in elkaar stort snap ik dan weer niet. Merkwaardige zaak....
Autoverkoop krijgt dreun van 20 procent
door Theo Kuijpers
AMSTERDAM, DINSDAG - Auto-importeurs verwachten dat dit jaar zeker 100.000 nieuwe personenwagens minder verkocht gaan worden. Het afgelopen jaar werden nog 499.983 auto's verkocht, maar de meest recente cijfers maken duidelijk dat de teller wel eens op 400.000 stuks of lager kan blijven steken.
Dealers spreken van een dramatische ontwikkeling die nog vele bedrijven de kop gaat kosten. Uit nog niet gepubliceerde cijfers blijkt dat er tot en met afgelopen vrijdag 77.342 nieuwe personenauto's werden verkocht en dat zijn er 17.887 stuks minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Alleen al in de eerste drie weken van februari zakten de verkopen met ruim 25%.
Zo werden er 22.098 auto's op kenteken gezet tegen nog 29.554 exemplaren in de eerste drie weken van februari 2008. Zelfs goedkope merken als Dacia en Lada zien hun verkopen met tientallen procenten teruglopen. Zo noteerde de Roemeense autofabrikant, die eigendom van Renault is, een resultaat van min 70% en het Russische merk zelfs min 88%. Maar ook Land Rover en Bentley hebben het heel zwaar en zagen de verkopen met respectievelijk 85 en 82% teruglopen.
Van de 51 auto-importeurs in ons land konden er slechts acht een positief resultaat noteren. Zo is Smart met +79% de grootste stijger, maar ook Honda, Lancia, Audi, Jaguar, Seat, Toyota en Volkswagen konden nog zwarte cijfers schrijven. Brancheorganisaties RAI en Bovag gingen begin dit jaar nog uit van een verkoopprognose van 475.000 stuks, maar gezien de laatste cijfers gaat dit zeker niet gehaald worden.
"Wat het wel gaat worden, is nog geheel onduidelijk. Pas als de maand februari voorbij is, kunnen we een nieuwe voorspelling doen. Zeker is wel al dat de door ons eerder genoemde prognose naar beneden zal moeten worden bijgesteld", aldus Harald Bresser van de RAI Vereniging.
Stond op telegraaf.nl.
Dat Bentley als een dolle stier terugloopt in crisistijden begrijp ik. Land Rover min 85% vind ik ook niet per se onlogisch. Dat Smart 79% meer verkoopt begrijp ik ook. Maar dat Dacia in elkaar stort snap ik dan weer niet. Merkwaardige zaak....
- Panda de Beer
Niet zo gek. Als de prijs van 2e hands enorm daalt, dan wordt het interessanter om een jonge 2e hands te kopen met meer luxe en meer auto dan een nieuw C-merk koekblik.
- Snipe
Da's ook weer waar. Maar je hebt toch ook altijd van die mensen met die rare kronkel in hun hoofd dat ze per se een nieuwe auto willen. Daarom zou je verwachten dat de verkopen van Dacia door het dak zouden schieten. Maar dat pakte toch even anders uit voor ze....Panda de Beer schreef:Niet zo gek. Als de prijs van 2e hands enorm daalt, dan wordt het interessanter om een jonge 2e hands te kopen met meer luxe en meer auto dan een nieuw C-merk koekblik.
-
De mensen die de kronkel hebben een DACIA nieuw te willen kopen,
dus voor 10 K op de eerste rang willen zitten.......
Hebben denk ik wat meer last van de crisis, zijn toch mensen die meer uit moeten kijken met de uitgaven over 't algemeen...
dus voor 10 K op de eerste rang willen zitten.......
Hebben denk ik wat meer last van de crisis, zijn toch mensen die meer uit moeten kijken met de uitgaven over 't algemeen...
- duifjes.com
En toch had ik in jan en feb zoals het er nu uitziet een top maand 

- Snipe
Topmaanden zijn altijd lekker.
Op Toyota, op Skoda, op gebruikt of op alles?
Op Toyota, op Skoda, op gebruikt of op alles?
-
Heb net eens gekeken bij BVA veilingen de Van Lingen verkoop.
