Verschillende typen synthetische olie
- Stéphane
Verschillende typen synthetische olie
Ik heb een vraag waarvan ik zelf denk dat het antwoord 'Nee' is maar voor de zekerheid stel ik hem toch even.
Er mag een beetje olie bij in mijn Elise. Nu heb ik wat rond zitten speuren in de Owners Manual, maar daar stond een hele ruime beschrijving van de typen olie die gebruikt mogen worden. Vervolgens uiteraard ook Seloc bekeken. Daar wordt geroepen dat Mobil 1 Motorsport 15W/50 en Castrol Edge Sport 10w-60 als recommended oils door Lotus genoemd worden. Nu weet ik momenteel niet welke olie er in zit. Dat staat ook niet in het onderhoudsboekje.
Mijn vraag is nu kan ik één van de bovenste 2 gebruiken om bij te vullen? Ik heb zelfs ook nog een fles Motul 300V Competition 15W-50 staan. Ook synthetische olie, maar ik twijfel nogal of het verstandig is om een cocktail van olie te gaan maken. Ik ga morgen sowieso even bellen met de dealer wat zij er standaard ingooien, dan weet ik het zeker.
Maar puur uit interesse ben ik wel benieuwd naar het antwoord op bovenstaande vraag.
Er mag een beetje olie bij in mijn Elise. Nu heb ik wat rond zitten speuren in de Owners Manual, maar daar stond een hele ruime beschrijving van de typen olie die gebruikt mogen worden. Vervolgens uiteraard ook Seloc bekeken. Daar wordt geroepen dat Mobil 1 Motorsport 15W/50 en Castrol Edge Sport 10w-60 als recommended oils door Lotus genoemd worden. Nu weet ik momenteel niet welke olie er in zit. Dat staat ook niet in het onderhoudsboekje.
Mijn vraag is nu kan ik één van de bovenste 2 gebruiken om bij te vullen? Ik heb zelfs ook nog een fles Motul 300V Competition 15W-50 staan. Ook synthetische olie, maar ik twijfel nogal of het verstandig is om een cocktail van olie te gaan maken. Ik ga morgen sowieso even bellen met de dealer wat zij er standaard ingooien, dan weet ik het zeker.
Maar puur uit interesse ben ik wel benieuwd naar het antwoord op bovenstaande vraag.
- Bert ///M3
Re: Verschillende typen synthetische olie
Ik denk dat het an sich geen kwaad kan maar ik zou het niet als dagelijkse praktijk gaan doen.
Olie moet aan bepaalde standaarden voldoen (meesten volgens API) en zouden dus gewoon compatibel moeten zijn.
100% synthetische olie ala die van Motul wil volgens mij gewoon zeggen dat het voor 100% synthetisch gemaakt is en dus volledig homogeen. De meeste goedkopere oliesoorten zijn "synthetic blend" dwz dat er al een percentage synthetische elementen aan de basisolie toegevoegd zijn.
Als jij je olie uit je blok laat lopen en er wat anders in gooit krijg je ook nooit alles er uit, dus je houd altijd wel een beetje vervuiling. Die motoren lopen ook niet meteen vast dus vandaar dat ik denk dat het wel lang aan kan. Of hoeveel mensen denken er niet hm olie staat een beetje laag, gooien er wat noname Aldi olie bij en dat blijft ook gewoon doordraaien.
Vind het alleen een beetje zonde van je geld om bijvoorbeeld Motul 300V te gaan mixen met normale van de plank 10W40 oid. Dat beetje 300V heeft totaal geen effect zo en je gooit er wel 18 euro per L tegenaan. Kan je volgens mij gewoon beter alles vernieuwen zodat je zeker weet wat er in zit.
Olie moet aan bepaalde standaarden voldoen (meesten volgens API) en zouden dus gewoon compatibel moeten zijn.
100% synthetische olie ala die van Motul wil volgens mij gewoon zeggen dat het voor 100% synthetisch gemaakt is en dus volledig homogeen. De meeste goedkopere oliesoorten zijn "synthetic blend" dwz dat er al een percentage synthetische elementen aan de basisolie toegevoegd zijn.
Als jij je olie uit je blok laat lopen en er wat anders in gooit krijg je ook nooit alles er uit, dus je houd altijd wel een beetje vervuiling. Die motoren lopen ook niet meteen vast dus vandaar dat ik denk dat het wel lang aan kan. Of hoeveel mensen denken er niet hm olie staat een beetje laag, gooien er wat noname Aldi olie bij en dat blijft ook gewoon doordraaien.
Vind het alleen een beetje zonde van je geld om bijvoorbeeld Motul 300V te gaan mixen met normale van de plank 10W40 oid. Dat beetje 300V heeft totaal geen effect zo en je gooit er wel 18 euro per L tegenaan. Kan je volgens mij gewoon beter alles vernieuwen zodat je zeker weet wat er in zit.
- Stéphane
Bedankt voor jouw antwoord cq. gedachten, Bert. In die zin was jij ook degene van wie ik gehoopt had een antwoord te krijgen, moet ik eerlijk bekennen 
Wat ik ga doen is voor de komende 2 weken even een beetje Motul 300V wat ik heb staan erbij gooien. En dan 24 februari als hij naar binnen gaat voor onderstel, remmen en nog wat andere zaken de olie laten verversen met gelijk een ander oliefilter erbij. Dan weet ik gelijk welke olie er in zit en neem ik er een fles bij voor het eventuele navullen als dat nodig mocht zijn.

