Huis verkopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Gesloten
RutgerK

Re: Huis verkopen

Bericht door RutgerK » 07 jan 2009, 21:14

Michel, dank je voor de tekst. Duidelijk verhaal denk ik zo.

De hypotheekrente aftrek leidt waarschijnlijk al tot hogere prijzen maar het belastingstelsel zit ook nog zodanig in elkaar dat de hoge vraagprijzen voor de oude woningen en leegstand deels worden gesponsord door het belastingstelsel. Met een bruto hypotheeklast van € 900,- in de maand is het misschien de moeite niet waard om de eerste twee jaar te gaan verhuren ivm een eventuele verkoop.

Michel P

Bericht door Michel P » 07 jan 2009, 22:00

RutgerK schreef:Michel, dank je voor de tekst. Duidelijk verhaal denk ik zo.

De hypotheekrente aftrek leidt waarschijnlijk al tot hogere prijzen maar het belastingstelsel zit ook nog zodanig in elkaar dat de hoge vraagprijzen voor de oude woningen en leegstand deels worden gesponsord door het belastingstelsel. Met een bruto hypotheeklast van € 900,- in de maand is het misschien de moeite niet waard om de eerste twee jaar te gaan verhuren ivm een eventuele verkoop.
Het mooiste is verhuren via het officieuze circuit ofwel dat de huurder zich niet inschrijft op dat adres bij de gemeente, eventueel te belonen (en goed vast te leggen in de overeenkomst) dan heb je aftrek en huur :-)

Michel

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 18 jan 2009, 15:06

Michel P schreef:
RutgerK schreef:Het voordeel is dat de hyptheekrente daalt. :)
Maar de verstrekkingsnormen ook!

Wouter, keep my fingers crossed!!!

Heb zelf 31 december zoals gepland mijn woning geleverd aan de koper, altijd een pak van je hart in deze tijden.

Michel
Heb afgelopen woensdag gehoord dat er een nieuwe offerte aan de koper is verstrekt, tegen dezelfde voorwaarden. Da's in ieder geval positief. Nu moet hij dit tekenen en opsturen (kleine moeite maar bij dit figuur kan dit, gezien de historie, een hele opgaaf zijn maar goed...), daarna naar de notaris aldus de makelaar. Het ziet er dus weer vrij goed uit maar geloof het pas als ik er zit, is al zoveel misgegaan. We wachten het dus weer af. ;)

Michel P

Bericht door Michel P » 18 jan 2009, 19:32

Wouter81 schreef:
Michel P schreef:
RutgerK schreef:Het voordeel is dat de hyptheekrente daalt. :)
Maar de verstrekkingsnormen ook!

Wouter, keep my fingers crossed!!!

Heb zelf 31 december zoals gepland mijn woning geleverd aan de koper, altijd een pak van je hart in deze tijden.

Michel
Heb afgelopen woensdag gehoord dat er een nieuwe offerte aan de koper is verstrekt, tegen dezelfde voorwaarden. Da's in ieder geval positief. Nu moet hij dit tekenen en opsturen (kleine moeite maar bij dit figuur kan dit, gezien de historie, een hele opgaaf zijn maar goed...), daarna naar de notaris aldus de makelaar. Het ziet er dus weer vrij goed uit maar geloof het pas als ik er zit, is al zoveel misgegaan. We wachten het dus weer af. ;)
@Wouter,

Keep my fingers crossed!

