Lotus Elise topic (uitgebreid)

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Re: Yvo Tuk stelt zich voor.....

Bericht door Hans R » 06 feb 2009, 14:08

Jullie met die motor conversies.. ik kan je zeggen 180pk met 650kilo is echt wel genoeg! man man wat een fun! Bespaar dat geld en koop een sper of een goed onderstel of ga lekker met je vriendin/vrouw/man/hond op vakantie ofzo.. probeer eerst maar eens zo'n Lotus onder controle te krijgen want het zijn listige dingen.. 8)

Michel P

Bericht door Michel P » 06 feb 2009, 14:37

Hans GP schreef: probeer eerst maar eens zo'n Lotus onder controle te krijgen want het zijn listige dingen.. 8)
Al een polyester repairset gekocht Hans :mrgreen: :bag:

En RWD goed gekeurd?? Mooi weer om er even mee te rijden.

Mihel

Emiel

Bericht door Emiel » 06 feb 2009, 14:41

Fijn dat we inderdaad gewoon als volwassenen hier kunnen posten zonder allerlei verwijten en gezanik zoals vaker op andere fora's gezien ;)

Hans GP : de 135/145pk op 757kg is hier ook dikke fun ;) en op het circuit/nordschleiffe zal ik er zeker lol mee hebben :) De auto is eigenlijk zo'n beetje alles aan gedaan dus vermogen is de volgende stap, maar het gaat mij niet zozeer om meer vermogen, als wel om betrouwbaarheid :)
Mijn race licentie is verlopen, de ervaring wat roestig maar komt helemaal goed , spoedig weer eens dagje training op circuit Zolder doen ;)

In iedergeval ga ik over 2 weken de kop lichten en dan kijken wat zich er afspeelt of heeft afgespeeld, van daaruit ga ik verder beslissingen nemen :)

Yvo : Pakketje is vandaag gekomen en motor loopt weer prachtig stationair dankzij de AICV/stappenmotortje :)

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 06 feb 2009, 15:19

Hans GP schreef:Jullie met die motor conversies.. ik kan je zeggen 180pk met 650kilo is echt wel genoeg! man man wat een fun! Bespaar dat geld en koop een sper of een goed onderstel of ga lekker met je vriendin/vrouw/man/hond op vakantie ofzo.. probeer eerst maar eens zo'n Lotus onder controle te krijgen want het zijn listige dingen.. 8)

hahahahaha :hosanna: :hosanna: Daar ben ik bijna negen jaar geleden al aan begonnen... en na een jaar of zes begon het te kriebelen :)

Maar je hebt volkomen gelijk... de fun van een Elise wordt vaak verstierd doordat mensen op de snelweg gefrustreerd raken en die dikke diesel er niet uit kunnen trekken. LEKKER BELANGRIJK!
Ga er eens een circuit mee op en kom tot de conclusie dat het spelletje dan ineens een heel stuk anders is. Dan merk je ineens dat zo'n ding zelfs met 120pk nog bloody bloedsnel is :shakeit:

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 06 feb 2009, 15:21

Capo_Miel schreef: In iedergeval ga ik over 2 weken de kop lichten en dan kijken wat zich er afspeelt of heeft afgespeeld, van daaruit ga ik verder beslissingen nemen :) /quote]

Ga je niet eerst voor een mooie spoelbeurt?

Capo_Miel schreef: Yvo : Pakketje is vandaag gekomen en motor loopt weer prachtig stationair dankzij de AICV/stappenmotortje :)
Dat kan bijna niet joh.. TNT die op tijd levert? het regende gister! :thnx:

Emiel

Bericht door Emiel » 06 feb 2009, 15:39

Dat zijn leuke dingen op het circuit, maatje van me reed met 600cc op zolder vele , hele veele 600/750/1000cc's compleet verloren. Hij op een fiets van 2004 en de rest op 2006/2007 etc. Prachtig is dat.