Onbegrijpelijk wat daar soms geboden wordt, incl opgeld+btw staan sommige artikelen nu al op 50-75% van nieuwprijs
Onbegrijpelijk wat daar soms geboden wordt, incl opgeld+btw staan sommige artikelen nu al op 50-75% van nieuwprijs

- Snipe
Ik zag er wel redelijk goedkoop een Brera 3.2 tussen staan. Die stond gisteravond op 16k of zo, komt natuurlijk nog wel 35% bij, maar toch.....
-
De overheid moet gewoon doorgaan met bpm en co2 taxen dan helpen ze nieuw verkoop vanzelf omzeep.
Kijk bijv naar een focus RS in de uk 25000 pound. Hier gaat ie 50.000 euro kosten. Voor 30k euro kocht ik hem gelijk nu niet.
Doordat tegenwoordig bijna elk gezin internet thuis heeft en iedereen wereldwijd de prijzen ziet. Zijn de mensen wel een klaar met dat abnormale roven van den haag.
Kan ze geen ongelijk geven. 2de hans shoppen is veel leuker dan blijft het geld namelijk onder de mensen en gaat het niet naar dan haag.
Liefst 2e hands shoppen in dikke v8 en v10 koop ze jongens die ouwe v8en ramme met bakken. Slooppremie my ass. Gewoon weer opknappen die pk monsters. Motor op gewoon motorrebuild doen en doorramme. Voelen moeten ze het in den haag. Altijd de automobilist leeg te roven moet maar eens voorbij zijn.
Mensen worden wakker eindelijk!!!. Moet je de reacties ook lezen in het artikel op de telegraaf.
Kijk bijv naar een focus RS in de uk 25000 pound. Hier gaat ie 50.000 euro kosten. Voor 30k euro kocht ik hem gelijk nu niet.
Doordat tegenwoordig bijna elk gezin internet thuis heeft en iedereen wereldwijd de prijzen ziet. Zijn de mensen wel een klaar met dat abnormale roven van den haag.
Kan ze geen ongelijk geven. 2de hans shoppen is veel leuker dan blijft het geld namelijk onder de mensen en gaat het niet naar dan haag.
Liefst 2e hands shoppen in dikke v8 en v10 koop ze jongens die ouwe v8en ramme met bakken. Slooppremie my ass. Gewoon weer opknappen die pk monsters. Motor op gewoon motorrebuild doen en doorramme. Voelen moeten ze het in den haag. Altijd de automobilist leeg te roven moet maar eens voorbij zijn.
Mensen worden wakker eindelijk!!!. Moet je de reacties ook lezen in het artikel op de telegraaf.
- Gijzer
Hoeveel auto's moet Bentley minder verkopen dan vorig jaar om een daling van 82 % te krijgen? 3 ofzo??
Is toch informatie waar je niets aan hebt of ligt dat aan mij?
-
EU moet haast maken met steun’
25-02-2009 14:15
Acea roept de Europese Unie op zo snel mogelijk steunmaatregelen voor de auto-industrie te treffen. “De EU heeft een gereedschapskist gevuld met instrumenten, maar die worden te weinig gebruikt”, aldus Ivan Hodac, secretaris generaal van Acea. De vereniging voor Europese autofabrikanten verwacht dat de voertuigproductie in Europa dit jaar met minstens 15 procent zal afnemen. Als er niet snel maatregelen worden getroffen, komt de branche nog verder onder druk te staan.
Volgens Acea is het feit dat de financiële markt nog op zijn gat ligt het meest prangende probleem. Verder moeten de verkopen van nieuwe auto’s dringend weer op gang worden gebracht en moet de invoering van regelgeving die een beperkende werking heeft op de autobranche worden uitgesteld.
Volgens Acea is het laatste kwartaal van 2008 de voertuigproductie met 28 procent afgenomen.
Ze moeten co2 taxen nog strenger maken dan kunnen ze straks nog meer WW premie uitkeren.
25-02-2009 14:15
Acea roept de Europese Unie op zo snel mogelijk steunmaatregelen voor de auto-industrie te treffen. “De EU heeft een gereedschapskist gevuld met instrumenten, maar die worden te weinig gebruikt”, aldus Ivan Hodac, secretaris generaal van Acea. De vereniging voor Europese autofabrikanten verwacht dat de voertuigproductie in Europa dit jaar met minstens 15 procent zal afnemen. Als er niet snel maatregelen worden getroffen, komt de branche nog verder onder druk te staan.
