stavaza mbt de 15 jaar bijtelling naar dagwaarde regel?
- frankv
stavaza mbt de 15 jaar bijtelling naar dagwaarde regel?
Even een schoon topic over dit onderwerp.
Er is hier al wat discussie over de 15 jaar regel geweest, maar er is veel tegenstrijdige informatie. Mijn broer vertelde me vanavond bijvoorbeeld dat als je voor 31-12-2009 een auto in bezit hebt, die in 2010 15 jaar oud wordt, je die dan de komende jaren nog onder de regel kunt laten vallen. Dat zou mooi zijn.
Maar weet iemand informatie te vinden waar zoiets beschreven staat door enige officiele instantie? Bijvoorbeeld de site van de belastingdienst (waar ik zelf niets over het veranderen van de 15 jaar regel heb kunnen vinden). Misschien is er een site van de 2e kamer met het wetsvoorstel?
Wel grappig overigens dat de 15 jaar regel ooit is geintroduceerd omdat mensen hun klassieke Ferrari van een paar ton tegen cataloguswaardebijtelling (enkele tienduizenden) op de zaak zetten, maar nu om een volledig andere reden wordt aangepast. Overigens ben ik voorstander van een bijtellingsregeling die vanaf bijvoorbeeld 4 jaar ouderdom overgaat op dagwaarde, dan blijven veel mensen in hun leasebak rijden en dat is volgens mij nog steeds beter voor het milieu dan een nieuwe nemen.
Maar goed, een paar vragen:
- wanneer gaat de nieuwe regeling in, op 1-1-2010 of op 1-1-2011?
- wie weet waar de nieuwe regeling te vinden is?
- zijn er nog amendementsmogelijkheden of is het al door beide kamers heen?
frank
Er is hier al wat discussie over de 15 jaar regel geweest, maar er is veel tegenstrijdige informatie. Mijn broer vertelde me vanavond bijvoorbeeld dat als je voor 31-12-2009 een auto in bezit hebt, die in 2010 15 jaar oud wordt, je die dan de komende jaren nog onder de regel kunt laten vallen. Dat zou mooi zijn.
Maar weet iemand informatie te vinden waar zoiets beschreven staat door enige officiele instantie? Bijvoorbeeld de site van de belastingdienst (waar ik zelf niets over het veranderen van de 15 jaar regel heb kunnen vinden). Misschien is er een site van de 2e kamer met het wetsvoorstel?
Wel grappig overigens dat de 15 jaar regel ooit is geintroduceerd omdat mensen hun klassieke Ferrari van een paar ton tegen cataloguswaardebijtelling (enkele tienduizenden) op de zaak zetten, maar nu om een volledig andere reden wordt aangepast. Overigens ben ik voorstander van een bijtellingsregeling die vanaf bijvoorbeeld 4 jaar ouderdom overgaat op dagwaarde, dan blijven veel mensen in hun leasebak rijden en dat is volgens mij nog steeds beter voor het milieu dan een nieuwe nemen.
Maar goed, een paar vragen:
- wanneer gaat de nieuwe regeling in, op 1-1-2010 of op 1-1-2011?
- wie weet waar de nieuwe regeling te vinden is?
- zijn er nog amendementsmogelijkheden of is het al door beide kamers heen?
frank
- Jelmer850i
Re: stavaza mbt de 15 jaar bijtelling naar dagwaarde regel?
komt er alweer een nieuwe bijtelingsregel ?
Zoja welke en waar kan ik dat vinden?
Zoja welke en waar kan ik dat vinden?
- frankv
je hebt het vorige topic hierover helemaal gemist?
nou ja, gezien het uitblijven van reacties weet niemand er nog het fijne van, maar er zijn zeker veranderingen op komst voor de 15 jaar regeling
frank
nou ja, gezien het uitblijven van reacties weet niemand er nog het fijne van, maar er zijn zeker veranderingen op komst voor de 15 jaar regeling
frank
-
Steven N.