Michel

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 27 jan 2009, 22:05

Offerte lag inmiddels ook alweer een 2 weken bij de koper maar geen reactie. Was er gister echt helemaal klaar mee, schoot dus wederom niet op. Makelaar gister gemeld dat ik behoorlijk pissed off was en dit absoluut niet langer accepteerde. Koper was telefonisch weer niet te pakken te krijgen (aldus makelaar/hypotheekshop) en terugbellen op voicemails deed 'ie ook niet. Makelaar was er vandaag nog langsgereden maar niemand thuis. Ben net zelf in de auto gestapt en verdomd, er brandde licht. Aangebeld, deed niemand open echter. Heb zelf nog een sleutel gelukkig. Bleek dat de vent lag te pitten. Heb 'em uit z'n bed getrokken (vent schrok zich lam natuurlijk) en hem een ultimatum gesteld. Deze week regel je alles, anders stellen we (makelaar, ik) hem as. maandag officiëel in gebreke en dient hij 10% van de koopsom als boete te betalen. Verder gevraagd waarom hij zijn huur niet betaalde (had ook alweer een maand achterstand). Zou hij deze week regelen, inclusief geld voor de volgende maand. Heb daarnaast geëist dat hij morgen telefonisch contact opneemt met zowel de makelaar als de hypotheekverstrekker om de status door te geven. Had m'n punten (ultimatum) ook zwart op wit gezet dus dat ondertekend achtergelaten, kan hij nooit melden dat hij het niet wist. Aan het eind hem een hand gegeven en gezegd dat ik erop vertrouw dat we een afspraak hebben. Ik ben benieuwd.

Nu maar de harde(re) manier dus. Als ik donderdag niks gehoord heb rij ik er wederom persoonlijk langs. Ik hou jullie op de hoogte.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 27 jan 2009, 22:09

:bag: wat een verhaal man :hammer:

RVV

Bericht door RVV » 27 jan 2009, 22:16

Shit hij zit al in je huis :shock: Damn... nou ik hou mijn hart vast Wouter.

Michel P

Bericht door Michel P » 27 jan 2009, 22:19

Wat een hufter zeg :twisted: Ligt er dan geen bankgarantie bij de notaris Wouter?

Michel

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 27 jan 2009, 22:25

tsja dat is weer een ander verhaal ik dacht dat je de woning aan een ander had verhuurd. :shock:
Dit maakt het weer wat complexer.

Als je een huurgarantie hebt kan je aan kloppen bij de bank, maar ik denk van niet? Is relatief duur voor een klein bedrag.
Hopelijk schiet het nu eens op.. is niet echt lekker hij maakt nu gewoon min of meer misbruik van jou goedheid....

Succes met de afhandeling.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 27 jan 2009, 22:31

Echt niet te filmen dit, geloof ook niet dat de makelaar ooit zoiets heeft meegemaakt. Inderdaad, hij zit er al in Rico. Zat zo, man is net gescheiden, geen woonruimte meer en wou het in september vorig jaar eerst wel gaan huren, tot alles met de koop rond zou zijn. Leek toen dat dat niet zo lang zou duren en zou mij financieel ook schelen, kost me nu ook elke maand geld (hypotheek plus wat andere vaste lasten) en deed verder uiteraard toch niks meer met die woning. Officiëel huurcontractje opgesteld en dat heeft ie ook netjes getekend. Betaalgedrag is echter minder fraai. Eerste maanden wel betaald (zij het te laat), nu inmiddels een maandje achterstand. Opzich vond ik dat ook geen ramp, was met de makelaar en notaris al overeengekomen dat dit bij de overdracht verrekend zou worden. Echter, overdracht zou eerst eind december. Toen bleek zijn hypotheek-offerte verlopen. Half januari heeft hij nieuwe offerte (tegen zelfde voorwaarden) gekregen maar die heeft nu, bijna 2 weken na dato, nog steeds niet ingeleverd. Deze maand passeren kan ik dus wel weer vergeten. Hele geschiedenis lijkt zo onderhand op een slechte soap. Heb echter best wel een klein beetje mensenkennis (denk ik) en geloof niet eens dat het zo'n slechte vent is die bewust de boel flest, is gewoon echter niet de meest intelligente persoon en werkelijk enorm laks en lui. Daar nu met iets hardere hand maar een eind aan maken. Hij heeft deze week nog, offerte lag kant en klaar op tafel zag ik.

Ik ben zeer benieuwd. Kijken of hij echt een plaat voor z'n kop heeft. Vent brengt vooral zichzelf in de (financiële) problemen als hij het erop aan laat komen.

