X3 - omslagpunt naar Diesel

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1445
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

X3 - omslagpunt naar Diesel

Bericht door Henk Jan » 22 jan 2009, 09:35

Zit sterk te denken het Hyundai hok van het vrouwtje in te ruilen op een X3.

Ben een beetje rond gaan kijken voor een bedrag van rond de 30k en daar is best wat (uit de Huisselectie) voor te koop.

Echter rijdt ze toch iets meer dan ik verwacht had, inclusief de family-vacations rond de 15k per jaar.

Op zich niet veel natuurlijk, maar heb toch eens gekeken naar het omslagpunt naar diesel en volgens diverse vergelijkingssites ligt het omslagpunt van de 2.0d t.o.v. een 2.5l benzine rond de 13k.

Aanschaf is uiteraard hetzelfde (30k).
Gemiddeld verbruik van de diesel zal rond de 1:12 liggen en benzine 1:8 schat ik zo.
Gewicht 2,5L is 1715 kg, diesel 1720kg.
Dieselprijs ligt hier momenteel rond de 0.96 /liter en benzine rond de 1.22 /liter.
Wil ongeveer 2 jaar met de auto rijden (ivm garantie).
Duurste wegenbelastingtarief (Z-H).

Klopt dat nou, of zie ik iets over het hoofd? Lijkt me vrij laag. :?

Hier een voorbeeld van een omrekentabel (ik weet, het is VAG, maar dat maakt niet uit. :mrgreen: )

http://www.volkswagen.nl/home/over_volk ... nl,00.html

Gebruikersavatar
Jeroen R
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 sep 2008, 11:44
Locatie: Emmeloord

Re: X3 - omslagpunt naar Diesel

Bericht door Jeroen R » 22 jan 2009, 13:26

De brandstofprijzen zullen t.z.t. weer gaan stijgen, en als benzine en diesel in dezelfde verhouding stijgen, zal het goedkoper zijn om diesel te rijden.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43100
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: X3 - omslagpunt naar Diesel

Bericht door Arthur » 22 jan 2009, 13:40

Dacht dat het juist andersom was.
Diesel is meer gestegen tov benzine dus wordt benzine op termijn voordeliger.
Schijnt dat het verschil tussen benzine en diesel ook niet meer zo groot is/wordt.
Terwijl de belastingen wel hoger blijven voor een diesel.
De leasemij waar wij bijzitten geeft al aan dat t/m 40kkm er op benzine gereden kan worden.
Daarboven diesel.

Dit gaat om gebruikt, dat weet ik.
Maar met km's tot zo'n 20k per jaar ging ik voor de benzine uitvoeringen.
De vaste lasten zijn lager dus staat hij ook goedkoper stil, mocht je die km's niet halen.
Een diesel wordt dan eerder onrendabel.

Gebruikersavatar
Jeroen R
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 sep 2008, 11:44
Locatie: Emmeloord

Re: X3 - omslagpunt naar Diesel

Bericht door Jeroen R » 22 jan 2009, 14:08

Arthur schreef:Dacht dat het juist andersom was.
Diesel is meer gestegen tov benzine dus wordt benzine op termijn voordeliger.
Schijnt dat het verschil tussen benzine en diesel ook niet meer zo groot is/wordt.
Terwijl de belastingen wel hoger blijven voor een diesel.
De leasemij waar wij bijzitten geeft al aan dat t/m 40kkm er op benzine gereden kan worden.
Daarboven diesel.

Dit gaat om gebruikt, dat weet ik.
Maar met km's tot zo'n 20k per jaar ging ik voor de benzine uitvoeringen.
De vaste lasten zijn lager dus staat hij ook goedkoper stil, mocht je die km's niet halen.
Een diesel wordt dan eerder onrendabel.
Dat zou ook maar zo kunnen wat je zegt hoor!
Ik liet mijn antwoord ook eindigen met een openvraag, als de prijzen gelijk stijgen, dus afhankelijk daarvan.
Zelf rijdt ik een 35.000 a 40.000 km per jaar, gewoon met een benzine auto.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: X3 - omslagpunt naar Diesel

Bericht door Niels » 22 jan 2009, 17:56

Qua kosten maakt het mekaar niet zo veel denk ik maar het is gewoon de afweging tussen kilometers/ verbruik x brandstof prijs en wegenbelasting. De rest is verwaarloosbaar. Ik ging voor de diesel omdat met een dergelijk gewicht lekker wat koppel gewoon een absolute pre heeft. Een 2.5 atmo zet met 1700kg geen zoden aan de dijk verwacht ik en 1 op 8 ga je niet redden als je em voor korte ritten gebruikt schat ik zo in maar een diesel lust em ook wel. Ik zou met 1 op 7 en 1 op 10 rekenen dan zit je redelijk denk ik.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: X3 - omslagpunt naar Diesel

Bericht door Snipe » 22 jan 2009, 18:58

Anders moet je Geelhoed even PB'en, die heeft dat volgens mij wel eens uitgerekend van zo'n beetje alle auto's.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: X3 - omslagpunt naar Diesel

Bericht door Maik » 22 jan 2009, 19:07

Je ziet al dat het met jullie kilometrage niet veel uit gaat maken. Voor die paar tientjes per jaar verschil zou ik lekker met de 2 gaan proefrijden en de lekkerste uitkiezen. Ik denk dat die 2.5 (is de downgraded 3.0?) niet op voorhand afschrijven, die moet toch ook wel wat koppel down under hebben...?

