E30 onderstel
- Laurens
E30 onderstel
Ik heb een klant die met een E30 325 modified rijdt, maar auto staat nu op geel geverfde dakar schokbrekers + veren, oftewel tijd voor wat beters
Man wiel geen duizenden euro's kwijt voor een setje dikke fietspompen, maar het moet wel goed zijn....
Wat is voor de E30 een goede prijs kwaliteit verhouding schokbreker en veer.
Is een racer en helemaal gestript, tot de laatste kilo, moet redelijk afstelbaar zijn, zodat zowel droog als nat je er goed mee uit de voeten kunt.
Man wiel geen duizenden euro's kwijt voor een setje dikke fietspompen, maar het moet wel goed zijn....
Wat is voor de E30 een goede prijs kwaliteit verhouding schokbreker en veer.
Is een racer en helemaal gestript, tot de laatste kilo, moet redelijk afstelbaar zijn, zodat zowel droog als nat je er goed mee uit de voeten kunt.
- RJay
Re: E30 onderstel
Een kennis van ons heeft onlangs een volledige set van Spax laten monteren, voor en achter dempers, met speciale korte veren. Die veren moeten je smaak zijn natuurlijk, maar hij heeft toen voor alles (verstelbare dempers incl. camberbouten, veren, montage en uitbalanceren van zijn auto) ongev. 1800 betaald.
Wij hebben inmiddels dezelfde setup achter als hij heeft (voor zit nog in de planning, maar met het oog op de financiën nog even niet) en de eerste keer dat we hiermee rijden zal de DF cpz dag zijn 4 maart, dus kom langs, kijk en voel zou ik zeggen
. Achter weet ik wel dat ze met een schroevendraaier verstelbaar zijn.
Wij hebben inmiddels dezelfde setup achter als hij heeft (voor zit nog in de planning, maar met het oog op de financiën nog even niet) en de eerste keer dat we hiermee rijden zal de DF cpz dag zijn 4 maart, dus kom langs, kijk en voel zou ik zeggen

- Bert ///M3
Als je iets goeds zoekt dan kom je toch uit bij de setjes van rond de 2000 euro of hoger denk ik. Vooral omdat die auto veel lichter is als standaard komt er meestal maatwerk bij kijken, als je er een setje straat dempers onder schroeft dan blijft de auto vrij hoog op zijn poten staan omdat de demperlengte totaal verkeer staat en de veren alsnog te licht zijn. De gewichtsverdeling V/A is meestal ook anders dus daar worden je veren ook op aangepast.
Je hebt AST Sportline II voor iets minder, met camberplates. Is voor een inverted design met 45mm sleeves / 40mm piston, stalen behuizing, verstelbaar met een enkele knop. Dat kost je bijna 2000 euro all in.
Intrax RSA heeft ongeveer dezelfde specs, inverted met 45 mm sleeves, stalen behuizing alleen heeft oa temperatuur compensatie, coilover achter en wat meer clicks verstelling. Is ook iets duurder maar niet veel. Camber en caster zijn apart verstelbaar op hun cambrplates.
Als je naar betere onderstellen gaat ie Moton Clubsport, Intrax 1K2, JRZ Clubsport, AST Competiton etc dan kijk je tegen bedragen aan van 3500+ voor een setje.
Zo'n systeem als ik op de M3 heb, Intrax 1K2 XL kan je een eind mee komen, dat valt ook in die categorie, dan heb je 45/40 voorpoten en achterpoten met 46mm zuigers (handig met hoge veersterktes), verstelling met 1 knop en je kan je veerbalans wijzigen, oa voor regen setup en dat soort dingen, persoonlijke voorkeur. Dat is eigenlijk alle verstelling die je nodig hebt voor hobby / amateur autosport IMHO.
Je hebt AST Sportline II voor iets minder, met camberplates. Is voor een inverted design met 45mm sleeves / 40mm piston, stalen behuizing, verstelbaar met een enkele knop. Dat kost je bijna 2000 euro all in.
Intrax RSA heeft ongeveer dezelfde specs, inverted met 45 mm sleeves, stalen behuizing alleen heeft oa temperatuur compensatie, coilover achter en wat meer clicks verstelling. Is ook iets duurder maar niet veel. Camber en caster zijn apart verstelbaar op hun cambrplates.
Als je naar betere onderstellen gaat ie Moton Clubsport, Intrax 1K2, JRZ Clubsport, AST Competiton etc dan kijk je tegen bedragen aan van 3500+ voor een setje.
Zo'n systeem als ik op de M3 heb, Intrax 1K2 XL kan je een eind mee komen, dat valt ook in die categorie, dan heb je 45/40 voorpoten en achterpoten met 46mm zuigers (handig met hoge veersterktes), verstelling met 1 knop en je kan je veerbalans wijzigen, oa voor regen setup en dat soort dingen, persoonlijke voorkeur. Dat is eigenlijk alle verstelling die je nodig hebt voor hobby / amateur autosport IMHO.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 15 feb 2009, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tristan
Rij met mijn E30 met simpele Koni's. De snelste ronden met de E30 is ook gereden op dezelfde onderstel als ik. Dus onder een E30 hoeft echt geen high-tech ondertel onder om snel te zijn.
- Bert ///M3
Nee idd, maar jen hebt wel kans dat dat geen standaard gele koni's waren, maar die kunnen ook gerevalved zijn, samen met een set draadbussen en schroefveren.
E30 Mod auto's zitten alleen nog weer even anders in elkaar omdat die op slicks mogen en daar is vrijwel alles toegestaan. De snelsten hebben volgens mij zelfs 1.57 gereden op CPZ.
Maar al te groot zal het verschil niet zijn nee tussen een auto op gele koni's + custom veren en een auto met een highend onderstel, 1-2 sec oid.
E30 Mod auto's zitten alleen nog weer even anders in elkaar omdat die op slicks mogen en daar is vrijwel alles toegestaan. De snelsten hebben volgens mij zelfs 1.57 gereden op CPZ.
Maar al te groot zal het verschil niet zijn nee tussen een auto op gele koni's + custom veren en een auto met een highend onderstel, 1-2 sec oid.
- MX5T
Deze stelling van je kan ik niet onderschrijven Bert, in de racerij is 1 - 2 sek op een ronde een wereld van verschilBert ///M3 schreef: Maar al te groot zal het verschil niet zijn nee tussen een auto op gele koni's + custom veren en een auto met een highend onderstel, 1-2 sec oid.

