WRX 2004 proefrit is brandhout!
- Daan
- Berichten: 453
- Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04
@Kasteel, nope met 18" Speedline Turini's. De auto die jij bedoelt zal waarschijnlijk de ex WRX van Frits zijn?
@Hielke, Ik zou dit graag van je aannemen maar doe dit niet. Ik kan wel een staatje met verschillende rondetijden van GTT, STi en EVO7/8 op N'Ring, Hockenheim, Zandvoort en Brands Hatch op gaan zoeken, maar ik ben bang dat jij dan nog niet overtuigd bent. Of heb ik dat mis?
Ik heb nog niet in een 2.5L MY06 STi mogen sturen, maar een MY05 STi op RE070's vergelijken met een standaard GTT gaat gewoon niet op. Die STi is veel te hoog gegrepen voor de standaard GTT.
Daan...
@Hielke, Ik zou dit graag van je aannemen maar doe dit niet. Ik kan wel een staatje met verschillende rondetijden van GTT, STi en EVO7/8 op N'Ring, Hockenheim, Zandvoort en Brands Hatch op gaan zoeken, maar ik ben bang dat jij dan nog niet overtuigd bent. Of heb ik dat mis?
Ik heb nog niet in een 2.5L MY06 STi mogen sturen, maar een MY05 STi op RE070's vergelijken met een standaard GTT gaat gewoon niet op. Die STi is veel te hoog gegrepen voor de standaard GTT.
Daan...
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Ik baseer m'n uitspraken altijd op eigen ervaringen Daan.
Maar staatjes en lijstjes met rondetijden helpen zeker om een argument kracht bij te zetten. Zo weet ik dat Horst von Saurma met de GTT een rondetijd van 8.37 op De Ring heeft neergezet en met de E46 M3 een tijd van 8.22 Evo 8 zat daar met 8.25 wat tussenin. Een STI redt het tegen een EVO nooit op.
Als ik tussen een STI of EVO moest kiezen dan nam ik altijd de STI. Maar harder gaat ie daar dan niet om.
Maar staatjes en lijstjes met rondetijden helpen zeker om een argument kracht bij te zetten. Zo weet ik dat Horst von Saurma met de GTT een rondetijd van 8.37 op De Ring heeft neergezet en met de E46 M3 een tijd van 8.22 Evo 8 zat daar met 8.25 wat tussenin. Een STI redt het tegen een EVO nooit op.
Als ik tussen een STI of EVO moest kiezen dan nam ik altijd de STI. Maar harder gaat ie daar dan niet om.
- Kasteel
- Berichten: 5455
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Daan
- Berichten: 453
- Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04
Hoi Hielke,
Ik probeer ook altijd zoveel mogelijk uit eigen ervaring te spreken. Vandaar ik in dit soort draadjes ook reageer, en in 'GT3 versus F360' draadjes netjes mijn mond houd
Ik heb begin dit jaar zowel in een MY05 STi als een EVO8 op het circuitpark in Zandvoort gereden. Ik vond deze twee auto's zeker niet voor elkaar onderdoen. Ik weet dat Horst von Saurma in een Sportauto van 2004 of 2005 (kan em effe niet meer vinden) een lichte voorkeur voor de STi had. Deze was ook sneller (fractioneel) op zowel Hockenheim als de Nordschleife. Dit was voor een deel te danken aan het feit dat Subaru eindelijk eens af fabriek goede banden op de STi monteert, waardoor het chassis veel beter tot z'n recht komt.
Anyway, ik heb de volgende Nordschleife tijden uit het Sportauto lijstje gekopieerd :
7:59.41 --- 154.690 km/h -- Subaru Impreza WRX STi spec.C "PROTOTYP" (2004)
8:24 --- 147.143 km/h -- Subaru Impreza WRX STi (sport auto 05/04)
8:25 --- 146.851 km/h -- Mitsubishi Carisma GT Evo VII (sport auto 11/02)
8:37 --- 143.443 km/h -- Subaru Impreza GT Turbo, 218 PS/1290 kg (sport auto 03/00)
Daan...
