Schokdemper keus
-
Online
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Schokdemper keus
Al een tijd ben ik me aan het orienteren op nieuwe schokdempers en veren. Voor een Escort RS Cosworth zijn er AVO en GAZ coilovers verkrijgbaar vanaf €500,-, de berichten over deze coilovers zijn niet echt positief. Zelf zat ik te denken aan gebruikte magnesium group N dempers (niet instelbaar) welke zeer goed schijnen te zijn, hiervoor zou ik na revisie ong. €1000,- betalen. Nu word er een setje Proflex Evolution II dempers aangeboden welke eigenlijk boven mijn begroting liggen maar natuurlijk heel erg mooi zijn. Deze drie jaar oude dempers zijn 2 rallycross wedstrijden geleden gereviseerd en staan bij Proflex bekend als netjes en regelmatig onderhouden.
Mijn vraag; zijn deze dempers voor mijn gebruik (75% dijkjes etc, 25% circuit) overkill? De evt. koop zou incl. afstelling door Proflex (valving/ veren) plaatsvinden.
Mvg,
Mark
Mijn vraag; zijn deze dempers voor mijn gebruik (75% dijkjes etc, 25% circuit) overkill? De evt. koop zou incl. afstelling door Proflex (valving/ veren) plaatsvinden.
Mvg,
Mark
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Schokdemper keus
Een overkill? Waarschijnlijk wel maar dat is een beetje sportwagen in NL zowieso
Kopen wat je mooi vind onder zo'n liefhebbers kar 


- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Schokdemper keus
Tsja overkill ik denk het niet. Proflex is normaal wel van een iets andere orde als een setje AVO of een setje GAZ. Als je er elke dag mee rijd mag een knap onderstel best wel geld kosten IMHO.
-
Online
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: Schokdemper keus
In feite denk ik dat ik met mijn rijstijl met de Cosworth lang niet het volledige potentieel van deze dempers zal gebruiken. Een setje AVO's of GAZ dempers zal ik niet kopen, standaard is eigenlijk nog beter. Zelf zat ik met een bovengrens van €1000 in gedachten waarvoor een set Bilsteins of H&R dempers mogelijk zijn. Deze Proflex set is natuurlijk veel mooier maar ook minimaal dubbel zo duur.
@Bert: de Cos wordt niet dagelijks gebruikt, puur voor de fun.
@Bert: de Cos wordt niet dagelijks gebruikt, puur voor de fun.
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: Schokdemper keus
Het punt is of je het zelf waard vind. Overkill doet er niet toe want zoals al eerder aan gegeven, alles met meer dan 100 pk is overkill in nederland.
Is het niet mogelijk om ze /ergens op/ te monteren en een proefrit te maken? Sommige garages of zelfs de merken zelf bieden deze optie.
Of je het volle potentiëel kan benutten doet er ook niet toe, wil je dat, dan zijn er mogelijkheden toe om dat eventueel te leren (cursusje hier en daar).
Is het niet mogelijk om ze /ergens op/ te monteren en een proefrit te maken? Sommige garages of zelfs de merken zelf bieden deze optie.
Of je het volle potentiëel kan benutten doet er ook niet toe, wil je dat, dan zijn er mogelijkheden toe om dat eventueel te leren (cursusje hier en daar).
-
- Berichten: 1908
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08
Re: Schokdemper keus
Er zullen hier maar weinigen zijn die het potentieel van hun auto volledig benutten.
Heeft KW met de clubsport niet een leuke set voor je EsCos?

Heeft KW met de clubsport niet een leuke set voor je EsCos?
