Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door RVV » 17 feb 2009, 14:32

Rutger.. als er eerst een keer gesneden word in al die zaken waar wij als landje veel te klein voor zijn.. maar wel denken dat we kunnen meespelen met de grote jongens in de wereld.. Scheelt zo een miljardje of 10 denk ik.

RobS

Bericht door RobS » 17 feb 2009, 14:58

Kevin20v schreef:Ik ben blij dat ik enkele maanden terug toch niet de stap heb gemaakt om over te gaan naar Atos, ik blijf lekker zitten waar ik zit :thumbup:
Blijf aub weg bij Atos, ook in de toekomst..!

JohanH

Bericht door JohanH » 17 feb 2009, 15:13

Last in, first out Rob, ik kan het me goed voorstellen :roll:

Ironisch genoeg ben ik afgelopen zomer wezen kijken naar kleinere partijen om over te stappen, ik heb gewoon weinig met grote bureaucratische partijen. Dat liep al erg moeizaam, de kleinere partijen waren al erg voorzichtig. Wel interesse tonen, maar toch geen plek hebben. Opvallend genoeg was er bij de grote partijen waaronder ook ATOS, waar een kameraad van me erg tevreden is, genoeg animo om mensen aan te nemen. De kleinere partijen hadden blijkbaar eerder door dat er wat in de lucht hing. Of ze luisteren teveel naar Dennis ;)
Toevallig ben ik nu via via binnen ons grote bedrijf alsnog bij een klein, intern clubje terecht gekomen waar ik mijn ei ook kwijt kan, dus ik kan weer een tijd vooruit.

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 17 feb 2009, 16:37

Ik zou via een neef die er ook werkt bij projectmanaging terecht kunnen, dus vandaar dat ik getwijfeld heb.

Maar ik ben momenteel it-manager bij een groothandel.
Heb een serieus goed salaris, een vast contract voor onbepaalde tijd, kan m'n eigen tijd indelen, laptop, internetabbo, gsm, m'n baas betaald m'n pensioen en een winstuitkering aan het einde van het jaar :)
Daar tegenover staat dat ik niet zeur als ik langer moet werken, dus altijd klaar sta voor het bedrijf ook 's nachts en in het weekend (maar dat komt maar sporadisch voor).

Dus zoals ik al zei ik blijf lekker zitten 8)

RutgerK

Bericht door RutgerK » 17 feb 2009, 17:47

Rico schreef:Rutger.. als er eerst een keer gesneden word in al die zaken waar wij als landje veel te klein voor zijn.. maar wel denken dat we kunnen meespelen met de grote jongens in de wereld.. Scheelt zo een miljardje of 10 denk ik.
Welke zaken zijn dat?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 feb 2009, 18:18

JohanH schreef:Last in, first out Rob, ik kan het me goed voorstellen :roll:

Ironisch genoeg ben ik afgelopen zomer wezen kijken naar kleinere partijen om over te stappen, ik heb gewoon weinig met grote bureaucratische partijen. Dat liep al erg moeizaam, de kleinere partijen waren al erg voorzichtig. Wel interesse tonen, maar toch geen plek hebben. Opvallend genoeg was er bij de grote partijen waaronder ook ATOS, waar een kameraad van me erg tevreden is, genoeg animo om mensen aan te nemen. De kleinere partijen hadden blijkbaar eerder door dat er wat in de lucht hing. Of ze luisteren teveel naar Dennis ;)
Toevallig ben ik nu via via binnen ons grote bedrijf alsnog bij een klein, intern clubje terecht gekomen waar ik mijn ei ook kwijt kan, dus ik kan weer een tijd vooruit.
Sorry! :roflol: Maar het is gelukkig toch nog goedgekomen :beer:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 17 feb 2009, 19:27

Dennis,

Om op je vraag terug te komen: wereldwijde recessie op komst of niet? Ik denk dat we die nu met een "Ja" kunnen beantwoorden.

Dow Jones speelt inmiddels met vuur op 7500 punten. Het vorige dieptepunt lag op 7200 als ik me niet vergis. Vandaag sluiten onder de 7500 en de alarmbellen gaan weer rinkelen.

