Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door RVV » 13 feb 2009, 10:46

Zet mij een week in den Haag.. de baas spelend over de geldpot..en heel effectief snij ik de overtollige verspillingen weg.. Mijn dochter van 5 zou het trouwens ook kunnen :bag:

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 13 feb 2009, 13:06

Dennis Cavallino schreef:Kleine nuance: in januari worden sowieso bijna nooit huizen verkocht, heb ik mij laten vertellen. Dus vergelijken met december heeft geen nut, zolang je het niet vergelijkt met de januari's van de voorgaande jaren.

Verder is 't gewoon waar. De grap blijft dat makelaar zeggen dat er sprake is van schaarste op de woningmarkt. Maar ze bedoelen, LEUKE WONINGEN VOOR EEN REELE PRIJS ZIJN SCHAARS. Want als ik binnen ons budget kijk (tot 3 ton), dan staan er veel huizen te koop die wij direct zouden kunnen kopen. Alleen wíllen we die huizen niet, omdat mensen zonder smaak er teveel aan hebben lopen verklooien en allemaal de hoofdprijs vragen. Of de straat/buurt etc. valt ons tegen. Dan kan er wel schaarste zijn, maar een echt leuk huis, voor een nette prijs, in een goede buurt, die ben je ook vandaag nog gewoon snel kwijt. Schaarste op de woningmarkt geloof ik daarentegen niet, anders zouden al die huizenzoekers dakloos zijn, toch?
Helemaal eens met Dennis. Kijk zelf momenteel voor een huis tot ca. 200 - 220K bij ons in de buurt. Ik ben starter, dus heb de luxe dat ik niet eerst "iets kwijt moet raken". Er staat wel het nodige te koop, maar er zit verschrikkelijk veel ellende tussen: overal enkel glas, geen cv, door & door rotte kozijnen, enkelsteens muren etc. En de prijs die ze er dan voor durven te vragen is ook in en in triest......... Kijk een keuken, badkamer of andere delen van de inrichting die verouderd zijn - naar eigen inzicht te vernieuwen is prima. Maar vind dat het huis "structureel in orde moet zijn". En het valt me vaak vies tegen hoe slecht de boel er bij staat.

Nieuwbouw schiet ook niet echt op: 250K voor 3 kamers, waarbij je geen berging & geen keuken hebt, je fiets naar binnen moet slepen en een kinderdagverblijf direct eronder op de begane grond hebt - geef mijn portie maar aan Fikkie. Wil best ooit kinderen, maar niet de hele tijd in mijn huidige vrijgezellenbestaan.

Ik hoop dat er nu wel wat interessante dingen te koop komen om dan "toe te slaan", maar in de huidige zoektocht valt het aanbod vies tegen.

Mack

Bericht door Mack » 13 feb 2009, 13:19

Wouter81 schreef:
Volgens de officiële begrotingsregels van het kabinet moet het volledige bedrag worden bezuinigd. Maar ambtenaren waarschuwen dat dit desastreus is voor de economie. Die raakt dan nog verder in het slop, zodat het kabinet kan rekenen op een extra tegenvaller van 8 miljard.

Dat er slecht nieuws zou komen, was al langer bekend. Maar de volle omvang van de problemen drong pas gisteravond door tot de drie coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie. ,,We ontkomen er nu niet aan heel vervelende dingen te doen,'' zegt een ingewijde. De officiële cijfers van het Centraal Planbureau komen pas volgende week.

Het CDA houdt tot nu toe vast aan de strenge begrotingsregels en wil dus flink bezuinigen. De PvdA en ChristenUnie vinden dat in deze crisistijd wel van die regels kan worden afgeweken. Zij deinzen ervoor terug om de economie nog verder onderuit te halen en pleiten juist voor investeringen.
Tsja, Keynesiaans beleid heeft de afgelopen 100jaar elke crisis doen oplossen, beginnende bij de grote crisis in '29 dus waarom zou je daar iets van leren? Gewoon anti-Keynesiaans doorgaan en straks verbaasd staan als het niet werkt!

