ABS?
-
ABS?
Hallo allen,
De laatste week vooral heel veel topics doorgelezen, om wat te kijken wie wie is en wat allemaal al besproken is. Paar leuke dingen gelezen, een van de leukere vond ik de trackday tips van Dennis Cavallino. Erg leerzaam en interessant. Er stond alleen ding in wat me verbaasde, en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen er mee. De vraag; wel of geen ABS.
Mijn E30 is zo kaal als 'ie maar kon zijn, wat betekent dat het onderstel (ingrijpend) aangepast moet worden. Remschijven achter, ABS, en natuurlijk andere veren/dempers. Maar nu las ik in het topic tot mijn verbazing dat je ABS het beste kunt uitzetten, omdat je in een situatie waarbij je zijwaarts glijd het onvoorspelbare situaties kan veroorzaken.
Dit zou een boel gedoe aan het onderstel kunnen schelen, alleen twijfel ik of het handig is. Mijn eerste E30 had zichzelf kunnen redden met ABS, vandaar mijn twijfel. Daarom wou ik in dit topic graag jullie persoonlijke ervaringen weten! Ben erg benieuwd!
De laatste week vooral heel veel topics doorgelezen, om wat te kijken wie wie is en wat allemaal al besproken is. Paar leuke dingen gelezen, een van de leukere vond ik de trackday tips van Dennis Cavallino. Erg leerzaam en interessant. Er stond alleen ding in wat me verbaasde, en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen er mee. De vraag; wel of geen ABS.
Mijn E30 is zo kaal als 'ie maar kon zijn, wat betekent dat het onderstel (ingrijpend) aangepast moet worden. Remschijven achter, ABS, en natuurlijk andere veren/dempers. Maar nu las ik in het topic tot mijn verbazing dat je ABS het beste kunt uitzetten, omdat je in een situatie waarbij je zijwaarts glijd het onvoorspelbare situaties kan veroorzaken.
Dit zou een boel gedoe aan het onderstel kunnen schelen, alleen twijfel ik of het handig is. Mijn eerste E30 had zichzelf kunnen redden met ABS, vandaar mijn twijfel. Daarom wou ik in dit topic graag jullie persoonlijke ervaringen weten! Ben erg benieuwd!
- Knot
Re: ABS?
Bert heeft dat al eens mooi uitgelegd.
De E30 ABS is alles of niks (1 kanaals abs), die werkt je dus in de meeste gevallen tegen.
Moderere auto's hebben het 4 kanaals abs systeem, individueel per wiel dus, daar heb je mijn inziens wel baat bij.
De E30 ABS is alles of niks (1 kanaals abs), die werkt je dus in de meeste gevallen tegen.
Moderere auto's hebben het 4 kanaals abs systeem, individueel per wiel dus, daar heb je mijn inziens wel baat bij.
- Bert ///M3
Er is ook een draadje over dat zelfde onderwerp in het racing/techniek gedeelte.
Er zijn verschillende meningen want het heeft verschillende voor en nadelen.
Voordeel is idd dat je blokkeren kan en jezelf zo uit de vangrail houden kan. Sommigen zeggen ook dat ze harder remmen kunnen omdat ABS te vroeg ingrijpt.
Nadelen kunnen zijn dat op sommige auto's de brake bias door ABS geregeld word en dan heb je achter ineens veel te veel remkracht als je het uit zet, kan nadelig zijn. Ook is het lastig om je remkracht heel nauwkeurig te moduleren, daardoor zal je zien dat je banden over tijd niet perfect afslijten maar toch allemaal kleine platte vlakjes krijgen, daardoor gaat de performance van je banden dus achteruit.
Er zijn verschillende meningen want het heeft verschillende voor en nadelen.
Voordeel is idd dat je blokkeren kan en jezelf zo uit de vangrail houden kan. Sommigen zeggen ook dat ze harder remmen kunnen omdat ABS te vroeg ingrijpt.
Nadelen kunnen zijn dat op sommige auto's de brake bias door ABS geregeld word en dan heb je achter ineens veel te veel remkracht als je het uit zet, kan nadelig zijn. Ook is het lastig om je remkracht heel nauwkeurig te moduleren, daardoor zal je zien dat je banden over tijd niet perfect afslijten maar toch allemaal kleine platte vlakjes krijgen, daardoor gaat de performance van je banden dus achteruit.
- Dennis Cavallino
Mijn mening is duidelijk: Als je nu de keuze hebt om het ABS te verwijderen: Doen! Je hebt er op 't circuit echt niets aan. Ik heb heel wat circuit km's met de E30 gemaakt en nooit een situatie meegemaakt waarbij ik dacht: hier is ABS handig. Ik controleer het zelf met mijn voeten en daar heb ik nog het meeste vertrouwen in, en tot nu toe in een paar extreme situaties echt baat bij gehad.
- @iko
Mijn idee: een schakelaar er op zetten. In de regen is het toch wel handig om ABS aan te kunnen zetten.
Wel een remdrukregelaar monteren, zodat je de druk op de achterkant kunt verminderen (anders heb je achter idd veel te veel remdruk als de ABS uit staat).
Wel een remdrukregelaar monteren, zodat je de druk op de achterkant kunt verminderen (anders heb je achter idd veel te veel remdruk als de ABS uit staat).
- Bert ///M3
Ik ben het daar niet helemaal mee eens Dennis.Dennis Cavallino schreef:Mijn mening is duidelijk: Als je nu de keuze hebt om het ABS te verwijderen: Doen! Je hebt er op 't circuit echt niets aan. Ik heb heel wat circuit km's met de E30 gemaakt en nooit een situatie meegemaakt waarbij ik dacht: hier is ABS handig. Ik controleer het zelf met mijn voeten en daar heb ik nog het meeste vertrouwen in, en tot nu toe in een paar extreme situaties echt baat bij gehad.
Mijn E30je had ook geen ABS en dat is idd goed te doen op droog. Alleen denk ik dat als je met hele krachtige remmen gaat rijden ABS nog wel eens makkelijk kan zijn omdat je dan simpelweg veel sneller blokkeert. Zeker als het dan ook nog eens nat is.
Bij moderne auto's denk ik dat het zelfs handiger is omdat de geavanceerde ABS systemen qua techniek gewoon veel beter zijn en er ook daadwerkelijk voor kunnen zorgen dat je harder remmen kunt.
- Laurens
Op droog heb ik ABS nooit gemist, als je blokkeert merk je dat gelijk en is ook goed zelf te regelen.
Op nat is ABS soms toch wel erg handig, je merkt niet altijd dat er iets blokkeert en dan is het al snel te laat
Ik zou het ook al ga je het niet gebruiken er nu niet uit slopen kan je altijd nog zien... Als je het niet gebruikt wel remdrukregelaar er tussen
Op nat is ABS soms toch wel erg handig, je merkt niet altijd dat er iets blokkeert en dan is het al snel te laat

