Oliedop eraf!

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Oliedop eraf!

Bericht door Hans R » 20 feb 2009, 21:31

Beetje lullige tekst voor deze topic :lol: maarre.. ik heb hier toch even een vraag over!
Vandaag de Lotus opgehaald en rustig naar huis gereden en het laatste stukje even op het gas!
Bij het schakelen hoor ik toch een knal, kan de uitlaat zijn met gas lossen maar het klonk mechanisch..
later in een bocht nog een keer.. :? gelijk van Sten gebeld of ze dat ook eerder hebben gehoord van hun reis uit schotland met deze auto..
En dat hadden ze na enige twijfel.. kom ik thuis na nog wat rondjes te hebben gereden..

Blijkt de oliedop eraf! :shock: Hoe kan dat nu weer? Nu kan die natuurlijk niet goed aangedraaid zijn.. maar het kan ook door overdruk!
Maar waardoor wordt er overdruk in het oliesysteem veroorzaakt? Teveel olie? Of iets goed mis in de motor?
Alles loopt verder mooi, trekt ook lekker door in zijn toeren maar de knal niet meer gehoord!! :hmmm:

Bert ///M3

Re: Oliedop eraf!

Bericht door Bert ///M3 » 20 feb 2009, 22:08

Enige waardoor hij er af zou kunnen springen is overdruk in je blok. Normaal moet je een vorm van carterventilatie hebben omdat er altijd wel iets van blow-by gas naar binnen komt. Ook heb je meestal een venttilatie in het kleppenhuis. Dus kan zijn dat je carterventilatie verstopt zit dan. Is dat het niet dan heb je te veel drukopbouw en dan heb je echt een serieus probleem denk ik.

Hans R

Bericht door Hans R » 20 feb 2009, 22:12

Hmm.. hoe kan ik daar achter?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 feb 2009, 22:23

Vervelende als je drukopbouw hebt is dat het weer een aantal oorzaken hebben kan. Is het te veel blow by gas, dan kan je dat deels met een compressie lektest zien, het lekt dan langs de zuigerveren. Maar bijvoorbeeld een verstopte uitlaat kan ook te veel tegendruk geven waardoor hetzelfde gebeurd.

Maar goed dat is wel wat voorbarig denk ik. Want dan moeten er dus 2 dingen tegelijk zijn. Als je normaal excessieve blow by hebt dan perst hij de olie meestal door de ontluchting naar het inlaatspruitstuk, en dan kan het zelfs zo erg zijn dat het uit je filter komt druipen.

Normaal zit een oliedop er op gedraaid, dus wil die er door druk af komen dan moet je echt een megadruk op je kop hebben. Eerder kans dat de dop er op zat maar niet goed aangedraaid oid.

Ik zou er eerst een nieuwe dop op zetten. Evt even kijken of de ontluchting goed is. En dan gewoon rijden. Na een paar keer even je filter er af om te kijken of je inlaatspruitstuk niet vuil is. Blijft dat allemaal goed en blijft je dop er ook op zitten dan dikke prima.

Die knal kan wel heel wat anders zijn.

@iko

Bericht door @iko » 20 feb 2009, 22:28

Ik zou de carterventilatie maar eens checken.

bartje325i

Bericht door bartje325i » 20 feb 2009, 23:26

Idd wat Bert zei.
Eerst nieuwe oliedop erop en dan rijden. Hopelijk is het niks en anders een goede monteur laten kijken :hmmm:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 20 feb 2009, 23:29

Carterventilatie checken voordat je weer gaat rijden Hans. Dat ding heeft geen kilometers dus dat het blok niet goed is lijkt me sterk :wink:

Hans R

Bericht door Hans R » 21 feb 2009, 06:42

Okee, thanks guys! Ik rij maandag wel even naar Beek auto racing even tjekken voor de zekerheid.. maar eerst een nieuwe dop halen!
Misschien ligt die nog op de bodemplaat..

ps waar zit die carterventilatie?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 21 feb 2009, 09:22

De carterventilatie is een systeem (soms alleen een slang, soms met een klepje ertussen) wat van je blok (carter) naar je luchtfilterhuis loopt. Omdat je nogal wat lucht verplaatsing in je blok hebt doordat er zuigers op en neer gaan moet het blok ergens "ademen" zeg maar. Omdat het officieel een gesloten circuit moet zijn is het gekoppeld aan je luchtinlaat. Als die slang of klep nu ergens dicht zit dan kan de motor intern z'n lucht druk niet kwijt.

Hans R

Bericht door Hans R » 23 feb 2009, 19:07

Nieuwe dop erop en deze blijft zitten :D Als ik teveel overdruk had, zal ook de oliepeilstok omhoog moeten komen.. en die zat keurig op zijn plaats.
Wat loopt zo'n K-serie blok slecht zeg onder de 3000 toeren :? het is pas echt feest boven de 5500 tot 7600
Tijd voor een Emerald computer.

Tim Schuurman

Bericht door Tim Schuurman » 23 feb 2009, 19:10

Overdruk had je toch ook enigzins kunnen bepalen door de de motor te starten zonder oliedop erop en voelen of er hard lucht uit komt?

Hans R

Bericht door Hans R » 24 feb 2009, 10:01

Heb je gelijk in.. maar weet ik ook pas sinds gister! :wink:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 24 feb 2009, 12:12

Hans GP schreef:Heb je gelijk in.. maar weet ik ook pas sinds gister! :wink:
Hans, ik voorzie grote problemen maar voor 1250 euro neem ik die uit handen voor je........... :angel:

Michel P

Bericht door Michel P » 24 feb 2009, 12:51

Downforce Hans schreef:
Hans GP schreef:Heb je gelijk in.. maar weet ik ook pas sinds gister! :wink:
Hans, ik voorzie grote problemen maar voor 1250 euro neem ik die uit handen voor je........... :angel:
Hans, ik was al in onderhandeling met Hans GP :bag:

Michel

Hans R

Bericht door Hans R » 24 feb 2009, 13:12

Hans bied al meer dan jij Michel! :wink:
Wat een heerlijk bakkie is het toch, ik ga elke dag even een rondje rijden ermee.. ik kan het niet laten! Verslavend.. en zo leer ik hem een beetje kennen want zondag moet ik gelijk de time attack doen
terwijl ik de Lotus pas een week in mijn bezit heb :?

Plaats reactie