Ik probeer ook altijd zoveel mogelijk uit eigen ervaring te spreken. Vandaar ik in dit soort draadjes ook reageer, en in 'GT3 versus F360' draadjes netjes mijn mond houd

Ik heb begin dit jaar zowel in een MY05 STi als een EVO8 op het circuitpark in Zandvoort gereden. Ik vond deze twee auto's zeker niet voor elkaar onderdoen. Ik weet dat Horst von Saurma in een Sportauto van 2004 of 2005 (kan em effe niet meer vinden) een lichte voorkeur voor de STi had. Deze was ook sneller (fractioneel) op zowel Hockenheim als de Nordschleife. Dit was voor een deel te danken aan het feit dat Subaru eindelijk eens af fabriek goede banden op de STi monteert, waardoor het chassis veel beter tot z'n recht komt.
Anyway, ik heb de volgende Nordschleife tijden uit het Sportauto lijstje gekopieerd :
7:59.41 --- 154.690 km/h -- Subaru Impreza WRX STi spec.C "PROTOTYP" (2004)
8:24 --- 147.143 km/h -- Subaru Impreza WRX STi (sport auto 05/04)
8:25 --- 146.851 km/h -- Mitsubishi Carisma GT Evo VII (sport auto 11/02)
8:37 --- 143.443 km/h -- Subaru Impreza GT Turbo, 218 PS/1290 kg (sport auto 03/00)
Daan...
-
- Berichten: 1717
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
Aanstaand weekend moet ik een STI gaan afstellen kwa onderstel op de Nordschleife. Met een H&R onderstel en de standaard Brembo remmen was de auto één grote teleurstelling volgends de eigenaar. Nu is er een KW versie 3 onderstel gemonteerd en zijn vrijwel alle rubbers vervangen door zwarte Powerflex. Tevens is er een Mov'it reminstallatie gemonteerd. Op de openbare weg ben ik onder de indruk moet ik zeggen. Maar ik ben niet veel gewend dus dat zegt niet veel 

- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Denk dat je die bovenste tijd direct kunt schrappen Daan. Auto is voor zover ik weet niet standaard en de tijd is ook niet door het onafhankelijke Sport Auto met Von Saurma achter het stuur gereden.Daan schreef: Anyway, ik heb de volgende Nordschleife tijden uit het Sportauto lijstje gekopieerd :
7:59.41 --- 154.690 km/h -- Subaru Impreza WRX STi spec.C "PROTOTYP" (2004)
8:24 --- 147.143 km/h -- Subaru Impreza WRX STi (sport auto 05/04)
8:25 --- 146.851 km/h -- Mitsubishi Carisma GT Evo VII (sport auto 11/02)
8:37 --- 143.443 km/h -- Subaru Impreza GT Turbo, 218 PS/1290 kg (sport auto 03/00)
Daan...
Is sinds 2002 niet opnieuw een EVO getest?
Voor de rest onderschrijven de tijden mijn uitspraken. Als je ook semislicks zoals de RE070 op een standaard GTT monteert dan rij je met die auto ook iets van 8.22. Een moderne WRX heeft een hele grote tuninginjectie nodig om die prestaties te evenaren.
- Daan
- Berichten: 453
- Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04
De Spec C tijd mag inderdaad geschrapt worden. Was alleen leuk om te zien dat een dergelijke auto OOK onder de 8 minuten kan duiken met voornamelijk onderstel tweaks.
Er is zeker nog een EVO getest sinds 2002, dit was de 8 die head to head met de STi werd vergeleken. Ik kon deze editie alleen niet meer vinden, maar weet nog wel dat deze ook ca. 8m25s reed. Ik geloof dat intussen ook de 9 is getest in Sportauto, maar ik heb die editie helaas niet gekocht. De EVO 9 zal ongetwijfelt weer een stukje sneller zijn dan de EVO8.
Uiteraard kun je ook RE070's onder een GTT kwijt, maar dan wordt deze discussie zinloos. Ook banden zijn onderdeel van de technologische vooruitgang. De RE070 is speciaal voor de STi ontwikkeld en wordt af fabriek gemonteerd. Net als de RE010 tijdenlang het standaard rubber voor de GTT was. Als je de GTT met RE070's uitrust, is dit feitelijk tuning en dan raakt het einde zoek.
Die grote tuningsinjectie voor de WRX is feitelijk een Spec C. Hoewel motorisch niet eens indrukwekkend getuned, is deze dan ook gelijk dermate snel dat een rondje onder de 8min erin zit.
Daan...
