olieniveau melding bmw e39
- frankv
olieniveau melding bmw e39
ik heb net mijn 520i e39 touring bij mijn monteur opgehaald waar hij was voor een oliebeurt
er bleek nog maar 2,5 van de 7 liter olie in te zitten, vandaar mijn "klacht" dat ik de vanos hoorde tikken...
het waarom van 4,5 liter verbruik op 16.000km gaan we nog uitzoeken, er schijnt nog ergens een co-klepje kapot te zijn ofzo, dat wordt woensdag vervangen
maar wat me verbaast is dat de auto me nooit heeft laten weten dat er wel eens wat olie bij mocht, ik ging er van uit dat hij zo'n melding zou geven, net als mijn oude e30 325, dus heb ik tussendoor vrijwel niet gecontroleerd
bij mijn e30 m3 weet ik dat hij dat niet meldt, dus daar controleer ik regelmatig
zou de e39 die melding moeten geven? of heeft die geen sensor zoals de e30 325 die je ruim op tijd laat weten dat er wel wat bij kan
overigens slurpt hij ook stuurbekrachtigingsolie, tenminste, hij stond bijna droog vorige week, de auto heeft nu 206.000km op de teller en rijdt verder prima en probleemloos
frank
er bleek nog maar 2,5 van de 7 liter olie in te zitten, vandaar mijn "klacht" dat ik de vanos hoorde tikken...
het waarom van 4,5 liter verbruik op 16.000km gaan we nog uitzoeken, er schijnt nog ergens een co-klepje kapot te zijn ofzo, dat wordt woensdag vervangen
maar wat me verbaast is dat de auto me nooit heeft laten weten dat er wel eens wat olie bij mocht, ik ging er van uit dat hij zo'n melding zou geven, net als mijn oude e30 325, dus heb ik tussendoor vrijwel niet gecontroleerd
bij mijn e30 m3 weet ik dat hij dat niet meldt, dus daar controleer ik regelmatig
zou de e39 die melding moeten geven? of heeft die geen sensor zoals de e30 325 die je ruim op tijd laat weten dat er wel wat bij kan
overigens slurpt hij ook stuurbekrachtigingsolie, tenminste, hij stond bijna droog vorige week, de auto heeft nu 206.000km op de teller en rijdt verder prima en probleemloos
frank
- Knot
Re: olieniveau melding bmw e39
Bizar verhaal... zou de BC normaal gesproken wel moeten melden lijkt me, sowieso een onderdruk waardoor zelfs je olielampje zou moeten branden, helemaal bij (laag)stationair toerental.
Keertje handmatig checken onder de kap kan blijkbaar nogsteeds geen kwaad...
Keertje handmatig checken onder de kap kan blijkbaar nogsteeds geen kwaad...

- frankv
ja vreemd, en dat terwijl ik best precies ben met dit soort dingen, maar op een of andere manier ging ik er bij deze auto automatisch vanuit dat hij het me zou laten weten als er iets niet top was
better safe than sorry dus!
better safe than sorry dus!
- Bert ///M3
Hm nee, maar het ligt er ook aan of er wel een sensor op zit.
Van de E36 M3 weet ik dat er geen sensor op je oliepijl zit. Hij heeft een oliedruk sensor, maar als die in komt dan zit je echt heel erg ver beneden pijl, dan zit er nog maar een paar liter in. Dan loopt je motor ook al droog als die in komt, pomp hapt dan lucht.
Van de E36 M3 weet ik dat er geen sensor op je oliepijl zit. Hij heeft een oliedruk sensor, maar als die in komt dan zit je echt heel erg ver beneden pijl, dan zit er nog maar een paar liter in. Dan loopt je motor ook al droog als die in komt, pomp hapt dan lucht.
- Niels
- Auto: Prius+
Heb je die 2,5 liter zelf gemeten Frank, ik vind het wel HEEEEEL erg weinig namelijk. Normaal gesproken lijkt me dat gewoon een kwestie van olie druk sensor die aanspringt en vervolgens motorschade. Anderzijds zou je dat ook absoluut moeten terug zien in de motortemperatuur bij langere ritten. Olie neemt nogal een deel koeling op zich en als je slechts nog 35% over hebt dan ga je dat terugzien lijkt me
Ik heb een Starlet gehad die wel een slokje lustte en als het olie lampje oplichtte bij een bocht dan ging er zo'n 1,5 liter bij terwijl er 3 - 3,5 max in gaat en dan heb je het over een 1.3 4 cilindertje die 3x qua formaat in de 6-reihe past
4,5 liter verbruik op 16000km zou ik niet wakker van liggen. Het kan netter maar het is zeker niet dramatisch.
Afvullen en over 2000km pijlen of je die halve liter olie ook mist