Ze hebben tijdens de hoogconjunctuur alles weggegooid en nu in de laagconjunctuur hebben ze niks meer over... (Nouja, de staat dan, niet de politici persoonlijk natuurlijk)

Alain

Bericht door Alain » 13 feb 2009, 16:30

Ti-Tourist (Erik) schreef:Er staat wel het nodige te koop, maar er zit verschrikkelijk veel ellende tussen: overal enkel glas, geen cv, door & door rotte kozijnen, enkelsteens muren etc. En de prijs die ze er dan voor durven te vragen is ook in en in triest.........
Tot anderhalf á twee jaar geleden boodt men dan het huis te koop aan (mét al die gebreken), vroeg de hoofdprijs, raakte het vaak binnen een maand kwijt en liet de volgende eigenaar alles opknappen. Ondertussen was het huis wel getaxeerd op de hoofdprijs (men ging er dan vanuit dat de gebreken verholpen werden) en betrok men elders een ander pand. Nu vraagt men nog steeds te veel voor huizen waar te veel aan mankeerd, maar nu is de koper aan zet, en die weigert te betalen voor het achterstallige onderhoud.

Wij hebben hier een timmerfabriek (familiebedrijf, we bestaan sinds 1928) in Den Haag en wij zien juist dat mensen (nu ze hun huis bijna niet verkocht krijgen) toch maar besluiten om hun geld in het huis te steken waar ze die tophypotheek op afgesloten hebben. Ik heb ook wat makelaars als klant en voor hun is het nu geen pretje om huizen te moeten verkopen. Echt medelijden heb ik niet met ze .. als ik zie wat ze aan courtage rekenen, en nog steeds verkondigen dat er niks aan de hand is en weigeren om mensen een reële vraagprijs voor hun huis te laten vragen.

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 13 feb 2009, 17:47

Alain schreef:
Ti-Tourist (Erik) schreef:Er staat wel het nodige te koop, maar er zit verschrikkelijk veel ellende tussen: overal enkel glas, geen cv, door & door rotte kozijnen, enkelsteens muren etc. En de prijs die ze er dan voor durven te vragen is ook in en in triest.........
Tot anderhalf á twee jaar geleden boodt men dan het huis te koop aan (mét al die gebreken), vroeg de hoofdprijs, raakte het vaak binnen een maand kwijt en liet de volgende eigenaar alles opknappen. Ondertussen was het huis wel getaxeerd op de hoofdprijs (men ging er dan vanuit dat de gebreken verholpen werden) en betrok men elders een ander pand. Nu vraagt men nog steeds te veel voor huizen waar te veel aan mankeerd, maar nu is de koper aan zet, en die weigert te betalen voor het achterstallige onderhoud.

Wij hebben hier een timmerfabriek (familiebedrijf, we bestaan sinds 1928) in Den Haag en wij zien juist dat mensen (nu ze hun huis bijna niet verkocht krijgen) toch maar besluiten om hun geld in het huis te steken waar ze die tophypotheek op afgesloten hebben. Ik heb ook wat makelaars als klant en voor hun is het nu geen pretje om huizen te moeten verkopen. Echt medelijden heb ik niet met ze .. als ik zie wat ze aan courtage rekenen, en nog steeds verkondigen dat er niks aan de hand is en weigeren om mensen een reële vraagprijs voor hun huis te laten vragen.
Hier nog even op inhakend: Op het eerder genoemde nieuwbouwproject waar ik me voor had ingeschreven, was ik eerst afgewezen. 300 reacties op 28 appartmenten. Afwijzing kwam op 1 december. Toewijzing ging op inschrijfduur bij de woningbouw en die is bij mij niet zo lang (3,5 jaar) Nu werd ik dus vorige week gebeld (2 maanden later )dat ik toch in aanmerking kwam. In eerste instantie heel blij, maar later :hmmm: Hoe kan dit?

