Winterbanden voor de M3

Dit is ons algemene autoforum.
Tristan

Bericht door Tristan » 22 sep 2006, 10:13

*pakt chips en cola*

RVV

Bericht door RVV » 22 sep 2006, 10:16

Precies Jeroen, en daar gaat het me ook niet om, ik sta net zo tegenover winterbanden hiero als de meesten die mij winterbanden afraden. Maar ik wil ALTIJD kunnen rijden, 4 dagen de autostil moeten laten staan omdat je de straat niet uit kan komen omdat er 20 cm sneeuw ligt vind ik gewoon armoede, en ja dan koop ik gewoon een set voor die 4 dagen of weet ik veel hoeveel er volgen, ligt er sneeuw pak ik de krik en wissel de banden zelf om in de garage, maar ik moet kunnen rijden en dat hok heeft aardig wat centjes gekost, ik ga me achteraf niet voor de kop slaan als ik toch die sloot in ben geschoven of moest uitwijken voor een rijdende dildo en met de kont om een lantaarnpaal heenvouw. Dan ben ik gewoon gelijk zat van die auto.

En daarom wil gewoon weten welke winterbanden ik onder de M3 het beste kan nemen. (maat in ogenschouw genomen) :wink:

Ik heb nu 4 kale M3 velgen en zonder banden schiet dat ook niet echt op.

RVV

Bericht door RVV » 22 sep 2006, 10:18

Vergeet niet dat ik een achtergesteld gebied woon, mooie sneeuwvrije binnendoor weggetjes zijn schaars hiero, als het flink gesneeuwd heeft, en die pak ik noodzakelijkerwijs wel anders is het gelijk aanschuiven in de grote A7 file bij een beetje sneeuwval.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 22 sep 2006, 10:24

Rico v Velzen schreef:Vergeet niet dat ik een achtergesteld gebied woon, mooie sneeuwvrije binnendoor weggetjes zijn schaars hiero, als het flink gesneeuwd heeft, en die pak ik noodzakelijkerwijs wel anders is het gelijk aanschuiven in de grote A7 file bij een beetje sneeuwval.
Dacht altijd dat het oosten zo achter gesteld was, maar er is altijd baas boven baas merk ik wel weer :lol: :lol:
In mijn regio is het gelukkig niet zo erg als daar in het koude kale hoge noorden.............................. :lol: :lol:

PS; kun je met een M3 ook klunen :shock: :lol:

Tristan

Bericht door Tristan » 22 sep 2006, 10:28

@Rico: Heb hele goede ervaringen met Vredestein. Zij hebben ook hogesnelheidsbanden. Je hebt Wintrac en Snowtrac. Als je alleen in NL rijdt is Wintrac prima, wil je ook goed in de sneeuw rijden, dan Snowtrac. Ik gebruik Snowtrac omdat ik alleen de banden gebruik op wintersport. Nooit kettingen hoeven te gebruiken.

david

Bericht door david » 22 sep 2006, 10:45

Rico- de velgen heb je liggen, dus ik zou er winterbanden omheeg leggen. denk dat ik jou het nut van die banden niet hoef uit te leggen---t scheelt echt enorm, en dan spreek ik niet puur over de sneeuw dagen..Winter is ook veel nattigheid, vorst...
##tuurlijk je kunt echt wel hier in NL doorrijden met zomerbanden, soms voorzichtig met een ei onder je gaspadaal...##
En met winterbanden pas je je rijgedrag echt wel aan hoor.
Zou wel kiezen voor banden die het goed doen onder normale omstandigheden ( dus niet extreme sneeuw banden--neem aan dat je niet vaak in scandinavie etc zit..)
via google.de kun je wel wat duitse winterbanden testen opvragen

en wieltjes heb je zo gewisseld hoor. dus is er in de winter een mooie stralende dag, en je wilt even trappen...even krikje eronder, half uurtje wielen wisselen en je kunt heerlijk genieten

ik ga er van uit dat de meesten hier een bovengemiddelde wagenbeheersing hebben, maar jullie willen niet weten hoeveel auto's er in de winter op de achteraf weggtjes in sloten belanden, paaltjes pakken, ergens achterop glijden etc.. Weet zeker dat de meesten hier dit gevoel kennen..... remmen-glijden-onbestuurbaar.......en dan....oef ...dat ging net goed---nu maar even wat rustiger aan
Persoonlijk zou ik niet zo'n bloedmooi m3 riskeren terwijl je de velgen al klaar hebt liggen...

RVV

Bericht door RVV » 22 sep 2006, 10:47

inderdaad David jij verwoord het precies goed.

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 22 sep 2006, 14:02

Leg er er gewoon weer onder. Ondanks dat ik quattro heb merk je het verschil gewoon heel erg goed. Als is het maar voor een paar dagen! Ga daarbij ook 1 a 2 keer per jaar met wintersport...

