het concept van comfortsnelheid
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
het concept van comfortsnelheid
Gisteren heb ik na een paar maanden garage weer een rondje in de E30 M3 gereden. Wat me opviel was hoe snel je automatisch met de auto rijdt in verhouding tot mijn normale auto. Waar je 80 mag en je normaal comfortabel 100 rijdt, had ik hier zonder dat ik er erg in had 120 op de teller staan. Dat komt niet alleen van het vermogen want mijn E30 M3 is met 215pk echt niet ruim bedeeld tegenwoordig. Het is een gevolg van de karakteristiek van de complete auto. Een voorbeeld is dat de E30 M3 fijner schakelt bij 5.000 tpm dan bij 3.000 (het nieuwe rijden) waardoor je automatisch wat sneller rijdt.
Toen dacht ik aan het concept comfortsnelheid dat ik hier eens wilde introduceren.
Een eerste definitie maar eens: de comfortsnelheid is die snelheid waarbij je geconcentreerd rijdt, maar wel ruim binnen de grenzen van je mogelijkheden blijft, en die "juist" voelt voor de omstandigheden.
De comfortsnelheid is dus voor iedere combinatie van bestuurder, auto, weg en omstandigheden anders. Het is de snelheid waarbij je op de openbare weg "driving-fun", of "freude am fahren" hebt, maar niet (onveilig en tegen of boven je limiet) aan het racen bent.
In Nederland is het in het algemeen zo dat de aangeduide snelheid 20-40 onder mijn comfortsnelheid onder goede omstandigheden ligt. Niet dat ik altijd te hard rijd, dat bedoel ik niet, maar als er geen limieten waren zou ik ongeveer 20-40 harder rijden.
In Spanje merk ik dat mijn comfortsnelheid ongeveer de aangegeven snelheid is. Je hebt daar ook op snelwegen veel meer bochten (in Baskenland en aan de zuidkust in elk geval) en in de bergen moet je hoe dan ook niet op de borden letten, maar gewoon rijden hoe je je prettig voelt. Bij mij blijkt dat dan ongeveer de aangegeven snelheid te zijn.
In Duitsland rijd je op de autobahn alleen al sneller omdat het mag, maar veel Duitsers zelf rijden geen 200, die rijden rustig 140 omdat ze zich daar prima bij voelen.
Het is altijd weer omschakelen in Nederland waar mijn comfortsnelheid, anders dan in Spanje en Duitsland, ruim boven de aangegeven snelheid ligt. Een uitzondering in Nederland is de afslag bij Joure vanuit het zuiden naar Heerenveen. Daar staat 50 op de borden, en daar hoef ik echt niet veel sneller doorheen...
Ik ben benieuwd of iemand een serieuze bijdrage aan dit begrip heeft.
Frank
Toen dacht ik aan het concept comfortsnelheid dat ik hier eens wilde introduceren.
Een eerste definitie maar eens: de comfortsnelheid is die snelheid waarbij je geconcentreerd rijdt, maar wel ruim binnen de grenzen van je mogelijkheden blijft, en die "juist" voelt voor de omstandigheden.
De comfortsnelheid is dus voor iedere combinatie van bestuurder, auto, weg en omstandigheden anders. Het is de snelheid waarbij je op de openbare weg "driving-fun", of "freude am fahren" hebt, maar niet (onveilig en tegen of boven je limiet) aan het racen bent.
In Nederland is het in het algemeen zo dat de aangeduide snelheid 20-40 onder mijn comfortsnelheid onder goede omstandigheden ligt. Niet dat ik altijd te hard rijd, dat bedoel ik niet, maar als er geen limieten waren zou ik ongeveer 20-40 harder rijden.
In Spanje merk ik dat mijn comfortsnelheid ongeveer de aangegeven snelheid is. Je hebt daar ook op snelwegen veel meer bochten (in Baskenland en aan de zuidkust in elk geval) en in de bergen moet je hoe dan ook niet op de borden letten, maar gewoon rijden hoe je je prettig voelt. Bij mij blijkt dat dan ongeveer de aangegeven snelheid te zijn.
In Duitsland rijd je op de autobahn alleen al sneller omdat het mag, maar veel Duitsers zelf rijden geen 200, die rijden rustig 140 omdat ze zich daar prima bij voelen.
Het is altijd weer omschakelen in Nederland waar mijn comfortsnelheid, anders dan in Spanje en Duitsland, ruim boven de aangegeven snelheid ligt. Een uitzondering in Nederland is de afslag bij Joure vanuit het zuiden naar Heerenveen. Daar staat 50 op de borden, en daar hoef ik echt niet veel sneller doorheen...
Ik ben benieuwd of iemand een serieuze bijdrage aan dit begrip heeft.
Frank
- HansD
- Berichten: 2376
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
- Locatie: Amsterdam
Re: het concept van comfortsnelheid
Niet echt een serieuze toevoeging, je legt het begrip prima uit. Je ´comfort zone/comfortsnelheid´ is voor iedereen anders en varieert met de weg en de auto.Ik ben benieuwd of iemand een serieuze bijdrage aan dit begrip heeft.
