KW Variant 2

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
HSR

KW Variant 2

Bericht door HSR » 10 feb 2009, 08:53

Ik vroeg mij af of er hier ervaringsdeskundige zijn die mij meer kunnen vertellen over de KW Variant 2 onderstellen.

Om het simpel te houden, mijn E34 is onderhuids voor 80% M5, dus achterste subframe, stuurhuis, remmerij, fusees voor cardan, diff, Meyle heavy duty draagarmen voor, stabi's en rubbers(zwarte powerflex) e.d. zijn allemaal E34 M5. Dit om even een globaal beeld van de wagen te geven.

Het B12 onderstel is wel leuk maar veelste zacht voor op het circuit en zelfs met flink sporten op de openbare weg vind ik dat het beter kan. Dus, een schroefsetje is onvermijdbaar.

Concreet mijn vraag.

Hoe goed is de KW Variant 2 ? Met name onder een wat zwaardere wagen (1300-1400)kg.

Ik krijg vaak te horen te krijgen dat KW V2 een zachte ingaande slag heeft. Is dit nou echt goed merkbaar en is dit echt nadelig voor het rijden op het circuit ?

Kan je bij de KW V2 ook camber en caster stellen ?

jos_br

Re: KW Variant 2

Bericht door jos_br » 10 feb 2009, 09:12

Ik verkoop en plaats zelf de KW set's. Wanneer je echt een goed onderstel voor het circuit wilt hebben kom je uit op de Clupsport. Deze is te voorzien van topmounts die verstelbaar zijn en is ook de in en uitgaande slag instelbaar.

Jos.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 feb 2009, 09:24

Korste versie: overpriced :)

Dempers zelf zijn bij mijn weten gele koni en hebben idd een vrij slappe ingaande slag. Of dat nadelig is ligt aan je eigen rijstijl, sommigen zweren er bij. Op droog geeft een vrij hoge ingaande slag wat meer controle terwijl op nat een wat slappere ingaande slag oa wat meer grip geeft. Eea is ook afhankelijk van bandenmaten enz.

Verder zijn het alleen maar veerpoten, dus geen verstelbaar camber of caster.

Ik zou denk je opties wel goed overwegen. Ik vind het namelijk geen hele grote stap van B8 + Eibach veren naar KW2. Als je nu niet tevreden bent met B8 + Eibach dan denk ik dat je met KW2 ook niet heel snel tevreden bent eigenlijk als het om circuitperformance gaat.

Nou weet ik wel dat je voor een E34 waarschijnlijk niet heel veel keus hebt maar ik zou eerst eens een balletje opgooien bij bijvoorbeeld Intrax of AST of ze niet 1 van de goedkopere setjes voor je kunnen maken, bijvoorbeeld RS of Sportline I. Dan heb je ook geen state of the art materiaal maar wel een betere support om het alsnog naar je wens te laten maken, dempers revalven of veren wisselen ed is geen probleem maar zie dat bij KW maar eens voor elkaar te krijgen.

Tom V

Bericht door Tom V » 10 feb 2009, 10:06

Ik kijk hier ook maar even mee. Ben een overzichtje aan het maken voor ombouwkosten en een leuk onderstel hoort hier ook bij. Moet zeggen dat de var2 er leuk uit zag alleen als ik Bert z'n mening zo zie ga ik daar maar hard over twijfelen.

@ Jos, ik denk dat voor 9 van de 10 mensen een +3 voudig verstelbaar onderstel een beetje overkill is.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 10 feb 2009, 10:10

Intrax heeft al een schroefset voor de e34. Incl topmounts en compleet nieuw (in te lassen) dome top. (de 1K2 set; Simon van Til heeft die er onder zitten; rijdt echt top (laatst een stuk mogen proefrijden met zijn auto)

KW V2 onder een e34 M5 (auto van Ferdinand Baratella)
Afbeelding

Tristan

Bericht door Tristan » 10 feb 2009, 10:13

Heb Var 2 onder mijn E36, heb tot nu toe alleen nog op Zolder gereden, maar vond het niet tegenvallen. Wel naar mijn mening iets teveel bodyroll, maar kan zijn dat er nog afgesteld kan worden (nog niks aan gedaan). Maar voor combi straat/circuit een prima set. Maar wil je meer hardcore dempers, dan ga je al gauw naar de duurdere sets.

HSR

Bericht door HSR » 10 feb 2009, 10:17

Aernoudt schreef:Intrax heeft al een schroefset voor de e34. Incl topmounts en compleet nieuw (in te lassen) dome top. (de 1K2 set; Simon van Til heeft die er onder zitten; rijdt echt top (laatst een stuk mogen proefrijden met zijn auto)

KW V2 onder een e34 M5 (auto van Ferdinand Baratella)
Afbeelding

Mooie foto Ab. Wat is jouw mening over de KW V2 set? Zo op die foto te zien wel serieus stijf.

Die intrax set heb ik van gehoord maar dan hebben we het waarschijnlijk al snel over 2000+ euro ??

