Extreme condens vorming in auto (Porsche 911)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Lars911

Extreme condens vorming in auto (Porsche 911)

Bericht door Lars911 » 05 feb 2009, 12:15

Natuurlijk is 't de tijd van het jaar, maar 'k heb iedere keer ontzettend veel last van condens vorming op de ruiten... De rest van het interieur is gewoon droog en ook niet vochtig, dus lijkt me sterk dat er ergens een lek zit of dat de rubbers vervangen moeten worden.

Tijdens het rijden laat ik de airco, ruitenverwarming etc. flink blazen, als het dan (eindelijk) is weggetrokken zet ik alles weer op laag. Maar dan begint meteen weer alles te beslaan... Heb meestal een temp. van 19 á 20 graden in de auto, weet niet of dat wat uitmaakt.

Wie o wie kan mij helpen en weet hier iets meer over?

Thnx!

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Re: Extreme condens vorming in auto (Porsche 911)

Bericht door Eric H » 05 feb 2009, 12:16

Hmmm.......kachelradiateur lek......????

allen

Re: Erg veel condens in auto (Porsche 911)

Bericht door allen » 05 feb 2009, 12:17

Lars, hoe schoon zijn je ruiten van binnen? Een airco zou moeten voorkomen dat de ramen beslaan. Werkt niet optimaal als de ramen stoffig / vies zijn. Keertje schoonmaken en testen?

Lars911

Re: Erg veel condens in auto (Porsche 911)

Bericht door Lars911 » 05 feb 2009, 12:21

allen schreef:Lars, hoe schoon zijn je ruiten van binnen? Een airco zou moeten voorkomen dat de ramen beslaan. Werkt niet optimaal als de ramen stoffig / vies zijn. Keertje schoonmaken en testen?
Over het algemeen gewoon schoon... Zal het wel even schoonmaken, hopen dat het wat uitmaakt.

(Damn.. snelle reacties hierzo) :)

Marco R.

Bericht door Marco R. » 05 feb 2009, 12:55

Als je het vocht uit de auto wilt hebben zijn er twee mogelijkheden die ik zelf wel eens heb gebruikt / weet waarvan ze werken.

Zelf heb ik een zonnedak, dus ik zet de verwarming op standje Turkije en na verloop van tijd doe ik het zonnedak schuin open. Idee: Warme lucht kan meer vocht opnemen, en verlaat de auto door het zonnedak. Werkt wel bij mij in ieder geval..
Tweede mogelijkheid (wat effectiever) is een keer een vochtvreter in je auto zetten als hij geparkeerd staat, waarbij je moet uitkijken dat hij niet omvalt!
Nachtje of dag erin laten staan en het vocht is wat minder als het goed is.
Bij mijn auto zitten er ook achter de achterbumper ventilatieroosters. Die zitten soms wel eens dicht waardoor het wat sneller beslaat / het vocht in de auto blijft.

Jeroen van Emmerik
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Bericht door Jeroen van Emmerik » 05 feb 2009, 13:05

Eric H schreef:Hmmm.......kachelradiateur lek......????

+1

allen

Bericht door allen » 05 feb 2009, 13:27

Zou toch echt eerst het makkelijkste proberen. Mijn ruiten leken vroeger ook gewoon schoon, terwijl ze in de winter last hadden van het steeds maar beslaan. Even de ramen afgedaan met wat glassex deed wonderen. 8)

steve smith

Bericht door steve smith » 05 feb 2009, 14:49

Lars911 schreef:Natuurlijk is 't de tijd van het jaar, maar 'k heb iedere keer ontzettend veel last van condens vorming op de ruiten... De rest van het interieur is gewoon droog en ook niet vochtig, dus lijkt me sterk dat er ergens een lek zit of dat de rubbers vervangen moeten worden.

Tijdens het rijden laat ik de airco, ruitenverwarming etc. flink blazen, als het dan (eindelijk) is weggetrokken zet ik alles weer op laag. Maar dan begint meteen weer alles te beslaan... Heb meestal een temp. van 19 á 20 graden in de auto, weet niet of dat wat uitmaakt.

Wie o wie kan mij helpen en weet hier iets meer over?