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Het bijtellingsvoordeel gaat van 15 jaar naar 25 jaar. Ingaande vanaf 2010 (01-01-10 neem ik aan)
De belastingvrij voordeel regel vervalt voor auto's van ná 1987. (dus die 2012 25 jaar oud zijn)
De bijtellingsregeling voor nieuwe auto's zoals Jelmer bedoeld staat hier los van.
De belastingvrij voordeel regel vervalt voor auto's van ná 1987. (dus die 2012 25 jaar oud zijn)
De bijtellingsregeling voor nieuwe auto's zoals Jelmer bedoeld staat hier los van.
- Alain
Meestal kun je dit soort zaken wel vinden op de site van de FEHAC.
http://www.fehac.nl/home/_site/actueel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fehac.nl/home/_site/actueel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- frankv
de 25 jaar regel waarvoor de fehac lobbiet [?] maakt me niet uit, wat is nu de vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting waard? als we straks met km heffing gaan rijden, zou het break even punt bij ongeveer 20.000km gaan vallen, ergo met een klassieker met 2.000km per jaar wordt het hoe dan ook goedkoop in het tijdperk van km heffing
de fehac is niet de lobbyclub die we nodig hebben om een wat oudere auto "op de zaak te rijden":
"Het amendement regelt niet alleen de overgang van vrijstelling naar kilometerheffing, maar maakt per 1 januari 2010 ook een eind aan de regeling dat lease-auto’s die ouder zijn dan 15 jaar in de bijtelling naar economische waarde mogen worden gewaardeerd in plaats van naar cataloguswaarde. Die grens schuift nu naar 25 jaar. Omdat leaseconstructies naar onze mening eerder duiden op dagelijks gebruik dan op behoud van het voertuig als mobiel erfgoed hebben we met deze verandering geen probleem."
immers met de 325i touring die mijn vrouw nu op de zaak rijdt moet ze straks misschien weer de [ongeveer] 40.000 euro x 25% gaan bijtellen en kost het je dus even 4.200 euro per jaar om in een oude bak van 18 jaar oud met 330.000km op de teller van de zaak te mogen rijden, volkomen onterecht natuurlijk omdat dat hetzelfde is als je zou moeten betalen voor een nieuwe auto van 40.000 euro en niemand zal vinden dat je er hetzelfde economische profijt van hebt
helaas wil de autobranche alleen nieuwe auto's verkopen, lobbiet de fehac voor klassiekers, wil de regering inkomsten hebben en lobbyen de mileuorganisaties voor vervanging van alle oude auto's, er is helaas geen enkele lobbyclub voor zzp-ers die best zakelijk in een oude auto willen rijden en die auto (om er geen 2e op na te hoeven houden) ook prive rijden
alternatief is de auto prive te rijden en jezelf zakelijk de maximale 0,19 per km uit te keren, kan ook natuurlijk, maar geeft geen dekking van de werkelijke kosten die je er zakelijk mee rijdt
goed, tot zover even mijn ongenoegen (oh ja mocht iemand het zich afvragen, mijn politieke voorkeur op het moment is groenlinks, vreemde combi wellicht met bovenstaande, maar ik scheid zaken tenminste wel itt de politiek)
frank
de fehac is niet de lobbyclub die we nodig hebben om een wat oudere auto "op de zaak te rijden":
"Het amendement regelt niet alleen de overgang van vrijstelling naar kilometerheffing, maar maakt per 1 januari 2010 ook een eind aan de regeling dat lease-auto’s die ouder zijn dan 15 jaar in de bijtelling naar economische waarde mogen worden gewaardeerd in plaats van naar cataloguswaarde. Die grens schuift nu naar 25 jaar. Omdat leaseconstructies naar onze mening eerder duiden op dagelijks gebruik dan op behoud van het voertuig als mobiel erfgoed hebben we met deze verandering geen probleem."
