kredietcrisis & leasebakken
- markk
kredietcrisis & leasebakken
Mijn mening omtrent lease-auto's kennen jullie. Jaren geleden al afscheid genomen van dit fenomeen in NL. Leuk als je geen geld hebt of niet autogek bent. Dan kun je dus voor relatief weinig geld een leuke auto rijden.
Maar.... Als je wel eisen stelt, een beetje autogek bent is het altijd compromissen zoeken. Dan ga je opeens relatief veel betalen voor een auto die je eigenlijk niet wilt.
Oorzaak is m.i. de vage grens tussen prive en zakelijk. Enerzijds is het iets prive's, een arbeidsvoorwaarde, een lokkertje en anderzijds is het gewoon een zakelijk tool om de business te kunnen doen.
Nav de huidige economie / kredietcrisis / belastingregime hoor ik hier steeds meer klachten / discussie over. Voorbeelden:
1. leasebudgetten worden bevroren. Iedereen schreeuwt moord & brand dat een vergelijkbare auto bij vernieuwing meer geld gaat kosten. Zich overigens niet realiserend dat ze vaak nog een dikke bak rijden die ze prive nooit voor dat geld kunnen rijden
2. nieuwe lease-auto's mogen niet meer besteld worden omdat er een pool is ontstaan met auto's van ontslagen en/of vertrokken mensen. Iedereen schreeuwt moord en brand. Bij vervanging dient er uit de pool te worden geselecteerd. De jonge/snelle man wordt opgezadeld met een duurdere, saaie bak dan hij wil. De persoon die eigenlijk vanwege de centen een Prius wil bestellen mag dat niet en wordt opgezadeld met een hogere bijtelling. De senior manager met 3 kinderen van 14, 16 en 18 moet in een Golf Variant stappen ipv z'n oude V70 omdat er even niks vergelijkbaars in de pool zit.
3. Bedrijven gaan steeds meer in standaard leasebakken voorzien. Een smart, een Golf, een Mini, etc. Passend bij het imago van het bedrijf. Leuk als je daar als persoon ook bij past maar genoemde senior manager met 3 grote kindere in een Smart geeft wat eh frictie.
4. Variant van 3 die iets flexibeler is. Bedrijven gaan beperkte keuze in merken (alleen Opel, VW, Toyata) of types (Polo, Golf en Passat) toestaan.
Uiteraard bedoel ik hier de leaseregelingen van grote bedrijven. Dus niet de 1-10 man's zaak waar de DGA gewoon een dikke bak op de zaak besteld en overal schijt aan heeft.
Ik denk dat de leaseregelingen in NL steeds meer aan het veranderen zijn, en eigenlijk is het hele concept achterhaalt. Zelf heb ik jaren geleden al de mogelijkheid gekregen om gewoon budget te krijgen voor m'n zakelijk vervoer (maandelijks leasebudget is maandelijks opgeteld bij bruto inkomen en daadwerkelijk kms belastingtechnisch netto gemaakt worden van dit in de basis bruto budget worden tegen 19ct / km).
Ben benieuwd naar jullie reacties...
Mark.
Maar.... Als je wel eisen stelt, een beetje autogek bent is het altijd compromissen zoeken. Dan ga je opeens relatief veel betalen voor een auto die je eigenlijk niet wilt.
Oorzaak is m.i. de vage grens tussen prive en zakelijk. Enerzijds is het iets prive's, een arbeidsvoorwaarde, een lokkertje en anderzijds is het gewoon een zakelijk tool om de business te kunnen doen.
Nav de huidige economie / kredietcrisis / belastingregime hoor ik hier steeds meer klachten / discussie over. Voorbeelden:
1. leasebudgetten worden bevroren. Iedereen schreeuwt moord & brand dat een vergelijkbare auto bij vernieuwing meer geld gaat kosten. Zich overigens niet realiserend dat ze vaak nog een dikke bak rijden die ze prive nooit voor dat geld kunnen rijden
2. nieuwe lease-auto's mogen niet meer besteld worden omdat er een pool is ontstaan met auto's van ontslagen en/of vertrokken mensen. Iedereen schreeuwt moord en brand. Bij vervanging dient er uit de pool te worden geselecteerd. De jonge/snelle man wordt opgezadeld met een duurdere, saaie bak dan hij wil. De persoon die eigenlijk vanwege de centen een Prius wil bestellen mag dat niet en wordt opgezadeld met een hogere bijtelling. De senior manager met 3 kinderen van 14, 16 en 18 moet in een Golf Variant stappen ipv z'n oude V70 omdat er even niks vergelijkbaars in de pool zit.