Ben_968CS

Bericht door Ben_968CS » 27 jan 2009, 22:41

@ Wouter

Let op! Denk er even aan dat je volgens de koopakte kan kiezen en ook (behalve ontbinding van de overeenkomst en 10% boete) het recht hebt om 0.003% per dag aan boete te eisen en de koopovereenkomst intact te laten en niet te ontbinden. Dit voert vaak de druk op een koper op en hij kan niet weg aangezien je niet ontbindt. De koopprijs loopt alleen per dag op (neem de rekenmachine er maar even bij).

Juridisch werkt het als volgt: koper in gebreke laten stellen middels een brief welke door de deurwaarder per exploit wordt bezorgd aan de koper (of aan de notaris als dat in de koopakte bepaald is). In deze brief wordt de koper aangezegd dat hij de woning binnen 8 dagen na betekening door de deurwaarder dient af te nemen. Gebeurt dat niet, dan verbeurt koper automatisch de contractuele boete van 0.003% per dag tot het moment dat hij wel afneemt. Met andere woorden: koper dient de koopprijs + het aantal dagen * 0.003% * koopsom te betalen aan jou.

Dus: op naar de jurist (ik prefereer altijd de notaris) en de koper aanpakken. Kost een beetje, maar dan heb je het stuur weer in handen en ben je weer aan de bal. Nu zit je alleen maar af te wachten of iemand zin heeft om in actie te komen.

Enne: in vastgoed komt niemand zijn afspraak zonder vechten na en wie zich aardig en prettig gedraagt in een vastgoedeal, wordt genadeloos genaaid. Helaas... Dus van je afbijten (juridisch dan )! Heel erg veel succes en ik leef met je mee.

BTW. Je had de sleutel nog? Heb ik wat gemist? De koper woont toch niet al in de gekochte, doch niet afgenomen woning?

Niels

Bericht door Niels » 27 jan 2009, 22:42

Die gast verneukt je Wouter, simpeler wordt het niet. Je bent te goed van vertrouwen! Hij zit al in je huis en betaald slecht, verder heeft ie geen enkele stok achter de deur om te kopen. Hij houdt je aan het lijntje en ik geloof er niks van dat ie gaat kopen.

Eruit trappen en dat huis weer de verkoop in! Geloof me :!:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 27 jan 2009, 22:43

maar een huurder krijg je ook niet gemakkelijk uit je huis toch ?
Dat kan nog behoorlijk lastig worden mocht de hypotheek niet door kunnen gaan om wat voor reden dan ook.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 27 jan 2009, 22:44

Niels schreef:Die gast verneukt je Wouter, simpeler wordt het niet. Je bent te goed van vertrouwen! Hij zit al in je huis en betaald slecht, verder heeft ie geen enkele stok achter de deur om te kopen. Hij houdt je aan het lijntje en ik geloof er niks van dat ie gaat kopen.

Eruit trappen en dat huis weer de verkoop in! Geloof me :!:
Daar heeft hij al voor getekend als ik het zo lees... dus dan moet hij altijd nog een boeteclausule betalen

RVV

Bericht door RVV » 27 jan 2009, 22:51

En als hij die niet betaald ?

En de huur niet... en morgen een ander slot op de deur zet :bag:

Dan rest alleen nog een gang naar de rechter... hoop ellende en kosten ....kale kip toestanden en heel veel frustratie.

En helaas een ijzersterke huurwet in NL :'(

Luco

Bericht door Luco » 27 jan 2009, 23:00

Rico schreef:En als hij die niet betaald ?

En de huur niet... en morgen een ander slot op de deur zet :bag:

Dan rest alleen nog een gang naar de rechter... hoop ellende en kosten ....kale kip toestanden en heel veel frustratie.