RVV

Bericht door RVV » 17 feb 2009, 23:30

Net als in de jaren 80.. weer "vluchten" naar het goud http://www.youtube.com/watch?v=SA3GmB9Bxfc" onclick="window.open(this.href);return false; :mrgreen:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 18 feb 2009, 08:05

Dat gebeurt al Rico :mrgreen:

Koers half november: 720
Koers huidig: 972

Maus335i

Bericht door Maus335i » 18 feb 2009, 08:08

18-02-2009 07:37:00 ING Bank wil de balans met 10% verkleinen tov sept '08
18-02-2009 07:37:00 ING zal komende maanden portefeuille herzien
18-02-2009 07:36:34 776 Belgische bedrijven failliet in januari (+13,8%)
18-02-2009 07:36:00 ING wil EUR1 mrd kosten besparen in 2009
18-02-2009 07:34:00 ING waarde nieuwe productie 2008 -8% na zwak H2
18-02-2009 07:33:00 ING Bank onderliggend nettoverlies KW4 EUR1,07 mrd
18-02-2009 07:33:00 ING nettoverlies KW4 EUR3,711 mrd
18-02-2009 07:32:00 ING Verzekeringen onderl nettoverlies KW4 EUR2,0 mrd
18-02-2009 07:31:00 ING onderliggend nettoverlies KW4'08 EUR3,1 mrd
AMSTERDAM (Dow Jones)--Men moet geen wonderen verwachten van een stimuleringspakket van de overheid om de Nederlandse economie, die dit jaar sterk sterk zal krimpen, nieuw leven in te blazen. Dit zei minister van Financien Wouter Bos dinsdag in een gesprek met journalisten, naar aanleiding van sombere voorspellingen die het Centraal Planbureau (CPB) eerder op de dag onthulde.

Uit de woorden van de minister blijkt dat het kabinet sceptisch staat tegenover een forse kapitaalinjectie van de overheid in de economie. Niet alleen lekken de voordelen gedeeltelijk naar het buitenland vanwege het open karakter van de Nederlandse economie, ook zou het begrotingstekort nog sneller oplopen dan nu al het geval is, lichtte Bos toe.

De minister lijkt hiermee een andere koers te kiezen dan beleidsmakers in andere landen, zoals de Verenigde Staten en Frankrijk, waar de overheid wel grootsscheepse stimuleringspakketen aankondigt. Zo staat president Barack Obama op het punt een wetsvoorstel te ondertekenen waarmee $787 miljard in de Amerikaanse economie wordt gepompt.

Minister Bos ziet daar voor Nederland geen heil in. "De klap die de economie krijgt is zo groot dat je daar onmogelijk met een stimuleringspakket tegenop kunt", zei Bos, die toevoegde dat mensen vaak overschatten wat de overheid kan doen om de economie aan te zwengelen.

Mack

Bericht door Mack » 18 feb 2009, 09:21

En toch, ik vind dat het er allemaal veel te dik op gelegd wordt. Het ene na het andere cijfervoorbeeld, en Balkenende die moord en brand schreeuwt...

Natuurlijk gaat het niet goed nu, maar ik heb toch een beetje het idee dat de politiek die crisis nog extra aanzwengelt om hun bezuinigingsplannen te rechtvaardigen.

Of misschien ben ik zo kritisch dat ik politici nooit geloof, zelfs niet als ze slechte dingen zeggen...

Max V

Bericht door Max V » 18 feb 2009, 09:27

Volledig mee eens. De laatste jaren zijn er in elke branche bedrijven over de kop gegaan, dat is geen nieuws. Over schulden her en der wordt ook pas nu veelvuldig gerept, terwijl die schulden al jaren bestaan. De problematiek die al jaren bestaat en ook zal blijven bestaan wordt nu extra belicht om er flink gebruik van te kunnen maken.

Het kabinet heeft alleen maar baat bij een crisis als deze.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 18 feb 2009, 10:46

@Mack,

Mee eens! Politici kan je trouwens sowieso niet van op aan: nog geen jaar terug zei Wouter Bos dat Nederland amper last van de crisis zou hebben en nu moord en brand schreeuwen :)

@Maximus,

Ik denk niet dat Den Haag de crisis misbruikt om de eigen agenda er door te drukken. Die hypotheekrenteaftrek was een issue die niet besproken kon worden door diverse partijen, maar uit noodzaak zullen ze er misschien toch aan moeten gaan tornen. Het is niet zo dat Den Haag een tekort heeft, maar "wij" hebben een tekort. Wij als in jij en ik (door prutsers in Den Haag, maar das een ander verhaal). De enige die dat tekort kunnen opvullen de maatschappij in zijn geheel en niet die paar mensen in de 2e kamer, dus zullen wij in de buidel moeten tasten.