Er is zeker nog een EVO getest sinds 2002, dit was de 8 die head to head met de STi werd vergeleken. Ik kon deze editie alleen niet meer vinden, maar weet nog wel dat deze ook ca. 8m25s reed. Ik geloof dat intussen ook de 9 is getest in Sportauto, maar ik heb die editie helaas niet gekocht. De EVO 9 zal ongetwijfelt weer een stukje sneller zijn dan de EVO8.
Uiteraard kun je ook RE070's onder een GTT kwijt, maar dan wordt deze discussie zinloos. Ook banden zijn onderdeel van de technologische vooruitgang. De RE070 is speciaal voor de STi ontwikkeld en wordt af fabriek gemonteerd. Net als de RE010 tijdenlang het standaard rubber voor de GTT was. Als je de GTT met RE070's uitrust, is dit feitelijk tuning en dan raakt het einde zoek.
Die grote tuningsinjectie voor de WRX is feitelijk een Spec C. Hoewel motorisch niet eens indrukwekkend getuned, is deze dan ook gelijk dermate snel dat een rondje onder de 8min erin zit.
Daan...
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Ik neem aan dat je met die laatste alinea opnieuw naar de STI met semislicks verwijst Daan. Geloof me, zonder tuning gaat die auto nooit onder de 8 minuten of 7.35 BtG rijden.
De vergelijking met de normale WRX blijft natuurlijk staan. Huidige GTT is niet veroordeeld tot de banden van 1998. Daar kun je ook alleen nog maar modern rubber onder zetten. Daarmee gaat ie nu eenmaal nog sneller. Niks aan te doen. Zo snel dat een standaard WRX met z'n hoge gewicht dat niet bij kan benen.
De vergelijking met de normale WRX blijft natuurlijk staan. Huidige GTT is niet veroordeeld tot de banden van 1998. Daar kun je ook alleen nog maar modern rubber onder zetten. Daarmee gaat ie nu eenmaal nog sneller. Niks aan te doen. Zo snel dat een standaard WRX met z'n hoge gewicht dat niet bij kan benen.
-
- Berichten: 11420
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
klopt hier heeft hielke gelijk in.
nieuwe STI voelt zwaar en lomp aan terwijl de GTT wif en agiel was. Zet een paar semi onder een GTT en een paar knappe remmen en je hebt een oldtimer die nog steeds super tijden gaat neerzetten. Waarom 1230kg that s why.
Sti weegt bijna 1500kg wat wil je daarmee op een circuit. Zelfde geld voor 1600kg bmw s. Leuk voor snelweg km s maar blijf bij het circuit weg.
nieuwe STI voelt zwaar en lomp aan terwijl de GTT wif en agiel was. Zet een paar semi onder een GTT en een paar knappe remmen en je hebt een oldtimer die nog steeds super tijden gaat neerzetten. Waarom 1230kg that s why.
Sti weegt bijna 1500kg wat wil je daarmee op een circuit. Zelfde geld voor 1600kg bmw s. Leuk voor snelweg km s maar blijf bij het circuit weg.
- Daan
- Berichten: 453
- Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04
Ok, de laatste ronde dan voor vandaag
Daan...

100% mee eens. De STi moet stevig aangepast worden om dit te bereiken.Ik neem aan dat je met die laatste alinea opnieuw naar de STI met semislicks verwijst Daan. Geloof me, zonder tuning gaat die auto nooit onder de 8 minuten of 7.35 BtG rijden.
Vergelijking standaard WRX en standaard GTT zal wel licht in het voordeel van de GTT uitvallen. De WRX blijft echter wel een beter platform waar vanuit je aanpassingen kunt maken. En dan heb ik het niet over extreme motor tuning of iets dergelijks. We moeten het gewichtsverschil ook niet overdrijven trouwens. Mijn laatste GTT deed 1280kg op de weegbrug en mijn huidige WRX, 1355kg. Dit alles onder vergelijkbare omstandigheden. Mijn ervaring is dan ook dat de WRX in korte bochten niet zwaarder aanvoelt dan mijn oude GTT.De vergelijking met de normale WRX blijft natuurlijk staan. Huidige GTT is niet veroordeeld tot de banden van 1998. Daar kun je ook alleen nog maar modern rubber onder zetten. Daarmee gaat ie nu eenmaal nog sneller. Niks aan te doen. Zo snel dat een standaard WRX met z'n hoge gewicht dat niet bij kan benen.
Daan...