Afvullen en over 2000km pijlen of je die halve liter olie ook mist

- frankv
ik heb het niet zelf gezien, maar goed, laat mijn monteur iets overdreven hebben om er voor te zorgen dat ik meer ga peilen, hij weet wel wanneer er erg weinig in zijn aftapbak ligt
dat mijn vanos al een tijdje een tikkend geluid maakte en dat dat vanwege een te laag oliepeil geweest blijkt te zijn (hij is nu weer zo stil als wat) duidt wel aan dat er te weinig in zat voor een optimale bedrijfsvoering
ik ga nu gewoon weer als vanouds periodiek peilen
dat mijn vanos al een tijdje een tikkend geluid maakte en dat dat vanwege een te laag oliepeil geweest blijkt te zijn (hij is nu weer zo stil als wat) duidt wel aan dat er te weinig in zat voor een optimale bedrijfsvoering
ik ga nu gewoon weer als vanouds periodiek peilen
- Niels
Bij een laag olie pijl hoor je veel eerder de klepstoters en zaken zoals de vanos idd.
- Casper
Misschien zat er te dunne olie in waardoor de motor is gaan verbruiken?
- Remko
De M50 is bij deze dus nog betrouwbaarder gebleken dan eerder al aangenomen werd; deze motoren kunnen niet stuk bij normaal gebruik. Ik vind 4,5 liter olieverbruik op 16.000km hoog maar niet onmogelijk voor een motor die door de korte overbrengingsverhoudingen van handbak en diff. veel vaker wordt gedwongen tot hoge toerentallen dan bijvoorbeeld een m50 2.8 met automaatbak. Volgens mij draait een 2.8 automaat bij 140 ongeveer 3000 toeren. Jouw 2.0 handbak draait dan waarschijnlijk al 4500 toeren. Ook in stadsverkeer en op binnenwegen draait een 2.8 automaat minder toeren omdat de bak geneigd is om snel op te schakelen tijden 80% van de kilometers die je rijdt. Maar dat is allemaal geen nieuws want je hebt tenslotte zelf een 2.8 automaat gehad.
Wat betreft het peil van de stuurbekrachtigingolie, dat zou hooguit iets mogen zakken door een licht zwetende stuurbekrachtigingpomp. Als je stuurinrichting niet onder de drap zit dan kun je er van uit gaan dat er inderdaad verkeerde olie is gebruikt.
Wat betreft het peil van de stuurbekrachtigingolie, dat zou hooguit iets mogen zakken door een licht zwetende stuurbekrachtigingpomp. Als je stuurinrichting niet onder de drap zit dan kun je er van uit gaan dat er inderdaad verkeerde olie is gebruikt.
- frankv
mijn e36 328i coupe automaat deed 160 bij 3.000tpm
de 520 touring doet meen ik wel 4.500tpm bij 160
overall draait de motor dus 50% meer toeren per km, dus hij zal inderdaad eerder aan zijn eind zijn dan de 2.8 uit de 328 automaat, maar ja, daar was de rest van de auto niet meer van in orde...
frank
de 520 touring doet meen ik wel 4.500tpm bij 160
overall draait de motor dus 50% meer toeren per km, dus hij zal inderdaad eerder aan zijn eind zijn dan de 2.8 uit de 328 automaat, maar ja, daar was de rest van de auto niet meer van in orde...
frank
- Niels
Mijn 2.8 draait bij 3000rpm 130km/h
Jouw 2.8 had een beste overdrive Frank! Ik denk niet dat de 520 bij b.v. 50km/h ook 50% meer toeren draait.

- frankv
tja, ik heb deze discussie hier eerder gehad, maar was de jouwe ook een automaat? de mijne draaide echt idioot weinig toeren in zijn 5
ik heb er ook eens 260 op de teller mee gehaald, en dat zou dan 6.000tpm geweest zijn bij jouw overbrenging (3.000 bij 130), maar dat stond er toen echt niet op mijn toerenteller, bij 3.000/160 wordt het bij 260km/u 4.875tpm, zoiets stond er toen op
dus je kunt
wat je wilt, maar de mijne (automaat) deed 160 op de teller bij 3.000 tpm
frank
ik heb er ook eens 260 op de teller mee gehaald, en dat zou dan 6.000tpm geweest zijn bij jouw overbrenging (3.000 bij 130), maar dat stond er toen echt niet op mijn toerenteller, bij 3.000/160 wordt het bij 260km/u 4.875tpm, zoiets stond er toen op
dus je kunt

frank
- Niels
Daar ging het me niet om Frank, ik geloof je heus
Alleen denk ik niet dat ie bij b.v. 50km/h ook 50% minder toeren draaide dan de 520i. Alleen in het hoogste verzet 

- frankv
dat zal kloppen, maar je maakt de meeste kilometers toch in zijn 5, dus voor het gemak kun je wel even zeggen dat het blok in mijn 520 bij dezelfde km stand 50% meer heeft gedraaid dan het blok in mijn 328 automaatNiels schreef:Daar ging het me niet om Frank, ik geloof je heusAlleen denk ik niet dat ie bij b.v. 50km/h ook 50% minder toeren draaide dan de 520i. Alleen in het hoogste verzet
- Niels
O.k. op die fiets
Daar heb je idd gelijk in er vanuit gaande dat je veel op de snelweg zit
Even een leuke vergelijking die mij financieel minder leuk past: de distributie van m'n VR6 ligt er uit (tenminste, een v.d. geleiders) en normaal gesproken gaat de distributie zo'n 150.000km mee. Echter staat die van mij op 270.000km en ik weet 100% zeker dat dit de eerste set is. Gezien de vorige eigenaar van 65 jaar heeft dat alles te maken met het aantal omwentellingen die de interne delen hebben gemaakt in al die kilometers