3. Bedrijven gaan steeds meer in standaard leasebakken voorzien. Een smart, een Golf, een Mini, etc. Passend bij het imago van het bedrijf. Leuk als je daar als persoon ook bij past maar genoemde senior manager met 3 grote kindere in een Smart geeft wat eh frictie.
4. Variant van 3 die iets flexibeler is. Bedrijven gaan beperkte keuze in merken (alleen Opel, VW, Toyata) of types (Polo, Golf en Passat) toestaan.
Uiteraard bedoel ik hier de leaseregelingen van grote bedrijven. Dus niet de 1-10 man's zaak waar de DGA gewoon een dikke bak op de zaak besteld en overal schijt aan heeft.
Ik denk dat de leaseregelingen in NL steeds meer aan het veranderen zijn, en eigenlijk is het hele concept achterhaalt. Zelf heb ik jaren geleden al de mogelijkheid gekregen om gewoon budget te krijgen voor m'n zakelijk vervoer (maandelijks leasebudget is maandelijks opgeteld bij bruto inkomen en daadwerkelijk kms belastingtechnisch netto gemaakt worden van dit in de basis bruto budget worden tegen 19ct / km).
Ben benieuwd naar jullie reacties...
Mark.
- Niels
- Auto: Prius+
Re: kredietcrisis & leasebakken
Leaseregelingen veranderen doorgaans elk jaar heb ik het idee. Tenminste wat ik ervan hoor. Collega's die in aanmerking voor leaseauto's komen hoor ik veel over deze materie en een vriend van me die bij VAG werkt ook. De kredietcrisis wordt aangehaald zodra men mogelijkheden ziet om in de kosten te snijden.
O enne, punt 1 t/m 3 is toch niet zo erg. "Enterprice" first toch of gaat het er juist om dat we lekker kunnen pronken met veren die we zelf eigenlijk niet kunnen betalen
O enne, punt 1 t/m 3 is toch niet zo erg. "Enterprice" first toch of gaat het er juist om dat we lekker kunnen pronken met veren die we zelf eigenlijk niet kunnen betalen

-
Persoonlijk vind ik het een zaak van de eh... zaak. Een werknemer moet niet zeuren imho. Ben je niet tevreden dan zorg je dat je er zelf een auto naar wens aanschaft. Een bedrijf hoeft niet speciaal een Grand Espace voor je te regelen omdat je 7 kinderen zou hebben. Neem aan dat die kinderen onder werkuren niet op mama en/of papa in de auto wachten. :idea:
Punt 3 heeft een klein persoonlijk irritatiepuntje. Auto's worden gekozen omwille het imago van het bedrijf. Realiteit maar in mijn ogen ook bekrompenheid van de samenleving. Zoals sommige beroepsgroepen vaak in oude monumentale panden zitten. Zou dat iets zeggen over de kwaliteit van het werk?
Punt 3 heeft een klein persoonlijk irritatiepuntje. Auto's worden gekozen omwille het imago van het bedrijf. Realiteit maar in mijn ogen ook bekrompenheid van de samenleving. Zoals sommige beroepsgroepen vaak in oude monumentale panden zitten. Zou dat iets zeggen over de kwaliteit van het werk?

-
Ik heb er eigenlijk maar 1 mening over. Mensen met leasebakken moeten niet zeuren!
Ze kunnen gewoon na werktijd de leasebak ( in dit geval de Golf variant voor de manager met 3 opgroeiende kinderen) laten staan en de van hun eigen geld gekochte Grand Espace nemen. Hebben ze ook geen "belachelijke" (wat denk de regering wel) bijtelling.
Ze kunnen gewoon na werktijd de leasebak ( in dit geval de Golf variant voor de manager met 3 opgroeiende kinderen) laten staan en de van hun eigen geld gekochte Grand Espace nemen. Hebben ze ook geen "belachelijke" (wat denk de regering wel) bijtelling.
- frankv
kun je dit eens leesbaar voor me herhalen?