En helaas een ijzersterke huurwet in NL :'(

HuurwetHuurwet

Snachts stond er ineens 20 man in huis en stonden zijn spullen buiten.
Toevallig zat die avond Wouter in londen ofzow
Weg probleem :mrgreen: :mrgreen:

Ben_968CS

Bericht door Ben_968CS » 27 jan 2009, 23:11

Rico schreef:En helaas een ijzersterke huurwet in NL :'(
Nee, nee, nee, Nederland is geen apenland: wie zich niet netjes aan de regels houdt, ook al is ie huurder, dan vliegt ie er rap uit. Maar er zijn helaas wel weer juridische maatregelen nodig.

Heb zelf zo'n akkefietje aan de hand: heb een leeg pandje in Groningen, heeft iemand het slot geforceerd en het pand gewoon verhuurd aan een stel bulgaren. kan natuurlijk niet, maar is wel eerst gang naar de rechter voor nodig om je recht te halen en een ontruimingsbevel van de rechter binnen te harken.

Maar goed, back to Wouter. Niet betaald, vort, uit de woning!

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 28 jan 2009, 10:10

Dat van ben gaat nog een stap verder :shock: damn soms leven we in een krom land...

Michel P

Bericht door Michel P » 28 jan 2009, 10:16

Die 0,003% per dag is toch maar heel weinig bij een verkoopprijs van een 100k euro is dat € 90,-- per maand......

Dit terwijl de lasten voor een verkoper doorlopen. Hypotheek, verzekering, energie enz. enz.

Michel

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 28 jan 2009, 10:18

Bedankt voor de adviezen en info heren, wordt gewaardeerd. De bal ligt nu bij hem, wacht het even een paar dagen af. Het ultimatum laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Was trouwens gister wel blij om te zien dat het nog behoorlijk netjes was in de woning. Voor hetzelfde was het 1 grote zwijnenkeet. Mijn actie van gister heeft ook wel invloed gehad denk ik, vent was duidelijk geschrokken en heel bedeesd.

Hij zit eraan vast dus moet 10% van de koopsom betalen. Heb natuurlijk niet de illusie dat je dat geld ooit zou zien, van een kale kip valt niet zo veel te plukken en als hij eruit zou worden gezet is hij waarschijnlijk ook gelijk met de noorderzon vertrokken. Mocht het escaleren en die vent moet d'r uit, dan regelen we dat zelf wel. Weet toevallig dat hij volgende week dinsdag geopereerd moet worden en enkele dagen in het ziekenhuis ligt. Vrij spel dus. ;) Maar goed, even serieus. Het zal blijken (eind deze week) wat voor actie er moet worden ondernomen. Ik heb nog steeds enig vertrouwen dat het nu deze week goed komt. Lijkt me dat hij er ook niets aan heeft om op straat te worden gezet. We zullen zien, hou jullie op de hoogte.

Michel P

Bericht door Michel P » 28 jan 2009, 10:21

Wouter, heeft er in de koopakte de plicht tot het stellen van en bankgarantie of het storten van 10% gestaan met een uiterste datum? Heeft de verkopende makelaar hier voldoende aandacht aan besteed? Daarvoor betaal je zo'n man natuurlijk. Staat het wel in de koopakte maar is de garantie niet gesteld, en heeft de makelaar daar geen werk van gemaakt, dan zou ik ook de makelaar melden dat je hem aansprakelijk gaat stellen voor je verlies!

Michel

Niels

Bericht door Niels » 28 jan 2009, 10:23

Dat zijn de adviezen :thumbup:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 28 jan 2009, 10:26

"Weet toevallig dat hij volgende week dinsdag geopereerd moet worden en enkele dagen in het ziekenhuis ligt."

Heb je hem zo hard aangepakt? :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 28 jan 2009, 11:05

Mag dat dan ? zomaar iemand uit zijn huis zetten ?

Michel P

Bericht door Michel P » 28 jan 2009, 11:07

Wouter, nog iets, heeft de makelaar een huurovereenkomst opgesteld? Is er een ontruimingsclausule opgenomen? Zou echt juridische hulp in gaan schakelen en een dossier gaan aanleggen/completeren.

Michel

Gesloten