Autohandel in zwaar weer (geen roddel en achterklap aub)
- Joy
Re: Autohandel in zwaar weer (geen roddel en achterklap aub)
Zo dat gaat lekker. Van Strien is een klant van ons. Als buitenstaander had ik niet de indruk dat het slecht liep.
- Niall
Vandaag het nieuws gekregen dat het bedrijf waar ik werk eerst gesloten zou worden en onze zusterbedrijf in duitsland verder zou gaan, gelukkig heeft onze nederlandse directeur hard voor ons gepleit en worden de 2 bedrijven ontvlochten en gaan verder als 2 zelfstandige units voor de komende jaar. Na 1 jaar wordt gekeken welke bestaansrecht heeft na de komende moeilijke tijden.
Een hele opluchting voor het personeel gezien iedereen het ergste had verwacht, het kan erger gezien de berichten over de autobedrijven die over de kop gaan.
Een hele opluchting voor het personeel gezien iedereen het ergste had verwacht, het kan erger gezien de berichten over de autobedrijven die over de kop gaan.

-
- Auto: X5 M F85
weet iemand wat er met Haarhuis in Enschede gebeurt is? Heb daar mijn huidige auto gekocht en ben daar erg prettig geholpen. Zag al wel dat de verkoper die mij geholpen heeft al een poosje niet meer bij het bedrijf werkzaam was, site werd al een paar maanden slecht bijgehouden maar is nu definitief uit de lucht 

- Casper
Wat ik tegenwoordig steeds vaker zie en hoor is dat dealers geen occasions meer willen. Alle ingeruilde auto's gaan direct door naar de handel. Dit terwijl er met regelmaat gewoon hele mooie tussen zitten 1-3jr oud <50.000km. Daar kan zelfs een dealer toch een mooie marge op pakken? Het lijkt mij ook best klantonvriendelijk als je alleen maar nieuw verkoopt...
Of mis ik nou iets?
Of mis ik nou iets?
- Snipe
Voor elke occasion moet je geld lenen, dus iedere auto die er staat kost je geld. Nieuwe hoef je pas te bestellen zodra ze verkocht zijn, veel goedkoper.
Slechte service van zo'n bedrijf, dat dan weer wel, maar ja...
Slechte service van zo'n bedrijf, dat dan weer wel, maar ja...
- Niels
- Auto: Prius+
Plus dat je voorraad gewoon lekker afschrijft :banaan:
- Snipe
Dat ook inderdaad. Zeker in deze tijden, je ziet bij heel wat bedrijven occasionprijzen die met duizenden euro's tegelijk dalen.
-
Misschien wisten een aantal van jullie het al maar ik meld het hier toch ook maar even:
In ieder geval veel sterkte toegewenst!
Dennis, ik hoop dat je snel weer aan de slag kan ofwel bij je 'oude' bedrijf ofwel bij een andere dealer.BN/DeStem schreef: Renaultdealer CuBoom vraagt faillissement aan
BREDA - Autobedrijf Cuelenaere Van der Boom (CuBoom) vraagt vandaag zijn faillissement aan. Daarmee komen in West- en Midden-Brabant tweehonderd mensen op straat te staan. Voor een deel van hen wellicht tijdelijk, want de directie van de Renaultdealer ziet kansen voor een doorstart in afgeslankte vorm.
Advocaat mr. Chris Liesker van het bedrijf heeft dat gisteren na een emotionele personeelsbijeenkomst in Breda namens de directie meegedeeld. De boodschap van het faillissement kwam bij de mededewerkers hard aan. Ze wisten dat het niet goed ging, maar de meesten hadden geen idee dat CuBoom er zo slecht voorstaat.
De acht vestigingen van CuBoom (Breda, Steenbergen, Etten-Leur, Roosendaal, Tilburg, Goirle, Middelbeers en Oisterwijk) zijn sinds zaterdag vanwege de financiële problemen dicht. Volgens Liesker heeft de combinatie van een grote overname bijna twee jaar geleden (de Janssens-garages in Breda, Etten-Leur en Roosendaal) en de kredietcrisis tot de ondergang geleid. "De overname leidde tot aanloopverliezen, die niet meer goedgemaakt konden worden toen de crisis uitbrak en de verkoop van nieuwe auto's met vele tientallen procenten inzakte ", aldus Liesker.