maandelijks leasebudget is maandelijks opgeteld bij bruto inkomen en daadwerkelijk kms belastingtechnisch netto gemaakt worden van dit in de basis bruto budget worden tegen 19ct / km
- Michel P
Maar die wil de man die niet op zondag wil werken welallen schreef:Persoonlijk vind ik het een zaak van de eh... zaak. Een werknemer moet niet zeuren imho. Ben je niet tevreden dan zorg je dat je er zelf een auto naar wens aanschaft. Een bedrijf hoeft niet speciaal een Grand Espace voor je te regelen omdat je 7 kinderen zou hebben. Neem aan dat die kinderen onder werkuren niet op mama en/of papa in de auto wachten. :idea:

Regelingen zullen in mijn ogen versoberen, het feest van een dikke cabrio op de zaak als deal bij een nieuwe job zal afgelopen zijn. Het patsen met een relatief grote bak dus, ook. Wil je een dikke bak, koop je die prive. De schreeuwers die ontevreden zijn die zie je dat echter nooit doen

Michel
- StefanW
- Auto: 106 Rallye S2
Leuke discussie
De goedkoopste oplossing voor een bedrijf is om de contracten te verlengen zover dit mogelijk is. Als er een auto bij 150.000km uit moet (diesel), dan kan dat makkelijk verlengd worden naar 180-200.000km.
Veel bedrijven zijn zijn bezig met MVO. Zo zie je dat een aantal bedrijven al in de autoregeling opnemen dat er alleen een ABC label auto besteld mag worden.
Als er een berijder in een V70 rijdt, dan wordt deze niet zosnel in een Golf variant gezet. De berijder van een V70 is niet de "schoonmaker'" van het bedrijf, dus heeft vaak nog wel wat te vertellen. Het is meer zo dat zo'n berijder eerst een 525d rijdt en nu moet kijken naar een 520d.
Maar leaseauto's blijft zooooo gevoelig bij berijders. Aan de ene kant willen ze een dikke bak rijden en aan de andere kant lopen ze zeiken over de bijtelling. Voor de bijtelling kunnen ze nooit zelf zo'n auto prive rijden, maar dat kwartertje valt vaak niet!
Bij een bedrijf van 10 auto's of meer is leasen vaak al voordeliger. Je geeft het werk uithanden naar een leasemaatschappij. Zou een bedrijf deze auto's zelf finacieren, dan is er een persoon uren per week bezig met alleen de auto's. Bekeuringen, onderhoudsfacturen enz enz. Daarnaast moet je wel veel geld te beschikking hebben en dat hebben veel bedrijven in deze tijd niet meer...

De goedkoopste oplossing voor een bedrijf is om de contracten te verlengen zover dit mogelijk is. Als er een auto bij 150.000km uit moet (diesel), dan kan dat makkelijk verlengd worden naar 180-200.000km.
Veel bedrijven zijn zijn bezig met MVO. Zo zie je dat een aantal bedrijven al in de autoregeling opnemen dat er alleen een ABC label auto besteld mag worden.
Als er een berijder in een V70 rijdt, dan wordt deze niet zosnel in een Golf variant gezet. De berijder van een V70 is niet de "schoonmaker'" van het bedrijf, dus heeft vaak nog wel wat te vertellen. Het is meer zo dat zo'n berijder eerst een 525d rijdt en nu moet kijken naar een 520d.
Maar leaseauto's blijft zooooo gevoelig bij berijders. Aan de ene kant willen ze een dikke bak rijden en aan de andere kant lopen ze zeiken over de bijtelling. Voor de bijtelling kunnen ze nooit zelf zo'n auto prive rijden, maar dat kwartertje valt vaak niet!
Bij een bedrijf van 10 auto's of meer is leasen vaak al voordeliger. Je geeft het werk uithanden naar een leasemaatschappij. Zou een bedrijf deze auto's zelf finacieren, dan is er een persoon uren per week bezig met alleen de auto's. Bekeuringen, onderhoudsfacturen enz enz. Daarnaast moet je wel veel geld te beschikking hebben en dat hebben veel bedrijven in deze tijd niet meer...
- Ar
- Auto: Prius
AL een aantal jaren rij ik in mijn eigen auto. Bewust heb ik niet eerder voor een leaseauto gekozen. Binnenkort denk ik er toch een te bestellen. Het is afhenakelijk van mijn nieuwe reisafstand.
Wat betreft de leasbak. Ik zou liever zien dat het overal in een keer afgeschaft wordt. Geen lease auto's meer. Ik gun het de mensen niet die er onverschillig mee omgaan. De mensen die de deur bij je er in rammen.
Wat betreft de leasbak. Ik zou liever zien dat het overal in een keer afgeschaft wordt. Geen lease auto's meer. Ik gun het de mensen niet die er onverschillig mee omgaan. De mensen die de deur bij je er in rammen.
-
Mwoah, dat heeft niets met leasehokken te maken Ar. Je bent voorzichtig op je spullen of niet. :idea:
- Ar
- Auto: Prius
Ik bedoel wel met de prive auto, maar niet met de lease. Gewoon consequent zijn.
Het lijkt me logisch als er gevraagd wordt om wat langer door te rijden als het minder goed gaat met het bedrijf.