Men schermt er nu wel mee dat bestaande bouw voor onder de WOZ waarde wordt aangeboden = dus een koopje :fy: Niet als je op de vraagprijs nog 30 - 40 K nodig hebt om de boel te fatsoeneren. En dat geld moet je er wel in gaan stoppen, want het huis is vaak niet best en wordt niet beter als je het zo laat. Ik heb wel een goed salaris en een flinke zak spaarcenten, maar met de huidige vraagprijzen kunnen die extra verbouwingskosten er niet af..... Dus zoek je verder, of hoop je dat die "opknappertjes" naar een realistischer prijsniveau zakken.

Is minder winst nou ook echt verlies?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 feb 2009, 18:01

Mack schreef:
Maus335i schreef:En je hebt er geen zak aan als een werknemer een half jaar bezig is om naar "school standaarden" een rapport te maken. Als je op school een beknopt en duidelijk rapport van 5 pagina's inlevert is het te weinig, want "het moet toch minimaal 20 pagina's zijn anders is het niet goed". En vervolgens worden 15 pagina's volgezet met rommel waar je niets aan hebt.

Och, zo kan ik nog wel 100 voorbeelden noemen waar ik school tekort in zie komen. Scholen luisteren naar mijn mening veel te weinig naar de wensen van het bedrijfsleven. En dat is wel waar de huidige studenten straks hun brood moeten gaan verdienen.
Ben ik niet helemaal met je eens.

Ik werk binnen een groot wereldwijd bedrijf, waar SOPs (standard operating procedures) tot kunst is verheven. ALLES moet via SOP en dat is lastig in een logistieke dynamische wereld. De helft van al het werk is uitbesteed aan Indiers die niet zelfstandig nadenken maar alleen procedure volgen. Met als gevolg dat de andere helft van het werk bestaat uit het corrigeren van de Indiers.

Maar wie denk je wie er het snelste hogerop komt binnen dit bedrijf? De mensen die klakkeloos alle procedures tot in de puntjes volgen, of de mensen die flexibel zijn, logisch nadenken en proberen problemen met ouderwets improviseren op te lossen?

Dus door zonder commentaar de nutteloze opdracht uit te voeren en verder niet na te denken, kom je verder, en als je zelf nadenkt en alternatieve oplossingen bedenkt, ben je "lastig". En in dat licht, bereiden scholen je perfect voor voor het bedrijfsleven.
Heel herkenbaar, zo gaat dat bij mij op het werk ook. Alleen zijn de SOP's niet over de hele wereld gelijk dat is nog wel eens een nadeel. Ik werk op dit moment in Noorwegen waar echt alles over gereguleerd is en aan elk klusje hangt een enorme paperchase. Voor de mensen die daar opgeleid zijn is het allemaal een fluitje van een cent maar de hogere functies vinden het helemaal kut omdat ze anders gewend zijn. Ik krijg ook nog wel eens het verwijt voor mijn kiezen nog wat cowboy trekjes van overseas te hebben :bag:
Tom schreef:
Mack schreef: Dus door zonder commentaar de nutteloze opdracht uit te voeren en verder niet na te denken, kom je verder, en als je zelf nadenkt en alternatieve oplossingen bedenkt, ben je "lastig". En in dat licht, bereiden scholen je perfect voor voor het bedrijfsleven.
Ja als schakel in een grotere machine (bedrijf) misschien. Als makke lammetjes doen wat de leraar je verteld. Want om mijn voorbeeld aan te halen had de hele klas netjes het werktstuk met de hand gemaakt/geschreven. Maar er waren er genoeg die riepen 'oh ah wat mooi' nadat ik het strak via de computer opgemaakt had. Met andere woorden; ik viel op tussen de rest. En dat was dan een creatieve opleiding waarbij dat het hele doel is, zou je zeggen.

Sterker nog ik denk dat school op sommige vlakken een achterhaalde bedoeling is. Ik vind het ergens een dom gebeuren. Namelijk op een stoel zitten aanhoren wat een leraar te vertellen heeft. En dat letterlijk in je opnemen. Het verschilt natuurlijk erg per vakgebied, want soms (medische wereld, etc.) is dat natuurlijk wel de oplossing om zaken te leren. Maar bij sommige opleidingen vind ik dat ze ouderwets bezig zijn en leerlingen schaapachtig volk dat dom wil blijven. Laat ze zelf dingen uitzoeken, zorgen dat ze informatie kunnen verzamelen en op waarde schatten (wel/geen goede bron), creativiteit en het individu meer de ruimte geven etc. Het is allemaal zo voorgeschreven en vaak oude achterhaalde stof.