Cuelenaere Van der Boom heeft een totale schuld van circa 15 miljoen euro. Toen de Rabobank en de financieringsmaatschappij van importeur Renault Nederland onlangs het krediet opzegden, was het met het bedrijf gedaan.
Op dat moment lag er al een reddingsplan van de directie. Liesker: "Helaas hebben we daarvoor bij de financiers de handen niet op elkaar gekregen." Hij hoopt en verwacht dat dat onder leiding van de nu te benoemen curator alsnog lukt. Maar de werkgelegenheid zal bij een eventuele doorstart 'aanzienlijk verminderen'.
Directie en personeel maken Renault Nederland bittere verwijten: de importeur zou het debacle op zijn geweten hebben. Janet Richter van Renault Nederland gaat daar niet op in. Zij wil slechts kwijt dat er 'dringend wordt gezocht naar een snelle oplossing'. Richter wil ook niet zeggen of Renault met een 'nieuw' CuBoom in zee wil of dat het merk andere dealers gaat aanstellen.
De klanten van de acht CuBoomgarages lijden volgens advocaat Liesker geen schade. Hun winterbanden en eventuele andere eigendommen liggen veilig opgeslagen en mensen die een aanbetaling op een auto hebben gedaan, krijgen dat geld terug. De Rabobank heeft die terugbetaling gegarandeerd, zegt hij.
In ieder geval veel sterkte toegewenst!
-
Sterkte Dennis. 

-
Hmmm, slecht nieuws weer.
Wat kunnen we eigenlijk verwachten van de sterk dalende prijzen van occasions? Is de verwachting dat het door blijft gaan tot Q3 of is het ergste leed geleden?
Wat kunnen we eigenlijk verwachten van de sterk dalende prijzen van occasions? Is de verwachting dat het door blijft gaan tot Q3 of is het ergste leed geleden?
- Snipe
Over occasionprijzen gesproken, er stond deze maand nog een leuk artikel in Car (preview op http://www.carmagazine.co.uk). Voor een van de eerste keren in de 47-jarige geschiedenis van het blad stonden er tweedehands auto's op de cover.
Strekking van het artikel: koop geen nieuwe auto, ga voor een gebruikte. Met vervolgens pagina's lang voorbeelden van gebruikte (liefhebbers) auto's voor weinig.
Voorbeelden?
Nieuwe 207 CC? Ga voor een gebruikte Audi TT (27.000 mijl, bij de Audi-dealer voor 18k).
Top-spec Citroën C3? Ga voor een gebruikte BMW 6 (vanaf 14k).
A brand new Bentley Flying Spur does'nt come close; RR Phantom nu van 264 voor 106k.
Oh ja, een M3 van 18 maanden oud doet in Engeland 35k momenteel.
Strekking van het artikel: koop geen nieuwe auto, ga voor een gebruikte. Met vervolgens pagina's lang voorbeelden van gebruikte (liefhebbers) auto's voor weinig.
Voorbeelden?
Nieuwe 207 CC? Ga voor een gebruikte Audi TT (27.000 mijl, bij de Audi-dealer voor 18k).
Top-spec Citroën C3? Ga voor een gebruikte BMW 6 (vanaf 14k).
A brand new Bentley Flying Spur does'nt come close; RR Phantom nu van 264 voor 106k.
Oh ja, een M3 van 18 maanden oud doet in Engeland 35k momenteel.
- Dennis van der Schoot
Dexter en Allen,bedankt,worden nu een aantal onzekere dagen/weken.
- Fabian
Moest meteen aan je denken Dennis toen ik het vrijdagavond hoorde.
Sterkte kerel! Hoop dat er een doorstart komt en dat er een plekkie voor je is....
Hoorde gisteren dat BMW Zwartepoorte ook leeggereden werd..heb er echter nog niets van gelezen/gezien verder. Maar hopen dat het niet zo is.