Het lijkt me logisch als er gevraagd wordt om wat langer door te rijden als het minder goed gaat met het bedrijf.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Heel veel, zo niet alles, valt of staat met de leaseregeling van het bedrijf. Enkel de bijtelling geldt niet voor iedereen.
Het is bij ons leasen of rittenregistratie. Niet het leasebudget extra in de maand en zelf een auto gaan rijden, ofzo. Naast de bijtelling komt daar ook nog een eigen bijdrage bij. Bij ons hebben ze de norm met 125,- p/m verlaagd en we zitten in een slechte tijd. Dus bij ons is het moord en brand idd. Van iemand vernomen, die bij een leasmij werkt, dat wij al een rare regeling hebben. Nu nog verder versoberd. Ik zit nu nog redelijk goed, want oude contract. Nog 2 jaar en ik ben de bok
Kan ik nog ff erover denken.
Diesels moeten tot 195kkm. Benzine (tot 40kkm p/j) moeten tot 165kkm.
Het is bij ons leasen of rittenregistratie. Niet het leasebudget extra in de maand en zelf een auto gaan rijden, ofzo. Naast de bijtelling komt daar ook nog een eigen bijdrage bij. Bij ons hebben ze de norm met 125,- p/m verlaagd en we zitten in een slechte tijd. Dus bij ons is het moord en brand idd. Van iemand vernomen, die bij een leasmij werkt, dat wij al een rare regeling hebben. Nu nog verder versoberd. Ik zit nu nog redelijk goed, want oude contract. Nog 2 jaar en ik ben de bok

Diesels moeten tot 195kkm. Benzine (tot 40kkm p/j) moeten tot 165kkm.
Laatst gewijzigd door Arthur op 09 feb 2009, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- markk
frankv schreef:kun je dit eens leesbaar voor me herhalen?
maandelijks leasebudget is maandelijks opgeteld bij bruto inkomen en daadwerkelijk kms belastingtechnisch netto gemaakt worden van dit in de basis bruto budget worden tegen 19ct / km
Is idd wel beetje verneukte zin

Simpel. Stel je mag een leasebak uitzoeken voor all-in inclusief brandstof 1000 euri per maand.
Neem je geen leasebak krijg je gewoon 1000 euri bruto per maand gestort. Moet je zelf voor je vervoer (woon-werk + zakelijk) zorgen en alle kosten daarbij (aanschaf, verzekering, brandstof, parkeerkosten, treinkaartje, etc.). Belasting ziet dit als inkomen en belast dit dus gewoon. Zeg even 52%. Kortom je krijgt 480 netto gestort.
Echter als je aantoonbaar zakelijke kms maakt (inclusief woon-werk verkeer) mag je deze netto laten uitbetalen tegen 19ct per km. Dus stel dat je 1000km per maand maakt (woon-werk + zakelijk). Dan krijg je dus 19000ct = 190 euro netto en (1000-190)=810 bruto. 810 bruto is weer 389 netto tegen 52% belasting. Dus totaal krijg je dan 389 + 190 = 579 netto per maand.
- 1000km per maand op m'n motorscooter = 1000/18 * 1.35 = 75 euro benzine kosten.
- Wegenbelasting 60 euro per jaar ofzo = 5 euro p/m
- Verzekering ook zoiets 5 euro p/m
- Onderhoud per jaar:
2l olie 20 euro
olie filtertje 10 euro
luchtfiltertje 30 euro
2x bougie 15 euro
setje voorremmen 50 euro
setje achterremmen 50 euro
achterbandje / voorbandje 200 euro
Totaal 375 per jaar. Neem dan nog even 225 onvoorzien op (een keer een v-snaartje, een keer een lagertje, een accu, etc.) -> 600 per jaar / 50 euro per maand
- Afschrijving:
Aanschaf 2e hands 5k, met 6000km op de klok
Stel je doet er 5 jaar mee en schrijft 'em daarmee compleet af (worst-case) -> 83 euro per maand
--> Totale kosten (worst-case) 273 p/m.
Tel uit je winst en als het echt regent / sneeuwt pakken we alsnog de M3 of de EVO

Doe zoiets voor een (2e hands of nieuwe) Aygo/C1 en je bent iets duurder uit maar ook dat gaat nog makkelijk lukken....
Wel inleveren in comfort natuurlijk tov een mooie Passat ofzo tegen 1000 euri per maand. En voor werkgever maakt het niets uit qua kosten. Ga je meer kms maken dan gaat het rekenplaatje wel snel mis...