Vandaar ook de wegpiraat opmerkingen als je 30-40 km te hard rijdt, de comfortsnelheid van die klagers ligt een stuk lager 8) .
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: het concept van comfortsnelheid
Nu wordt eigenlijk de koe bij de hoorns gevat. Het is inderdaad zo dat iedereen een andere comfortsnelheid heeft, dat is ook precies de moeilijkheid.
Welke comfortsnelheid moet als uitgangspunt genomen worden op welke wegen? De maximumsnelheid had van mij graag naar 140 gemogen op de snelwegen, maar dan heb je een grote groep die naar verhouding nog langzamer gaat rijden. De mensen die nu standaard tussen de 100 en 110 op de snelweg rijden, gaan door een verhoging van de maximumsnelheid niet ineens ook sneller rijden, maar juist in verhouding veel langzamer dan de mensen die wel gehoor geven aan een verhoging van de snelheid.
Door dat nog grotere verschil is het imho niet verstandig de maximumsnelheid extreem te verhogen, al zou ik dat wel heel fijn vinden. Ik rijd zelf ook standaard 140/150 op de snelweg, gewoon omdat dat het lekkerst rijdt. Het probleem is de langzame rijders...
Welke comfortsnelheid moet als uitgangspunt genomen worden op welke wegen? De maximumsnelheid had van mij graag naar 140 gemogen op de snelwegen, maar dan heb je een grote groep die naar verhouding nog langzamer gaat rijden. De mensen die nu standaard tussen de 100 en 110 op de snelweg rijden, gaan door een verhoging van de maximumsnelheid niet ineens ook sneller rijden, maar juist in verhouding veel langzamer dan de mensen die wel gehoor geven aan een verhoging van de snelheid.
Door dat nog grotere verschil is het imho niet verstandig de maximumsnelheid extreem te verhogen, al zou ik dat wel heel fijn vinden. Ik rijd zelf ook standaard 140/150 op de snelweg, gewoon omdat dat het lekkerst rijdt. Het probleem is de langzame rijders...
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: het concept van comfortsnelheid
Bij een S,7, A8,LS,enz. heb je op de snelweg nou niet bepaald het gevoel hard te gaan. Weinig geluid en en een snelheidmeter die bij 3000 toeren bijna 170 aangeeft. Die auto's hebben veel comfort en snelheid lijkt dan minder te zijn.
Dat wordt anders bij bochtige weggetjes. Dan lijk je weer hard te gaan.
Bij een oude cabrio heb ik het idee altijd harder te rijden dan ik eigenlijk doe. Veel windgeruis en andere geluiden. Daardoor wordt de beleving anders. De comfortsnelheid is dan een stuk lager. 120 is hard zat.
Dat wordt anders bij bochtige weggetjes. Dan lijk je weer hard te gaan.
Bij een oude cabrio heb ik het idee altijd harder te rijden dan ik eigenlijk doe. Veel windgeruis en andere geluiden. Daardoor wordt de beleving anders. De comfortsnelheid is dan een stuk lager. 120 is hard zat.
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
Re: het concept van comfortsnelheid
je bent geen frequent bezoeker van http://www.hetnieuwerijden.nl" onclick="window.open(this.href);return false; :playcar:bij 3.000 (het nieuwe rijden)
Op de snelweg in de Westfield is mijn comfortsnelheid ongeveer 95
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
Re: het concept van comfortsnelheid
De comfortsnelheid van de A8 W12 was ongeveer 200km/u (hoger ging de cruise control ook niet), in de 335i vind ik 160 eigenlijk al te hard. Bij 150 op de teller voel ik me lekker. Dit heeft o.a. ook te maken met de extreem slechte toestand van snelwegen in Nederland waar je in een A8 met luchtvering nauwelijks wat van merkt.
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: het concept van comfortsnelheid
Jij komt nooit in het buitenland?Maus335i schreef:Dit heeft o.a. ook te maken met de extreem slechte toestand van snelwegen in Nederland
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
Re: het concept van comfortsnelheid
Ja hoor, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italie, Oostenrijk, Belgie en Verenigde Staten. Maar weinig wegen (ja de Duitse en Belgische betonplaten) zijn slechter dan de NL snelweg. Rij maar eens over de N31 tussen Drachten en Leeuwarden, of de A32 vanaf leeuwarden ri. Zwolle. Snelweg zit vol met kuilen en vluchtheuvels. Op de A6 richting Lelystad heb je vlak voor het tankstation voor de Ketelbrug ook zon enorme vluchtheuvel in de weg zitten. Als je daar met 200+ overheen gaat kom je los van de grond. En juist in Nederland betaal je je helemaal scheel voor je auto, niet dat dat geld richting snelweg gaat
Heb jij dan wel eens in Frankrijk of Duitsland gereden?
Heb jij dan wel eens in Frankrijk of Duitsland gereden?
-
steve smith
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: het concept van comfortsnelheid
Ken het gevoel wel. Maar is sterk auto en situatie afhankelijk. Bij een sprinter met 2 auto's erachter op de snelweg ligt dat rond de 110, met een 750Li op de (D)A31 met 4 man erin rond de 230-235 op cruisecontrol.
