Duitsland, banden
- Jelmer850i
Duitsland, banden
Misschien ga ik volgend weekend met mijn vriendin naar duitsland voor een weekendje.
Plannen zijn winterberg e.o.
Maar onze vraag is, wat zijn de eisen voor de banden in duitsland?
Aangezien de 1 serie bijna geen profiel meer heeft, en de M5 heeft wel een goed profiel, maar dit zijn beide geen winter banden.
Voor de 1 serie wil ik dat niet aanschaffen. Voor de M5 eigenlijk ook niet, maar goed als het niet anders kan.
Wat zijn de eisen voor de banden in duitsland?
Plannen zijn winterberg e.o.
Maar onze vraag is, wat zijn de eisen voor de banden in duitsland?
Aangezien de 1 serie bijna geen profiel meer heeft, en de M5 heeft wel een goed profiel, maar dit zijn beide geen winter banden.
Voor de 1 serie wil ik dat niet aanschaffen. Voor de M5 eigenlijk ook niet, maar goed als het niet anders kan.
Wat zijn de eisen voor de banden in duitsland?
- Max V
Re: Duitsland, banden
Bij winterse omstandigheden zijn winterbanden verplicht
1. Ik heb gewone (zomer-)banden onder mijn auto en ik ga een dagje naar Duitsland. Is het dan nodig om dure winterbanden aan te schaffen?
Het is in Duitsland slechts verplicht winterbanden te hebben als er winterse weersomstandigheden zijn. Raadpleeg hiervoor het weerbericht. Als er geen winterse omstandigheden zijn heeft u geen winterbanden nodig. Heeft u geen winterbanden? Blijf dan bij (verwachte) gladheid, ijzel of sneeuw thuis.
2. In Duitsland en Oostenrijk heb je winterbanden nodig als er ‘winterse omstandigheden’ zijn. Wat zijn die precies? Geldt dat in een vaste periode?
De Duitse wetgeving zegt dat het motorvoertuig aangepast moet zijn aan de weersomstandigheden, in Oostenrijk is het vanaf 2008 verplicht bij winterse omstandigheden op alle wielen winterbanden te voeren en/of sneeuwkettingen op de aandrijfwielen. Het laatste mag slechts als het geen schade aan het wegdek kan toebrengen. In Duitsland geldt dit het hele jaar, in Oostenrijk geldt de verplichting tussen 1 november en 15 april. Het weer kan zeker in de bergen ook buiten de wintermaanden voor verrassingen zorgen.
De verplichting heeft niet alleen betrekking op de banden maar ook op bijvoorbeeld de ruitensproeiervloeistof, de ruitenwissers en de koelvloeistof. Gewone banden zijn niet geschikt voor winterse omstandigheden.
Van winterse omstandigheden is in elk geval sprake bij sneeuw, ijs of gladheid. Er zijn nog geen rechterlijke uitspraken over welke weersomstandigheden dat nu precies zijn. We zullen de ontwikkelingen blijven volgen en u via onze site op de hoogte houden.
- GTRene
was het ook niet zo dat als er geen sneeuw lag, all season banden "mogen" voor niet ingezetenen 
- Max V
Het is heel raar in Duitsland, mijn ouders hebben het daar ook vaak over (die wonen in DL).
Je moet bij winterse omstandigheden winterbanden hebben. Dus bij ijzel, sneeuw, etc. Maar als het wel koud is, maar niet glad en er ligt geen sneeuw, dan hoeft het weer niet
Het is dus niet afhankelijk van de temperatuur, alleen van de 'omstandigheden'
Je moet bij winterse omstandigheden winterbanden hebben. Dus bij ijzel, sneeuw, etc. Maar als het wel koud is, maar niet glad en er ligt geen sneeuw, dan hoeft het weer niet
Laatst gewijzigd door Max V op 06 feb 2009, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jelmer850i
De bedoeling is winterberg, ik weet niet hoe het daar zit met de sneeuw momenteel...
