Gas/Electra vastzetten of niet?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Jelmer850i

Gas/Electra vastzetten of niet?

Bericht door Jelmer850i » 14 jan 2009, 18:50

Wat is verstandig? je gas en electra vastzetten of niet?
Ik kan mijn gas nu vastzetten echter is het dan wel een paar cent duurder...

RutgerK

Re: Gas/Electra vastzetten of niet?

Bericht door RutgerK » 14 jan 2009, 18:53

Prijzen van nu zijn toch gebaseerd op de energieprijzen van 1 juni 2008?

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 14 jan 2009, 19:03

geen ide ik kreeg net een mail binnen:

Prijzen gas nu: 49,56 per m3 bij variabel
En vast is : 45.99 cent maar dan komen er wat kosten overheen om het vast te zetten...

Christoph

Bericht door Christoph » 14 jan 2009, 19:27

Jelmer850i schreef:geen ide ik kreeg net een mail binnen:

Prijzen gas nu: 49,56 per m3 bij variabel
En vast is : 45.99 cent maar dan komen er wat kosten overheen om het vast te zetten...
Juni/Juli dalen de prijzen hier weer aan de hand van de sterke daling van de olieprijs in 2008.

En over het vast zetten van energie prijzen:
Toch is een termijncontract niets anders dan:
• speculeren op stijgende prijzen
• risico afkopen

Marktkennis is als volgt gerangschikt:
• de markt als geheel
• de energiemaatschappij
• de consument

Als je denkt dat je als consument de energiemaatschappij kunt verslaan of de markt als geheel dan is mijn volgende vraag: wat is je edge. Met andere woorden: wat maakt je tot zo'n geweldige voorspeller van de energietarieven dat je het beter weet dan iedereen. Overigens versla je niet eens zozeer je energiemaatschappij, maar meer de markt aangezien energiemaatschappijen het risico zullen hedgen door ook alvast op de termijnmarkt in te kopen danwel het risico af te dekken met opties.

Hierboven is al aangegeven dat de langere termijn contracten voor consumenten op dit moment duurder zijn dan flexibele tarieven. Logisch, aangezien de markt al ingeprijsd heeft dat de prijs van energie stijgt.

Vaste prijzen hebben nog twee mogelijke kostenaspecten ten opzichte van flexibele tarieven:
• een langere verbintenis kan voor een energiebedrijf zo aantrekkelijk zijn dat er een korting wordt gegeven
• risico afdekken kost geld voor de energiemaatschappij en dus ook voor de consument
Deze twee punten zijn de enige die systematisch tot een voordeel danwel een nadeel kunnen leiden. De toekomstige tarieven voorspellen komt neer op het verslaan van de markt en dus als eenvoudige consument op niets meer of minder dan speculatie.

Bovenstaande staat nog los van de absolute onzin om energietarieven vast te zetten gezien het minieme voordeel aangezien belastingen, vastrecht en leveringskosten het grootste deel van de totale kosten bepalen.
Geeft het je rust, zet het vast. Maar verder zie ik het nu er niet echt van in, besparing of extra kosten is minimaal zoals gezegd, meeste kosten zitten toch in al het overhead, niet in de gas+kWh prijs.

Casper

Bericht door Casper » 14 jan 2009, 19:59

Ik kreeg vandaag een brief van de Nuon die gedateerd is op 12 januari. Klein citaat van de eerste alinea:
"Op 1 januari 2009 verhogen wij onze gas- en elektriciteitstarieven. Deze prijsaanpassing is het gevolg van de gestegen olieprijzen in 2008, waarvan de prijs voor gas en stroom afhankelijk is. Gemiddeld was de olieprijs in 2008, ondanks de daling in het najaar, hoger dan in 2007."
Ten eerste vind ik het echt van de pot gerukt om mij op 14 januari mede te delen dat de Nuon 2 weken geleden hun prijzen heeft verhoogt. Ik denk dat ik dan ook uit principe de Nuon een brief stuur waarin ik meld dat ik niet van plan ben de verhoging te betalen voor de duur van 1 termijn (ik moet even uitzoeken hoelang die bij de Nuon is) en wat de wettelijke termijn is voor het mededelen van een prijsverhoging.