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Re: Schokdemper keus
Treffend antwoord. Ik heb voor mijn Elise nu een set Nitrons besteld die in het midden tot boven segment zitten. Helemaal bovenin praat je dan over sets van €2.500-3.000 en die regionen.Harrie schreef:Er zullen hier maar weinigen zijn die het potentieel van hun auto volledig benutten.![]()
Dat vind ik het gewoon niet waard voor wat ik er uithaal en de set die ik gekocht heb is ook al meer dan prima. Dus kijken naar wat je er zelf voor over hebt en wat je er mee gaat doen. Is een keuze die je uiteindelijk zelf het beste kunt maken, omdat dat afhankelijk is van je budget en prioriteiten. En dat kun je altijd het beste zelf bepalen is mijn idee

- Andry
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Schokdemper keus
@Mark,
Informeer wie van de fabrikanten goede backup/service verleent. Het gaat imo. niet om alleen een onderstel aanschaffen, maar zeker ook de setup ervan en dat ze luisteren naar JOU wensen. Iedereen heeft z'n eigen wensen cq. rijstijl waar je de dempers op kunt bouwen/afstellen, alleen dan heb je een onderstel dat helemaal naar jou wensen is en dan hoeft het ook niet veel meer te kosten. Standaard aftermarket sets out of the box zijn grappig, niet meer dan dat en worden vaak met veel te hoge springrates en waardeloze dempersettings afgeleverd.
Zoek, lees en informeer zoveel mogelijk en laat een onderstel op maat bouwen. Kost een paar honderd euro meer, maar levert voor duizenden euro's meer rijplezier op. Ik ben ook een tijd bezig geweest met alle mogelijkheden uitzoeken en (mee)rijden met verschillende auto's. Dit kost tijd en het afstellen straks ook, maat dan heb je iets dat 100% naar je zin is en daar gaat het tenslotte om!
Valt me in het algemeen op dat men uitgaven aan onderstellen al snel overkill vind, maar wel snel 1000 euro aan een uitlaat uitgeeft. Rij met een goed afgesteld high end systeem en je bent absoluut verkocht zeker als het een daily driver is.
Als het goed is worden de spullen voor mijn dempers deze week gedraaid
Informeer wie van de fabrikanten goede backup/service verleent. Het gaat imo. niet om alleen een onderstel aanschaffen, maar zeker ook de setup ervan en dat ze luisteren naar JOU wensen. Iedereen heeft z'n eigen wensen cq. rijstijl waar je de dempers op kunt bouwen/afstellen, alleen dan heb je een onderstel dat helemaal naar jou wensen is en dan hoeft het ook niet veel meer te kosten. Standaard aftermarket sets out of the box zijn grappig, niet meer dan dat en worden vaak met veel te hoge springrates en waardeloze dempersettings afgeleverd.
Zoek, lees en informeer zoveel mogelijk en laat een onderstel op maat bouwen. Kost een paar honderd euro meer, maar levert voor duizenden euro's meer rijplezier op. Ik ben ook een tijd bezig geweest met alle mogelijkheden uitzoeken en (mee)rijden met verschillende auto's. Dit kost tijd en het afstellen straks ook, maat dan heb je iets dat 100% naar je zin is en daar gaat het tenslotte om!
Valt me in het algemeen op dat men uitgaven aan onderstellen al snel overkill vind, maar wel snel 1000 euro aan een uitlaat uitgeeft. Rij met een goed afgesteld high end systeem en je bent absoluut verkocht zeker als het een daily driver is.
Als het goed is worden de spullen voor mijn dempers deze week gedraaid

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Schokdemper keus
Idd.
Ik vind de stelling dat je niet goed genoeg kan rijden om er alles uit te halen ook maar half waar.
Vaak zitten er op duurdere schokbrekers toch meer features waar je meer aan hebt en de technologie is moderner, ook al gebruik je de verstelling niet altijd. Zo zijn ze vaak lichter, hebben een betere controle bij verschillende bewegingen en minder interne weerstand. En dan merk je gewoon ook in het rijcomfort ook al zou je geen meter op een circuit rijden bij wijze van spreken.
Ik vind de stelling dat je niet goed genoeg kan rijden om er alles uit te halen ook maar half waar.