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: het concept van comfortsnelheid
Mijn ouders wonen in Duitsland... afgezien van de autobahn is het BAGGER... dan zijn wij in Nederland juist verwend!
-
OnlineMiesjel
- Berichten: 2241
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Re: het concept van comfortsnelheid
Ik rij op de snelweg meestal met 140-150km/u op de teller. Dat is een heerlijke snelheid want je hebt dan minder tot geen last van mensen die je inhalen met 1km/u snelheidsverschil.. dan voor je gaan rijden en het gas los laten etc. etc. Dat levert zo'n nerveus verkeersbeeld op.. zeer irritant.
- Joy
- Berichten: 10893
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: het concept van comfortsnelheid
+1, dat is exact hoe ik rij. Altijd eigen tempo rijden.Michel Huisman schreef:Ik rij op de snelweg meestal met 140-150km/u op de teller. Dat is een heerlijke snelheid want je hebt dan minder tot geen last van mensen die je inhalen met 1km/u snelheidsverschil.. dan voor je gaan rijden en het gas los laten etc. etc. Dat levert zo'n nerveus verkeersbeeld op.. zeer irritant.
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: het concept van comfortsnelheid
Same here, ik pas mijn snelheid alleen wel aan als ik een rood-wit-blauwe auto zie rijdenJoy Jolliffe schreef:+1, dat is exact hoe ik rij. Altijd eigen tempo rijden.Michel Huisman schreef:Ik rij op de snelweg meestal met 140-150km/u op de teller. Dat is een heerlijke snelheid want je hebt dan minder tot geen last van mensen die je inhalen met 1km/u snelheidsverschil.. dan voor je gaan rijden en het gas los laten etc. etc. Dat levert zo'n nerveus verkeersbeeld op.. zeer irritant.
-
Peter pwr
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 26 apr 2008, 21:29
- Locatie: arnhem
Re: het concept van comfortsnelheid
Ik heb in die van mij nog nooit constant kunnen rijden
Het is alleen maar remmen en accelereren 
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: het concept van comfortsnelheid
Moet je een keer 's nachts rijden, heb je de tijd van je levenPeter pwr schreef:Ik heb in die van mij nog nooit constant kunnen rijdenHet is alleen maar remmen en accelereren
- Arthur
- Berichten: 43850
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: het concept van comfortsnelheid
Ik zet hem ook meestal op 140-150 op de cc. En die rwb-auto's rem ik niet voor af. Gaat altijd goed. *zoekt stuk hout*Maximus schreef:Same here, ik pas mijn snelheid alleen wel aan als ik een rood-wit-blauwe auto zie rijdenJoy Jolliffe schreef:+1, dat is exact hoe ik rij. Altijd eigen tempo rijden.Michel Huisman schreef:Ik rij op de snelweg meestal met 140-150km/u op de teller. Dat is een heerlijke snelheid want je hebt dan minder tot geen last van mensen die je inhalen met 1km/u snelheidsverschil.. dan voor je gaan rijden en het gas los laten etc. etc. Dat levert zo'n nerveus verkeersbeeld op.. zeer irritant.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: het concept van comfortsnelheid
Haha ja idd.
Als je op de snelweg met iets van 140 een politieauto inhaalt dan doen ze niks, boeit ze helemaal niet. Je moet het gewoon niet te gek maken.
Als je op de snelweg met iets van 140 een politieauto inhaalt dan doen ze niks, boeit ze helemaal niet. Je moet het gewoon niet te gek maken.
- Laurens
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: het concept van comfortsnelheid
Zeer herkenbaar...
Als ik in de oprijwagen 110 rijdt vind ik dat hard zat gaan ook al mag je 120 (ja hij kan 130
) maar dan rijdt het niet fijn en heb je constant het idee van gaat het wel goed als ik opeens moet remmen / uitwijken.
Als ik in een gewone auto zit rij ik het liefst constant 160 op de cc. moet dan wel redelijk rustig zijn en niet constant af remmen en moeten wachten tot je er weer langs kan.
Ligt dus echt aan de situatie op de weg, als je een lege weg hebt dan is die comfort snelheid hoog is het druk of heb ik gevoel dat ik in een auto zit die met hoge snelheden gekke dingen gaat doen dan kan ook 100 / 120 mijn comfort snelheid zijn.
Als ik in de oprijwagen 110 rijdt vind ik dat hard zat gaan ook al mag je 120 (ja hij kan 130
Als ik in een gewone auto zit rij ik het liefst constant 160 op de cc. moet dan wel redelijk rustig zijn en niet constant af remmen en moeten wachten tot je er weer langs kan.
Ligt dus echt aan de situatie op de weg, als je een lege weg hebt dan is die comfort snelheid hoog is het druk of heb ik gevoel dat ik in een auto zit die met hoge snelheden gekke dingen gaat doen dan kan ook 100 / 120 mijn comfort snelheid zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Edwin de Haas, EvdP, Google [Bot], k33z, Kadett, looney16v en 6 gasten
