Ferrari 550/575: motor voor de vooras?
-
- Berichten: 22367
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Ferrari 550/575: motor voor de vooras?
Zat net even te kijken en klopt het dat de motor (grotendeels) voor de vooras ligt?
Dat verzin je toch niet, een grote zware V12 daaro?
Dat verzin je toch niet, een grote zware V12 daaro?
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Voor de vooras??
Hooguit met 1 cylinderrij dan. Als je het hart van het wiel neemt, dan ligt 95% van blok en cylinders achter die as-lijn. Wat onderdelen liggen ervoor, maar ik ken weinig auto's met grote motoren ACHTER de vooras, een AC Cobra hooguit.
Zo zwaar is het blok trouwens niet volgens mij, want echt heel groot is het allemaal niet. De aanverwante onderdelen liggen er wel voor, maar dat houd je bijna altijd (behalve bij de Cobra).
Kijk maar eens naar een 120i, staat ook bekend om zijn blok achter de vooras, maar dat geldt ook maar voor 90-95% van het blok (waarvoor hulde!).
Hooguit met 1 cylinderrij dan. Als je het hart van het wiel neemt, dan ligt 95% van blok en cylinders achter die as-lijn. Wat onderdelen liggen ervoor, maar ik ken weinig auto's met grote motoren ACHTER de vooras, een AC Cobra hooguit.
Zo zwaar is het blok trouwens niet volgens mij, want echt heel groot is het allemaal niet. De aanverwante onderdelen liggen er wel voor, maar dat houd je bijna altijd (behalve bij de Cobra).
Kijk maar eens naar een 120i, staat ook bekend om zijn blok achter de vooras, maar dat geldt ook maar voor 90-95% van het blok (waarvoor hulde!).
-
- Berichten: 22367
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Volgens Wikipedia (en ja, of dat altijd klopt is maar de vraag, vandaar het topic hier):Dennis Cavallino schreef:Voor de vooras??
Hooguit met 1 cylinderrij dan. Als je het hart van het wiel neemt, dan ligt 95% van blok en cylinders achter die as-lijn. Wat onderdelen liggen ervoor, maar ik ken weinig auto's met grote motoren ACHTER de vooras, een AC Cobra hooguit.
http://en.wikipedia.org/wiki/FM_layoutThe FM layout, standing for front-midships, is a layout of an automobile that places the engine in the front, like the FR layout, but pushed back enough that the engine's center of gravity is to the rear of the front axle.
En:
http://en.wikipedia.org/wiki/FR_layoutIn automobile design, an FR, or front-engine, rear wheel drive means a layout where the engine is in the front of the vehicle and drive wheels at the rear. This was the traditional automobile layout for most of the 20th century.
En zie ook (eerste alinea):
http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari_550
[img:1024:768]http://www.skinz.org/cars/ferrari/Ferra ... pers-1.jpg[/img]
Tja het kan dus beiden zijn, maar ik kan weinig info erover vinden

Verder doet het er ook niet toe, maar het viel mij op.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Er staat nergens dat 'ie VOOR de vooras ligt. Er staat alleen dat 'ie voorin de auto ligt (zo ver mogelijk achter de vooras, ook bij een Ferrari 550/575)
Een Viper (goed punt Elmar) en Cobra zijn FM inderdaad. De motor ligt voorin, maar achter de vooras en daardoor is het feitelijk een auto met middenmotor (maar dan voor de voorstoelen ipv erachter.
Ferrari 550/575 en bijvoorbeeld jouw BMW 330i zijn dus FR.
Voorbeeldje van enkele afkortingen:
FF: voorwielaandrijver met motor voorin (duh)
FR = achterwiel aandrijver met motor voorin: Ferrari 550, 456 GT, Porsche 944, BMW's
FM = middenmotor voorin: Viper, Cobra
MR = middenmotor achterin: Ferrari 360/430, Cayman, BMW M1, Lamborghini, Toyota MR(!)2
RR = motor achterin: Porsche 911, Corvair, Skoda rapid 130, Kever, Simca 1000
Een Viper (goed punt Elmar) en Cobra zijn FM inderdaad. De motor ligt voorin, maar achter de vooras en daardoor is het feitelijk een auto met middenmotor (maar dan voor de voorstoelen ipv erachter.
Ferrari 550/575 en bijvoorbeeld jouw BMW 330i zijn dus FR.
Voorbeeldje van enkele afkortingen:
FF: voorwielaandrijver met motor voorin (duh)
FR = achterwiel aandrijver met motor voorin: Ferrari 550, 456 GT, Porsche 944, BMW's
FM = middenmotor voorin: Viper, Cobra
MR = middenmotor achterin: Ferrari 360/430, Cayman, BMW M1, Lamborghini, Toyota MR(!)2
RR = motor achterin: Porsche 911, Corvair, Skoda rapid 130, Kever, Simca 1000
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Cobra Daytona:
[img:768:1024]http://www.calconnect.com/weekly_photo/ ... e%20HR.jpg[/img]
Veel TVR's hebben eigenlijk ook middenmotoren.
[img:768:1024]http://www.calconnect.com/weekly_photo/ ... e%20HR.jpg[/img]
Veel TVR's hebben eigenlijk ook middenmotoren.
- Roger
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 30 aug 2006, 00:18
[img:600:450]http://www.familycar.com/RoadTests/Ferr ... Engine.jpg[/img]
Meer er achter als er voor...
Meer er achter als er voor...
- Robin
- Berichten: 55738
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Dennis had TVR al genoemd, hier 'n Cerbera(dacht ik):
[img:480:360]http://www.wreckedexotics.com/tvr/tvr_20050102_001.jpg[/img]
[img:480:360]http://www.wreckedexotics.com/tvr/tvr_20050102_001.jpg[/img]
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Edwin de Haas, Estoque, Wout309t en 6 gasten