Wat ik ga doen is voor de komende 2 weken even een beetje Motul 300V wat ik heb staan erbij gooien. En dan 24 februari als hij naar binnen gaat voor onderstel, remmen en nog wat andere zaken de olie laten verversen met gelijk een ander oliefilter erbij. Dan weet ik gelijk welke olie er in zit en neem ik er een fles bij voor het eventuele navullen als dat nodig mocht zijn.
- Niels
- Auto: Prius+
Moet geen kwaad kunnen. Er doen veel verhalen de ronde omtrent het opmengen van olie en oliesoorten maar er wordt een veel groter probleem gemaakt dan dat het daadwerkelijk is. Liever een liter half syntheet bij vol syntheet in dan te weinig olie in het blok
Motul is een zeer respectabel merk en dat kun je zeker wel toevoegen. Problemen ontstaan bijvoorbeeld als je tot het uiterste volle polle op het circuit gaat en je hebt een relatief groot aandeel 10W40 terwijl 10W60 wordt voorgeschreven. Dan haal je de smering specs niet meer die wel nodig zijn. Verder schijnen additieven van goedkope olie merken relatief (te) snel uitgewerkt zijn dus daar kun je beter met een boog omheen 

-
Op dit momend is er een shift aan de gang die in de USA begonnen is en nu naar europa is overgewaaid. En dat is Dat er een nieuwe trend is om weg te lopen van vol sintetic oil!!. vanwegen lack of ZDDP in de olien.
Mineraale olie zonder API goedkeuring zitten nog helemaal vol met deze aditieven.
De afhelopen jaren hebben Regeeringen en auto fabrikanten en olie maatschapijen, om het Mileuw en katalisoren te beschermen, het ZDDP oftewel ZINK en PHOSFORUS zodaanig verlaagt dat veel nieuwe en uode motoren in de soep lopen en of gewoon 100.000 kilometer minder lang meegaan. ZDDP beschermd Lagers en Nokken assen ... je kan Flessjes ZDDP kopen en bijvoegen en of Racing oil kopen van Valvoline(VR1) of Bradd Penn Raceing oil en nog een paar merken die nog vol zitten met het goedje . Forgive my spelling im \dislectic...David
Mineraale olie zonder API goedkeuring zitten nog helemaal vol met deze aditieven.
De afhelopen jaren hebben Regeeringen en auto fabrikanten en olie maatschapijen, om het Mileuw en katalisoren te beschermen, het ZDDP oftewel ZINK en PHOSFORUS zodaanig verlaagt dat veel nieuwe en uode motoren in de soep lopen en of gewoon 100.000 kilometer minder lang meegaan. ZDDP beschermd Lagers en Nokken assen ... je kan Flessjes ZDDP kopen en bijvoegen en of Racing oil kopen van Valvoline(VR1) of Bradd Penn Raceing oil en nog een paar merken die nog vol zitten met het goedje . Forgive my spelling im \dislectic...David
- Downforce Hans
Je staat er van te kijken wat er nog uit je motor komt als je de motor warm aftapt en wanneer hij nog na druppelt de stop er weer in draaid.Bert ///M3 schreef:Ik denk dat het an sich geen kwaad kan maar ik zou het niet als dagelijkse praktijk gaan doen.
De volgende dag de stop er weer uitdraaien en er komt gewoon nog een halve liter olie uit.
grtz,Hanz06