Volgens Acea is het feit dat de financiële markt nog op zijn gat ligt het meest prangende probleem. Verder moeten de verkopen van nieuwe auto’s dringend weer op gang worden gebracht en moet de invoering van regelgeving die een beperkende werking heeft op de autobranche worden uitgesteld.
Volgens Acea is het laatste kwartaal van 2008 de voertuigproductie met 28 procent afgenomen.
Ze moeten co2 taxen nog strenger maken dan kunnen ze straks nog meer WW premie uitkeren.
- Topfuel
Ligt aan jou denk ik, 82% minder verkoop is een regelrechte ramp voor elk bedrijf, of dit nu Bentley is of Opel...Gijs te Kaat schreef:Hoeveel auto's moet Bentley minder verkopen dan vorig jaar om een daling van 82 % te krijgen? 3 ofzo??
Gr. TF
- Casper
In goede tijden leg je toch een mooie buffer aan voor slechtere tijden? Dat sommige bedrijven(automerken, importeurs, dealers etc) van dat geld veel te grote panden hebben gekocht(en op nog 3000 andere manieren veel te veel geld hebben uitgegeven) moeten ze nu bezuren....tja survival of the fittest...TopFuel schreef:Ligt aan jou denk ik, 82% minder verkoop is een regelrechte ramp voor elk bedrijf, of dit nu Bentley is of Opel...Gijs te Kaat schreef:Hoeveel auto's moet Bentley minder verkopen dan vorig jaar om een daling van 82 % te krijgen? 3 ofzo??
Gr. TF
In dit geval is Jacco erg fit qua financiën als ik het hier zo lees en hebben een groot aantal anderen veel te laat gereageerd...
- Niels
- Auto: Prius+
Er is geen buffer Casper
Het rendement is minimaal en wat er aan winst overblijft bij de grote jongens gaat naar de aandeelhouders of wordt geinversteerd.

-
Dat lees ik wel vaker nu het crisis is, terwijl accountants juist roepen dat het beter is zo weinig mogelijk winst te maken en je verdiensten dus beter terug in je bedrijf te stoppen(/investeren).Casper schreef: In goede tijden leg je toch een mooie buffer aan voor slechtere tijden?
- wooter
Als je winst maakt, wordt de fiscus er erg goed van. Daarom het devies om alle winst direct te investeren. Acquisities doen is dan niet zo gek, totdat het slechter gaat natuurlijk en die goeie acquisitie natuurlijk ook minder opbrengt als je 'm in crisistijden wil verkopen...
- Snipe
Astrum wordt Alfa-dealer
26-02-2009 17:20
Dealerbedrijf Wensink, onderdeel van Astrum Automotive, is vanaf 27 maart Alfa Romeo-dealer in Apeldoorn, Zwolle en Arnhem. De drie zogenoemde Galleria´s worden geïntegreerd in de bestaande dealerpanden van Wensink in deze steden.
In Apeldoorn en Zwolle was Janse Premium Cars Alfa-dealer, voordat het bedrijf in november failliet ging. Van Zijll was dealer in het rayon Arnhem; de importeur meldt dat dit dealerschap wordt stopgezet.
Astrum vertegenwoordigt nu zes merken: Mercedes-Benz, smart, Chrysler, Jeep, Dodge en Alfa Romeo.
Stern: winst 2008 fors lager
27-02-2009 08:50
Stern verwacht dat de winst over 2008 fors lager uitvalt dan de in december voorspelde 10 tot 12 miljoen euro. De holding wijt dit aan de onvoorziene en exceptionele marktomstandigheden.
In het laatste kwartaal van 2008 is voor het eerst in 15 jaar verlies gerealiseerd, aldus de holding. Het uiteindelijke resultaat zal desondanks positief zijn, aldus Stern.
De holding besloot onlangs de voorraden van gebruikte auto's nog verdergaand af te waarderen dan in december was te voorzien. "Mede door de scherpe prijsdaling van gebruikte auto's is de marge hierop in het vierde kwartaal negatief geworden", aldus het persbericht.
Op 19 maart worden de definitieve jaarcijfers bekend gemaakt.
Allebei van automotive-online.nl.