Yvo : Spoelbeurt zit ik wel aan te denken ja. Je weet niet wat het oplevert en kost een stuk minder. Maar als het dan nog niet is opgelost sta ik komend jaar in Zuid Frankrijk of iets dergelijks mooi te wachten op de ANWB ;)

Maar even met tuner gesproken en hij zei ook, eerst kop eraf en dan kijken hoe en wat. In aller ergste geval is kun je altijd nog een betrouwbaardere 1.4 voorzien van supercharger :roflol: of alsnog honda/duratec dingen doen. Hoewel hij meer zoiets heeft van gooi er nou maar een V8 in, alles met 8 of minder is niks :lol: Hij had al snel even gewogen en kwa gewicht kon die wel een superlichte V8 maken met een 600pk , moet wel wachten tot Augustus ivm drukte :wink: (en tot sint juttemis ivm mijn portomonnee :sealed: )

Misschien optie voor je lotus elise motorsport :mrgreen: 750kg en 600pk :roflol:

Nee zodra auto in orde is word er eerst dag op circuit zolder gereden weer :hosanna:

Elise

Bericht door Elise » 06 feb 2009, 15:55

Capo_Miel schreef:Men moet ook gewaarschuwd worden, naast aanschaf moet men minimaal 3000 euro apart leggen om nog reparaties te doen in mijn ogen.
Die 3000 euro is heel snel op hoor, zeker als je alles moet laten doen.

Radiator (bekend en door iedereen erkend probleem).
Vervangen daarvan is veel werk, de hele frontclam moet er af, kosten €2000 volgens opgave van Stéphane

Stuurhuis, die krijgen allemaal speling.
HJ heeft hem vorig jaar laten vervangen op zijn S1, Stéphane gaat de zijne laten vervangen.
Mijn stuurhuis had ook speling en ik heb deze zelf gereviseerd
Na deze revisie is mij iig wel duidelijk waarom alle stuurhuizen (gemaakt door Titan) speling hebben of speling gaan krijgen.

Ik schat dat als je het stuurhuis láát vervangen, je incl. montage en uitlijnen snel richting de €1000 krijgt bent.

En dan is de €3000 al op.....

Elise

Bericht door Elise » 06 feb 2009, 16:00

YvoTuk schreef:Conclusio... als je een gewone Elise of Exige koopt heb je een heel leuk scheur ijzer wat heel betrouwbaar kan zijn maar wat ook kapot kan gaan. zo goed?
Nee, niet goed.
Een conclusie moet iemand zelf trekken en niet gedicteerd krijgen.

Emiel

Bericht door Emiel » 06 feb 2009, 16:08

Ja conclusie moet zelf getrokken worden maar een waarschuwing is misschien wel op zijn plaats. MAAR dat is met iedere sport auto.

Iedere sport auto die je koopt is eigenlijk een restauratie project, tenzij nieuw. Alles word verkocht met een reden en dat is meestal geld.
Lotus valt nog mee als je de TVR's bekijkt , always look at the bright side :mrgreen:

Maar 3000 euro is snel op dat is zeker. Heel eerlijk ? Als ik niet alles zelf deed, had ik ook nooit geen Elise gekocht :)

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 06 feb 2009, 16:10

Hmm.. ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat mijn body eraf is :?
Die radiator ga ik wel lekker zelf doen en de accu, oliekoeler etc.. leuk lekker prutsen :D

Elise

Bericht door Elise » 06 feb 2009, 16:12

Capo_Miel schreef:Heel eerlijk ? Als ik niet alles zelf deed, had ik ook nooit geen Elise gekocht :)
Zelf sleutelen is voor mij een groot deel van de hobby :wink:

Emiel

Bericht door Emiel » 06 feb 2009, 17:47

Hans : Welke Body ? :+ Neem de tijd en als je klaar bent schroeven met 2 man eraf tillen, althans bij de elise.

Elise : Dat klinkt bekend ;)

allen

Bericht door allen » 06 feb 2009, 18:04

Capo_Miel schreef:Heel eerlijk ? Als ik niet alles zelf deed, had ik ook nooit geen Elise gekocht :)
Een die hard! Ben trots op je. :mrgreen:

Er worden wat dingen genoemd als radiateur en stuurhuis. Eerstgenoemde zou je misschien als een onbetrouwbaarheidspuntje kunnen beschouwen, het tweede imho absoluut niet. Gewoon slijtage. Gebeurd ook niet van de 1 op de andere dag. Wie een auto koopt moet speling kunnen voelen bij een proefrit en als het iets later optreed valt het onder standaard onderhoud. als je weet dat de radiateur met plastic kapjes al 5 jaar in de auto zit, dan is een nieuwe inderdaad te overwegen. Is de radiateur bijvoorbeeld net nieuw, dan ga ik er niet vanuit dat binnen 5 jaar dat ding lek gaat. Toen ik m'n auto kocht zou er pas een andere radiateur in zitten. Eentje met plastic kappen. Omdat het pas gebeurd zou zijn maak ik me niet druk. Leuk om een keertje te doen als ik even geen mods weet te verzinnen, maar voor mij absoluut geen noodzaak.

@Bert: Voor een deel met je eens. Iemand mag zelf bepalen of hij een Exige of Elise een leuk scheurijzer vindt. Je kunt iemand dat inderdaad niet opdringen. Dat het een betrouwbaar scheurijzer zou kunnen zijn, maar ook kapot kan gaan klopt echter als een bus. In dat geval is hij even niet betrouwbaar. Als we dan toch bijdehand gaan doen... :morecoffee:

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 06 feb 2009, 19:07

Ik rij al sinds ik mijn Elise heb met zo'n stuurhuis, heb er zelfs een klapper mee gehad (stuurarm gebroken van de impact) en toch nog steeds geen speling.

Allemaal?

Een auto is een mechanisch ding. Mechanische dingen slijten.. mechanische dingen die je heel zwaar belast slijten nog harder.

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 06 feb 2009, 19:09

Capo_Miel schreef:Hans : Welke Body ? :+ Neem de tijd en als je klaar bent schroeven met 2 man eraf tillen, althans bij de elise.
euh... een 340R body lichten heet in vakthermen een projekt! :mrgreen:

Ik ken er een in Belgie die voor het vervangen van zijn defecte accu gekozen heeft een gat uit de bodem te zagen. (niet zo handig = structureel deel van het chassis).. alleen maar als schrik voor de kosten van het lichten van de body. :o

Emiel

Bericht door Emiel » 06 feb 2009, 19:26

Gaten zagen... brrrrrrr krijg al rillingen. Maar ach heb je wat te doen toch als het een "project" is :D

Stel een projectmanager aan en een directe leiding gevende en neem 1 persoon aan voor de handen arbeid. Kun je met z'n 2en bier drinken en toe kijken hoe iemand anders werkt :roflol:

Allen : :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 06 feb 2009, 19:57

Ik hoorde inderdaad al vaker van een lotus waar een accu vervangen een heel verhaal is...dat is dus de 340R ? :lol:
eneuh stel je accu gaat ineens kaduk, laat je de ANWB komen, en dan... :roll: staan ze denk ik wel ff te kijken :mrgreen:

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 06 feb 2009, 20:34

...en dan komt de flatbed...

eenvoudig toch :popcorn:

Michel P

Bericht door Michel P » 06 feb 2009, 21:36

YvoTuk schreef:...en dan komt de flatbed...

eenvoudig toch :popcorn:
LOL, maar een meer praktische plek zoeken en de accu verplaatsen geen optie?

Michel

allen

Bericht door allen » 06 feb 2009, 21:43

voetenruimte toch Michel? Of dacht je aan op de spoiler? :mrgreen:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 06 feb 2009, 22:08

Elise schreef:
Capo_Miel schreef:Men moet ook gewaarschuwd worden, naast aanschaf moet men minimaal 3000 euro apart leggen om nog reparaties te doen in mijn ogen.
Die 3000 euro is heel snel op hoor, zeker als je alles moet laten doen.
Ik zal de rekeningen er eens bij zoeken. Op zich allemaal niet eens zulke gekke dingen, maar €3.000 ben je zo kwijt inderdaad.

Michel P

Bericht door Michel P » 06 feb 2009, 22:11

allen schreef:voetenruimte toch Michel? Of dacht je aan op de spoiler? :mrgreen:
Op een aanhangertje ;-)

Michel

Emiel

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Emiel » 06 feb 2009, 22:27

Kleine motor accu erin die genoeg levert voor wat ie moet doen zonder radio en verwarming en ventilatie etc ... kan vast nog wel ergens geplaatst worden, misschien idd in de voetruimte van de passagier :D

Michel P

Bericht door Michel P » 06 feb 2009, 22:29

Capo_Miel schreef:Kleine motor accu erin die genoeg levert voor wat ie moet doen zonder radio en verwarming en ventilatie etc ... kan vast nog wel ergens geplaatst worden, misschien idd in de voetruimte van de passagier :D
Of race gel accu op een beter bereikbare plek, bak er omheen, wellicht voor de stoel van de bijrijder, in een accubak.

Michel

Emiel

Bericht door Emiel » 06 feb 2009, 22:38

Bijrijder stoel eruit, kleine accu neer zetten daar. Klaar :df:

Bijrijders heb je toch niet nodig , enkel en alleen maar extra gewicht :angel:

Plaats reactie