Dat klinkt wel leuk alleen zo is de mens nou eenmaal, ze willen alles op een bord voorgeschoteld krijgen, ook in het dagelijkse leven :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 feb 2009, 21:32

Is minder winst nou ook echt verlies?
Nee, tuurlijk niet, maar het zorgt wel voor stagnatie. Als we eerder voor stagnatie hadden gekozen door zelf met z'n alleen de rem licht in te trappen, dan hadden we te kampen gehad met minder winst, nu worden het grote verliezen... Althans, zo denk ik erover.

@Alain: als ik nu een opknapwoning zou kopen, dan wist ik waar ik heen moest voor het houtwerk. :clap:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 14 feb 2009, 02:28

Arthur schreef:@Niels: ik zou dat ook niet willen maar je kunt je afvragen of die mensen er slechter van geworden zijn. Punt is idd dat de maatschappij zo afscheid van je neemt. We zijn te schijterig om het zelf te doen :wink: Werk zat in onze branche momenteel en onze maatschappij heeft ook mensen te kort eigenlijk. Met m'n 39 jaar ben ik ook 1 van de jongsten :mrgreen:
Het ging mij om hoe sociaal het bedrijf uiteindelijk is betreffende haar werknemers. Als ze er wel minder van waren geworden dan had de directie er geen nacht minder om geslapen. Verder verdienen ze momenteel meer dan hun collega's (want gunstige overname regeling) die al bij het bedrijf werkten. Dat houdt in dat ze echt niet meer zullen doorgroeien financieel maar ook qua functie niet. En wat je zegt: onze maatschappij heeft ook al mensen tekort, dus waarom niet houden....Feit blijft dat we qua leeftijd en ervaring (jij helemaal) gewoon gunstig zitten in deze branche helemaal als je flexibel bent om desnoods naar het buitenland te gaan. Probleem is echter dat als je op leeftijd komt dat je met je gezin gewoon minder flexibel bent en daarom (vanwege mijn grote gezin :mrgreen: ) ben ik wel bezig om wat mogelijkheden te bekijken met oog op de toekomst. Ik in loondienst en Bri als zelfstandig vind ik persoonlijk best een wenselijke situatie :wink:

Verder heeft Mack goede input, erg herkenbaar moet ik zeggen.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 14 feb 2009, 14:08

Ik ben blij dat het hoge woord eruit is. We zitten officieel in een recessie! Misschien kunnen we nu de twilight zone discussies tussen vraagkant en aanbodkant van de afgelopen maanden een stuk helderder voeren of achter ons laten.

Mijn ervaring is dat de afgelopen 6-9 maanden de verkopers van huizen zich in de discussie over prijzen steeds op het standpunt stelden dat er niet veel aan de hand was en dat je als koper niet moest zeuren. Vorig jaar april werden we uitgeloot bij een nieuwbouwproject. Er waren meer dan 100 inschrijvingen op 23 woningen. Afgelopen week bleek dat er 6 inmiddels weer te koop staan en dat er voor de andere huizen nog niet alle definitieve handtekeningen zijn gezet! Binnenkort wordt wel de eerste paal geslagen. Ik heb nu niet gevraagd of het mogelijk is om te praten over de prijs maar 'geëist' dat er zo'n gesprek plaatsvindt met de relevante partijen alvorens verder te gaan met de procedure!

Op autofora kan nu misschien weer openlijk gesproken worden over waarom de volgende auto misschien wel iets kleiner/goedkoper wordt en degene die een eigenlijk net te dure auto aanschafte met het excuus "Je leeft maar één keer!" keren ook langzaam op hun schreden terug. :bag:

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 16 feb 2009, 09:41

We hadden het laatst over pensioenopbouw geloof ik...
Veel werknemers die nu overstappen naar een andere baan, kunnen geen fatsoenlijke pensioenregeling voor hun nabestaanden opbouwen.