Vaak zitten er op duurdere schokbrekers toch meer features waar je meer aan hebt en de technologie is moderner, ook al gebruik je de verstelling niet altijd. Zo zijn ze vaak lichter, hebben een betere controle bij verschillende bewegingen en minder interne weerstand. En dan merk je gewoon ook in het rijcomfort ook al zou je geen meter op een circuit rijden bij wijze van spreken.
-
- Berichten: 11409
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Schokdemper keus
Moton heeft knap spul
Ze komen met een nieuwe demper 2 voudig verstelbaar zonder extern cannister. Makkelijker te monteren.
Dit wordt mijn nieuwe setje in de toekomst
Ze komen met een nieuwe demper 2 voudig verstelbaar zonder extern cannister. Makkelijker te monteren.
Dit wordt mijn nieuwe setje in de toekomst
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Schokdemper keus
Goedkoper prijskaartje als bij Clubsport?
Ik vind het Moton spul idd prachtig alleen toen ik er mee bezig was hadden ze volgens mij geen zin om ze te verkopen, of in elk geval niet aan parteculieren. Paar keer aan de telefoon gehangen maar ik kwam daarmee niet verder als de cataloguswaarde. Nog eens een mailtje achteraan gestuurd uiteindelijk maar ook nooit meer antwoord op gehad.
Dempers gewoon los bestellen is wel leuk als je zelf de in house technology hebt om de rest te ontwikkelen, maar als je gewoon een systeem zoekt wat redelijk werkt zonder te veel gedoe dan is het te veel van het goede denk ik. Zeker als het om een auto gaat waarbij je een afwijkende demperlengte etc nodig hebt.
Dat is voor mij de reden dat ik het bij Intrax hou op dit moment in elk geval, snel geregeld, plus je dropt je auto af en je krijgt alles op maat gemaakt terug.
Ik vind het Moton spul idd prachtig alleen toen ik er mee bezig was hadden ze volgens mij geen zin om ze te verkopen, of in elk geval niet aan parteculieren. Paar keer aan de telefoon gehangen maar ik kwam daarmee niet verder als de cataloguswaarde. Nog eens een mailtje achteraan gestuurd uiteindelijk maar ook nooit meer antwoord op gehad.
Dempers gewoon los bestellen is wel leuk als je zelf de in house technology hebt om de rest te ontwikkelen, maar als je gewoon een systeem zoekt wat redelijk werkt zonder te veel gedoe dan is het te veel van het goede denk ik. Zeker als het om een auto gaat waarbij je een afwijkende demperlengte etc nodig hebt.
Dat is voor mij de reden dat ik het bij Intrax hou op dit moment in elk geval, snel geregeld, plus je dropt je auto af en je krijgt alles op maat gemaakt terug.
-
- Berichten: 11409
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Schokdemper keus
Je moet bij moton inderdaad even de goeie mensen hebben. Een pm bert en ik had je makkelijk verder kunnen helpen.
Intrax heb ik veel mee geraced. Maar vindt moton toch net even beter.
Intrax is 50 klikken of zo. Als je 10 klikken doet en je gaat rijden dan voel je nauwelijks verschil. Met moton clubsport bijv je doet 1 klik en je voelt ook werkelijk wat.
Ik heb nu met verschillende auto s geraced met zowel intrax 4 way en 1k2 en jumbo s intrax etc. in E46 v8 en E36 M3 en heb het 1 op 1 vergeleken met E90 V8 en 1 serie op moton dan kan ik concluderen dat we nu heel tevreden zijn met moton en niet graag weer terug willen.
Henk is een super kerel en daar kan je heel gezellig het nacht leven mee in. Altijd lachen met die man.
Maar als het om schokbrekers gaat dan rij ik liever op moton.
Toen de V8 nog intrax hadden en we gingen naar het scheivlak dan hadden we de vorm van de arai helm in het dak zitten. Nu met de moton gaat het zo mooi de auto springt bijna niet en houdt de wielen veel mooier op het asfalt. En dat stuurt nu ook werkelijk in. Vreet werkelijk in het asfalt.