En ten tweede overtreedt de Nuon de wet door niet te vermelden dat door de prijsverhogingen je de keuze hebt om over te stappen. Dit is sinds uit mijn hoofd sinds 2005 vastgelegd vanwege de internetproviderterreur.

Nou ben ik nooit zo'n rancuneus type, maar die energiemaffia kan bij mij echt niks meer goed doen met hun dogmatiserende propaganda....

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2009, 20:04

wees blij dat je niet bij dong zit, dat is pas maffia :wtf: :wtf: :wtf:

Casper

Bericht door Casper » 14 jan 2009, 20:10

luco hornsveld schreef:wees blij dat je niet bij dong zit, dat is pas maffia :wtf: :wtf: :wtf:
Dong? Nooit van gehoord, ik vertrouw al die kleinere leveranciers als EnergieDirect en Oxxio sowieso niet zo. Maar wat heeft Dong op z'n kerfstok staan?

OMG je avatar Luco :clap:

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2009, 20:13

dong is een grote leverancier, veel reclame op tv enzo.

Ze vergeten alleen twee jaar lang af te schrijven en dan krijg je een onpersoonlijke brief of je ff binnen 14 dagen het hele bedrag over wil maken :wtf: :wtf: :wtf: :wtf:

Fernando

Bericht door Fernando » 14 jan 2009, 20:21

maar ga je dan na 3 maanden niet betaald te hebben er niet zelf even achteraan?

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2009, 20:25

Fernando schreef:maar ga je dan na 3 maanden niet betaald te hebben er niet zelf even achteraan?
Ja normaal gesproken wel, maar aangezien alles al jaren liep ga je dat miet controleren, zeker niet omdat ik alleen de priverekening elke maand alleen maar aanvul en dus eigenlijk nooit op de afschriften kijk, terwijl we zelfs nog een bevestiging gehad hadden van de verhuizing en de verhogingen.
tuurlijk is het ook onze fout, maar ook die van de leverancier, maar die doen niks, willen alleen maar binnen 14 dagen geld zien :wtf:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 15 jan 2009, 10:57

als jij 2 jaar lang een leverancier alleen maar spullen stuurt wil je op het laatst ook wel eens geld zien lijkt me..
Ik vindt het niet zo vreemd. Misschien is het richting de consument wat handiger om een afbetalingsbeleid samen te stellen zodat je niet in 1 keer het bedrag moet terugbetalen aangezien dat best veel geld kan zijn.

Verder over het vastzetten, het is zo dat het tarief iets goedkoper is, maar je krijgt maandelijks wat extra vaste kosten erbij voor het vastzetten.
Dus als je genoeg gebruikt is het goedkoper.. ik zal het nog eens berekenen met mijn 1500m3 ben ik best zuinig qua gas. (incl. bedrijf en 2 cv ketels)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 jan 2009, 11:10

Ik zou het pas vastzetten als het prijspeil van je leverancier gelijk loopt met de huidige olieprijzen. Dus over een half jaar, als ze de inkooptarieven van vandaag doorbelasten.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 15 jan 2009, 11:22

Casper schreef:
luco hornsveld schreef:wees blij dat je niet bij dong zit, dat is pas maffia :wtf: :wtf: :wtf:
Dong? Nooit van gehoord, ik vertrouw al die kleinere leveranciers als EnergieDirect en Oxxio sowieso niet zo. Maar wat heeft Dong op z'n kerfstok staan?

OMG je avatar Luco :clap:
ED is een onderdeel van Essent, ze hanteren alleen een ander prijsconcept.

Michel P

Bericht door Michel P » 15 jan 2009, 11:40

Dennis Cavallino schreef:Ik zou het pas vastzetten als het prijspeil van je leverancier gelijk loopt met de huidige olieprijzen. Dus over een half jaar, als ze de inkooptarieven van vandaag doorbelasten.
Mijn idee ook, ze proberen nu nog ff wat mensen te overreden om vast te zetten, lekker voor hun marge.

Michel

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 15 jan 2009, 11:50

hoevaak doen ze dat? 1 maal per jaar? ( als ze slim zijn wel) hoogstwaarschijnlijk stijgen de brandstofprijzen weer en pakken ze voor volgend jaar weer een gemiddelde. Dus wordt het niet gebasseert op de lage brandstofprijzen, nou ja het gemiddelde wordt iets lager maar feitelijk betalen we dus gewoon weg teveel.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 15 jan 2009, 12:25

Elke 6 maanden dienen nieuwe "standaardtarieven" vastgesteld te worden.