Problemen bij de fondsen kunnen werkenden en gepensioneerden hard treffen.
Wanneer zij wisselen van pensioenfonds, vervallen de bestaande rechten voor het al opgebouwde nabestaandenpensioen.

„Duizenden mensen zitten nu klem,” zegt CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt. „Wanneer iemands oude pensioenfonds in de financiële problemen zit, verbiedt De Nederlandsche Bank dat een werknemer zijn opgebouwde rechten overdraagt naar zijn nieuwe pensioenfonds.”

In alle pensioenregelingen is er iets geregeld voor de nabestaanden als de werknemer overlijdt. Maar voor zo’n nabestaandenpensioen gelden niet altijd dezelfde rechten als voor het oudedagspensioen.

In sommige regelingen vervalt het recht op nabestaandenpensioen wanneer de werknemer overstapt. Bovendien kunnen bij het nieuwe pensioenfonds de achterliggende jaren niet opnieuw worden ingekocht, noch kunnen de oude rechten worden overgedragen. De teller springt als het ware weer op nul: er moet opnieuw worden opgebouwd.

Omtzigt: „Zeer zieke werknemers kunnen geen kant op. Wanneer hen iets overkomt, kan de achtergebleven partner bij het oude pensioenfonds geen nabestaandenpensioen meer claimen en bij het nieuwe pensioenfonds is er niets te halen.”

Het CDA wil dat de pensioenfondsen het nabestaandenpensioen voortaan regelen zoals het oudedagspensioen: opgebouwde rechten blijven dan bestaan, ongeacht of de werknemer bij het pensioenfonds blijft.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 feb 2009, 10:13

Het lijken wel maffiapraktijken (met o.a. lijkepikkerij) als je het objectief beschouwt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 feb 2009, 12:49

Net op RTL 7 twee mutsen aan tafel over pensioenen.

Ze stellen dat er niets aan de hand is met de pensioenfondsen. Volgens deze dames hebben pensioenfondsen "geld zat". Er zitten miljarden in kas. Helaas werd er niet continu doorgevraagd na zulke opmerkingen.

Wat gebeurt er als de euro minder waard wordt? Als we (flinke) deflatie krijgen ipv inflatie? Wat als je nu als 30-er te horen krijgt dat je wel moet betalen voor je pensioenpremie, maar er geen gebruik van kunt maken als je 65+ bent en dus massaal afhaakt met het betalen van pensioenpremies?

Stel dat de beurzen nogmaals instorten, hetgeen niet ondenkbaar is als er 2 a 3 jaar lang slechte jaarcijfers worden gepubliceerd. En de rente alsmaar verder daalt en de pensioenfondsen dus aan twee kanten geen mogelijkheid vinden om het aan te vullen, behalve dan wanneer ze de premies omhoog gooien. Stel dat de vastgoedmarkt (waar pensioenfondsen gretig in beleggen naast aandelen) nog verder omkukelt, dan zijn die miljarden sneller aan het verdampen dan de ijsvlakten op de noordpool.

Ik zie geen reden om aan te nemen dat er met de pensioenfondsen niets aan de hand is.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 16 feb 2009, 13:23

Dennis, die 2 mutsen komen juist langs om de boel te sussen. Zie het al voor me dat ze moord en brand gaan schreeuwen op tv :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 feb 2009, 14:07

Dan moet SBS6 maar eens een programma maken over pensioenen :)

Overigens had ik al een keer goed critisch programma op RTL 7 gezien, van één van hun eigen deeltijd presentatoren, vandaar dat ik het jammer vind dat het nu vrij eenzijdige berichtgeving was.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 17 feb 2009, 10:59

AMSTERDAM (Dow Jones)--De Nederlandse economie zal dit jaar sterker krimpen dan eerder verwacht en de werkloosheid loopt sneller op. Bovendien blijft het eerder voorspelde herstel in 2010 uit. Dit blijkt dinsdag uit berekeningen van het Centraal Planbureau (CPB), die volgen op officiele ramingen uit december, waaruit al bleek dat Nederland in recessie zou raken.