- frank de jonge
Klopt ook want Hans zegt 
Maar dan nog blijven er restanten achter.

- Downforce Hans
Die spoel ik er later uit met een sopje van warm water en dreft.frank de jonge schreef:Klopt ook want Hans zegt
-
Als je een keer je oliekanalen wilt 'reinigen' is diesel een goede optie.
Wat die achterblijvende olie betreft, dat klopt zeker wel
Zeker irritant als je zo'n kleine inhoud qua olie hebt. Bij mij gaat er maar iets meer als 3L in.
Wat die achterblijvende olie betreft, dat klopt zeker wel

Zeker irritant als je zo'n kleine inhoud qua olie hebt. Bij mij gaat er maar iets meer als 3L in.
- GTRene
Downforce Hans schreef:Die spoel ik er later uit met een sopje van warm water en dreft.frank de jonge schreef:Klopt ook want Hans zegt

Ik heb ook nooit zo'n geduld, laat de auto wel een klein uur uitlopen/druppen dat wel, maar bv bij men Hartge zit een oliekoeler en het filter zit hoog en de koeler laag...dus in die koeler en leiding blijft sowieso de olie zitten...wel jammer (behalve nu die bij smudde staat en de leidingen eraf zijn

nu loopt alles eruit

-
Ik vind dat ik te kort op dit forum ben om dingen aan te bieden , maar in mijn zaak verkoop ik Crank case cleaner, werkt perfect. geld ook for cumbustion chamber cleaner....
- Niall
ZDDP komt me bekend voor uit mijn studie tijd
Als ik me goed herriner is die verboden dat het verdacht wordt van bij te dragen aan het vormen van kanker. Zo zijn er ook meerdere stoffen die vroeger heel goed werkten maar nu niet meer mogen, dat zij verdacht zijn.

- Ar
- Auto: Prius
Zelf heb ik last van een tikkend geluid bij mijn 500SE uit '83. Ik denk dat het van een van de klepstoters komt. Momenteel gebruik ik 15W-40 olie, maar binnenkort wil ik dit vervangen door 20W-50.
Kan de "Racing Oil" ook in dit blok(m119.963)? Voordat ik de olie ververst heb, heb ik wat ATF toegevoegd aan de oude olie(15W-40). Vervolgens een olieversing met goedkope olie(15W-40). Het idee is om dit nu te vervangen door goede olie na 500km.
Mocht het niet helpen dan moet het kleppendeksel er maar af en kijken wat het is.
Via google kwam ik de volgende links tegen.
http://pages.prodigy.net/jforgione/MB_lifter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mercedesshop.com/Wikka/M119OilGuides" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan de "Racing Oil" ook in dit blok(m119.963)? Voordat ik de olie ververst heb, heb ik wat ATF toegevoegd aan de oude olie(15W-40). Vervolgens een olieversing met goedkope olie(15W-40). Het idee is om dit nu te vervangen door goede olie na 500km.
Mocht het niet helpen dan moet het kleppendeksel er maar af en kijken wat het is.
http://pages.prodigy.net/jforgione/MB_lifter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mercedesshop.com/Wikka/M119OilGuides" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bert ///M3
Klopt. Maar dan nog heb je vaak niet allesDownforce Hans schreef:Je staat er van te kijken wat er nog uit je motor komt als je de motor warm aftapt en wanneer hij nog na druppelt de stop er weer in draaid.Bert ///M3 schreef:Ik denk dat het an sich geen kwaad kan maar ik zou het niet als dagelijkse praktijk gaan doen.
De volgende dag de stop er weer uitdraaien en er komt gewoon nog een halve liter olie uit.
grtz,Hanz06