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 10 feb 2009, 10:29

Die foto vind ik echt gaaf ! e34 in het zwart is best wel 'bruut' 8)

KW V2 is naar mijn mening alleen leuk voor sportief straatgebruik. Veel te zacht, beperkte instelmogelijkheden (alleen nastellen uitgaande slag). Zoals Bert terecht al aangaf: te duur voor wat je er voor krijgt.
Intrax set is inderdaad een stuk duurder, maar dan heb je ook echt een top set. Zelf zou ik niet voor de 1K2 set gaan (aluminium) maar voor de HDA versie ivm Inox (ivm sterker; wel zo handig op de Ring qua levensduur als je veel rijdt, voor 'normale' circuits is de 1K2 juist weer beter ivm lager gewicht; aangezien ik de meeste KM's maak op de Ring is de HDA voor mij de betere set) en vanwege het extra/externe reservoir (o.a. extra olie). Maar wel 2K+ euro's dat dan weer wel...

Aangezien je onderstel een groot aandeel heeft in het rijplezier ben ik zelf van mening dat een goede schroefset het geld altijd waard is (mits het in je budget past natuurlijk, je kunt je geld maar 1 keer uitgeven tenslotte !); liever iets langer doorsparen en meteen iets goeds kopen dan half-half. KW v2 is alleen iets beter qua vering tov jouw B12 set en je kunt (met losse topmounts) er wat camber op zetten.
Heb zelf eind Feb een afspraak staan bij Intrax met Henk om te kijken of we een mooie 'loempia-speciaal' voor heavy Ring gebruik kunnen samenstellen. Bas Roos is met AST ook aan het kijken wat er mogelijk is, dus dat wacht ik even af gezien mijn tevredenheid over Bas' service :thumbup: . Begin Maart wil ik de schroefset gaan plaatsen zodat ik klaar ben voor het Ring seizoen !

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 10 feb 2009, 12:32

Als je het over +2000 voor Intrax 1K2 of HDA hebt hoe ver gaat het daar precies overheen voor beiden?
Ik had voor mijn auto eerst namelijk ook KW V2 op het oog maar als ik deze verhalen lees dan gaat het niet aan mijn smaak voldoen.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 10 feb 2009, 12:43

InjectTheVenom schreef:Als je het over +2000 voor Intrax 1K2 of HDA hebt hoe ver gaat het daar precies overheen voor beiden?
Ik had voor mijn auto eerst namelijk ook KW V2 op het oog maar als ik deze verhalen lees dan gaat het niet aan mijn smaak voldoen.
Dat is iets wat je even met Intrax (Henk Thuis) moet bespreken: per auto (en rijders !) is dat nogal wat anders.
Tussen de 2000 en de 3000 euro (ex btw). 1K2 zit aan de bovenkant van deze prijsrange ivm materiaalkeuze (lichtgewicht). Hangt ook af of er wel of niet een andere dome-top wordt ingelast etc.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 feb 2009, 17:26

Idd, dat zijn wel de prijzen waar je aan moet denken, als je het laat inbouwen en je hebt nog wat chassismodificaties nodig dan zit je al snel op 3000 ex voor die 1K2 systemen.

Maar ik denk dat als je het vraagt ze vast ook een RS kit of een RSA kit kunnen maken, ze hebben immers de afmetingen enz al van die poten. En dan ben je wel wat goedkoper uit als dat. (Groupbuy samen met Aernoudt kan het misschien nog goedkoper :mrgreen: )

Ik deel Aernoudt zijn mening niet helemaal over RSA/HDA vs 1K2. Voordeel van 1K2 en hoger vind ik dat je met dikkere upper shafts werken kan en dus grotere zuigerdiameters (zuiger in de achterdemper is ook dikker). Maar wat ik van Henk begreep gebruiken ze voor een ring setup meestal sowieso de 40/36 versie omdat je dan toch dempers met meer veerweg hebt en een lagere veersterkte. Dus dan kan ik me wel heel goed voorstellen dat een RSA kit vanwege de stalen housing de voorkeur heeft.

Volgens mij worden die HDA dempers niet echt veel gebruikt voor BMW, maar pakken ze meestal een RSA kit, dat zal denk ik met de inhoud van de housing te maken hebben, of ze hebben simpelweg geen plek voor een extern reservoir op de housing. Bij Subaru's zie je bijvoorbeeld dat ze allemaal HDA hebben ipv RSA.

@Tom944, die KW clubsport is niet 3 weg, maar volgens mij 2weg :) Eigenlijk best wel vergelijkbaar met jullie H&R Clubsportkit op de E30 in termen van veersterktes alleen heb je dan dus verstelbare dempers ipv zonder.