Ik zou het ook al ga je het niet gebruiken er nu niet uit slopen kan je altijd nog zien... Als je het niet gebruikt wel remdrukregelaar er tussen

- Jeroen
Een schakelaar monteren bij en E30 is niet echt nodig, het is een kwestie van een stekkertje lostrekken, en je ABS staat uit. Op het circuit is het idd waardeloos, op de openbare weg vind ik het prima; je kunt remmen en uitwijken, zonder dat je wielen blokkeren, mocht het gebeuren.
-
Bert ///M3 schreef: Alleen denk ik dat als je met hele krachtige remmen gaat rijden ABS nog wel eens makkelijk kan zijn omdat je dan simpelweg veel sneller blokkeert. Zeker als het dan ook nog eens nat is.
Bij moderne auto's denk ik dat het zelfs handiger is omdat de geavanceerde ABS systemen qua techniek gewoon veel beter zijn en er ook daadwerkelijk voor kunnen zorgen dat je harder remmen kunt.

- Dennis Cavallino
Mijn E30 heeft geen krachtige remmen (gewoon andere remblokken en remleidingen) en het krijgt ook geen geavanceerd ABS. Volgens mij de topic starter ook niet. Dus je kunt 't er wel of niet mee eens zijn, feit blijft voor hem dat 'ie het er gewoon af kan slopen.Bert ///M3 schreef:Ik ben het daar niet helemaal mee eens Dennis.Dennis Cavallino schreef:Mijn mening is duidelijk: Als je nu de keuze hebt om het ABS te verwijderen: Doen! Je hebt er op 't circuit echt niets aan. Ik heb heel wat circuit km's met de E30 gemaakt en nooit een situatie meegemaakt waarbij ik dacht: hier is ABS handig. Ik controleer het zelf met mijn voeten en daar heb ik nog het meeste vertrouwen in, en tot nu toe in een paar extreme situaties echt baat bij gehad.
Mijn E30je had ook geen ABS en dat is idd goed te doen op droog. Alleen denk ik dat als je met hele krachtige remmen gaat rijden ABS nog wel eens makkelijk kan zijn omdat je dan simpelweg veel sneller blokkeert. Zeker als het dan ook nog eens nat is.
In de regen heeft het niet hebben van ABS mij gered, omdat ik zelf snel genoeg was om het volledig blokkeren voor het insturen van Hatzenbach toch nog iets kon remmen/doseren en als ik daar had geremd met abs, dan was ik onherroepelijk de muur in geschoten. En blokkeren heb ik vaker nodig gehad tijdens trackdays, dan anti-blokkeren.
Als 't zou gaan om een geavanceerd race-abs systeem op bijv. een E36/E46 M3 racer met slicks/semi's/of dure regenbanden in de regen, dan zou ik uiteraard WEL ABS willen, met een switch.
-
Duidelijke antwoorden, hier kan ik wat mee 
Nog even voor de duidelijkheid: de huidige situatie is dat mijn auto geen ABS heeft, dus het zal er dan ingebouwd moeten worden. Nu moet toch het hele onderstel overnieuw (bijna zonde voor een auto die nog geen negentigduizend gelopen heeft...) dus het is te overzien, maar het scheen toch wel veel gedoe te zijn. Heb onder normale omstandigheden nog nooit meegemaakt dat ABS handig was geweest, maar je zult het toch maar een keer nodig hebben.. aan de andere kant; al dat gezeur over veiligheid, dan had ik gewoon een moderne auto moeten kopen, toch?

Nog even voor de duidelijkheid: de huidige situatie is dat mijn auto geen ABS heeft, dus het zal er dan ingebouwd moeten worden. Nu moet toch het hele onderstel overnieuw (bijna zonde voor een auto die nog geen negentigduizend gelopen heeft...) dus het is te overzien, maar het scheen toch wel veel gedoe te zijn. Heb onder normale omstandigheden nog nooit meegemaakt dat ABS handig was geweest, maar je zult het toch maar een keer nodig hebben.. aan de andere kant; al dat gezeur over veiligheid, dan had ik gewoon een moderne auto moeten kopen, toch?