Veren vervangen in kader van onderhoud?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
SteV6

Veren vervangen in kader van onderhoud?

Bericht door SteV6 » 21 feb 2009, 12:23

DF'ers,

Moeten veren in de ophanging na verloop van tijd een keer vervangen worden? Ik heb bij 90.000 de schokdempers laten vervangen met als resultaat weer een heerlijk (bijna als nieuw) rijdende auto. De 180.000 beurt komt er na 7 jaar aan en ik wil dus weer de dempers laten vernieuwen van mijn Leon V6. Dus dan zou het een kleine stap zijn om ook de veren te vernieuwen.

Slijten veren eigenlijk? Ik kan me zo voorstellen dat ze in de loop van de tijd slapper worden.

Of heeft het meer zin om de ophangrubbers te laten vernieuwen?

Graag jullie input,

Stephan

Stefan Platteschor

Re: Veren vervangen in kader van onderhoud?

Bericht door Stefan Platteschor » 21 feb 2009, 14:07

Veren vervang je omdat er 1 stuk is. Je vervangt ze dan per 2.

Jij bent een persoon die weer als nieuw wil rijden. Dus je kunt het vervangen als toch alles los ligt.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 feb 2009, 14:18

Veren slijten idd wel over tijd, ze raken hun veerkracht deels kwijt over tijd. Maar als de veren er nog goed uit zien en je auto nog gewoon op zijn normale hoogte staat is het niet iets om je druk over te maken.

Je ziet het wel eens bij die 300 euro schroefsetjes dat veren na een paar weken al in zakken maar origineel is meestal wel van redelijke kwaliteit.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 21 feb 2009, 14:22

Mooi moment om voor relatief weinig geld er een anders aanvoelende auto van te maken :D Eibach setjes kosten niet de wereld :wink:

Stefan Platteschor

Bericht door Stefan Platteschor » 21 feb 2009, 14:29

Niels schreef:Mooi moment om voor relatief weinig geld er een anders aanvoelende auto van te maken :D Eibach setjes kosten niet de wereld :wink:
+1 is nog een beter idee

SteV6

Bericht door SteV6 » 21 feb 2009, 17:10

Niels schreef:Mooi moment om voor relatief weinig geld er een anders aanvoelende auto van te maken :D Eibach setjes kosten niet de wereld :wink:
Dat is juist net niet de bedoeling Niels. Af-fabriek staat het weggedrag + veercomfort me prima aan! Rijhoogte kan ook niet echt omlaag ivm R-lip en drempels. Dus aftermarket is voor de Leon een no-go ... Daar hebben we de Speedster voor (ik ben dol op de Nitrons!).

Maar omdat de dempers toch vervangen gaan worden is de extra arbeid niet zo heel groot volgens mij om nieuwe veren te plaatsen. Ophangrubbers wordt een heel ander verhaal :?

Stephan

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 21 feb 2009, 18:31

Andere vraag; wat kosten standaard veren? Als je al uit voorzorg de dempers vervangt wat kost een setje veren dan extra? Is het, relatief, weinig dan doe je dat toch gewoon. Weet je zeker dat ze (weer) goed zijn :wink:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 21 feb 2009, 18:56

Ik denk dat een Eibach setje goedkoper is dan OEM :wink: Eibach is nog lekker comfi Stephan, echt geen probleem :df: Veren moeten altijd los bij dempers vervangen, vernieuwen betekend dus alleen aanschaf kosten.

Plaats reactie