Uit de nieuwe voorlopige cijfers blijkt dat het CPB inmiddels verwacht dat het bruto binnenlands product (bbp) van Nederland dit jaar 3,5% zal krimpen. In december voorzag het CPB nog een veel mildere neergang in 2009 van 0,75%.

Bovendien verwacht het CPB de Nederlandse economie ook in 2010 nog blijft krimpen, met een daling van het bbp van 0,25%, terwijl eerder nog op een herstel van 1,0% werd gerekend.

De rekenaars van het CPB zijn aanzienlijk somberder geworden over de vooruitzichten voor de Nederlandse economie, met name vanwege het ongunstige internationale klimaat. "De cijfers die het CPB vandaag naar buiten brengt, maken duidelijk dat voorlopige raming van het bbp nog iets negatiever uitkomt dan de pessimistische variant uit december, hoofdzakelijk als gevolg van het sterk verslechterende internationale beeld", aldus het instituut.

Als gevolg van de economische malaise zal de werkloosheid, die lange tijd historisch laag was, sterk toenemen. Het CPB verwacht dat de werkloosheid zal stijgen tot 5,5% in 2009 en 8,75% in 2010, terwijl het in december nog uitging van respectievelijk 4,0% en 6,5%.

Daarmee zal het aantal Nederlanders zonder baan volgend jaar ruim verdubbelen ten opzichte van 2008. In 2010 telt Nederland volgens het CPB 675.000 werklozen.

De zwakke economische omstandigheden gaan gepaard met een afkoelende inflatie. Het CPB verwacht voor zowel dit jaar als volgend jaar slechts een geringe stijging van de consumentenprijzen met 1%. In december ging het nog uit van een inflatieniveau van 1,5% in 2009.

De cijfers van dinsdag staan in sterk contrast met de berekeningen die het CPB nog geen half jaar geleden maakte en die aan de basis lagen van de Rijksbegroting voor 2009 die op Prinsjesdag, de derde dinsdag van september, werd gepresenteerd.

Toen dacht het CPB nog dat de Nederlandse economie in 2009 zou groeien, met 1,25%, en dat de arbeidsmarkt krap zou blijven. Het ministerie van Financien berekende destijds dat de Nederlandse overheid in 2009 een overschot op de begroting zou kennen van 1,2% van het bbp.

Het CPB publiceerde vandaag geen berekening voor het begrotingssaldo, maar het instituut hielp het kabinet in december al uit de droom dat het zich in 2009 kon verheugen op een begrotingsoverschot. Het CPB voorspelde in december dat het overschot zou omslaan in een tekort van 1,2% van het bbp in 2009, om vervolgens te verdubbelen tot een tekort van 2,4% bbp in 2010.

De definitieve ramingen van het CPB volgen op 17 maart. Het instituut besloot de voorlopige ramingen, die traditioneel alleen aan beleidsmakers in Den Haag worden gestuurd, publiekelijk te maken, aangezien de cijfers vrijwel altijd uitlekten naar de pers.

Het CPB onderstreept dat het geen definitieve cijfers betreft. "In de komende weken wordt hard gewerkt aan het schrijven van het Centraal Economisch Plan", aldus het CPB.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 17 feb 2009, 11:13

127 Teletekst di 17 feb
Californië stevent af op bankroet

` De Amerikaanse staat Californië staat
aan de rand van een bankroet.Er is een
begrotingstekort van 41 miljard dollar,
circa 32 miljard euro.De staat kan de
ambtenarenlonen nauwelijks betalen.

Er moet voor miljarden worden bezuinigd
maar de politici slagen er niet in om
een sluitende begroting op te stellen.
De Democraten zijn in de meerderheid,
maar ze krijgen te weinig Republikeinen
mee om de voorgestelde bezuinigingen en
belastingverhogingen door te voeren.

Uit nood wil gouverneur Schwarzenegger
meer dan 10.000 banen bij de overheid
schrappen en 275 grote bouwprojecten
stilleggen.

SteV6

Bericht door SteV6 » 17 feb 2009, 11:22

Oei, vette streep door de rekening van Jan-Peter en Wouter + consorten ...