Rico, ik denk dat ik voor Dunlops WintersportMaxx ga deze keer. Hiervoor Pirelli SnowSport240 gehad, prima band ook.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 22 sep 2006, 14:08

Ik ga deze winter ook eens winterbanden proberen denk ik.
Vorig jaar wat met de Impreza in de sneeuw gespeeld, is supergaaf, op sommige punten 170km/u op een smal B-weggetje gezien, maar als je moet gaan remmen merk je het wel, dan lijkt het of je kapitein van een mammoettanker bent, het duwt maar door en afremmen ho maar.

Heb je eigenlijk nog speciale winterbanden nodig voor een AWD?
(bij gewone banden is dat wel zo namelijk, dan zit je wel vast aan banden met een relatief harde wang omdat ze anders opgevreten worden)

wjn

Bericht door wjn » 22 sep 2006, 14:10

Jeroen Watermulder schreef:
wjn schreef:Iedereen rijdt auto's van ettelijke 10k€ en wil niet eens 1000€ (of minder) uitgeven voor een setje winterbanden :?

Ik verbaas me daar iedere keer weer over.

Wat een verschrikkelijk domme uitspraak zeg. Juist mensen die dit soort dingen niet kunnen betalen roepen vaak dit soort dingen. (daarmee wil ik niet zeggen dat jij daar ook onder valt trouwens)

En de discussie wel of geen winterbanden ga ik niet weer aan.
Er hoeft helemaal niet gediscussieerd te worden over winterbanden, Duitsland en Oostenrijk is het gewoon verplicht bij bepaalde weersomstandigheden. Nederland met het zachte weersklimaat is een ander verhaal. En ik ga hier (= Polen) 's winters niet rondrijden zonder winterbanden, is levensgevaarlijk. Als heel Nederland stil staat door 0,2mm sneeuw (o.k. beetje sarcastisch), gaat het leven hier namelijk gewoon door.

Dom is iemand die denkt dat mijn uitspraak dom is :wink:

P.S. En ik heb er genoeg zien glijden hoor, als ik gewoon rustig kan doorrijden (met 30 - 40). Leuk gezicht, bocht naar rechts in de Autobahn, dus de weg loopt van links naar rechts beneden. En daar gaan ze, zo richting de vangrails. :roll: Dan kun je nog zo'n goede bestuurder zijn, geen grip = geen grip!

Jeroen Watermulder

Bericht door Jeroen Watermulder » 22 sep 2006, 14:18

wjn schreef:Duitsland en Oostenrijk is het gewoon verplicht bij bepaalde weersomstandigheden.
Dat is ook de grootste misvatting die er bestaat en is derhalve NIET waar. (ik praat even over Duitsland en niet Oostenrijk)

Winterbanden in Duitsland zijn NIET verplicht. Wel is het zo dat als er sneeuw ligt en er gaat wat mis en je hebt geen winterbanden, dat dan de schuldvraag ten alle tijden bij diegene ligt zonder winterbanden.

Sterker nog. Als ik met winterbanden ga rijden in de winter, dan ben ik zelfs strafbaar, omdat die winterbanden niet in mijn autopapieren staan.

Andre

Bericht door Andre » 22 sep 2006, 14:30

je moet van die pireli 240 nemen of michelin sneeuw banden

dan kan je dus gewoon 240knallen hoef je niet iedere keer te wisselen in de winter.

standaard maat is 225/45/18 voor en 255/40/18

Achter zou ik proberen en maatje smaller te pakken.

pirelli en bridgestone leveren zo bi 225/45/18

pirelli levert 245/40/18 een maatje smaller achter is beter voor de winter. maar sommige leveren ook wel 255/40/18

RVV

Bericht door RVV » 22 sep 2006, 14:49

kijk dat is info die ik zoek, wist het natuurlijk al maar dit is de juiste weg :wink:

Marc R

Bericht door Marc R » 22 sep 2006, 15:17

Om een einde te maken aan de discussie zou ik gewoon zeggen tegen iedereen die denkt dat het niet nodig is om winterbanden te monteren.....

ZEKER NIET DOEN,laat lekker zitten en kost alleen maar geld!

Tegen de mensen die twijfelen en veiligheid belangrijk vinden als hun vrouw/kinderen in de wagen zitten BV,neem het zekere voor het onzekere en doe het WEL vooral als je ook gaat wintersporten met je wagen.

Ik spreek uit eigen ervaring en het is een verschil van dag en nacht en daarbij ben je ook nog eens de sigaar als je in Oostenrijk geen winterbanden hebt tijdens de sneeuwperiode en je krijgt een ongeluk.

Daarbij is het ook nog eens zo dat beneden de 8 graden winterbanden al een betere grip hebben dan een zomerband dus dat is niet alleen voor die verdwaalde sneeuwbui die wij hier hebben.

K heb er vredestein wintrac extreme erop zitten en ben meer dan tevreden met die band. gaat ook nog eens tot 270km/h....*kuch* Rico *kuch* :wink:

Jeroen Watermulder

Bericht door Jeroen Watermulder » 22 sep 2006, 15:20

Hammer schreef:Daarbij is het ook nog eens zo dat beneden de 8 graden winterbanden al een betere grip hebben dan een zomerband dus dat is niet alleen voor die verdwaalde sneeuwbui die wij hier hebben.
Oh oh, ik was al bang dat deze winterbandenmarketingkreet op zou duiken hier.