Ik weer niet op welke rondetijden Tristan nu zit en ken de door hem aangehaalde snelste rondetijden in de E30 cup niet, ik vermoed dat er wel gerevalved zal zijn aan de Koni's van de snelste auto's omdat een standaard gele Koni toch hoofdzakelijk voor straatgebruik met lagere veerstijfheden dan voor circuit is ontwikkeld.
- Bert ///M3
Klopt idd, 2 sec voelt zelfs als een wereld van verschil als je rijd..... Maar in die ZAC cups zit er soms 10-15 sec verschil tussen de langzaamste en de snelste dus als je dat ziet dan valt het wel weer mee, daar baseerde ik die uitspraak eigenlijk op
Uitgaande van de omschrijving van Laurens is het niet de bedoeling van de beste man om een supercompetatieve auto te bouwen, anders mag je wel wat centen meenemen in E30 Modified.
Kijk je naar de tijden in veel merkencups dan liggen die zo dicht bij elkaar dat 2 seconden voordeel een wereld van verschil is.

Kijk je naar de tijden in veel merkencups dan liggen die zo dicht bij elkaar dat 2 seconden voordeel een wereld van verschil is.
- Tristan
Heb uiteraard niet de meeste simpele Koni's. Weet niet exact welke, maar niet in hardheid maar wel in hoogte verstelbaar. Wel zijn er andere veren etc. gebruikt. Mijn snelste ronde is een lage 2.06. Maar er is een E30 die een hoge 2.04 heeft gereden met Koni's, weleenswaar perfecte omstandigheden, maar toch.
- Bert ///M3
Dat was die auto van Remmo Niezen destijds toch? volgens mij zaten die qua preparatie echt op het randje van de regels plus ze hebben er ook een aantal seizoenen over gedaan om die auto zo te krijgen 

- Tristan
Nope, volgens mij Sander Etman.Bert ///M3 schreef:Dat was die auto van Remmo Niezen destijds toch? volgens mij zaten die qua preparatie echt op het randje van de regels plus ze hebben er ook een aantal seizoenen over gedaan om die auto zo te krijgen
- Laurens
Ik heb met redelijke Toyo R888 banden eronder een 2.06 met deze auto gereden.
Auto stond bij aankoop op slicks, maar ik heb er later Semi's onder gezet omdat de eigenaar niet hard genoeg gaat om slicks op temperatuur te krijgen...
Ik denk ook niet dat hij veel harder zal gaan door er een goed set schokbrekers onder te zetten, maar daar zijn de meningen over verdeeld....
Setje goede Koni's waar Tristan het over heeft lijkt me opzich nog niet zo verkeerd, natuurlijk er zijn veel betere setjes maar die man gaat dat er echt niet uithalen...
Is er nog iets te koop van Koni geel oid.
Zal de eigenaar is bellen en overleggen wat hij nou precies wil
Auto stond bij aankoop op slicks, maar ik heb er later Semi's onder gezet omdat de eigenaar niet hard genoeg gaat om slicks op temperatuur te krijgen...
Ik denk ook niet dat hij veel harder zal gaan door er een goed set schokbrekers onder te zetten, maar daar zijn de meningen over verdeeld....
Setje goede Koni's waar Tristan het over heeft lijkt me opzich nog niet zo verkeerd, natuurlijk er zijn veel betere setjes maar die man gaat dat er echt niet uithalen...
Is er nog iets te koop van Koni geel oid.
Zal de eigenaar is bellen en overleggen wat hij nou precies wil