Eerst het zoet en dan het zuur, of was het andersom :?:

Met dit soort begrotingstekorten zal de kaasschaafmethode niet veel meer uithalen. Volgens mij moeten ze in Den Haag fundamentele (ingrijpende) keuzes gaan maken.

Wat me opvalt is dat de klappen nu in de secundaire sector vallen. Of zijn er al signalen dat ook in de tertiaire sector, naast de financiele instellingen, banen op de tocht komen te staan?

Stephan

Christoph

Bericht door Christoph » 17 feb 2009, 11:23

Wouter81 schreef:We hadden het laatst over pensioenopbouw geloof ik...
Veel werknemers die nu overstappen naar een andere baan, kunnen geen fatsoenlijke pensioenregeling voor hun nabestaanden opbouwen.

Problemen bij de fondsen kunnen werkenden en gepensioneerden hard treffen.
Wanneer zij wisselen van pensioenfonds, vervallen de bestaande rechten voor het al opgebouwde nabestaandenpensioen.

„Duizenden mensen zitten nu klem,” zegt CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt. „Wanneer iemands oude pensioenfonds in de financiële problemen zit, verbiedt De Nederlandsche Bank dat een werknemer zijn opgebouwde rechten overdraagt naar zijn nieuwe pensioenfonds.”

In alle pensioenregelingen is er iets geregeld voor de nabestaanden als de werknemer overlijdt. Maar voor zo’n nabestaandenpensioen gelden niet altijd dezelfde rechten als voor het oudedagspensioen.

In sommige regelingen vervalt het recht op nabestaandenpensioen wanneer de werknemer overstapt. Bovendien kunnen bij het nieuwe pensioenfonds de achterliggende jaren niet opnieuw worden ingekocht, noch kunnen de oude rechten worden overgedragen. De teller springt als het ware weer op nul: er moet opnieuw worden opgebouwd.

Omtzigt: „Zeer zieke werknemers kunnen geen kant op. Wanneer hen iets overkomt, kan de achtergebleven partner bij het oude pensioenfonds geen nabestaandenpensioen meer claimen en bij het nieuwe pensioenfonds is er niets te halen.”

Het CDA wil dat de pensioenfondsen het nabestaandenpensioen voortaan regelen zoals het oudedagspensioen: opgebouwde rechten blijven dan bestaan, ongeacht of de werknemer bij het pensioenfonds blijft.

Heeft heel weinig te maken met waar wij het over hadden, namelijk pensioenopbouw in 30 jaar bij een pensioenfonds of in eigen beheer. Verder is dit partijpolitiek en zielig gedoe. Boehoe CDA.

Christoph

Bericht door Christoph » 17 feb 2009, 11:24

romo schreef:127 Teletekst di 17 feb
Californië stevent af op bankroet

` De Amerikaanse staat Californië staat
aan de rand van een bankroet.Er is een
begrotingstekort van 41 miljard dollar,
circa 32 miljard euro.De staat kan de
ambtenarenlonen nauwelijks betalen.

Er moet voor miljarden worden bezuinigd
maar de politici slagen er niet in om
een sluitende begroting op te stellen.
De Democraten zijn in de meerderheid,
maar ze krijgen te weinig Republikeinen
mee om de voorgestelde bezuinigingen en
belastingverhogingen door te voeren.

Uit nood wil gouverneur Schwarzenegger
meer dan 10.000 banen bij de overheid
schrappen en 275 grote bouwprojecten
stilleggen.
Nog leuker:

The total liabilities of the United States government, including future social security and medicare payments that the U.S. government is already committed to pay out, now exceed 65 TRILLION dollars, which is more than the entire GDP of the whole world.

According to the 2008 Financial Report of the United States Government, which is an official United States government report, the U.S. actually had a budget deficit of 5.1 trillion dollars in 2008.

So why did the Congressional Budget Office report that the federal budget deficit was only 455 billion dollars (which is certainly a total disaster) in 2008?

The difference lies in accounting. The CBO's figures are based on cash accounting, while the 2008 Financial Report of the United States Government is based on GAAP accounting. GAAP accounting is what is used by all the major firms on Wall Street and it is regarded as a much more accurate reflection of financial reality.