- Jelmer850i
Dus als er sneeuw aan komt moet ik al rijdend de banden wisselen ? 
- Max V
Bij sneeuw moet je officieel inderdaad de weg af.
Dus als het niet sneeuwt maar de kans er op is wel voorspeld, is het verplicht
Dit geldt overigens alleen als je aangehouden wordt
Dus als het niet sneeuwt maar de kans er op is wel voorspeld, is het verplicht
Dit geldt overigens alleen als je aangehouden wordt
Laatst gewijzigd door Max V op 06 feb 2009, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tristan
Gewoon geen risico nemen en winterbanden monteren. Anders ben je echt de sjaak in Dld. als er winterse omstandigheden zijn.
-
Tom
Klinkt mij als 'zelf nadenken en inschatten'.. wat ik liever heb. Hier in Nederland heb je tig regeltjes en uitzonderingen op uitzonderingen.Maximus schreef:Het is heel raar in Duitsland, mijn ouders hebben het daar ook vaak over (die wonen in DL).
- Jelmer850i
ander set banden zit er niet in ben ik bang...
- Max V
Dat is waar, maar je weet hier wel meteen waar je aan toe bent. Daar is het maar afhankelijk van wat meneer de agent van de weersomstandigheden vindt...Tom schreef:Klinkt mij als 'zelf nadenken en inschatten'.. wat ik liever heb. Hier in Nederland heb je tig regeltjes en uitzonderingen op uitzonderingen.Maximus schreef:Het is heel raar in Duitsland, mijn ouders hebben het daar ook vaak over (die wonen in DL).
- Tristan
Is wel leuk wat de regels zeggen, maar doe je er geen winterbanden onder voor je eigen veiligheid? Weet niet hoor....
- Max V
Tja, dan komen we weer bij hetzelfde verhaal, wat is beter, zomer- of winterbanden.
Ik rijd gewoon rond met zomerbanden en heb nog nooit anders gedaan... nog nooit in de problemen geweest (klopt af)
Maar als ik volgende week als er weer een beetje sneeuw ligt, tegen een boom sta door een gebrek aan grip, ga ik ook nadenken of dat met winterbanden ook was gebeurd. Er is geen eind aan die discussie. Neem je het risico, dan mag dat (in NL), maar je brengt jezelf (misschien) wel in gevaar.
Ik rijd gewoon rond met zomerbanden en heb nog nooit anders gedaan... nog nooit in de problemen geweest (klopt af)
Maar als ik volgende week als er weer een beetje sneeuw ligt, tegen een boom sta door een gebrek aan grip, ga ik ook nadenken of dat met winterbanden ook was gebeurd. Er is geen eind aan die discussie. Neem je het risico, dan mag dat (in NL), maar je brengt jezelf (misschien) wel in gevaar.
- RVV
Ik zou voor zekerheid kiezen en naar zomerberg gaan
Even serieus.. Jelmer als er sneeuw ligt, of de kans is groot op sneeuw, dan gewoon niet gaan als je geen winterbanden hebt of wilt kopen.
NL kenteken pikken die die Duitsers (politie) er gelijk uit.. kleine check.. en je zit met de ellende. Dikke boete en ter plekke nog eens winterbanden regelen. Voor de M5 helemaal een drama ivm de maatvoering , en voor de 118d harstikke zonde..
hmm bedenk me net wat..
Ik heb hier nog een setje winterbanden (pirelli) op velgen liggen.. alleen 1 band is beschadigd.. die zou je moeten vervangen, maar van mij mag je dat setje zo gratis ophalen.
Even serieus.. Jelmer als er sneeuw ligt, of de kans is groot op sneeuw, dan gewoon niet gaan als je geen winterbanden hebt of wilt kopen.