Maar goed bij de regeling die ik heb kan ik op "ieder moment" alsnog kiezen voor een leasebak. Als je daarvoor kiest dan zit je er enkel dan ook wel voor de contractperiode aan vast.
Verder hebben wij de regeling dat als je een goedkopere lease auto kiest dan waar je volgens je contract recht op heb je het verschil gewoon bruto krijgt. Kortom in het voorbeeld krijg je volgens je contract 1000 euro per maand. Kies jij een C1/Aygo/IQ ofzo die zeg 500 euro p/m kost (geen idee eigenlijk...) dan krijg je naast de leasebak gewoon 500 euro bruto = 240 netto gestort. Kun je de bijtelling van afrekenen, of gewoon lekker houden en een rittenregistratie bijhouden om onder de bijtelling vandaan te komen. Dat laatste zou ook precies zijn wat ik zou doen als ik opeens meer kms moet gaan maken. IQ/Aygo op de zaak, rittenregistratie bijhouden en de rest "incasseren" als vrijwillige bijdrage in de EVO/BoxsterS/M3 hobby

Eigenlijk hele moderne en prima mobiliteits/lease regeling en onderscheidend tov de gangbare regelingen. Zit ook nog een extra stimulans in om "groen" te rijden. Standaard leasetarief kent nl. een toeslag wanneer je een B label auto rijdt, en een nog iets hogere toeslag als je een A label of 14% auto kiest.
Mark.
-
Ben het met de stelling eens. Na een tijdje lease gereden te hebben ben ik er net zo over gaan denken.
Ik rijd liever in een zelf uitgezochte leuke prive-auto, dan in een duurbetaalde leaseauto die ik dan nog steeds niet leuk genoeg vind. Ik ben uiteraard wel duurder uit dan wanneer ik bijvoorbeeld een Honda Hybrid zou leasen. De keuze is nu overigens makkelijk want in mijn huidige baan kan ik niet voor een leaseauto kiezen.
Ik rijd liever in een zelf uitgezochte leuke prive-auto, dan in een duurbetaalde leaseauto die ik dan nog steeds niet leuk genoeg vind. Ik ben uiteraard wel duurder uit dan wanneer ik bijvoorbeeld een Honda Hybrid zou leasen. De keuze is nu overigens makkelijk want in mijn huidige baan kan ik niet voor een leaseauto kiezen.
-
Voor beide is wat te zeggen en zoals Arthur zegt is het erg afhankelijk van de regeling binnen het bedrijf.
Heeft z'n voor- en nadelen.
Werk nu erg dicht bij de zaak en heb (met huidige situatie) liever een prive auto. Kun je tenminste leuke auto's rijden en je zit er niet voor tig jaar aan vast. Als je veel km's moet maken dan zou ik liever een auto v/d zaak hebben want 'de leuke' priveauto's zuipen meestal. Verder is lease gewoon ontzettend makkelijk, geen gezeik mee wat je met een priveauto wel kunt hebben.
Heeft z'n voor- en nadelen.
Werk nu erg dicht bij de zaak en heb (met huidige situatie) liever een prive auto. Kun je tenminste leuke auto's rijden en je zit er niet voor tig jaar aan vast. Als je veel km's moet maken dan zou ik liever een auto v/d zaak hebben want 'de leuke' priveauto's zuipen meestal. Verder is lease gewoon ontzettend makkelijk, geen gezeik mee wat je met een priveauto wel kunt hebben.
- wooter
Een leuk idee, totdat het type leasebak de dealmaker of dealbreaker kan zijn om een bepaald profiel aan te werven. Als je naar hogere profielen zoekt, geldt het credo: "if you pay peanuts, you get monkeys".allen schreef:Persoonlijk vind ik het een zaak van de eh... zaak. Een werknemer moet niet zeuren imho. Ben je niet tevreden dan zorg je dat je er zelf een auto naar wens aanschaft. Een bedrijf hoeft niet speciaal een Grand Espace voor je te regelen omdat je 7 kinderen zou hebben. Neem aan dat die kinderen onder werkuren niet op mama en/of papa in de auto wachten. :idea:
In deze crisistijden is het dan ook een buyers market, maar eens de economie weer in zijn opwaartse golfbeweging zit, is het een sellers market en zullen die leasevoorwaarden wel weer vrolijk veranderen, onder druk van die profielen die hun vel niet voor een appel en een ei verkopen.
- markk
Eens met Wooter. En dat is nou het duale aan het hele fenomeen. Enerzijds is het gewoon een arbeidsvoorwaarde maar anderzijds is een een gewoon tool om je werk te doen.