Wat sommigen ook doen als ze over gaan op een nieuwe oliesoort is olie verversen, dag rijden (zorgen dat het flink heet word zodat je oliekoeler ook open gaat) en dan nog een keer verversen zodat het meeste er uit is.
- GTRene
of zoals Luco doet
gewoon elke keer verversen na een rit
kost wat maar dan heb je ook wat (te doen) 

- Downforce Hans
Luco heeft daar een speciale manier voor en dat heeft hij toen in france gedemonstreerd.GTRene schreef:of zoals Luco doetgewoon elke keer verversen na een rit
kost wat maar dan heb je ook wat (te doen)
Hij rijd gewoon het carter er onder vandaan.

- frank de jonge
- GTRene
Als het ook 20w60 zeer goede Motul mag zijn heb ik nog 5 x 2L bussen in de aanbieding... Motul 300V Le Mans 20W60Ar schreef:Zelf heb ik last van een tikkend geluid bij mijn 500SE uit '83. Ik denk dat het van een van de klepstoters komt. Momenteel gebruik ik 15W-40 olie, maar binnenkort wil ik dit vervangen door 20W-50.
normaal 31,-euro ex btw (dus 36.90,-euro incl) per 2L
je mag ze halen voor 28,-euro per bus a 2L
Ik heb ze reserve en de olie is van zeer hoge kwaliteit, maar ga over op dunnere, straks krijg ik al de Castrol 10w60 erin omdat men auto bij de dealer staat, deze kunnen/mogen dus weg.
prijs normaal 5 x 2L incl btw is 184.45,-euro (zonder bezorgkosten)
prijs van mijn 5 bussen (niet gebruikt natuurlijk) 140,-euro (scheelt toch weer 45,-euro :banaan: )
kijk maar eens.
hier vind je er meer http://www.bccp.nl/shop2/enter.html?lan ... t=d32.html" onclick="window.open(this.href);return false;
kijk maar eens.
20W60, blik 2 liter 100% synthetische olie op ester-basis
Deze olie steekt - zelfs onder de meest extreme omstandigheden - met kop en schouders boven alle performance specificaties
Geschikt voor alle sportieve toepassingen, bijzonder geschikt voor gebruik in race- en rallyautos (blik 2 liter)
-
Raceing olie kan altijd , maar veel mensen vergeten en of weten niet dat racing olie maar de helft zo lang meegaat als laten we zaggen normaale olien.omdat racing olie veel sneller en meer vuil opneemt zoals Diesel olien.Ar schreef:Zelf heb ik last van een tikkend geluid bij mijn 500SE uit '83. Ik denk dat het van een van de klepstoters komt. Momenteel gebruik ik 15W-40 olie, maar binnenkort wil ik dit vervangen door 20W-50.
. zddp,s zijn EEN MUST voor iedere ""high performance"" motor oud of nieuw. aleen zijn ze niet street legal , wel los te koop en verkrijgbaag in raceing olie.
Sommige Mineraale olien zijn voor dit doeleinde VEEL beter geschikt als een vol sinteet. maar daarover zijn de discusies verdeeld,
feit is dat Sintetic oil te slippery is en kan zijn zonder ZDDP,s, met als resultaat dat je internals te veel scuffing veroorzaakt.
motoren met Hydrailic of Sollid roller nokkenassen hebben er wat minder last van dan motoren met Flat tapt nokkenassen. desalnietemin moet je dus waneer je je motor FLINK heeft getuned de ZDDP bijvoegineg en of race olie gebruiken waneer je dus serieus de auto op zijn staart trapt.
- Bert ///M3
Is wel interressant van die ZDDP, eerste keer dat ik dat hoor, maar kan me er wel in vinden.