Ik snap jou keus ook wel gemak dient de mens je brengt de auto en je krijgt hem kant en klaar terug. Maar dat stadium zijn wij al voorbij.
Intrax heb ik veel mee geraced. Maar vindt moton toch net even beter.
Intrax is 50 klikken of zo. Als je 10 klikken doet en je gaat rijden dan voel je nauwelijks verschil. Met moton clubsport bijv je doet 1 klik en je voelt ook werkelijk wat.
Ik heb nu met verschillende auto s geraced met zowel intrax 4 way en 1k2 en jumbo s intrax etc. in E46 v8 en E36 M3 en heb het 1 op 1 vergeleken met E90 V8 en 1 serie op moton dan kan ik concluderen dat we nu heel tevreden zijn met moton en niet graag weer terug willen.
Henk is een super kerel en daar kan je heel gezellig het nacht leven mee in. Altijd lachen met die man.
Maar als het om schokbrekers gaat dan rij ik liever op moton.
Toen de V8 nog intrax hadden en we gingen naar het scheivlak dan hadden we de vorm van de arai helm in het dak zitten. Nu met de moton gaat het zo mooi de auto springt bijna niet en houdt de wielen veel mooier op het asfalt. En dat stuurt nu ook werkelijk in. Vreet werkelijk in het asfalt.
Ik snap jou keus ook wel gemak dient de mens je brengt de auto en je krijgt hem kant en klaar terug. Maar dat stadium zijn wij al voorbij.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Schokdemper keus
Mosterd na de maaltijd
Die clubsports hebben idd ook dat blow-off systeem alleen geen high speed verstelling, maar wel een redelijke prijs, daarom vond ik die in eerste instantie erg interressant.
Maar achteraf ook geen spijt van. Ik denk dat ik met die 1K2 versie en verstelbare veren genoeg flexibiliteit heb voor wat ik er mee ga doen. Ik heb ook nog naar 4way gevraagd bijvoorbeeld maar ik vind dat gewoon echt te duur voor een beetje prive hobby gebruik.
Bij JR lopen er plenty moneurs omheen en jullie testen veel, dus dan is het allemaal makkelijker. Ik doe het meeste zelf en dan ben je gewoon beperkt. Kan wel gaan zitten rekenen aan veren etc en kom daar ook wel uit, alleen het duurt langer en dat is ook niet altijd handig.

Die clubsports hebben idd ook dat blow-off systeem alleen geen high speed verstelling, maar wel een redelijke prijs, daarom vond ik die in eerste instantie erg interressant.
Maar achteraf ook geen spijt van. Ik denk dat ik met die 1K2 versie en verstelbare veren genoeg flexibiliteit heb voor wat ik er mee ga doen. Ik heb ook nog naar 4way gevraagd bijvoorbeeld maar ik vind dat gewoon echt te duur voor een beetje prive hobby gebruik.
Bij JR lopen er plenty moneurs omheen en jullie testen veel, dus dan is het allemaal makkelijker. Ik doe het meeste zelf en dan ben je gewoon beperkt. Kan wel gaan zitten rekenen aan veren etc en kom daar ook wel uit, alleen het duurt langer en dat is ook niet altijd handig.
- Miesjel
- Berichten: 2240
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Re: Schokdemper keus
In hoeverre wordt een auto dan bij Intrax/AST afgesteld ? Worden de auto's ook bijvoorbeeld gewogen (cornerweighting/crossweighting?) en worden de veren daar op aangepast.. of gebeurt dat niet als je voor een "simpel" HDA setje naar Intrax gaat ?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Schokdemper keus
Je kan in principe kiezen wat je wilt.
Je kan de kale set dempers bestellen met de standaard veren. Dat is goedkoper als een set op maat laten maken, als hun jouw auto bijvoorbeeld al eens eerder gedaan hebben. Dan moet je ze dus nog zelf op je auto zetten.