Sterkte kerel! Hoop dat er een doorstart komt en dat er een plekkie voor je is....
Hoorde gisteren dat BMW Zwartepoorte ook leeggereden werd..heb er echter nog niets van gelezen/gezien verder. Maar hopen dat het niet zo is.
- duifjes.com
Sterkte in de deze rottijd
- Arthur
- Auto: Nr.51
Da's echt minder...
-
Sterkte Dennis..
Kwa, zojuist twee autotrailers vol met audi's en VW's op kenteken tegen....
Dan denk je toch ook, ze zijn niet nieuw.. kenteken zit erop... weer een dealer failliet?!
Kwa, zojuist twee autotrailers vol met audi's en VW's op kenteken tegen....
Dan denk je toch ook, ze zijn niet nieuw.. kenteken zit erop... weer een dealer failliet?!

- Snipe
Die kunnen natuurlijk ook van een verhuurbedrijf zijn geweest of zo.
- duifjes.com
Er zijn ongeveer 3000dealers en ik denk dat er dit jaar zeker 10% er mee gaan stoppen als het niet meer is........
- Snipe
Er zijn zelfs verwachtingen dat 25% van de dealers er mee zal stoppen.
- duifjes.com
@Snipe dat lijkt me een beetje veel maar goed het kan hard gaan als je kosten niet meer te overzien zijn en je opbrengsten nihil....dan is het in een paar maanden met je gebeurt als je reserve hebt.....*(wat veel niet hebben.....altijd lekker uitgegeven en niet apart gezet in goede tijden)..
-
Er stond toch ook, dan DENK ik;)Snipe schreef:Die kunnen natuurlijk ook van een verhuurbedrijf zijn geweest of zo.
Niet dan WEET ik;)
Vond het toch wel frapant, er waren ook wat kentekenloze wagentjes bij... (Stuk of 6 van de 12/14?)
- Snipe
Klopt, als je het had geweten had ik geen slag in de lucht meer hoeven doenErik Stoffelsen schreef: Er stond toch ook, dan DENK ik;)
Niet dan WEET ik;)

- Snipe
Het ligt eraan hoe je rekent natuurlijk. Ik denk dat veel van de grotere bedrijven vestigingen zullen samenvoegen bijvoorbeeld. Dan gaat het hard natuurlijk. Bijvoorbeeld bij Stern, daar hollen de resultaten achteruit. Als die wat merken afstoten (zoals ze hebben gedaan met Saab, Mazda, Mitsubishi) heb je al direct een heel aantal dealers minder. Daarnaast hebben ze ook nog vestigingen samengevoegd (MB Amersfoort is tegenwoordig ook dealer van Smart, Chrysler, Jeep en Dodge).duifjes.com schreef:@Snipe dat lijkt me een beetje veel maar goed het kan hard gaan als je kosten niet meer te overzien zijn en je opbrengsten nihil....dan is het in een paar maanden met je gebeurt als je reserve hebt.....*(wat veel niet hebben.....altijd lekker uitgegeven en niet apart gezet in goede tijden)..
En als er dan ook nog wat kleinere bedrijven mee stoppen....
Dan heb je ook nog de grotere (en middelgrote) bedrijven die omvallen; Sam van Lingen, HDMG....
Ik zeg: 10% lijkt me weinig.
- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
En nou komt de Bovag met één of ander reddingsplan voor de autobedrijven.....lees veel dingen in dat plan, maar ik mis eigenlijk ook wel wat....
Ik ben namelijk van mening dat de importorganisaties er zelf net zo hard schuldig aan zijn dat bedrijven over de kop gaan.
Eisen die gesteld worden aan huisvesting, omzet cijfers die "dwingend" voorgeschreven worden...
En dat vind ik nou zo dubbel....
In goede tijden kan het niet op en worden de verwachtingen steeds hoger
Maar als het dan minder gaat is een importeur de eerste die aan de poort staat te rammelen en de boel laat klappen.