Buyers market -> shut up en zeik niet
employee market -> kom bij ons solliciteren en probeer direct je cabrio leasebak even uit
Mark.
Buyers market -> shut up en zeik niet
employee market -> kom bij ons solliciteren en probeer direct je cabrio leasebak even uit
Mark.
Laatst gewijzigd door markk op 08 feb 2009, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- markk
Ander leuk voorbeeld. Er zijn altijd medewerkers met leasebak en zonder. Die zonder moeten ook wel eens ergens naar toe maar niet zo structureel dat ze een leasebak krijgen. Huren dan meestal een tijdelijke auto.
Kredietcrisis -> auto's huren kost geld -> pak ff lekker de lease-bak van je collega die toch de hele dag voor de deur geparkeerd staat
Die schreeuwt dan dus moord en brand dat "zijn" auto wordt meegenomen. Klopt natuurlijk geen ruk van, is zijn auto niet, is de auto van het bedrijf (of leasema betaald door het bedrijf) en heeft hij verder niets over te zeggen.
Aan de andere kant: hij betaald de bijtelling, de eventuele luxe-bijdrage, de eventuele eigen-bijdrage voor prive-gebruik en hij heeft in z'n arbeidscontract als voorwaarde bedongen dat ie een leasebak krijgt.
Ik vind het zelf echt heel dubbel. Als werkgever zou ik reageren zoals het statement hierboven. Maar als lease-rijder zou ik er ook niet blij mee zijn als sjonnie van het magazijn even de 325i touring koud opentrapt, vies maakt, in de auto rookt en er met parkeerdeukjes in weer teruggeeft aan het eind van de dag terwijl ik megaveel geld (bijtelling + bijdrages) ervoor afreken en had gepland 'em prive over te nemen aan het eind van de leaseperiode...
Mark.
Kredietcrisis -> auto's huren kost geld -> pak ff lekker de lease-bak van je collega die toch de hele dag voor de deur geparkeerd staat
Die schreeuwt dan dus moord en brand dat "zijn" auto wordt meegenomen. Klopt natuurlijk geen ruk van, is zijn auto niet, is de auto van het bedrijf (of leasema betaald door het bedrijf) en heeft hij verder niets over te zeggen.
Aan de andere kant: hij betaald de bijtelling, de eventuele luxe-bijdrage, de eventuele eigen-bijdrage voor prive-gebruik en hij heeft in z'n arbeidscontract als voorwaarde bedongen dat ie een leasebak krijgt.
Ik vind het zelf echt heel dubbel. Als werkgever zou ik reageren zoals het statement hierboven. Maar als lease-rijder zou ik er ook niet blij mee zijn als sjonnie van het magazijn even de 325i touring koud opentrapt, vies maakt, in de auto rookt en er met parkeerdeukjes in weer teruggeeft aan het eind van de dag terwijl ik megaveel geld (bijtelling + bijdrages) ervoor afreken en had gepland 'em prive over te nemen aan het eind van de leaseperiode...
Mark.
- wooter
Ik zie een leasewagen als onderdeel van de verloning. Het wordt vaak uitdrukkelijk niet zo verkocht door de werkgever, maar de taksen en bijdragen blijven wel bestaan en een leasewagen is een manier voor een werkgever om makkelijk +700€ aan loonsverhoging per maand in te passen.
Je kan lullen als brugman dat leaserijders dergelijke auto nog niet eens prive zouden kunnen betalen, maar laten we eerlijk zijn dat de meeste vervoersonkostenmaatregelen gewoon ondermaats zijn in vergelijking met de waarde van een leasewagen.
Je kan lullen als brugman dat leaserijders dergelijke auto nog niet eens prive zouden kunnen betalen, maar laten we eerlijk zijn dat de meeste vervoersonkostenmaatregelen gewoon ondermaats zijn in vergelijking met de waarde van een leasewagen.
- RVV
Mark.. voor leasen zit je op het verkeerde forum, iets met het gras is groener...
Tja voor de rest, ik heb er verder geen kaas van gegeten.. toen ik in 1996 een Mercedes Vito wilde leasen voor de zaak, wilde ze me geen leasecontract aanbieden.. iets met zelfstandig ondernemerschap en risicovol bezig zijn..was de smoes..
Sindsdien nooit meer mee bezig geweest.
Werk je in loondienst, dan lijkt me een leaseauto mooi meegenomen. Maar ergens zou ik mezelf er wel tegen beschermen. Want je raakt toch wat verwend met dikke aangeklede auto's en moet je op een dag je leaseauto inleveren dan ligt er niet zo snel 25000 euro op de plank om een gelijkwaardige 2e hands auto prive te kopen. En als dat geld er wel is durft men bijna niet zo'n greep in de huishoud pot te maken.