Je kan ook met alles doen, dus dan monteren hun het spul, evt word het chassis aangepast als dat nodig is, de auto word uitgewogen, uitgelijnd etc. Zitten wel meerkosten aan.
Heb je een niet standandaard auto zoals die van mij bijvoorbeeld (is 300 KG lichter als een standaard auto) dan is het IMHO handiger om het aan hun over te laten omdat de veren en dempers dan ook meteen aan het nieuwe gewicht aangepast zijn. Wil niet zeggen dat het meteen 100% is, je zal alsnog moeten finetunen op je eigen rijstijl in de meeste gevallen.
AST heeft een beetje dezelfde mogelijkheden bij mijn weten.
Je kan de kale set dempers bestellen met de standaard veren. Dat is goedkoper als een set op maat laten maken, als hun jouw auto bijvoorbeeld al eens eerder gedaan hebben. Dan moet je ze dus nog zelf op je auto zetten.
Je kan ook met alles doen, dus dan monteren hun het spul, evt word het chassis aangepast als dat nodig is, de auto word uitgewogen, uitgelijnd etc. Zitten wel meerkosten aan.
Heb je een niet standandaard auto zoals die van mij bijvoorbeeld (is 300 KG lichter als een standaard auto) dan is het IMHO handiger om het aan hun over te laten omdat de veren en dempers dan ook meteen aan het nieuwe gewicht aangepast zijn. Wil niet zeggen dat het meteen 100% is, je zal alsnog moeten finetunen op je eigen rijstijl in de meeste gevallen.
AST heeft een beetje dezelfde mogelijkheden bij mijn weten.
- Andry
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Schokdemper keus
Toch vraag ik me af of je je kan zeggen dat merk A betere schokdempers levert dan merk B, de bekende topmerken hier in NL zitten kwalitatief toch redelijk op hetzelfde nivo. Het belangrijkste is die persoon die de feedback van de rijder vertaald in de goede (veer/demping) setup voor zijn/haar rijstijl. Lukt dat om één of andere manier niet, zal een schokdemper ook nooit echt bevallen. Direkte support van de fabrikant vind ik ook niet geheel onbelangrijk. Ik was erg geïnteresseerd in een set van EXE-TC , maar aangezien er geen leverancier hier in NL is waar je met vragen/info/revisie terecht kunt heb ik er vanaf gezien. Via de mail vond ik het vrij stroef gaan. Met Reiger idem. Ik ben toch blij met een vrij kort lijntje richting Proflex 

- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Re: Schokdemper keus
Ik heb begrepen dat Reiger niet aan particulieren levert, afgezien van dempers voor motocross. De redenering is dat particulieren teveel gezeik opleveren, telkens terugkomen met kleine dingetjes, zeiken over de prijs enz. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen als je corebusiness het ondersteunen is van professionele motorsportteams. Voor de grote teams kan het niet gek genoeg dus dat levert meer op. Intrax is kennelijk een bedrijf dat het juist wel bij particulieren zoekt.
Ik heb zelf geen contact gehad met Reiger maar ze hebben me wel goed geholpen via Auto Totaal in Ruurlo, waarvan de eigenaar en de eerste monteur goede connecties hebben met Gerard Seesing en zijn mensen. Mijn auto is voor de wegingen en metingen en de afstelling bij Reiger geweest. Als ik zie wat er nog voor aanpassingen zijn gedaan aan de dempers en veren van mijn auto dan gaat er behoorlijk wat werk zitten in een op maat gemaakt onderstel voor een auto waar men niet mee bekend is. De afstelling die ik kreeg voldeed meteen aan mijn wensen. Ik wilde een setup waarmee ik goed uit de voeten zou kunnen op slecht asfalt. Het verschil ten opzichte van de standaard dempertjes onder een BMW is groot. De auto ligt lager en vlakker op de weg en stuurt dus directer. Tegelijkertijd is hij comfortabeler en beter in staat om oneffenheden in het wegdek te verwerken en de wielen aan de grond te houden. De wijze waarop de dempers zich herstellen van oneffenheden is prachtig. Je knalt ergens overheen en na de eerste reactie is het meteen weg. Je hoeft geen Schumacher te zijn om de verschillen te ondervinden. De vraag is meer wat je er aan kunt uitgeven en hoe groot het verschil nog is tussen het goedkoopste setje van bijvoorbeeld Intrax en de duurdere modellen.