Thnx!
Afwatering airco lek, wat bij stilstand weer verdampt en via ventilatiesysteem omhoog trekt. Schuifdakafwatering van 996 wil ook nog weleens lekken maar weet niet of je een noodluik hebt.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 05 feb 2009, 16:07

Ik heb dat met alle auto's gehad die airco hadden, of ze nieuw of gebruikt waren.
Als ik met de airco aan heb gereden beslaan mij altijd de ruiten als ik hem wegzet.

Maar jij hebt er tijdens het rijden al last van, als je de boel lager zet?
In deze tijden heb ik de airco gewoon uit staan en de kachel op 21-22.
Als het dan eens vochtig wordt door regen op de kleding ofzo dan rijd ik altijd een stuk met een achterraam op een kier.
Om idd de warme vochtige lucht eruit te laten en frisse warme via de kachel er weer in.
Helpt wel.

cooldragon

Bericht door cooldragon » 05 feb 2009, 20:18

Grote kans dat je voorruit gewoon vies is, hoeft niet perse vuil eruit te zien, maar ga maar eens na hoeveel keer je uitademt per uur en hoeveel lucht er vanbuiten naar binnen komt. Er zitten dus miljoenen bacterien op je vooruit die ook condens produceren.

Ik weet t, ik maak mijn voorruit ook veels te weinig schoon, maar haal voor de gein eens een alcohol doekje over je schoon uitziende voorruit heen en kijk hoe zwart het doekje daarna is. Hoogstwaarschijnlijk zal het beslaan van de voorruit nu een stuk minder snel gebeuren...

Lars911

Bericht door Lars911 » 05 feb 2009, 21:00

Thnx voor de reacties boys, ga het de eerst volgende keer met rijden uitproberen!

EG

Bericht door EG » 06 feb 2009, 04:29

Vergeet niet dat je airco onder de 4 graden niet werkt he... Dus je kan hem met het knop aanzetten maar dan gebeurt er niks want het ding gaat niet aan.

En grote kans dat je ruiten gewoon vies zijn. Als je gewend bent altijd met airco aan te rijden, en het werkt opeens niet meer door de kou, dan kunnen je ramen in no time keihard beslaan.

Gewoon schoonmaken met die ruitschoonmaak zooi maar zorg er ook voor dat je het afneemt met een schone droge doek. Anders krijg je weer last van condens op je ramen die zelfs met de airco moeilijk weggaat.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 06 feb 2009, 07:41

EG schreef:Vergeet niet dat je airco onder de 4 graden niet werkt he... Dus je kan hem met het knop aanzetten maar dan gebeurt er niks want het ding gaat niet aan.

En grote kans dat je ruiten gewoon vies zijn. Als je gewend bent altijd met airco aan te rijden, en het werkt opeens niet meer door de kou, dan kunnen je ramen in no time keihard beslaan.

Gewoon schoonmaken met die ruitschoonmaak zooi maar zorg er ook voor dat je het afneemt met een schone droge doek. Anders krijg je weer last van condens op je ramen die zelfs met de airco moeilijk weggaat.
Dat is dus niet helemaal korrekt. :hmmm:
Je airco koelt niet, maar de droger werkt wel! Het heeft dus wel degelijk zin om de airco aan te zetten bij lage temp wanneer de boel beslaat.

bartje325i

Bericht door bartje325i » 08 feb 2009, 22:17

Als je interieurfilter erg vies is willen je ramen ook eerder beslaan.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 08 feb 2009, 23:41

NSXRS schreef:
EG schreef:Vergeet niet dat je airco onder de 4 graden niet werkt he... Dus je kan hem met het knop aanzetten maar dan gebeurt er niks want het ding gaat niet aan.

Je airco koelt niet, maar de droger werkt wel! Het heeft dus wel degelijk zin om de airco aan te zetten bij lage temp wanneer de boel beslaat.
Niet waar!

Een airco droogt de lucht doordat de vochtige lucht langs een koude verdamper stroomt en daar het vocht op de (koude) verdamper neerslaat (dauwpunt). Dus als je airco niet werkt word de verdamper ook niet koud en kan er ook geen vocht op neerslaan.