immers met de 325i touring die mijn vrouw nu op de zaak rijdt moet ze straks misschien weer de [ongeveer] 40.000 euro x 25% gaan bijtellen en kost het je dus even 4.200 euro per jaar om in een oude bak van 18 jaar oud met 330.000km op de teller van de zaak te mogen rijden, volkomen onterecht natuurlijk omdat dat hetzelfde is als je zou moeten betalen voor een nieuwe auto van 40.000 euro en niemand zal vinden dat je er hetzelfde economische profijt van hebt
helaas wil de autobranche alleen nieuwe auto's verkopen, lobbiet de fehac voor klassiekers, wil de regering inkomsten hebben en lobbyen de mileuorganisaties voor vervanging van alle oude auto's, er is helaas geen enkele lobbyclub voor zzp-ers die best zakelijk in een oude auto willen rijden en die auto (om er geen 2e op na te hoeven houden) ook prive rijden
alternatief is de auto prive te rijden en jezelf zakelijk de maximale 0,19 per km uit te keren, kan ook natuurlijk, maar geeft geen dekking van de werkelijke kosten die je er zakelijk mee rijdt
goed, tot zover even mijn ongenoegen (oh ja mocht iemand het zich afvragen, mijn politieke voorkeur op het moment is groenlinks, vreemde combi wellicht met bovenstaande, maar ik scheid zaken tenminste wel itt de politiek)
frank
-
Luco
Dus een eigen auto mag dan wel begrijp ik? Omdat je specifiek lease-auto zegt."Het amendement regelt niet alleen de overgang van vrijstelling naar kilometerheffing, maar maakt per 1 januari 2010 ook een eind aan de regeling dat lease-auto’s die ouder zijn dan 15 jaar in de bijtelling naar economische waarde mogen worden gewaardeerd in plaats van naar cataloguswaarde.
Want dan is die regel simpel te omzeilen?
- frankv
Het maakt niet uit of het een leaseauto is of een auto die eigendom van de zaak is, ze zeggen het wat krom.luco hornsveld schreef:Dus een eigen auto mag dan wel begrijp ik? Omdat je specifiek lease-auto zegt."Het amendement regelt niet alleen de overgang van vrijstelling naar kilometerheffing, maar maakt per 1 januari 2010 ook een eind aan de regeling dat lease-auto’s die ouder zijn dan 15 jaar in de bijtelling naar economische waarde mogen worden gewaardeerd in plaats van naar cataloguswaarde.
Want dan is die regel simpel te omzeilen?
Frank
- Jelmer850i
klopt er wordt heel vaak leasewagen gezegd, maar een eigen wagen op bedrijf betekend ook bijtelling betalen.
anders zou ik ook bijtellingsvrij in een 118d kunnen rijden.
Wel jammer dat de 15 jaar grens dus weg gaat.
Maar misschien heb ik er overheen gelezen.
Stel je hebt nu een wagen die 15 jaar oud is, en je rijdt daar nu in met de bijtelling van de huidige nieuwwaarde.
Moet je dan opeens volgendjaar bijtelling over de nieuwwaarde betalen ?
Of blijft deze regel bestaan totdat je deze wagen verkoopt?
Zelf heb ik nog nagedacht over een 15 jaar oude 7 serie op de zaak namelijk...
anders zou ik ook bijtellingsvrij in een 118d kunnen rijden.
Wel jammer dat de 15 jaar grens dus weg gaat.
Maar misschien heb ik er overheen gelezen.
Stel je hebt nu een wagen die 15 jaar oud is, en je rijdt daar nu in met de bijtelling van de huidige nieuwwaarde.
Moet je dan opeens volgendjaar bijtelling over de nieuwwaarde betalen ?
Of blijft deze regel bestaan totdat je deze wagen verkoopt?