- Bert ///M3
Heb jij er zelf ook al eens mee op slicks gereden Laurens? Slicks die niet warm willen worden kan ook deels in een veel te week onderstel zitten.
Als er niet meer als een 2.06 in zit dan moet er voor E30 Modified begrippen nog aardig wat aan gebeuren in elk geval
Als er niet meer als een 2.06 in zit dan moet er voor E30 Modified begrippen nog aardig wat aan gebeuren in elk geval

- Laurens
Ja in het begin 1x met slicks gereden, dat waren slicks die we bij de auto kregen en denk dat deze een winter buiten hebben gelegen. Hadden totaal geen grip, werden overigens nog wel aardig warm maar dat kwam meer omdat elke bocht begon met onderstuur en eindigde in flink wat overstuur.
Met de Toyo's is de auto iets wat onderstuurd, maar vooral erg slap. Als je erop duwt veert ie minimaal een paar cm in. Dat hoef ik bij de Sierra bijvoorbeeld niet te proberen.
Met de auto is ooit een 1:59 gereden, alleen is daarna al het dure spul er vanaf gehaald
2:06 met Toyo's is inderdaad voor die auto veel te langzaam, maar met een vers set rubber een goed onderstel en evt. een korter stuurhuis denk ik dat een 2:02 er zeker in zit.
Met de Toyo's is de auto iets wat onderstuurd, maar vooral erg slap. Als je erop duwt veert ie minimaal een paar cm in. Dat hoef ik bij de Sierra bijvoorbeeld niet te proberen.
Met de auto is ooit een 1:59 gereden, alleen is daarna al het dure spul er vanaf gehaald

2:06 met Toyo's is inderdaad voor die auto veel te langzaam, maar met een vers set rubber een goed onderstel en evt. een korter stuurhuis denk ik dat een 2:02 er zeker in zit.
- RJay
Laurens, ben je niet bang dat de eigenaar dat gaat lezen? DF is een open forum weet je? 

- Laurens
Haha nee hoor, dat weet hij zelf ook wel...R.J schreef:Laurens, ben je niet bang dat de eigenaar dat gaat lezen? DF is een open forum weet je?

- Laurens
Gaat toch een setje AST's worden, en dan ee Sportline II versie.
Ga ze maandag bestellen, hoorde ook dat er iets aan de fusee stukken gelast moest worden ??? Deze moesten worden opgestuurd en dan gaat AST ze aanpassen.
Hoop dat het op redelijk korte termijn geregeld is, en dan heel misschien 4 maart maar gelijk ff afstellen
Ga ze maandag bestellen, hoorde ook dat er iets aan de fusee stukken gelast moest worden ??? Deze moesten worden opgestuurd en dan gaat AST ze aanpassen.
Hoop dat het op redelijk korte termijn geregeld is, en dan heel misschien 4 maart maar gelijk ff afstellen