RVV

Bericht door RVV » 18 feb 2009, 10:58

Ik begin ook een dubbele agenda te vermoeden :hmmm:

Verder vraag ik me nog iets af.. kreten als heel slecht gaat het worden, de broekriem aantrekken,.. samen ons steentje bijdragen etc..

Als we nou gewoon doorgaan met wat we altijd al hebben gedaan, gewoon leven.. zoals je elke dag doet.. is dan de kans dat je over een jaar ofzo aan de bedelstaf zit ?

En zitten we dan met ons allen, 16 miljoen Nederlanders aan de bedelstaf ?

Ik vind het echt stuitend dat er momenteel zo'n sprake is van angsthazerij.. het is niet meer gewoon een waarschuwing het word wat minder... nee.. er word ons, bevolking gewoon aangepraat dat we morgen dood gaan de recessie..

Maar misschien is er wel sprake van heel iets anders.. niet dat het slecht gaat in Nederland.. maar dat de economie zich gewoon stabiliseert. Er is afgelopen jaren een soort van machtsvacuüm ontstaan door het grootbedrijf en grootmiddenbedrijf.. Uitbreiden, filialiseren.. de consument steeds meer producten willen opdringen.. groei om te groeien.. om concurrenten uit de markt te werken.. marktaandeel veroveren,.. geen strategie werd ongemoeid gelaten, kijk naar de autoindustrie.. die de consument jaar in jaar uit dacht vol te pompen met nieuwe autoontwikkelingen en technieken.. even vergetend dat de producten onderhand zo goed zijn geworden dat er voor de consument helemaal geen noodzaak is om een nieuwe auto te kopen, want de huidige voldoet nog aan alle oorspronkelijke eisen.
Ook in de electronica industrie is sprake van hetzefde.. mischien nog veel extremer dan in de auto industrie.. ik tik momenteel op een 6 jaar oude HP computer.. hij doet alles wat ik met een computer kan en wil doen.. maar de industrie heeft ons keer op keer laten geloven dat we weer iets beters moesten nemen.. inovatiever.. Mensen bleven vervangen om het te vervangen.. terwijl er (uitzonderingen daargelaten) er geen noodzaak voor is.
In mijn eigen branche.. de Betere bed holding.. die denkt dat op elke meubelboulevard 5 formules moeten zitten.. in elk zelfbedacht segment een winkelketen opzetten,... en dan komt het probleem het word rustig.. zo'n keten begint zichzelf te kanabaliseren. Frustratie onderling is groot..en de consument gelooft het wel en blijft weg..

Nu komt diezelfde consument tot inkeer, in Nederland, wereldwijd.. en ziet in dat het eigenlijk nergens op slaat om je zo te laten leiden door het (internationale grootbedrijf...) kortom de rem is er op gezet...

Hoe slecht is het dat we terug gaan naar de realiteit ?

Gewoon leven, af en toe leuke dingen doen. wil je heel iets nieuws hebben gewoon kopen. maar het geld verkwisten dat gewoon eens achter je laten..

Er zal een sanering komen in alle branches.. dat gaat persoonlijk pijn doen.. geen idee of mij dat ook zal overkomen.. maar je kunt er wel iets aan doen.. en dat is gewoon weer ouderwets gaan werken en presteren.. je onderscheiden.. niet alleen als ondernemer, maar ook als werknemer.. je grote bek dmv de vakbonden voor je houden.. gewoon snappen dat je geen leasauto van 30000/40000 euro nodig hebt als werknemer.
Je niet in een huis van 500000/600000 euro hoeft te wonen om gelukkig te zijn..

En als het je overkomt dat je je baan kwijt bent geraakt,.. ga dan niet zitten op de bank af te wachten... pak gewoon aan wat je kunt aanpakken.. er is nog genoeg werk in Nederland waar we onste goed voor voelen.. liever thuis zitten dan werken onder je niveau... alleen realiseer je dan dat je nooit een stap verder gaat komen.

Terug naar de realiteit van alledag..