Ik heb zelf geen contact gehad met Reiger maar ze hebben me wel goed geholpen via Auto Totaal in Ruurlo, waarvan de eigenaar en de eerste monteur goede connecties hebben met Gerard Seesing en zijn mensen. Mijn auto is voor de wegingen en metingen en de afstelling bij Reiger geweest. Als ik zie wat er nog voor aanpassingen zijn gedaan aan de dempers en veren van mijn auto dan gaat er behoorlijk wat werk zitten in een op maat gemaakt onderstel voor een auto waar men niet mee bekend is. De afstelling die ik kreeg voldeed meteen aan mijn wensen. Ik wilde een setup waarmee ik goed uit de voeten zou kunnen op slecht asfalt. Het verschil ten opzichte van de standaard dempertjes onder een BMW is groot. De auto ligt lager en vlakker op de weg en stuurt dus directer. Tegelijkertijd is hij comfortabeler en beter in staat om oneffenheden in het wegdek te verwerken en de wielen aan de grond te houden. De wijze waarop de dempers zich herstellen van oneffenheden is prachtig. Je knalt ergens overheen en na de eerste reactie is het meteen weg. Je hoeft geen Schumacher te zijn om de verschillen te ondervinden. De vraag is meer wat je er aan kunt uitgeven en hoe groot het verschil nog is tussen het goedkoopste setje van bijvoorbeeld Intrax en de duurdere modellen.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Schokdemper keus
Dat verschil bij Intrax is groot, goedkoopste is RS en duurste is 4Way black titan met 5246 optie denk ik in geval van BMW's. Verschil in prijs is daar ook naar, RS heb je voor net even meer als 1000 euro, 4way black titan loopt richting het tienvoudige inclusief inbouw enz, afhankelijk van wat je wil. Intrax richt zich op meerdere markten, dempers voor straat en race gebruik.
AST doet eigenlijk hetzelfde, combi van straat en race gebruik.
Kijk je dan naar een bedrijf ala Moton die richten zich puur op race gebruik. Ze hebben dan een setje clubsport die zogezegd voor gecombineerd gebruik is maar het is eigenlijk de 2WAY race demper in een stalen jasje en met minder verstelling. Prijzen zijn daar ook naar, goedkoopste setje Moton zit je op 4000 euro denk ik met alles er bij. JRZ doet een beetje hetzelfde maar die zijn iets goedkoper als Moton, maar hun dempers zijn ook minder modern in het bodemsegment.
AST doet eigenlijk hetzelfde, combi van straat en race gebruik.
Kijk je dan naar een bedrijf ala Moton die richten zich puur op race gebruik. Ze hebben dan een setje clubsport die zogezegd voor gecombineerd gebruik is maar het is eigenlijk de 2WAY race demper in een stalen jasje en met minder verstelling. Prijzen zijn daar ook naar, goedkoopste setje Moton zit je op 4000 euro denk ik met alles er bij. JRZ doet een beetje hetzelfde maar die zijn iets goedkoper als Moton, maar hun dempers zijn ook minder modern in het bodemsegment.