Verder werkt een airco onder een bepaalde temperatuur niet, en dat is weer afhankelijk van de druk in je airco systeem. Dat verschilt dus per auto.....

HSR

Bericht door HSR » 09 feb 2009, 01:41

Jeroen van Emmerik schreef:

+1

Kachelradiator voor de win, om even in DF termen te blijven. Op mijn oude V70R ook een kaput gegaan. Stoomde zo mijn hele cabine vol met een vage damp. Stinkt die bende ook ? Het zou namelijk een vrij specifieke lucht moeten hebben, koelvloeistof-achtig, als ik mij niet vergis.

EG

Bericht door EG » 09 feb 2009, 02:54

Jan Visser schreef:
NSXRS schreef:

Niet waar!

Een airco droogt de lucht doordat de vochtige lucht langs een koude verdamper stroomt en daar het vocht op de (koude) verdamper neerslaat (dauwpunt). Dus als je airco niet werkt word de verdamper ook niet koud en kan er ook geen vocht op neerslaan.

Verder werkt een airco onder een bepaalde temperatuur niet, en dat is weer afhankelijk van de druk in je airco systeem. Dat verschilt dus per auto.....
Ik was al bijna aan mijn zelf gaan lopen twijfelen. Ik heb namelijk nog nooit gehoord dat de "droger" functie van een airco apart werkt van de koel functie. Hangt samen aan elkaar..

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 09 feb 2009, 07:33

Eerst je recirculatieklep maar weer eens open zetten, en een druppeltje afwasmiddel met een stukje toiletpapier aan de ruiten flink uitwrijven helpt je gegarandeerd condensvrij de winter door.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 09 feb 2009, 07:40

hugo schreef:
Jeroen van Emmerik schreef:

+1

Kachelradiator voor de win, om even in DF termen te blijven. Op mijn oude V70R ook een kaput gegaan. Stoomde zo mijn hele cabine vol met een vage damp. Stinkt die bende ook ? Het zou namelijk een vrij specifieke lucht moeten hebben, koelvloeistof-achtig, als ik mij niet vergis.
Kan, maar hoeft niet in alle gevallen zo te zijn.....
Ik wacht rustig af......ik hoop voor Lars dat het iets eenvoudigs is, maar ik ga er van uit dat hij ook wel het verschil kent tussen "normale" condensvorming en "extreme" condensvorming.

Lars, houd ons op de hoogte.....ben benieuwd naar de uitkomst.

Lars911

Bericht door Lars911 » 09 feb 2009, 09:54

Kan, maar hoeft niet in alle gevallen zo te zijn.....
Ik wacht rustig af......ik hoop voor Lars dat het iets eenvoudigs is, maar ik ga er van uit dat hij ook wel het verschil kent tussen "normale" condensvorming en "extreme" condensvorming.

Lars, houd ons op de hoogte.....ben benieuwd naar de uitkomst.
In mijn ogen is het vrij extreem, de druppels lopen over de ruiten (met name achter).

Heb de ruiten met Glassex en een doek even goed schoongemaakt.
Morgenochtend pak ik de P. weer, ik houd jullie op de hoogte!

allen

Bericht door allen » 09 feb 2009, 10:23

Als de druppels eraf lopen is dat idd wel extreem. :mrgreen:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 feb 2009, 11:30

:mrgreen:

Lars911

Bericht door Lars911 » 09 feb 2009, 12:41

Drrm :mrgreen:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 09 feb 2009, 20:00

Staat ie niet op de "interne" recirculatie ventilatie stand? Geelhoed noemt het ook. Dan beslaat de boel in no time opnieuw...............

Tommy

Bericht door Tommy » 09 feb 2009, 21:12

hmm apart, ook bij kouder weer slaat op beide bmw's hier de aircopomp nog aan en beslaan de ruitjes zelfs met temp rond vriespunt of lager nog makkelijk als ik de airco knop op de climate uit zet.

Maar als ze heel makkelijk beslaan moet je ook eens de seals van de deuren na kijken. Ik had eens een missend schuimpje van portierbekledings bevestiging en had toen opeens veel vocht in de auto. Nieuwe schuimrubber sealtje ertussen en probleem was weg (ook geen vochtig tapijt meer)

Plaats reactie