Mijn optie zou zijn een reletief eenvoudige leaseauto willen rijden tegen minimale eigen bijdrage kosten. En zeker geen bijtelling.. en prive een auto kopen die naar het zin is, prijs is niet zo relevant omdat in iedere prijsklasse wel een auto te koop is die naar het zin kan zijn.

Tja voor de rest, ik heb er verder geen kaas van gegeten.. toen ik in 1996 een Mercedes Vito wilde leasen voor de zaak, wilde ze me geen leasecontract aanbieden.. iets met zelfstandig ondernemerschap en risicovol bezig zijn..was de smoes..
Sindsdien nooit meer mee bezig geweest.
Werk je in loondienst, dan lijkt me een leaseauto mooi meegenomen. Maar ergens zou ik mezelf er wel tegen beschermen. Want je raakt toch wat verwend met dikke aangeklede auto's en moet je op een dag je leaseauto inleveren dan ligt er niet zo snel 25000 euro op de plank om een gelijkwaardige 2e hands auto prive te kopen. En als dat geld er wel is durft men bijna niet zo'n greep in de huishoud pot te maken.
Mijn optie zou zijn een reletief eenvoudige leaseauto willen rijden tegen minimale eigen bijdrage kosten. En zeker geen bijtelling.. en prive een auto kopen die naar het zin is, prijs is niet zo relevant omdat in iedere prijsklasse wel een auto te koop is die naar het zin kan zijn.
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Interessant topic, geeft te denken. In mijn omgeving is me dit wel vaker opgevallen. De gemiddelde werknemer met een leasebak raakt snel gewend aan deze luxe. Mooi voorbeeld: zo hoor ik regelmatig bekenden schelden op hun leasemaatschappij/garage/dealer omdat ze tijdens een onderhoudsbeurt tijdelijk 1 of 2 dagen in een Ford Fiesta / Opel Corsa oid. moeten rijden. Is niet van hetzelfde niveau als hun Astra/Golf/Passat/A4 leasebak. Pffff, verwend volk denk ik dan. Zelfs zo'n nieuwe Fiesta/Corsa zouden jullie privé al niet kunnen betalen, laat staan die grotere bak. Beide beentjes even terug op de grond aub.
Als ik de situatie even op mezelf betrek: ben ondernemer, rij zelf in een Grande Punto en da's geen al te dure auto met een cataloguswaarde van zo'n 19.000 euro. Daarbij is de bijtelling nog laag. Kan me financieel best een duurdere auto veroorloven, heb het er echter domweg niet voor over. Vind het gewoon pure diefstal in mijn situatie. Ik betaal (als ondernemer) zelf al de maandelijkse kosten voor die auto dus dat ik dan ook nog eens gestraft wordt omdat ik die auto als 'secundaire arbeidsvoorwaarde' van mijn werkgever (die ikzelf ben) krijg gaat mij net wat te ver. Goeie kans dat ik hierna privé een auto koop en km's ga schrijven.
Als ik de situatie even op mezelf betrek: ben ondernemer, rij zelf in een Grande Punto en da's geen al te dure auto met een cataloguswaarde van zo'n 19.000 euro. Daarbij is de bijtelling nog laag. Kan me financieel best een duurdere auto veroorloven, heb het er echter domweg niet voor over. Vind het gewoon pure diefstal in mijn situatie. Ik betaal (als ondernemer) zelf al de maandelijkse kosten voor die auto dus dat ik dan ook nog eens gestraft wordt omdat ik die auto als 'secundaire arbeidsvoorwaarde' van mijn werkgever (die ikzelf ben) krijg gaat mij net wat te ver. Goeie kans dat ik hierna privé een auto koop en km's ga schrijven.
- RVV
Precies Wouter, dat doe ik nu een jaartje of 3 en het bevalt me dikke prima.. bijtelling ed ik ben er al lang klaar mee.
De enige directe belasting die ik nog voor mijn auto wil betalen is wegenbelasting..
De enige directe belasting die ik nog voor mijn auto wil betalen is wegenbelasting..
- RutgerK
Voor een DGA is een dikke leasebak een handig instrument om via de bijtelling aan het minimale inkomen te komen zonder in de hoogste belastingschaal te komen. 