Zelf heb ik nog nagedacht over een 15 jaar oude 7 serie op de zaak namelijk...
-
allen
Heb ik nu wat gemist? Wat is er met de OPEL gebeurd?Jelmer850i schreef:Zelf heb ik nog nagedacht over een 15 jaar oude 7 serie op de zaak namelijk...
- Jelmer850i
Opel lease wou opeens een aanbetaling waar ik niet mee akkoord ga.
Ben nu nog bezig met een andere leasemaatschappij, als dat niets wordt dan maar niet.
Dan denk ik dat ik de 118d zelf verkoop, het is wat onzin om er een diesel naast te houden waar je 10.000-15.000 per jaar mee rijdt.
Dan kan ik kostentechnisch evengoed in de M5 rond rijden! Of een 15 jaar oude 7 serie, een 740i of zo, leek me nog wel wat..
Ben nu nog bezig met een andere leasemaatschappij, als dat niets wordt dan maar niet.
Dan denk ik dat ik de 118d zelf verkoop, het is wat onzin om er een diesel naast te houden waar je 10.000-15.000 per jaar mee rijdt.
Dan kan ik kostentechnisch evengoed in de M5 rond rijden! Of een 15 jaar oude 7 serie, een 740i of zo, leek me nog wel wat..
- Ar
- Auto: Prius
Laat die Opel staan en ga voor een nette e38 740i uit '94 G3 of een A8 (2.5TDI, 4.2 G3). Tot 01-01-2012 kun je rijden. Het is goedkoper en het rijdt ook wel fijn.
- Max V
Die e38 740i is de auto die James Statham rijdt in Transporter 1 of niet? Fantastisch mooie auto is dat!Ar schreef:Laat die Opel staan en ga voor een nette e38 740i uit '94 G3 of een A8 (2.5TDI, 4.2 G3). Tot 01-01-2012 kun je rijden. Het is goedkoper en het rijdt ook wel fijn.
- Jelmer850i
klopt..maar komt zo patserig over een 7 serie 
- Ar
Een m5 niet dan? Oh ja, zakelijk. Gewoon een standaard net ding. Een m60 loopt goed op LPG met een G3 installatie. Ik zit inmiddels al op 450k.
- Jelmer850i
Zat zelf ook nog wat te denken aan een 730d of 740d, diesel vanwege de brandstofbesparing.
Met de M5 rij ik nog geen 400 kilometer op 70 liter super! Best duur rijden dus, zeker als je > 20k per jaar gaat.
Met de M5 rij ik nog geen 400 kilometer op 70 liter super! Best duur rijden dus, zeker als je > 20k per jaar gaat.
- Ar
Als je echt overweegt.
740i g3 of 730d. Volgens mij loopt het aardig in de papieren als er iets met een 740d is.
EDIT:
Ik bedenk me nu dat in er in '94 nog geen 730d en 740d waren. Wel een 725tds
740i g3 of 730d. Volgens mij loopt het aardig in de papieren als er iets met een 740d is.
EDIT:
Ik bedenk me nu dat in er in '94 nog geen 730d en 740d waren. Wel een 725tds
Laatst gewijzigd door Ar op 25 feb 2009, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jelmer850i
gas is om op te koken
.
eerst de opel maar even afwachten.
Opzich van de ene maatschappij wel een redelijk aanbod gehad, echter is het in mijn ogen geen full operational lease meer.
Nog even wachten op de andere lease maatschappij, zou gisteren komen, net even een mail als herinnering gestuurd. Zal het vanavond wel binnen hebben.
Nu wederom ontopic.
eerst de opel maar even afwachten.
Opzich van de ene maatschappij wel een redelijk aanbod gehad, echter is het in mijn ogen geen full operational lease meer.
Nog even wachten op de andere lease maatschappij, zou gisteren komen, net even een mail als herinnering gestuurd. Zal het vanavond wel binnen hebben.
Nu wederom ontopic.