NL kenteken pikken die die Duitsers (politie) er gelijk uit.. kleine check.. en je zit met de ellende. Dikke boete en ter plekke nog eens winterbanden regelen. Voor de M5 helemaal een drama ivm de maatvoering , en voor de 118d harstikke zonde..
hmm bedenk me net wat..
Ik heb hier nog een setje winterbanden (pirelli) op velgen liggen.. alleen 1 band is beschadigd.. die zou je moeten vervangen, maar van mij mag je dat setje zo gratis ophalen.
- Max V
Aannemen die deal! Dan heb je alsnog een weekendje fun in DL 
- RVV
1 velg en band hebben een tikje indertijd tegen de stoeprand gemaakt.. tijdens een driftje in de sneeuw. Heb er zelf toen nog een 2 maand ofzo mee doorgereden. geen centje pijn.
Als ik nu een hele winter met diezelfde banden zou moeten rijden dan zou ik die een band en velg vervangen, zou ik er een weekendje mee weg willen naar Duitsland dan zou ik de gok wel nemen. Alleen moet je denk ik geen 200plus km/h er meer gaan rijden.
Het zijn trouwens 225/17 inch banden. met ruimschoots profiel, 6 a 7 mm ofzo.
Stalen e46 velgen maar passen zonder probleem op een 1 serie.
Als ik nu een hele winter met diezelfde banden zou moeten rijden dan zou ik die een band en velg vervangen, zou ik er een weekendje mee weg willen naar Duitsland dan zou ik de gok wel nemen. Alleen moet je denk ik geen 200plus km/h er meer gaan rijden.
Het zijn trouwens 225/17 inch banden. met ruimschoots profiel, 6 a 7 mm ofzo.
Stalen e46 velgen maar passen zonder probleem op een 1 serie.
- @iko
hier staat nog een setje originele M5 velgen met winterbanden. ZGAN
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =5&t=11938" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =5&t=11938" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jelmer850i
17" om een M5 ?
Volgensmij past dat niet eens?
maar goed dat is mij ook te duur voor een weekend.
De M5 wordt zo weinig mogelijk gebruikt in de winter...
- Gijzer
Het is in DLD niet verplicht om winterbanden te monteren hoor. Alleen als je in een ongeluk komt wat voorkomen had kunnen worden als je winterbanden zou hebben ben je de sjaak. (Ook als je op een heuvel stil komt te staan en de rest van het verkeer hindert.)
Verder niet.
Verder niet.
-
Hans J.
- Auto: X5 M F85
17'' past wel, ik rij 's winters ook met een setje 17 inch rond. Niet mooi, wel praktischJelmer850i schreef:17" om een M5 ?
- Hans
Jelmer850i schreef:17" om een M5 ?
Volgens mij past dat wel.
- @iko
ze komen onder een M5 vandaan. Ik denk dat het dan wel past....Jelmer850i schreef:17" om een M5 ?
- Jelmer850i
Zijn zeker E34 M5 velgen ? ( niet dat ik interesse heb.. )
- Rich
Voor zover ik weet is er geen regel in Dld die winterbanden verplicht stelt voor bepaalde seizoenen en/of gebieden zoals je dat in sommige andere landen wel hebt (in Litouwen ben je bijv. verplicht in de wintermaanden op winterbanden te rijden). Wat ik gehoord heb is dat de regel is dat je voertuig afgestemd moet zijn op de weers/seizoens omstandigheden. Dat betekent dus ook geen winterbanden in hartje zomer. Maar als bijvoorbeeld je ruitensproeiervloeistof op is en je daardoor vanwege slecht zicht een ongeluk veroorzaakt valt dat onder dezelfde noemer. De Duitse overheid neemt het autorijden gewoon erg serieus en legt de verantwoordelijkheid voor een goed voertuig bij de berijder. Dus als er redelijke kans is dat je winterse omstandigheden kan verwachten op de plaats waar je in Dld heen gaat verlangt de overheid dat je je daarop voorbereid.
- Ar
- Auto: Prius
Volgens mij kan je ook winterbanden huren...