- Arthur
- Auto: Nr.51
Ik dacht eigenlijk dat leasen leuk was, toen ik mijn toenmalige prive auto heb laten overnemen en terug leaste. Daarna mocht ik zelf iets uitzoeken. De enige die me enigszins aanstond is mijn huidige Mondeo in dieseltrim en ik heb een voorkeur voor benzine. Kost me netto 575,- p/m. Nee, daar kan ik hem vast niet prive voor rijden, wil ik ook helemaal niet! Doe mij dan maar een paar jaar oude A6 of V70 ofzo. Het geld van de toenmalig verkochte prive auto ligt er nog. Ik vind prive auto's leuker om te rijden en ik kan switchen wanneer ik wil. Nu is onze regeling dusdanig versoberd dat een volgende auto niet eens meer van het caliber Mondeo kan zijn. Dat wordt een Octavia, Focus, Golf, etc. Prima auto's natuurlijk maar ze gaan me wel qua kosten richting die van de Mondeo nu. Zoals het er nu voorstaat heb ik daar geen zin aan. Dus dan "maar" een zo groot mogelijke auto voor het minste geld. Een pakezel dus
Merk maakt mij toch niet uit, heb al BMW en SEAT gereden
Overigens behandel ik ze als mijn prive auto, netjes dus. Mijn werk/prive situatie is nu zo dat ik geen km-registratie wil, moet dan 3 auto's voor de deur. Vind ik niks. Naja, eerst maar ff 2 jaar uitzingen
Als ik niet meer hoefde te leasen zou ik prima vinden.
Zelf heb ik er geen problemen mee, geef vaak aan dat ik een occasion mee wil want ik plan het onderhoud op m'n vrije dag!
Maar er zijn van die principiele mensen die zeggen: ik betaal voor een A4 dan wil ik ook een A4 vervangende auto.
Is wat voor te zeggen vind ik.
En definieer luxe.
Waarom zijn ze dan gelijk verwend? En kun je in hun portemonnee kijken wat ze wel kunnen betalen?
Ik denk dat jij je beide beentjes op de grond moet houden en niet zo laatdunkend over je "omgeving" moet praten.
Ik merk het ook wel eens; "ja, jij hebt een leaseauto". En die kost geen geld, denk je? Waarschijnlijk rijdt die 4 of 5 jaar oude Scenic of AR156 goedkoper dan mijn leaseauto. Alleen voor mij maakt het niet uit waar de reis heen gaat, 15km of 150km, da's even duur. Maar ga niet voor anderen denken, wat ze wel of niet kunnen.

Allemachtig wat een dom gezever!Wouter81 schreef:Interessant topic, geeft te denken. In mijn omgeving is me dit wel vaker opgevallen. De gemiddelde werknemer met een leasebak raakt snel gewend aan deze luxe. Mooi voorbeeld: zo hoor ik regelmatig bekenden schelden op hun leasemaatschappij/garage/dealer omdat ze tijdens een onderhoudsbeurt tijdelijk 1 of 2 dagen in een Ford Fiesta / Opel Corsa oid. moeten rijden. Is niet van hetzelfde niveau als hun Astra/Golf/Passat/A4 leasebak. Pffff, verwend volk denk ik dan. Zelfs zo'n nieuwe Fiesta/Corsa zouden jullie privé al niet kunnen betalen, laat staan die grotere bak. Beide beentjes even terug op de grond aub.
Zelf heb ik er geen problemen mee, geef vaak aan dat ik een occasion mee wil want ik plan het onderhoud op m'n vrije dag!
Maar er zijn van die principiele mensen die zeggen: ik betaal voor een A4 dan wil ik ook een A4 vervangende auto.
En definieer luxe.
Waarom zijn ze dan gelijk verwend? En kun je in hun portemonnee kijken wat ze wel kunnen betalen?
Ik denk dat jij je beide beentjes op de grond moet houden en niet zo laatdunkend over je "omgeving" moet praten.
Ik merk het ook wel eens; "ja, jij hebt een leaseauto". En die kost geen geld, denk je? Waarschijnlijk rijdt die 4 of 5 jaar oude Scenic of AR156 goedkoper dan mijn leaseauto. Alleen voor mij maakt het niet uit waar de reis heen gaat, 15km of 150km, da's even duur. Maar ga niet voor anderen denken, wat ze wel of niet kunnen.
Laatst gewijzigd door Arthur op 09 feb 2009, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
JIJ vind het dom gezever, da's jouw MENING, presenteer dit aub. niet als de waarheid. Mijn stelling is MIJN mening, hoeft voor een ander (jou) ook niet de waarheid te zijn. Enne, die mensen betalen niet voor die A4, dat doet hun werkgever.Allemachtig wat een dom gezever!
En definieer luxe.
En hou eens op met enters geven na elke regel.

- Max V
Wouter81 schreef:En hou eens op met enters geven na elke regel.