kredietcrisis & leasebakken
- Maus335i
Re: kredietcrisis & leasebakken
Ik denk dat je voor elke auto gewoon een nieuwe afweging moet maken wat goedkoper is. Maar vergeet de afschrijving van je privé auto niet en calculeer die wel eerlijk! Heel veel mensen gaan hier de boot in, want we rekenen ons graag allemaal rijk terwijl de huidige inruilprijzen (handelswaarde) werkelijk om te huilen zijn.
- ADV
Even over dat VOF/BV gebeuren he..
Wat nu als je een VOFje opricht en gewoon elke maand een factuurtje naar je BV stuur met "Management fee"? Kan je dan op de VOF alsnog leuk leasen?
Wat nu als je een VOFje opricht en gewoon elke maand een factuurtje naar je BV stuur met "Management fee"? Kan je dan op de VOF alsnog leuk leasen?

- RVV
Omdat het zakelijk gezien natuurlijk interessant is om zoveel mogelijk af te schrijven. Tevens zou ik geen bijtelling willen betalen over de nieuwwaarde als ik in een 2e hands auto rij. Dan heb ik het gevoel dat ik mezelf helemaal naai.Maus335i schreef:Maar Rico, waarom zakelijk per se nieuw dan? Persoonlijk lease ik liever 2e hands voor zover mogelijk (scheelt me berg afschrijving).
Eigenlijk was het de optie zakelijk altijd nieuw.. Dat is nu sinds een jaar of drie verleden tijd.
Het is ook allemaal geen waarde oordeel over een ander, het gaat mij er om waar ik me prettig bij voel.
Laatst sprak ik nog iemand die even een afrekening van de fiscus kreeg.. moest nog 9000 euro bijtelling betalen voor het gebruik van dezelfde auto als ik in dezelfde periode.. ik betaal over diezelfde periode geen bijtelling.
Er is verder nog 1 hele belangrijke reden dat ik zakelijk klaar ben met "te dure" auto's.. en dat is omdat ik auto's als hobby zie. Hobby beschouw ik als prive, ik wil mijn bedrijf daar niet mee belasten. Mijn bedrijf is ansich een klein bedrijf. Het past niet vind ik om auto's met een waarde van 70000 euro tot een ton op de balans te zetten. Dit geeft een hele scheve verhouding in de balans.
Zakelijk een caddy ofzo is een ander verhaal.. Het is dat ik niet zo'n auto nodig heb, maar anders zou ik dat een fatsoenlijke oplossing vinden. Maar 2 auto's ter beschikking vind ik genoeg.
- RVV
Daar hou ik uiteraard goed rekening mee.. ten eerste door de auto die ik koop niet TE duur te kopen.. goed zoeken afwachten en dan pas happen.. ten tweede gaat mijn voorkeur uit naar een premium Duitser ..die berucht staan om bizar hoge afschrijving in de 1e en 2e jaar.. wacht die af... mijn 330i is een mooi voorbeeld..2 jaar oud toen ik hem kocht,.nieuwprijs 66000 euro.. ik kocht hem voor 45000 euro.. waarbij ik ook nogeens een werelddeal qua inruil kreeg voor de e90 325i. (34000 euro ik had er 30000 voor betaald).. kilometerstand toen ik hem kocht 15000 km. Auto nog compleet als nieuw. Nog steeds trouwens, met nu 24000 km op de klok.Maus335i schreef:Ik denk dat je voor elke auto gewoon een nieuwe afweging moet maken wat goedkoper is. Maar vergeet de afschrijving van je privé auto niet en calculeer die wel eerlijk! Heel veel mensen gaan hier de boot in, want we rekenen ons graag allemaal rijk terwijl de huidige inruilprijzen (handelswaarde) werkelijk om te huilen zijn.
Als je 2e hands prive koopt ben je denk ik ook wat inventiever met het zoeken naar de juiste auto voor de juiste prijs, je voelt het allemaal direct in je eigen beurs.. als je leased.. dan is het gewoon 1 keer per maand een vast bedrag af tikken.. zolang je dat kan overzien maakt het eigenlijk niet uit wat de nieuwwaarde van de auto is.
-
Rico,
Mijn collega least ook een passat voor n X bedrag per jaar,ik zelf verkies de optie om gewoon geld uit gekeerd te krijgen....veel leuker.
Alleen krijg ik wel vaak van klanten de vraag "hoe kan het nou dat jij veel "dikkere" wagens rijd dan je collega" ...sjah daar valt men dan over he...men kijkt dan niet naar de leeftijd + dat ik vaak auto's uit Dld haal die dan een nieuw kenteken hebben.
Of me dat nou een paar honderd scheelt kan me niet bommen,ik rijd iig wat leukers dan die passat.
(overigens zit ik nu even in een tussenperiode met de R32.....)
Mijn collega least ook een passat voor n X bedrag per jaar,ik zelf verkies de optie om gewoon geld uit gekeerd te krijgen....veel leuker.
Alleen krijg ik wel vaak van klanten de vraag "hoe kan het nou dat jij veel "dikkere" wagens rijd dan je collega" ...sjah daar valt men dan over he...men kijkt dan niet naar de leeftijd + dat ik vaak auto's uit Dld haal die dan een nieuw kenteken hebben.
Of me dat nou een paar honderd scheelt kan me niet bommen,ik rijd iig wat leukers dan die passat.
(overigens zit ik nu even in een tussenperiode met de R32.....)