Volgens mij ligt dat ook aan de leeftijd van de motor en het type olie of niet?
Die ZDDP is volgens een beetje zoekwerk bij de API SM standaard in 2004 er uit gegooid.
Castrol TWS/Edge 10W60 die bij de meeste BMW circuitrijders gebruikt word is nog van de API SJ (1997) standaard (alle andere olie van Castrol is ondertussen SL (2001)) Castrol welke in de USA verkocht word zit wel op grade SM (2004)
Motul schrijft simpelweg "above existing standards" voor hun 300V motorsport olie maar volgt geen API guidelines (kan je ook nergens op de verpakking terugvinden en ook niet online) Voor hun normale lijn zitten ze op SM (2004)
Volgens mij zijn ze hier nog vrij om het er in te gooien, omdat wij niet zo heel veel met EPA regelgeving te maken hebben. Dat zie je ook aan sommige specificaties terug.
Die ZDDP is volgens een beetje zoekwerk bij de API SM standaard in 2004 er uit gegooid.
Castrol TWS/Edge 10W60 die bij de meeste BMW circuitrijders gebruikt word is nog van de API SJ (1997) standaard (alle andere olie van Castrol is ondertussen SL (2001)) Castrol welke in de USA verkocht word zit wel op grade SM (2004)
Motul schrijft simpelweg "above existing standards" voor hun 300V motorsport olie maar volgt geen API guidelines (kan je ook nergens op de verpakking terugvinden en ook niet online) Voor hun normale lijn zitten ze op SM (2004)
Volgens mij zijn ze hier nog vrij om het er in te gooien, omdat wij niet zo heel veel met EPA regelgeving te maken hebben. Dat zie je ook aan sommige specificaties terug.
-
Nee ze zijn hier juist strenger als in de usa Gastrol word in de USA (publiek geheim) gemengt of geblend door Brad Penn(AGR oftewel american refinery groop) op dit momend zie je in de USA een trend waarbij veel Porshe BMW rijders ectera die allemaal over stappen naar mineraale olien. vergeet niet dat 80% van alle duitse en italianse en Engelse sport wagens voor exsport naar de USA gaan. de grooste markt ligt daar dus de meeste data is en komt ook daar vandaan.....Bert ///M3 schreef:Is wel interressant van die ZDDP, eerste keer dat ik dat hoor, maar kan me er wel in vinden.
- Ar
Wat ik bedoel is of je "racing olie" in een 25 jaar oude motor kunt gebruiken. Het blok is totaal geen high performance en levert met een zijn 5.0 nog geen 250pk. Er wordt rustig mee gereden en met lage toerentallen. 20w-50 is bij de meeste merken in nederland een racing oil.
-
AR ik verkoop een ase 20w50 voor old timers en oudere motoren , en een 20w50 raceing, de racing kan gewoon in je auto,/ motor maar is een waist of $$ als je er toch niet mee raced. ondanks dat de prijs maar 1 euro verschild gaat de regular 20W50 net zo lang mee als iedere olie. de race olie dus niet.
- Ar
@Gtrene
Bedankt voor het aanbod, maar ik koop de olie bij de groothandel via een kennis met flinke garagekorting. 20L kan of een oliedrum van 60L.
Bedankt voor het aanbod, maar ik koop de olie bij de groothandel via een kennis met flinke garagekorting. 20L kan of een oliedrum van 60L.
- GTRene
Ar schreef:@Gtrene