Maus335i

Bericht door Maus335i » 18 feb 2009, 11:07

Rico schreef:gewoon snappen dat je geen leasauto van 30000/40000 euro nodig hebt als werknemer.
Helaas wel, want kijk eens wat de huizenprijzen en autoprijzen de afgelopen 10 jaar hebben gedaan? Je legt verdomme al 170k neer voor een simpele WOONBOOT in Leeuwarden of all places. Daar zakte me de broek wel van af zeg..

SteV6

Bericht door SteV6 » 18 feb 2009, 11:14

Gisteren zei een presentator van RTL7 het mooi:

Die 3,5% is maar een gemiddeld getal. Mensen die hun baan behouden zullen weinig van de crisis merken. Maar de mensen die eruit vliegen betalen in eerste instantie deze crisis, want die gaan er 10-tallen procenten op achteruit.

Het is voor bedrijven en individuen volgens mij op korte termijn inderdaad een alles of niets verhaal :? Uiteindelijk betalen we 'm natuurlijk allemaal straks als de oplopende staatsschuld (begrotingstekort) weer moet worden afgelost door bezuinigingen :'(

Stephan

RVV

Bericht door RVV » 18 feb 2009, 11:29

Maus335i schreef:
Rico schreef:gewoon snappen dat je geen leaseauto van 30000/40000 euro nodig hebt als werknemer.
Helaas wel, want kijk eens wat de huizenprijzen en autoprijzen de afgelopen 10 jaar hebben gedaan? Je legt verdomme al 170k neer voor een simpele WOONBOOT in Leeuwarden of all places. Daar zakte me de broek wel van af zeg..

Kijk Maurice dat is precies het pijnpunt... want waarom zijn de autoprijzen afgelopen 10 jaar zo gestegen ?

Omdat de industrie dat wilde..

Waarom zijn de huizenprijzen afgelopen 10 jaar zo gestegen ?

Omdat de makelaars/banken/bouwindustrie dat wilde..

Draai het om, wij als consumenten hebben daar voor op moeten draaien.. onze portomenee is leegeroofd..

En nu zeggen we, het is genoeg geweest.. we kopen geen auto's meer, we laten geen huizen meer bouwen.. de verhuizen lekker niet meer want ons huidige huis is ook dikke prima..

Moord en brand word er geschreeuwd in de automotive industrie.. de NVM en bouwwereld knijpen hem als een dief in de nacht..

We werden gek gemaakt door schaarste schaarste en nog een schaarste.. iedereen moest en zou een te duur huis kopen.. de banken waren welwillend..

Maar waar is nu de schaarste gebleven ? Nu we allemaal in ons eigen huisje blijven zitten ?

Nu kun je als consument je eigen pad bewandelen.. door de jankers hierboven te laten voelen dat jij bepaald..
Ook dat gaat weer pijn doen.. vooral voor die particulieren die zich kapot hebben geleend op een veeeeel te duur huis.. nou dan verkoop je dat huis maar mer verlies.. en ga in een goedkoper huis zitten of ga desnoods huren..
De prijzen zijn kunstmatig opgedreven door de makelaars branche en geen particulier die er feitelijk baat bij heeft gehad, behalve dan die dik gecasht hebben en zijn gaan zitten in een huurhuis.. die lachen..

Mijn huis die ik in een tijd kocht dat de marktprijzen nog reeël waren is op papier in 9 jaar tijd 2,5 keer zoveel waard geworden.. nou om eelijk te zijn ik zou er geen traan om laten als dit terug word geschroeft naar 1,5 keer de waarde.

En dat zal ook gebeuren.. veel mensen hebben hun huis nog veel te duur te koop staan.. die moeten allemaal afhaken straks,, de markt zal zich saneren.. en dan koop jij voor een reeële prijs een huis.. niet die nu 400000 euro kost.. nee dan voor 250000 euro.. om de doodsimpele reden dat het huis niet meer waard is.

Uiteindelijk zal de markt en consument er bij winnen.. want mooie en leuke huizen gaan weer betaalbaar worden..

Een mooi voorbeeld vind ik over de grens in Duitsland.. waarom kan een huis daar gewoon 40 procent goekoper zijn dan aan deze kant van de grens ? Maw voor hetzefde geld koop je daar 40% meer huis.. zijn die huizen dan daar zo goedkoop.. ja dat lijkt zo. Voor ons.. maar ondertussen zijn we hier gewoon verpest door de kunstmatig opgedreven huizenprijzen..

Realiteit.. daar moeten we naar terug..

