Na me een tijdje geleden geregistreerd te hebben (na lichte drang van Luuk) en wat mee te gelezen te hebben, heb ik besloten me maar eens voor te stellen. Zoals jullie allemaal al hebben kunnen lezen heet ik Jelmer, ik ben 22 jaar oud en ik woon in Leeuwarden. En ik rij, net als jullie allemaal eigenlijk, een BMW E30.
Voordat ik wat vertel over die auto wil ik graag eerst met jullie mijn autogeschiedenis doorlopen. Ondanks mijn leeftijd (of wellicht dankzij mijn leeftijd, maar daar kom ik zo op terug) bezit ik nu mijn vierde auto. Mijn eerste auto was ook een E30, een 316i.
De viercilinder Beemer was een behoorlijk prettige eerste auto. Omdat mijn ouders zo ongeveer autohaters zijn, en destijds rondreden in een Passat uit '93 zonder vermogen en luxe, was ik niet zoveel gewend. Daardoor viel het vermogen niet tegen, en de combinatie van het lage gewicht en de achterwielaandrijving maakten het een prettige beginnersauto. Bovendien was'ie in perfecte staat: geen spatje roest, helemaal origineel en prachtige 15" BBSjes. Totdat de, door een combinatie van te hard opgepompte, slechte banden en een gebrek aan ervaring en stuurmanskunst, BMW vroegtijdig het leven liet. Graag benadruk ik nog even dat er niemand in gevaar was, behalve een eenzame lantaarnpaal op een industrieterrein en ondergetekende.
Bang geworden van mezelf (snelheid bleek nog aantrekkerlijk dan ik verwacht had in mijn rijbewijsloze leven, waarbij racen enkel iets was wat je - véél - op de xbox deed) besloot ik daarom een wat minder gevaarlijke auto te kopen. Het werd een Fiat 850. Of de auto veiliger was weet ik niet, een vriend van me heeft gedurende de tijd dat ik de auto had niet mee durven rijden - de aansteller. Met 33 pk, toen 'ie in 1971 uit de fabriek kwam rollen, was het geen raket. Maar door de smalle bandjes, de motor achterin en mijn rijgedrag die daar niet altijd voldoende rekening mee hield was het wel een rijsensatie. Bovendien was de auto cuuuuuuute. Natuurlijk was de oude Fiat constant kapot, en dat was ook de reden dat ik hem de deur uitgedaan heb. Verkocht aan een ANWB'er, die het een leuke auto zei te vinden toen ik weer eens stilgevallen was. Ondanks mijn slechte ervaringen vind ik het altijd leuk om er een te zien rijden. Als ik nog een keer geld en een garage overheb dan koop ik er weer een.
Daarna kwam weer wat snellers, en tevens mijn eerste auto met voorwielaandrijving. De trots van petjesdragend Friesland, een Corrado G60. Fantastische motor, uitstekende wegligging en toffe looks. Alleen dat imago. En de betrouwbaarheid. Natuurlijk ging de G-Lader stuk, dus toen ik voor geen onaardig bedrag de auto bij een handelaar kon achterlaten was de keus snel gemaakt. Bovendien was er nog iets veel belangrijkers aan de hand... ik miste een bepaald gevoel.
En dat gevoel was natuurlijk het BMW gevoel. Slecht te beschrijven wat het is, maar elke keer als je instapt voelt het weer prettig. Na erg lang zoeken daarom weer een E30 gekocht, een 320i ditmaal. Lang nagedacht over een 318is met compressor, maar ik was bang dat ik dan het USP van BMW's miste. Vandaar de keus voor de basis zescilinder, goede originele 325i bleken erg lastig te vinden. Bovendien was ik toch iets anders met de motor van plan. De persoon van wie ik hem gekocht heb, de oude eigenaar van de IT en kort tevoren nog opgepakt wegens drugshandel, verkocht de auto omdat 'ie van zijn inmiddels overleden vader was geweest. Doordat hij zelf bulkte in het geld waren de onderhandelingen zo gedaan, en reed ik in een beroerd lopende maar verder goede E30 naar huis. Maar dat de motor niet echt optimaal was, dat maakte niet zoveel uit...
Helaas heb ik alleen de afgelopen vijf maanden geen meter meer in mijn geliefde BMW gereden. Sterker nog, ik heb de auto niet eens gezien. In de tussentijd heb ik me verplaatst in allerhande nieuwe auto's voor de website http://www.autogetest.nl. Ook geen straf, maar vooral niet omdat ik weet waarop ik wacht. Mijn E30 word momenteel uitgerust met een M50B25, voor niet-BMW liefhebbers: een 2,5 liter zes-in-lijn vierentwintigklepper, uit de E36. Een iets (23 kg) zwaardere motor dan de M20 zes-cilinders waarmee de E30 normaal gesproken uitgerust is, maar daar staat onder andere 190 pk tegenover. Samen met een wat betere ademhaling en EPS uitlaat op maat zou dat tot heel behoorlijke prestaties moeten leiden. Daarnaast krijgt de E30 een Z3 stuurhuis en stuurbekrachtiging, waardoor ik niet meer zoveel aan het stuur hoef te draaien (2,7 slagen van uiterst links naar uiterst rechts). Als het goed is duurt het niet lang meer, en dan kan ik weer gaan toeren!
Daarna moet het onderstel natuurlijk nog volledig aangepast worden, en ik heb een M-Tech I spoilerkitje voor mijn '86er liggen. Maar het begin is er dan. Zodra ik de auto terug heb post ik foto's/filmpje, en tot die tijd zien jullie me wel reageren op het forum.
Groet!
Jelmer