Tuurlijk moet je er als ondernemer voor zorgen dat je vlees op je botten krijgt, maar de trend van de afgelopen jaren was dat je het als kleine zelfstandige in veel gevallen niet zou trekken op de langere termijn.
Dus werd er gefocussed op schaalvergroting. ( meerdere vestigingen, overnames )
En raad eens welke ondernemingen nu de klappen krijgen, juist die jongens.....
Bedrijven die in de afgelopen jaren hebben geconsolideerd en op zeker zijn blijven spelen komen er volgens mij nu het beste uit.
En dat terwijl zij 5 jaar terug werden uitgelachen en werden beticht van "stilstaan" en niet durven groeien....
Zoals al eerder gezegd zijn de ontwikkelingen in het dealerkanaal voor ons gunstig, maar alle persoonlijke drama's die schuil gaan achter deze faillissementen gaan me wel aan het hart, we hebben het namelijk wel over mensen....
Dennis, sterkte man.....!!
Ik ben namelijk van mening dat de importorganisaties er zelf net zo hard schuldig aan zijn dat bedrijven over de kop gaan.
Eisen die gesteld worden aan huisvesting, omzet cijfers die "dwingend" voorgeschreven worden...
Als ik dat zo lees is dus Renault Nederland mede "schuldig" aan dit failissement.Toen de Rabobank en de financieringsmaatschappij van importeur Renault Nederland onlangs het krediet opzegden, was het met het bedrijf gedaan.
En dat vind ik nou zo dubbel....
In goede tijden kan het niet op en worden de verwachtingen steeds hoger
Maar als het dan minder gaat is een importeur de eerste die aan de poort staat te rammelen en de boel laat klappen.
Tuurlijk moet je er als ondernemer voor zorgen dat je vlees op je botten krijgt, maar de trend van de afgelopen jaren was dat je het als kleine zelfstandige in veel gevallen niet zou trekken op de langere termijn.
Dus werd er gefocussed op schaalvergroting. ( meerdere vestigingen, overnames )
En raad eens welke ondernemingen nu de klappen krijgen, juist die jongens.....
Bedrijven die in de afgelopen jaren hebben geconsolideerd en op zeker zijn blijven spelen komen er volgens mij nu het beste uit.
En dat terwijl zij 5 jaar terug werden uitgelachen en werden beticht van "stilstaan" en niet durven groeien....
Zoals al eerder gezegd zijn de ontwikkelingen in het dealerkanaal voor ons gunstig, maar alle persoonlijke drama's die schuil gaan achter deze faillissementen gaan me wel aan het hart, we hebben het namelijk wel over mensen....
Dennis, sterkte man.....!!
- Snipe
Crisis? What crisis?
De dealers moeten een nieuwe huisstijl krijgen om de relatie met de klant en de merkbeleving een nieuwe impuls te geven. De overgang vindt geleidelijk plaats, maar moet binnen vijf jaar voor alle dealers afgerond zijn.
....of er niks aan de hand is jaagt Citroën de dealers nog even op kosten met een nieuwe huisstijl. Gelukkig gaat het hier over een merk waar de klanten rijendik voor de showrooms staan. Stel je voor dat het om een merk zou gaan waar het even wat minder gaat, dan hebben die dealers toch wat minder diepe zakken.
Ze moeten bij Citroën blij zijn dat er überhaupt bedrijven bestaan die een poging willen wagen om die depreciation disasters aan de man te brengen :!:
De dealers moeten een nieuwe huisstijl krijgen om de relatie met de klant en de merkbeleving een nieuwe impuls te geven. De overgang vindt geleidelijk plaats, maar moet binnen vijf jaar voor alle dealers afgerond zijn.
....of er niks aan de hand is jaagt Citroën de dealers nog even op kosten met een nieuwe huisstijl. Gelukkig gaat het hier over een merk waar de klanten rijendik voor de showrooms staan. Stel je voor dat het om een merk zou gaan waar het even wat minder gaat, dan hebben die dealers toch wat minder diepe zakken.
Ze moeten bij Citroën blij zijn dat er überhaupt bedrijven bestaan die een poging willen wagen om die depreciation disasters aan de man te brengen :!: