Om het verhaal even af te maken; ben net terug van een proefrit met een Z4M roadster.........................
Kwaliteits indruk; kan niet anders zeggen dan goed, maar ook wat kanttekeningen.
1 Stoelen slecht instelbaar, mn als je lang bent ( kunnen niet ver genoeg naar achteren), ben helemaal naar achter dan kan de leuning weer niet versteld worden. Das vervelend want het instellen moet nauwkeurig gebeuren anders staar je met je mooie kijkers tegen de bovenste raamstijl van de voorruit (wat een zin zeg). In elk geval is het zeer onhandig daar ik de blik liever ruim voor me heb met dit kanon
2 Her en der toch wat kraakjes, mn rond 3K RPM (kan exemplarisch zijn)
3 Het toch wel minimalistische dash board, mn slechte afleesbaarheid van de tellers. Dit komt mede door de te kleine afmeting, de cijfers staan gepositioneerd als in een jaren 50 kever en de apparte klokken die men gebruikt heeft ( beetje alla Alfa Romeo) daardoor kijk je met een gespleten blik, dwz is de ene zichtbaar dan is de andere dat weer niet en vice versa, onhandig en onnodig lijkt me (ook niet des BMW, functie ging altijd voor vorm, hier is het omgekeerde het geval helaas) wel positief is de plaatsing van sat nav met een opklap schermpje, vel malen beter en mooier dan de bekende kamelenbult.
Rijden............................
1 Hij gaat als de spreekwoordelijke speer/brandweer.......wat je maar wil, hangt verschrikkelijk aan het gas, stuurt zeer scherp ( ondanks de lange motor kap) en remt meer dan goed ( ik had zelf de indruk dat het allemaal nog scherper was dan in mijn eigen M3, minder gewicht?)
2 Ultieme rijbeleving door open rijden, dus rijwind, rijgeluid, motor geluid en hoe............klinkt fenomenaal. ( pas toen ik weer in mijn eigen M3 zat besefte ik de gedemptheid van de motor)
3 Zeer goed schakelende bak en een koppeling die veel sneller aangrijpt dan in mijn M3 (en ik hou wel van een snel pakkende koppeling) super dus.
4 Ondanks het feit dat het om een M gaat, is dit geen auto om mee te knallen, hoort gewoon niet bij open rijden imo. Mooi achteraf op landweggetjes al kronkelend door het landschap, daar is ie voor gemaakt. Je moet er niet mee op de snelweg. Dan mi liever geen cabrio.
Conclusie; een zeer sterke auto die zeer goed stuurt remt en schakelt, met een minimalistisch interieur waarbij mi de vorm voor de functie gaat (gemiste kans mi). Uiteraard zeer matig functioneel, je kan echt niet iets kwijt aan bagage en als laatste ( en dit is geheel subjectief) een toch discutabel exterieur, mn de lange bolle en hoge motor kap in combinatie met de diepe zit geeft de indruk dat je echt aan het opstijgen bent. Dit is leuk speelgoed als je een 2e of 3e auto erbij wil, puur voor rijplezier anders heeft het geen meerwaarde. Vond het mooi om er eens in te mogen rijden, maar kopen nee dat niet, dit geldt evenzeer voor de Z4M coupe.