Ook de autoindustrie moet dat gaan snappen... Maak auto's die mensen willen hebben, die mensen gebruiken waar ze voor gemaakt zijn.. waarom kan Dacia wel een auto voor pak em beet 10000 euro nieuw leveren in NL en wil Opel/VW toch de merken voor de gewone man dat niet doen ?

Omdat ze vonden dat we gewoon duurdere auto's moesten rijden..

Maurice jij rijd in een auto van 85K ik heb voor 85K aan auto's op de stoep staan.. we kunnen het.. maar laten we eerlijk wezen waar slaat het eigenlijk op ?

Zo bizar veel poen uitgeven aan iets waarvan we denken dat het een zaligmakend gevoel geeft..

We zitten zelf midden in de ratrace van de commerciële gekte..

*Rico klikt naar http://www.dacia.nl*" onclick="window.open(this.href);return false; :mrgreen:

Max V

Bericht door Max V » 18 feb 2009, 11:31

Rico schreef:*Rico klikt naar http://www.dacia.nl*" onclick="window.open(this.href);return false; :mrgreen:
:bag:

RVV

Bericht door RVV » 18 feb 2009, 11:34

Van de Dacia site :bag:
De Dacia Sandero: gewoon slim. U rijdt al voor € 4,95* per dag een nieuwe Dacia Sandero inclusief reparatie en onderhoud

Max V

Bericht door Max V » 18 feb 2009, 11:35

Duur is het niet! Maar of je je er in durft te vertonen... :sealed:

RVV

Bericht door RVV » 18 feb 2009, 11:36

Max.. natuurlijk vinden we Dacia niks.. maar dat is ook omdat we ons datzelf wijsmaken.

Als ik wergever was met een stuk of 20 leaseauto's... dan gingen ze van mij allemaal in zo'n Dacia.. of anders pakken ze maar de fiets.

Max V

Bericht door Max V » 18 feb 2009, 11:39

True, er rijden bij mij in de straat 4 (!) van die dingen...

Ik vind ze echt niet om aan te zien, maar Renault heeft hiermee wel een goede slag geslagen. Een supergoedkope auto waar wel genoeg in past.

Tom

Bericht door Tom » 18 feb 2009, 11:44

Rico schreef:Max.. natuurlijk vinden we Dacia niks.. maar dat is ook omdat we ons datzelf wijsmaken.

Als ik wergever was met een stuk of 20 leaseauto's... dan gingen ze van mij allemaal in zo'n Dacia.. of anders pakken ze maar de fiets.
Ja vanwege de recessie maar als het weer beter gaat en bedrijven slecht aan personeel kunnen komen dan zit je daar met je dacia's te kijken :hmmm:

RVV

Bericht door RVV » 18 feb 2009, 11:45

Maximus schreef:True, er rijden bij mij in de straat 4 (!) van die dingen...

Ik vind ze echt niet om aan te zien, maar Renault heeft hiermee wel een goede slag geslagen. Een supergoedkope auto waar wel genoeg in past.

Dat is eigenlijk het misbruik waar de huidige auto industrie zich schuldig aan maakt.. Auto's moeten er goed uitzien.. alleen dan kun je ze duur maken..

Maar terug naarde basis.. wat is een auto ? Een tool, een vervoersmiddel. Mijn wasmachine hoeft er ook niet mooi uit te zien, hij moet alleen goed wassen. Niet meer en niet minder.

Kijk eens naar al die topics die momenteel worden geoppend met nieuwe automodellen.. ze moeten er allemaal op zijn mooist uitzien, onderscheiden, glimmen, blinken.. opvallen.. schreeuwen om aandacht van koop mij koop mij.. ik ben bijzonder en in mij word je gelukkig...

Dat is wat wij denken.. omdat de industrie ons dat geloven.. :bag:

Max V

Bericht door Max V » 18 feb 2009, 11:49

Is dat niet waar het hele DF om draait? Een mooie auto rijden die je een kick geeft en waar je met z'n allen naast kan staan kwijlen?

Goed, de functionele auto's voor het woon- en werkverkeer hoeven natuurlijk niet fantastisch mooi te zijn, maar overdrijven is ook een vak.

Daarbij, de maatschappij zit tegenwoordig zo decadent in elkaar dat de meerderheid van de mensen zo'n auto niet eens zou accepteren :sealed:

Plaats reactie