- Bert ///M3
Klopt, wat ze bij AST en Intrax etc doen is de fusee van de veerpoot afzagen en vervolgens fabriceren ze de veerpoten er op.
Normaal bij de goedkopere dempers zijn het inserts maar op een gegeven moment kom je daar niet meer mee weg vanwege je schroefdraad en inhoud van de demper.(AST Sportline I voor E30 is bijvoorbeeld weer wel insert)
Het kan dus ook nog wel even de moeite lonen om te kijken of je fusee's nog recht zijn. Als ze krom zijn en er zit een afwijking in dan blijf je die dus ook houden met je nieuwe veerpoten. Iemand op het BDC forum had dat laatst in elk geval. Vervelende is dat je daar pas achterkomt als het al in elkaar zit, dus lastig te corrigeren achteraf.
Normaal bij de goedkopere dempers zijn het inserts maar op een gegeven moment kom je daar niet meer mee weg vanwege je schroefdraad en inhoud van de demper.(AST Sportline I voor E30 is bijvoorbeeld weer wel insert)
Het kan dus ook nog wel even de moeite lonen om te kijken of je fusee's nog recht zijn. Als ze krom zijn en er zit een afwijking in dan blijf je die dus ook houden met je nieuwe veerpoten. Iemand op het BDC forum had dat laatst in elk geval. Vervelende is dat je daar pas achterkomt als het al in elkaar zit, dus lastig te corrigeren achteraf.
- Laurens
Ja dacht ik ook al aan, maar is niet altijd makkelijk te zien of ze krom zijn...
- Bert ///M3
Nee idd.
Op een uitlijnbank komt het wel naar voren als je een afwijkende KPI hebt. Maar het is zelf wel na te meten door bijvoorbeeld even een velg zonder band op de auto te zetten, dan meet je de afstand van de rand van de velg tot de veerpoot, dat kan je al een goed idee geven of ze krom zijn in het verticale vlak. Simpel maar effectief.
Het nadeel is alleen dat de fusee's niet links rechts symmetrisch zijn bij sommige auto's, daar kan iets verschil in zitten.
Op een uitlijnbank komt het wel naar voren als je een afwijkende KPI hebt. Maar het is zelf wel na te meten door bijvoorbeeld even een velg zonder band op de auto te zetten, dan meet je de afstand van de rand van de velg tot de veerpoot, dat kan je al een goed idee geven of ze krom zijn in het verticale vlak. Simpel maar effectief.
Het nadeel is alleen dat de fusee's niet links rechts symmetrisch zijn bij sommige auto's, daar kan iets verschil in zitten.
-
- Auto: M3P, 130i
Anders nieuwe fusee's, of zijn die erg prijzig voor een E30?
- Bert ///M3
Kan je niet los krijgen, omdat ze aan de veerpoten vast zitten.
- Laurens
Dat met die velg is inderdaad een goeie, zal ik even doen...
Ga ze verticaal in ieder geval even opmeten, mocht er dan verschil in zitten kan het of zo horen of ze zijn krom, heb hier geen 2e E30 staan dus kan het dan niet vergelijken.
Ga ze verticaal in ieder geval even opmeten, mocht er dan verschil in zitten kan het of zo horen of ze zijn krom, heb hier geen 2e E30 staan dus kan het dan niet vergelijken.
- Dennis Cavallino
Mijn setje is ook een op maat gemaakt Koni-setje met Intrax veren (Coil overs). Dat moet wel onder de 2.05 kunnen volgens velen. Met mijn oude set (M-tech standaard) reed ik een hoge 2.07 (bijna 2.08) op straatbanden. Moet wel goedkomen dus. Als het niet werkt heb ik nog een setje 51mm voorpoten liggen waarop eventueel nog een ander setje gemaakt kan worden. Ik geloof zelf meer in een goede camber afstelling op de voorwielen + algehele uitlijning en eventueel dikkere stabi's (van E30 cabrio en touring, of anders Eibach setje).
Op de E30 van Peter Popeijus (2.03.hoog) zaten speciale Koni's, one-offs zeg maar, maar Peter zei altijd dat hij dat nodig had en ik niet. Maar goed, eerst zien en dan geloven. Wordt nu weleens tijd om met Tristan te bumperkleven
Op de E30 van Peter Popeijus (2.03.hoog) zaten speciale Koni's, one-offs zeg maar, maar Peter zei altijd dat hij dat nodig had en ik niet. Maar goed, eerst zien en dan geloven. Wordt nu weleens tijd om met Tristan te bumperkleven

- Laurens
+1Dennis Cavallino schreef:Mijn setje is ook een op maat gemaakt Koni-setje met Intrax veren (Coil overs). Dat moet wel onder de 2.05 kunnen volgens velen. Met mijn oude set (M-tech standaard) reed ik een hoge 2.07 (bijna 2.08) op straatbanden. Moet wel goedkomen dus. Als het niet werkt heb ik nog een setje 51mm voorpoten liggen waarop eventueel nog een ander setje gemaakt kan worden. Ik geloof zelf meer in een goede camber afstelling op de voorwielen + algehele uitlijning en eventueel dikkere stabi's (van E30 cabrio en touring, of anders Eibach setje).
4 maart misschien ??
- Laurens
Morgen komt het AST Sportline II set binnen
Dus heb nog wat te doen voor zondag, maar wat zijn een beetje afstelwaardes om mee te beginnen. (Camer, caster, sporing etc.)
Auto blijft voorlopig op Toyo R888 banden staan en ga uit van een droog Zandvoort.

Dus heb nog wat te doen voor zondag, maar wat zijn een beetje afstelwaardes om mee te beginnen. (Camer, caster, sporing etc.)
Auto blijft voorlopig op Toyo R888 banden staan en ga uit van een droog Zandvoort.