Eerste een redelijk verrassende stap (hoewel Stemerdink ook Alfa verkoopt), want je ziet de laatste tijd juist de ene na de andere Alfa-dealer er mee stoppen.
Tweede.... Ja, dat lag natuurlijk redelijk voor de hand.
26-02-2009 17:20
Dealerbedrijf Wensink, onderdeel van Astrum Automotive, is vanaf 27 maart Alfa Romeo-dealer in Apeldoorn, Zwolle en Arnhem. De drie zogenoemde Galleria´s worden geïntegreerd in de bestaande dealerpanden van Wensink in deze steden.
In Apeldoorn en Zwolle was Janse Premium Cars Alfa-dealer, voordat het bedrijf in november failliet ging. Van Zijll was dealer in het rayon Arnhem; de importeur meldt dat dit dealerschap wordt stopgezet.
Astrum vertegenwoordigt nu zes merken: Mercedes-Benz, smart, Chrysler, Jeep, Dodge en Alfa Romeo.
Stern: winst 2008 fors lager
27-02-2009 08:50
Stern verwacht dat de winst over 2008 fors lager uitvalt dan de in december voorspelde 10 tot 12 miljoen euro. De holding wijt dit aan de onvoorziene en exceptionele marktomstandigheden.
In het laatste kwartaal van 2008 is voor het eerst in 15 jaar verlies gerealiseerd, aldus de holding. Het uiteindelijke resultaat zal desondanks positief zijn, aldus Stern.
De holding besloot onlangs de voorraden van gebruikte auto's nog verdergaand af te waarderen dan in december was te voorzien. "Mede door de scherpe prijsdaling van gebruikte auto's is de marge hierop in het vierde kwartaal negatief geworden", aldus het persbericht.
Op 19 maart worden de definitieve jaarcijfers bekend gemaakt.
Allebei van automotive-online.nl.
Eerste een redelijk verrassende stap (hoewel Stemerdink ook Alfa verkoopt), want je ziet de laatste tijd juist de ene na de andere Alfa-dealer er mee stoppen.
Tweede.... Ja, dat lag natuurlijk redelijk voor de hand.
-
Van de 2e gaan wat filialen gesloten worden.....
- Snipe
Dat is natuurlijk al aan de gang, ze zijn immers in het afgelopen jaar al gestopt met Saab, Mitsubishi en Mazda. Daarnaast zijn er wat wijzigingen geweest in de regio's waar ze actief zijn.
.....maar ik denk inderdaad dat ze nog niet klaar zijn en dat er nog best het een en ander gaat veranderen daar.
.....maar ik denk inderdaad dat ze nog niet klaar zijn en dat er nog best het een en ander gaat veranderen daar.
- Snipe
175.000 Auto's wachten op koper
AMSTERDAM - In de haven van Zeebrugge staan 175.000 auto´s te wachten op een nieuwe eigenaar. Daarmee is de Belgische haven de grootste parkeerplaats ter wereld. Ook in Antwerpen stapelt zich de voorraad van nieuwe wagens op, nu kopers op zich laten wachten.
Veel wagens staan door de economische crisis al een paar maanden te wachten op een koper, schrijft Het Laatste Nieuws. "De verschillende havenbedrijven hebben hier 300 hectare aan autoterminals, goed voor 175.000 auto's", aldus Piet Vandenkerkhove van de haven van Zeebrugge. "En die staan allemaal zo goed als vol", zegt hij in de krant.
"Een autoschip doet er zeker zes tot acht weken over om van Japan naar België te varen. Nu de productie in de fabriek is teruggeschroefd, staat hier een gigantische voorraad."
Ook in bijvoorbeeld Antwerpen stapelt zich de voorraad van nieuwe wagens op, nu kopers op zich laten wachten.
http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3 ... html?p=4,2
AMSTERDAM - In de haven van Zeebrugge staan 175.000 auto´s te wachten op een nieuwe eigenaar. Daarmee is de Belgische haven de grootste parkeerplaats ter wereld. Ook in Antwerpen stapelt zich de voorraad van nieuwe wagens op, nu kopers op zich laten wachten.
Veel wagens staan door de economische crisis al een paar maanden te wachten op een koper, schrijft Het Laatste Nieuws. "De verschillende havenbedrijven hebben hier 300 hectare aan autoterminals, goed voor 175.000 auto's", aldus Piet Vandenkerkhove van de haven van Zeebrugge. "En die staan allemaal zo goed als vol", zegt hij in de krant.