Doe het niet Jeroen, niet weer de discussie aan gaan... :D

Marc R

Bericht door Marc R » 22 sep 2006, 15:22

Edit: (speciaal voor Jeroen :D ) ik merk dat de winterbanden gewoon beter presteren bij een tempweratuur beneden de 5 graden....

Beter? :roll:

RVV

Bericht door RVV » 22 sep 2006, 15:22

Jeroen GO GO GO :wink:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 22 sep 2006, 15:22

Discussie is goed, maar waarom testen we het niet gewoon eens?

Twee dezelfde auto's (waar hebben we er hier veel van, E36 M3 of zo?), eentje op winterbanden, eentje op zomerbanden, volgende keer dat we een meeting hebben waar het 5 graden is of zo.
Gewoon eens met 120 naast elkaar rijden en dan vol in het ABS, kind kan de was doen. Voor echt bruikbare resultaten dan velgen en wielen nog eens omwisselen en weer testen.
Uurtje werk, maar dan weten we het ook voor eens en voor altijd zeker of winterbanden onder die omstandigheden ook nog nut hebben.

Marc R

Bericht door Marc R » 22 sep 2006, 15:24

Ja bijvoorbeeld! of laten we eens volgas optrekken met een laagje sneeuw.....waarom niet?

Winter en zomerbanden zijn toch hetzelfde....

Jeroen Watermulder

Bericht door Jeroen Watermulder » 22 sep 2006, 15:25

Over het verschil in de sneeuw zul je mij nooit horen, dan ben ik helemaal voor winterbanden, maar...

Jeroen Watermulder

Bericht door Jeroen Watermulder » 22 sep 2006, 15:29

En die test tussen winterbanden en zomerbanden bij koud weer hebben we al eens gehad.

Gummenmeeting eind vorig jaar op Lelystad. Het was iets boven het vriespunt en het was nat.
(genoeg mensen hier die dat nog weten)

Flinke discussies gehad met verschillende mensen hierover toen en conclusie was duidelijk. Alleen in de sneeuw heeft een winterband duidelijk voordelen.

Snelste tijden die dag weren allemaal op zomerbanden neer gezet.

Meer wil ik er niet over kwijt. :D

RVV

Bericht door RVV » 22 sep 2006, 15:29

Hammer dan pak je met 4x4 sowieso dikke winst toch.

wjn

Bericht door wjn » 22 sep 2006, 15:45

Jeroen Watermulder schreef:Sterker nog. Als ik met winterbanden ga rijden in de winter, dan ben ik zelfs strafbaar, omdat die winterbanden niet in mijn autopapieren staan.
Dan mag je sowieso nooit in D rijden, omdat de leveranciers daar verplicht zijn auto's te leveren, zodat ze uitgerust kunnen worden met winterbanden. En uiteraard voor de auto toegelaten winterbanden bestaan.

Indragen in de papieren geld trouwens alleen maar als er geen ABE voor is, hoeft in dit geval in 99% van de gevallen dus niet.

Maar dan kom je weer in de grijze EU regeltjes en richtlijnen, want als een auto in het ene EU-land is toegelaten, mag die ook in het andere land rijden cq. moet die daar toegelaten worden. Dus kun je nooit strafbaar zijn als je met de auto wel in NL mag rijden.

Onder de streep: Winterbanden is eigen keuze, zeker in NL met die paar dagen per jaar sneeuw dat je er echt veel profijt van hebt, maar rij liever niet bij mij achterop als het gesneeuwd heeft ;-)

Discussie over wel of niet verplicht: Ik quote "Dus hoewel winterbanden niet wettelijk zijn voorgeschreven is er wel een wettelijk kader met een strekking als een vereiste 'doelmatige voertuiguitrusting'." Dus mijn uitleg is correct, bij bepaalde weersomstandigheden verplicht.

david

Bericht door david » 22 sep 2006, 15:46

Wil best wel snappen dat zomer banden voor beter tijden zorgen onder "winterse" omstandigheden. Maar in het dagelijkse verkeer rij ik niet echt op tijd :wink:
Maar winter is ook: veel regen, ---slechte nederlandse wegen mit enorme spoorvorming--- kortom volop water op de baan
We rijden hier met z'n allen behoorlijk brede banden--- ik rij 255 rondom...
4 keer winterband = 225 rondom
Je wilt niet weten hoeveel relaxter het rijden is in zwaar kloten weer...
Veel en veel minder aqua planing en spoorvorming.../// kom gewoon tot rust...hahaha
Ik rijd ook winterbanden die tot 270 officieel mogen, maar denken jullie nou echt dat dat je dat vaak gebruikt???

Ik weet vanuit de werkplaats dat de meest schade rs4's en rs2 tjes op winterbanden staan....
minder grip onder normale omstandigheden--maar t lijkt me o zo logisch om daar rekening mee te houden

Marc R

Bericht door Marc R » 22 sep 2006, 15:46

@WJN.....Dat bedoel ik......... :)

Plaats reactie