RVV

Bericht door RVV » 15 jan 2009, 12:31

luco hornsveld schreef: tuurlijk is het ook onze fout, maar ook die van de leverancier, maar die doen niks, willen alleen maar binnen 14 dagen geld zien :wtf:

Wel jammer, anders had je in een 130i kunnen racen,nu moet je het met een Seat doen :'( :mrgreen:

Niall

Bericht door Niall » 19 jan 2009, 13:02

Kennis van schoonmoeders had vorig jaar gas/electra vastgezet. Nu blijkt achteraf dat de vaste kosten buiten verbruik 30 euro per maand hoger zijn dan bij een variabele contract. Uiteindelijk dus 360 euro meer per jaar kwijt en dat 3 jaar lang.

Dat is dus de adder onder het gras :goodnight:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 05 feb 2009, 00:03

Even deze topic gebruiken voor het een ander punt met de gas, water en electrabedrijven.

De afgelopen maand de overzichten gekregen en zowel bij gas/water als electra minimaal bij moeten betalen. Desondanks zijn de maandtarieven met 35-40% verhoogd. Ik ben het daar helemaal niet mee eens omdat wij de hogere prijzen denken te kunnen compenseren door wat minder te verbruiken. In beide gevallen zeggen de bedrijven dat je je tarieven maximaal 25% naar beneden aan mag passen. De tariefstijging kan ik dus niet ongedaan maken? Ik vroeg mij af of dit eigenlijk wel mag en of anderen ook de maandtariefstijgingen herkennen?

Marco R.

Bericht door Marco R. » 05 feb 2009, 13:03

Rutger, zegt jou 'bedrijf' nou dat jij geen grotere daling als 25% mag realiseren omdat hun dat vinden? Staat er ergens in dat contract een minimum afname? Ik denk het niet, dus hun lullen maar wat. Beetje van de gekke. Bij verhoging van de tarieven/benadeling van de abbonementshouder (telefonie) mag je ook altijd onder je contract uitkomen. Is dat ook zo het geval bij gas/electra?

RutgerK

Bericht door RutgerK » 05 feb 2009, 13:42

Marco R. schreef:Rutger, zegt jou 'bedrijf' nou dat jij geen grotere daling als 25% mag realiseren omdat hun dat vinden? Staat er ergens in dat contract een minimum afname? Ik denk het niet, dus hun lullen maar wat. Beetje van de gekke. Bij verhoging van de tarieven/benadeling van de abbonementshouder (telefonie) mag je ook altijd onder je contract uitkomen. Is dat ook zo het geval bij gas/electra?
Ja dat stellen de twee bedrijven en online kan je ook niet wijzigen onder de 25%. Telefonisch wilde ik nog even niet aan beginnen.
Ik denk dat de energiebedrijven iets anders zijn dan telefoniebedrijven omdat er sprake is van een voorschotbedrag dat je maandelijks moet betalen. Vandaar mijn vraag of anderen die fenomeen ook tegen zijn gekomen en dat het een truuk is die bij alle klanten wordt uitgehaald.

Niall

Bericht door Niall » 26 mar 2009, 10:20

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3566 ... html?p=9,1" onclick="window.open(this.href);return false;

In julie wordt het weer shoppen :mrgreen:

frankv

Bericht door frankv » 26 mar 2009, 11:43

nuon 25% er af!

en nu alle naievelingen die hun tarieven hebben laten vastzetten naar kassa! en radar om te klagen dat ze zijn opgelicht!

Max V

Bericht door Max V » 26 mar 2009, 11:58

Eigen schuld, dikke bult! Hadden ze maar wat logischer moeten nadenken, zeker in deze tijd!

Michel P

Bericht door Michel P » 26 mar 2009, 12:02

frankv schreef:nuon 25% er af!

en nu alle naievelingen die hun tarieven hebben laten vastzetten naar kassa! en radar om te klagen dat ze zijn opgelicht!
Ja, niet nadenken, en zeuren........... als het andersom zou zijn hoor je ze niet.......... ben erg benieuwd of het in jullie vast te zetten is voor 3 jaar......

Michel

Plaats reactie