So why is there such a big difference?

Well, what the Congressional Budget Office does is some really bad accounting. When you pay social security taxes, the federal government takes that money and instead of putting it away to pay your social security benefits in the future, it takes that money and spends it however it wants.

So what about the future social security and medicare benefits that the government owes you?

There is no money there for those payments.

The government is using that money right now to make the budget look better.

That's right, you have been conned.

And as bad as the numbers from 2008 look, they do not reflect any significant money from the monstrous financial bailouts that Congress has passed.

So 2009 is going to look MUCH worse.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 17 feb 2009, 11:56

Amerika inclusief CAL was allang failliet, ze tellen nu pas de schulden eens een keer op :bag: Kon toch nooit goed gaan daar..

JohanH

Bericht door JohanH » 17 feb 2009, 12:31

SteV6 schreef:Wat me opvalt is dat de klappen nu in de secundaire sector vallen. Of zijn er al signalen dat ook in de tertiaire sector, naast de financiele instellingen, banen op de tocht komen te staan?

Stephan
Binnen de ICT is het ook al merkbaar Stephan, bij mijn werkgever waarin mijn bedrijf geintegreerd is moeten er 350 man uit , zo'n 7% volgens mij - is al in december bekend gemaakt. Ook is het hier in het ICT gebied merkbaar dat ATOS/Logica medewerkers in grote getale op de bank zitten, die parkeren dan namelijk bij ons in de straat waardoor het hier compleet vast staat in de spits. De investeringen liggen momenteel op hun gat, en dat is dus meteen merkbaar... alle externen er het eerst uit.
Maar goed, we zullen wel zien hoe het loopt... zolang er vraag blijft naar kwaliteit ipv kwantiteit maak ik me niet zo'n zorgen. Als ik vanaf 1 maart geen nieuwe klus heb wordt dat voltijd studeren en commercianten lastig vallen, verder heb je het toch niet in de hand 8)

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 17 feb 2009, 13:22

Ik ben blij dat ik enkele maanden terug toch niet de stap heb gemaakt om over te gaan naar Atos, ik blijf lekker zitten waar ik zit :thumbup:

Mack

Bericht door Mack » 17 feb 2009, 13:43

De overheid die ons belazerd??? :shocking: :shocking: :shocking: Dat kan toch niet??? :bag:

Misschien ook wel leuk in dit verband:

Afbeelding

Wat je hier ziet zijn schepen buiten de haven van Singapore. Deze zijn hier "geparkeerd" omdat er geen lading voor is. Laten liggen is goedkoper dan laten varen.

Op dit moment ligt bijna 10% van alle capaciteit in de containervaart stil...

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 17 feb 2009, 13:58

Mack schreef:

De overheid die ons belazerd??? :shocking: :shocking: :shocking: Dat kan toch niet??? :bag:

Misschien ook wel leuk in dit verband:

Afbeelding

Wat je hier ziet zijn schepen buiten de haven van Singapore. Deze zijn hier "geparkeerd" omdat er geen lading voor is. Laten liggen is goedkoper dan laten varen.

Op dit moment ligt bijna 10% van alle capaciteit in de containervaart stil...
Daar rechts in de hoek verderop, da's dezelfde M3 die ik heb maar dan op 18" ipv 19". Leuk man. :thumbup:

BTW Mack, je had het over dat Keynesiaans denken dat dat ook in de 30er jaren de crisis oploste, dat zal wel, maar toen kwam er wel 'n (Tweede Wereld)oorlog de boel verknallen....

RutgerK

Bericht door RutgerK » 17 feb 2009, 14:09

Rico schreef:Zet mij een week in den Haag.. de baas spelend over de geldpot..en heel effectief snij ik de overtollige verspillingen weg.. Mijn dochter van 5 zou het trouwens ook kunnen :bag:
Lijkt mij een mooi simulatiespel om dat uit te proberen. Ik denk dat het theoretisch een leuk verhaal is maar dat het overheidsmes aan zoveel kanten snijdt dat de praktijk bitter zal tegenvallen.

Plaats reactie