Tom V

Bericht door Tom V » 10 feb 2009, 17:29

Bert ///M3 schreef:
@Tom944, die KW clubsport is niet 3 weg, maar volgens mij 2weg :) Eigenlijk best wel vergelijkbaar met jullie H&R Clubsportkit op de E30 in termen van veersterktes alleen heb je dan dus verstelbare dempers ipv zonder.
Aangezien Jos het erover had dat het ingaand en uitgaand was en var2 alleen in hardheid is ging ik er vanuit dat het 3weg was ;). Overigens bedoelde ik het nog niet voor de e30 maar voor een e36. Tnx anyway en kom eens online want heb vragen aan je. :P

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 feb 2009, 17:32

Zit op mijn werk tot morgen of overmorgen dus niet veel tijd voor MSN, misschien een half uurtje per dag internet :lol:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 10 feb 2009, 19:29

Op een e34 heb je meer dan genoeg plaats voor een extern reservoir en dikke zuigers Bert ;)
Mijn Impreza had destijds ook een HDA set (Ruiud heeft echter wel RS of RSA in zijn Impreza). Voordeel van HDA versus RSA is dat er naast meer olie ook meer technologie goodies in zitten. 1K2 en hoger zijn inderdaad wel de beste sets, maar dan naar mijn mening meer geschikt voor biljartlaken circuits; als ik op de Ring ben heb ik geen zin meer (zoals met de 156) om van mijn gas te moeten op de slechte stukken. Wil gewoon vol door kunnen gaan. Als ik het geld zou hebben om elke paar maanden een nieuwe set te kunnen kopen zou er onder de e34 ook geen HDA komen :lol:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 feb 2009, 19:45

Maar Aernoudt, dat doe je toch ook met auto's? :lol: :mrgreen:

Volgens mij klopt dat niet echt, RSA en HDA zijn intern gewoon gelijk (zelfde piston design) alleen zitten er op HDA's idd externe reservoirs. De body's zijn ook dunner tov 1K2 (vooral achter) waardoor je aan een 40mm zuiger zit ipv 46mm, tenzij je een speciale versie laat maken oid.

Volgens mij kan je 1K2 ook gewoon een andere valving geven met lichtere veren waarmee op je op de ring knap rijden kan. (daarom pakken ze denk ik vaak de 40/36 versie voor op de ring ipv een 45/40 of 52/46 demper) Alleen blijft het verhaal aluminium vs staal idd.

Dat is ook een beetje het verhaal bij Intrax, er is geen echte specificatie qua features die vast ligt maar er is veel overlap tussen allerlei modellen, je kan dus met een beetje overleg wel eea apart laten maken of opwaarderen. Zo heb ik ook al inverted sets RS gezien (bijvoorbeeld 318Ti cup) terwijl dat normaal niet standaard is.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 10 feb 2009, 19:47

HDA heeft echt voordelen tov RSA; thermostaat etc. Ook een HDA kun je met dikkere poten krijgen als je dat wilt. Op een e34 is daar allemaal plek zat voor :lol:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 feb 2009, 20:08

Die thermostaat enz zit ook op RSA :)

Het is zo goed als dezelfde featureset muv de externe reservoirs:
http://www.intraxracing.nl/?cat=product ... =Producten" onclick="window.open(this.href);return false;

Het grote verschil met HDA en RSA is dat je met HDA geen inverted setup hebt, omdat je anders geen plek hebt voor je reservoirs.

Dus je kan zeggen of een RSA voor extra stijve poten of HDA voor iets grotere zuigerdiameters + reservoirs.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 10 feb 2009, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

HSR

Bericht door HSR » 10 feb 2009, 21:23

AB, hoe zit het met het AST setje ? Kan je daar al wat meer over vertellen ?

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 10 feb 2009, 21:57

Bert ///M3 schreef:Die thermostaat enz zit ook op RSA :)

Het is zo goed als dezelfde featureset muv de externe reservoirs: ...
Dat overzichtje had ik zelf ook wel kunnen vinden Bert... niet dat dat nodig is want afgelopen week zeer uitgebreid met Henk aan de telefoon gezeten (los van de 7 sets Intrax die ik tot nu toe heb gehad). Naast de reservoirs is ook de afstelling fijngevoeliger etc. maar goed dat mag de geinteresseerde verder zelf uitzoeken..

@Hugo: nog geen nieuwe feed-back gehad van Bas. PB de verdere details zodra bekend.

jos_br

Bericht door jos_br » 10 feb 2009, 23:38

Voor de BMW is er een Clubsportset van KW met topmounts voor € 2000,= en is onafhankelijk de in en uitgaande slag te verstellen. De dempers worden zelf gemaakt (ben er zelf geweest en heb dit ook gezien) en gecontroleerd. Verder heb ik deze sets een paar maal gemonteerd en ben er echt verbaasd over hoe de wegligging is.

Jos.

HSR

Bericht door HSR » 11 feb 2009, 00:01

jos_br schreef:Voor de BMW is er een Clubsportset van KW met topmounts voor € 2000,= en is onafhankelijk de in en uitgaande slag te verstellen. De dempers worden zelf gemaakt (ben er zelf geweest en heb dit ook gezien) en gecontroleerd. Verder heb ik deze sets een paar maal gemonteerd en ben er echt verbaasd over hoe de wegligging is.

Jos.

Is die set ook leverbaar voor de E34 ?

Plaats reactie