"Een autoschip doet er zeker zes tot acht weken over om van Japan naar België te varen. Nu de productie in de fabriek is teruggeschroefd, staat hier een gigantische voorraad."
Ook in bijvoorbeeld Antwerpen stapelt zich de voorraad van nieuwe wagens op, nu kopers op zich laten wachten.
http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3 ... html?p=4,2
- Niels
- Auto: Prius+
Beste holding als je in de auto business 10 - 12 miljoen winst kunt realiserenSnipe schreef: Stern verwacht dat de winst over 2008 fors lager uitvalt dan de in december voorspelde 10 tot 12 miljoen euro. De holding wijt dit aan de onvoorziene en exceptionele marktomstandigheden.

- Snipe
Dat ligt er maar net aan hoe je het bekijkt.Niels schreef:Beste holding als je in de auto business 10 - 12 miljoen winst kunt realiseren
Op een omzet van 1 miljard is het weer niet bar veel natuurlijk....stern.nl schreef:De autobedrijven van Stern Groep vertegenwoordigen verscheidene toonaangevende merken waaronder Mercedes-Benz, Chrysler, Opel, Fiat, Ford, Land Rover, Volvo, Jaguar, Renault, Volkswagen en Audi. Stern Autobedrijven beschikt thans over circa 80 vestigingspunten.
Stern Autodiensten is actief op het gebied van autoverhuur en autogerelateerde financiële producten. Autoverhuur vindt plaats door SternBudget die in Nederland Budget Rent a Car exploiteert. De autolease-activiteiten worden uitgevoerd door SternLease. De activiteiten richten zich voornamelijk op de klein-zakelijke klanten van Stern Autobedrijven. In Stern Finance zijn diverse producten ontwikkeld op het gebied van autoverzekering, -financiering, (verlengde) garantie en onderhoud.
Stern Autotechniek is actief op het gebied van autoschadeherstel met tien vestigingspunten van Stern Schadeservice en vijf merkgebonden autoschadeherstelbedrijven deel uitmakend van autobedrijven.
SternTec, dat de inbouw van bedrijfswagens verzorgt, beschikt over twee eigen vestigingen en heeft vier dealers aangesteld.
In Stern Beheer zijn de ondersteunende activiteiten ondergebracht op het gebied van de groepsfinanciering, controlling, onroerend goed, milieu aangelegenheden, automatisering, verzekering, fiscale zaken en juridische zaken, algemene personeelszaken, inkoopsynchronisatie en procesoptimalisatie.
Stern Groep realiseert een omzet van circa Euro 1 miljard op jaarbasis met ruim 2.950 medewerk(st)ers.
De aandelen van de vennootschap worden op de officiële markt van Euronext Amsterdam N.V. verhandeld.
- Peter
Marges staan al jaren onder druk dus lekkere reserves opbouwen is er niet bij.
De glazen kastelen staan er vaak alleen maar omdat de fabriek dat eist. Allerlei (belachelijke) standards waar je aan moet voldoen als dealer. Daarom kan je eigenlijk maar beter een universeel autobedrijf hebben, dan moet je niets wat je niet wilt.
Gelukkig gaan de aantallen bij sommige merken zoals Audi nog heel behoorlijk. Landelijk ligt Audi 6 a 7% achter op vorig jaar. Niet verkeerd....
De glazen kastelen staan er vaak alleen maar omdat de fabriek dat eist. Allerlei (belachelijke) standards waar je aan moet voldoen als dealer. Daarom kan je eigenlijk maar beter een universeel autobedrijf hebben, dan moet je niets wat je niet wilt.
Gelukkig gaan de aantallen bij sommige merken zoals Audi nog heel behoorlijk. Landelijk ligt Audi 6 a 7% achter op vorig jaar. Niet verkeerd....
- Topfuel
Ben benieuwd hoe het gaat bij BMW? Zijn daar cijfers van bekend? Dacht zelf dat ze er nog niet zo veel onder te lijden hadden maar sommige staan schijnbaar op punt van een faillissement (b.v. zwartepoorte).
gr. TF
gr. TF
Laatst gewijzigd door Topfuel op 27 feb 2009, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.