Zakelijk of prive rijden?
-
- Berichten: 11420
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Zakelijke voordelen
Afschrijving auto gaat van de winst zaak.
Btw kan terug gevorderd worden. Maar is eigenlijk broodje aap. Wanneer je namelijk je auto inruild op nieuwe beur je alleen het verschil in btw terug. Verkoop auto dealer btw afdragen inkoop auto van dealer btw terug vorderen. Dat btw bedrag valt aanzienlijk tegen dan.
Kosten auto benzine onderhoud etc is voor de zaak.
Nadeel auto van de zaak.
Of km administratie bijhouden en geen bijtelling wat vrij moeilijk inelkaar te frutselen is als je ook veel prive rijdt.
Of gewoon de bijtelling pakken. 22% van de catalogus waarde bij je inkomen optellen. Daar betaal je extra belasting over of het wordt van je inkomen ingehouden.
Auto prive nemen.
Geen bijtelling.
Afschrijving is voor je zelf
Geen btw terug gave over de auto en onderhouds nota s.
Benzine kosten niet declaren.
Het punt is dus als geen auto van de zaak neemt houdt de zaak meer winst over. Die winst zou je je zelf kunnen laten uit betalen door meer loon. Om de aankoop auto prive te kunnen compenseren. De meeste zullen in de 42 procent schijf zitten.
Dus elke euro die je meer neemt kost je 42cent.
Auto van de zaak kost je 22procent op je loon daar betaal je dan 42 procent over.
Dus stel. auto kost 62k euro. Komt er 13640 bij je inkomen op.
Als je 2000 euro netto hebt zal 3000 bruto zijn ca. x 12 plus die 13640 is 49640 euro blijf je nog net in de 42procent zitten.
42procent van 13640 = 5728 euro per jaar afdragen aan de fiscus. Verder betaald alles de zaak aan de auto.
Nu kan je ook de auto kopen van het geld prive waar je al 42 procent hebt over afgedragen. Dan hoef je die 5728 per jaar niet te betalen. Maar zijn wel de afschrijving en de kosten voor je prive.
Zakelijk is volgens mij het goedkoopst. Maar je wordt er wel maandelijks aan herinnert.
Nieuwe auto zakelijk altijd lijkt me.
Maar koop je bijv een 2e hands gt3 die al een flinke afschrijving heeft gehad die kan je beter prive kopen.
Afschrijving auto gaat van de winst zaak.
Btw kan terug gevorderd worden. Maar is eigenlijk broodje aap. Wanneer je namelijk je auto inruild op nieuwe beur je alleen het verschil in btw terug. Verkoop auto dealer btw afdragen inkoop auto van dealer btw terug vorderen. Dat btw bedrag valt aanzienlijk tegen dan.
Kosten auto benzine onderhoud etc is voor de zaak.
Nadeel auto van de zaak.
Of km administratie bijhouden en geen bijtelling wat vrij moeilijk inelkaar te frutselen is als je ook veel prive rijdt.
Of gewoon de bijtelling pakken. 22% van de catalogus waarde bij je inkomen optellen. Daar betaal je extra belasting over of het wordt van je inkomen ingehouden.
Auto prive nemen.
Geen bijtelling.
Afschrijving is voor je zelf
Geen btw terug gave over de auto en onderhouds nota s.
Benzine kosten niet declaren.
Het punt is dus als geen auto van de zaak neemt houdt de zaak meer winst over. Die winst zou je je zelf kunnen laten uit betalen door meer loon. Om de aankoop auto prive te kunnen compenseren. De meeste zullen in de 42 procent schijf zitten.
Dus elke euro die je meer neemt kost je 42cent.
Auto van de zaak kost je 22procent op je loon daar betaal je dan 42 procent over.
Dus stel. auto kost 62k euro. Komt er 13640 bij je inkomen op.
Als je 2000 euro netto hebt zal 3000 bruto zijn ca. x 12 plus die 13640 is 49640 euro blijf je nog net in de 42procent zitten.
42procent van 13640 = 5728 euro per jaar afdragen aan de fiscus. Verder betaald alles de zaak aan de auto.
Nu kan je ook de auto kopen van het geld prive waar je al 42 procent hebt over afgedragen. Dan hoef je die 5728 per jaar niet te betalen. Maar zijn wel de afschrijving en de kosten voor je prive.
Zakelijk is volgens mij het goedkoopst. Maar je wordt er wel maandelijks aan herinnert.
Nieuwe auto zakelijk altijd lijkt me.
Maar koop je bijv een 2e hands gt3 die al een flinke afschrijving heeft gehad die kan je beter prive kopen.
- Knot
- Berichten: 40529
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Het wordt nu automatisch van mn salaris ingehouden dus ik boek gewoon minder op de bank elke maand. Wat wel zo is, elke keer als ik de M3 pak denk ik toch weer.. gvd moet eigenlijk die astra pakken omdat ie al betaald is en ik zoveel mogelijk moet rijden voor die "all inclusive" centen.Rico v Velzen schreef:En zakelijk moet je gewoon kilometers maken. dan pas heb je maximaal profijt van de kosten aftrek. en niet langer dan 3 jaar rijden. privé zorgt voor de meeste rust.
Waar zit eigenlijk het omslagpunt belasting trouwens, vroeg ik me af. Bij een jaarsalaris van 52.000 ?? kom je in de 52% groep, maar als je net over die grens hangt ga je er netto toch niet door omlaag, slechts een klein deel wordt dan voor 52% belast toch?
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
ik heb wel eens nagedacht mijn 850i in mijn bedrijf te stoppen en vervolgens alle benzine en onderhoudskosten te kunnen declareren.
En vervolgens 22% van 10.000-15.000 (dagwaarde) per maand te betalen.
Alleen weet ik niet als dit mogelijk is mits je hem als 2de wagen in je bedrijf plaatste terwijl je alleen bent en deze wagen niet zakelijk gebruikt.
En vervolgens 22% van 10.000-15.000 (dagwaarde) per maand te betalen.
Alleen weet ik niet als dit mogelijk is mits je hem als 2de wagen in je bedrijf plaatste terwijl je alleen bent en deze wagen niet zakelijk gebruikt.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- Jeroen Bosman
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50
15 jaar oude auto is mijn oplossing
Ik voer de 6 serie op met een dagwaarde van €4000 euro, lekker tanken op de zaak, de Btw aftrekken van evt. restauraties/reparaties, veel lagere afschrijving.
Sorry maar gooi liever kansloos mijn geld stuk op een onderdeel of wat dan ook dan dat ik het als een mak schaap naar de struikrovers brigade breng. Bovendien een beetje knappe Golf doet €1000 in de maand in de lease.. voor dat geld kan je echt wel in eigen beheer een knappe/dikke bak rijden.

Ik voer de 6 serie op met een dagwaarde van €4000 euro, lekker tanken op de zaak, de Btw aftrekken van evt. restauraties/reparaties, veel lagere afschrijving.
Sorry maar gooi liever kansloos mijn geld stuk op een onderdeel of wat dan ook dan dat ik het als een mak schaap naar de struikrovers brigade breng. Bovendien een beetje knappe Golf doet €1000 in de maand in de lease.. voor dat geld kan je echt wel in eigen beheer een knappe/dikke bak rijden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: A110_Bleu_Sierra, Erik-Jan, Will F. en 6 gasten