- Kasteel
- Berichten: 5442
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: Schokdemper keus
Maar in het geval van Mark, wat werkt dan beter een Proflex Evo 2 tweedehands, of een minder high-end nieuw 13-in-dozijn schroefset voor 1k.Is zo'n onderstel uit de rally wel toepasbaar voor dagelijks? Degene die ik ken die er mee rijden en auto 100% voor de fun gebruiken vinden iig 100% van wel. Ook schijnt het onderhoud wel mee te vallen.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Schokdemper keus
Voor het verhaal van Mark zou ik toch die Proflex dempers nemen. Alleen wel even laten reviseren en en ze aan laten passen op de auto, dan rijd het echt veel beter als op die rommel van GAZ bijvoorbeeld. High end dempers zijn gewoon reviseerbaar en als ze nagekeken zijn zijn ze net zo goed als nieuw.
Het is alleen maar net hoeveel je er aan uit wilt geven, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.
Het is alleen maar net hoeveel je er aan uit wilt geven, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.
- Andry
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Schokdemper keus
Inderdaad de Proflex set, zij zijn bekend met dit soort auto > setup ed. en die 13-in-dozijn zijn het gemiddeld genomen niet echt/echt niet. Heb ik het geneens over de afstelmogelijkheden van die set. Wat Bert al aangaf zijn ze gereviseerd zgan en alles is te upgraden/vervangbaar. Veel mensen schrikken als er 'rally' of 'race' voor staat veelal omdat ze denken dat zo'n onderstel erg stug is. Overigens onterecht, want ik denk dat de gemiddelde sportieve automobilist een rally schokdemperset met daarin een bumpy gravel setting veel te zacht vind. En het onderhoud wordt vaak erg overdreven >> ook weer door de mensen die zo'n set helemaal niet hebben maar die ergens op i-net iets over smeren oid. hebben gelezen. Kan iemand de bandenspanning controleren kan ie gelijk de spuitbus ter hand nemen en ff smeren: hooguit 5 minuten extra werk.
Mijn ervaring en mening: een onderstel van 1500 euro die niet helemaal kan wat ik wil doet me veel meer zeer als een onderstel van 5000 euro die ik wel naar m'n zin kan krijgen.
Mijn ervaring en mening: een onderstel van 1500 euro die niet helemaal kan wat ik wil doet me veel meer zeer als een onderstel van 5000 euro die ik wel naar m'n zin kan krijgen.
- Downforce Hans
- Berichten: 12608
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Schokdemper keus
Ik heb vroeger ook met Proflex gereden en ik vind product en de gasten daar 

-
- Berichten: 11409
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Schokdemper keus
Proflex type Jumbo rally dempers is redelijk heb ik ook onder de Evo gehad. Maar toen ik van proflex naar Reiger ging onder de EVO dat was een mega verschil Reiger was iets duurder maar zoals femme beschrijft zo is het.
De dempers die mij deden verbazen zijn Reigers en Moton s. De rest is beetje rommelen in de marge. Dan blijf ik eigenlijk liever op standaard rijden.
Pa zei altijd doe het goed of doe het niet.

De dempers die mij deden verbazen zijn Reigers en Moton s. De rest is beetje rommelen in de marge. Dan blijf ik eigenlijk liever op standaard rijden.
Pa zei altijd doe het goed of doe het niet.

- Andry
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Schokdemper keus
Op wat voor vlak waren de Reigers beter, Andre? En was het een Evo 2 (halfrollager) of 3 (volrollager) set?
-
- Berichten: 11409
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Schokdemper keus
Ja volgens mij de evo2.
Wat ik ongelooflijk vondt waren hoe de reigers de klappen opvingen. Met de proflex sprong ie nog wel een keer door. Maar met de reigers was er meteen rust. Ook net als bij moton als je aan een knop draait dan voel je ook dat er werkelijk wat versteld werd. Bij vele andere merken voelde je dat bijna niet.
Wat ik ongelooflijk vondt waren hoe de reigers de klappen opvingen. Met de proflex sprong ie nog wel een keer door. Maar met de reigers was er meteen rust. Ook net als bij moton als je aan een knop draait dan voel je ook dat er werkelijk wat versteld werd. Bij vele andere merken voelde je dat bijna niet.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten