Bericht
door duifjes.com » 10 feb 2009, 19:28
weegt 1595kilogrammen persoonlijk vindt ik dat mee vallen voor zo'n auto.
Prijs......hij staat volgende week te koop voor € 36.880,=
De tegenhanger bij BMW is een 530i met hieronder de spec's
vooral 0-100 scheelt het behoorlijk? de rest heb ik geen idee van
--------------------------------------------------------------------------------------
BMW 530i Executive (2004)
De Elektronica-gigant
SIGNALEMENT
merk + type Bmw 530i Executive
transmissie 6 v. tiptronic
jaar test uitgevoerd 2004
nieuwprijs € 60.575
Is de Fünfer in dat merkwaardige jasje nog wel sportief? Hij zit in elk geval propvol elektronica en daarmee laat ie zich messcherp besturen. Kies wel voor de handgeschakelde versie of als het budget het toelaat, die met sequentiële bak.
Ook voor de nieuwe 5 paste BMW het durf-design toe, dat hoofdontwerper Chris Bangle twee jaar geleden inzette. Strakke, harde lijnen en glooiend plaatwerk. Het ontwerp oogt harmonieuzer dan dat van de 7, maar misschien wennen we er stiekem al aan. Die kont, tsja, dat blijft wennen, maar hij is wél goed voor 520 liter bagageruimte. Stap je in, dan word je ernstig verwend. Wat een geweldige stoelen! Althans, als je de optionele comfortzetels hebt besteld. Kantelen, zij- en lendenkussens instellen, hoofdsteunen aanpassen, knieholten opvullen, het kan allemaal. Minder tevreden zijn we over het goedkope plastic van het dashboard. Datzelfde, onbestemde grijze spul zit ook in de handgrepen van de portieren. En wat te denken van die scheefhangende elektrische bediening van de zijruiten? Je zult maar last hebben van een muisarm. Van het instrumentarium valt meteen op dat olie- en watertemperatuurmeters ontbreken. Helaas vinden we de metertjes ook niet in de boordcomputer. Ons oog valt op de knop van het beruchte I-drive-systeem, dat in de 7-serie zoveel commentaar kreeg. In de 5-serie vinden we een afgeslankte versie, die ernstig is verbeterd. Het aantal richtingen waarin de knop in de 7-serie te bewegen is, is verminderd van acht naar vier. De menu’s zijn duidelijk en overzichtelijk. Mooi is het display van de radio, als een buizenexemplaar uit de jaren vijftig.
Gadgets
De nieuwe 5 zit volgepropt met elektronica: ACC, ABS, AFS, CBC, DD, DSC. BMW geeft er in de folder kort en bondig uitleg over; wij hoeven u er niet mee vermoeien. Maar het rijdt, en lekker zelfs: messcherp in bochten. Als een bommetje van anderhalve ton ligt hij plat op de weg. Met de nieuwe 5-serie ben je vér bovenmodaal gemotoriseerd: je hebt de beschikking over 231 pk. De door ons geteste versie is voorzien van de optionele Steptronic zestrapsautomaat. De drielitermotor heeft er geen enkele moeite mee deze rijdende suite voort te stuwen, maar de automaat is domweg traag. Uit ervaring weten we dat de optionele sequentiële transmissie veel directer reageert. In de sprint naar 100 km/h komt deze tekortkoming sterk aan het licht, we meten 8,3 seconden tegen een fabrieksopgave van 7,1. Het principe van Active Front Steering (AFS) is eenvoudig: bij lage snelheden is de stuurhoek groter, bij hoge snelheden juist kleiner. Je kunt daardoor directer sturen. We voorzien echter een richtingenstrijd: de ene helft zweert erbij, de andere vindt het sturen te licht. Voordat u deze gadget à 2.123 euro bestelt even zónder en mét uitproberen. Nog wat irritaties. De richtingaanwijzer gaat na drie klikjes vanzelf uit als je ‘m niet ver genoeg doordrukt. En als je een beetje aktetas op de bijrijderstoel zet, krijg je de waarschuwing dat je de gordel moet omdoen. Iets te strak afgesteld, dus. Wellicht dat BMW hier en daar de gadgets nog wat aanpast, opdat ze hun werk wat minder serieus nemen. Wél geweldig is de Active Cruise Control (ACC). De snelheid van de auto wordt automatisch aangepast aan die van de voorganger. U kunt de afstand tot de voorganger heel gemakkelijk zelf instellen. De 5-serie staat voor ‘slechts’ € 54.500 in de prijslijsten. Maar als je de BMW volhangt met opties, zoals het Active Front Steering-systeem, kom je gemakkelijk aan de € 60.000. Tip: kies toch voor de handbak! Of, als het budget het toelaat, de sequentiële versnelling.
+ –
Sublieme voorzetels
Wegligging tof
Uitstraling top
Trage automaat
AFS-besturing op snelheid te licht
TECHNISCHE GEGEVENS
Motor
brandstof benzine
cilinders 6
kleppen/cilinder 4
cilinderinhoud 2979 cc
max. vermogen 170 kW/231 pk bij 5900
max. koppel 300 Nm bij 3500
Transmissie/onderstel
aandrijving achter
transmissie 6 v. tiptronic
Maten/gewichten
lengte 4841 m
gewicht 1480 kg
Prestaties
topsnelheid 245 km/h
acceleratie 0-100 km/u test 8,3 s
acceleratie 80-120 km/u 6,5 s
brandstofverbruik test 13,9 l/100km
geluidsniveau bij 100/120 km/u 63,1 dB/65,7 dB