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: X3 - omslagpunt naar Diesel

Bericht door Kasteel » 22 jan 2009, 19:40

Zou bij X3 zeker voor de diesel gaan, is over 2 jaar veel couranter om in te ruilen dunkt mij.
Welke diesel/benzine motor ben je voor aan het kijken?

Stel je zit rond het omslagpunt, of diesel is niet veel duurder, dan nog zou het mijn voorkeur hebben. Vond X3 2.0d wel krap en beperkt gemotoriseerd.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: X3 - omslagpunt naar Diesel

Bericht door Steven N. » 22 jan 2009, 19:55

Misschien is het een optie voor je om in Duitsland te kijken naar een X3, daar haal je meteen al een flink voordeel uit om je omslagpunt te dekken! X3 2.5i is er al vanaf 16k. Voor 20k heb je een redelijk dikke X3 2.5i, komt zo'n 5k BPM bij. :thumbup:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: X3 - omslagpunt naar Diesel

Bericht door Kasteel » 22 jan 2009, 20:10

Hoe zit het in Duitsland met Huisselectie, is dat ongeveer hetzelfde en werkt dat dan ook in NL?

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Re: X3 - omslagpunt naar Diesel

Bericht door Geelhoed » 24 jan 2009, 22:19

Snipe schreef:Anders moet je Geelhoed even PB'en, die heeft dat volgens mij wel eens uitgerekend van zo'n beetje alle auto's.
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?26,3183087,page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar die lijst is nog van november. (inmiddels geupdate)

Nu zou het zijn:

Code: Selecteer alles

omslagpunt
handgeschakeld:
 76854             BMW              X3          5-deurs_suv   B: 160kW  11131+0.1882/km D: 160kW  13037+0.1634/km
automaten:
 89462             BMW              X3          5-deurs_suv   B: 160kW  11683+0.1927/km D: 160kW  13848+0.1685/km
104250            BMW              X3          5-deurs_suv   B: 200kW  12266+0.1963/km D: 210kW  14768+0.1723/km
Laatst gewijzigd door Geelhoed op 26 jan 2009, 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: X3 - omslagpunt naar Diesel

Bericht door Tommy » 25 jan 2009, 13:02

Weet nu uit ervaring dat een 3.0i automaat in een X3 het prima doet en een 2.0d zelfs met chipje er ondanks z'n koppel niet bij komt. Met atmo moet je hem met automaat nemen, dan is ie prima.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Re: X3 - omslagpunt naar Diesel

Bericht door Jelmer850i » 03 feb 2009, 12:31

2.0d is niet de snelste in een X3... zelf heb ik een week lang een 2.0d gehad... maar jongejonge mocht wel wat meer pit in...
Maar goed dat is mijn mening.

Gebruikersavatar
Pescatore
Berichten: 1336
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
Locatie: 053

Re: X3 - omslagpunt naar Diesel

Bericht door Pescatore » 03 feb 2009, 13:22

Heb enkel met een x3 2.5 gereden, op de een of andere manier klinkt de reihe sechs zoveel beter in die auto dan in een 325i. Diesel maakt als altijd een smerige ruis welke je het liefst uit het straatbeeld zou weren; benzine dus :thumbup:

m@rco
Berichten: 710
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:18
Locatie: O'haske

Re: X3 - omslagpunt naar Diesel

Bericht door m@rco » 03 feb 2009, 15:51

Kennis van me reed een x3 2.0d.. Gekozen destijds omdat het een voorraad auto was, bijna full options en volledig zilver alles meegespoten.
De 2.0d motor vond ik te weinig vermogen hebben voor een auto van deze grote, hij zou ook zeker geen 2.0d weer nemen in de X3.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: X3 - omslagpunt naar Diesel

Bericht door Tristan » 03 feb 2009, 16:11

Of een chip in 2.0d en naar 200pk / 400Nm brengen.

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1445
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: X3 - omslagpunt naar Diesel

Bericht door Henk Jan » 04 feb 2009, 19:17

Heren, dank voor het meedenken.

Echter, vrouwtje wilde toch een Santa Fe, dus die is het geworden.

Rijdt trouwens boven verwachting. :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: X3 - omslagpunt naar Diesel

Bericht door Niels » 04 feb 2009, 19:22

Is ook een stuk fraaier om te zien dan de X3 :whistle:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR en 8 gasten