vroeger was alles beter (F1)
- Jeroen Watermulder
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
- Locatie: Veluwe
vroeger was alles beter (F1)
Heel veel mensen kennen het onboardfilmpje van Patrick Depallier op het drijfnatte Montreal van de GP van 1978 wel, maar dan niet in de volledige bijna 5 minuten durende uitvoering met commentaar van Murray Walker. Bij deze.
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... celeration
Voor de mensen die het helemaal niet kennen. Dit is eigenlijk een must see voor elke autoliefhebber.
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... celeration
Voor de mensen die het helemaal niet kennen. Dit is eigenlijk een must see voor elke autoliefhebber.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Gaaf filmpje Jeroen!
Ik vond gisteren de finish van Monza 1970 toevallig ook op youtube.
Vroeger was inderdaad alles beter.
http://youtube.com/watch?v=hUozyw4Fwdg
Ik vond gisteren de finish van Monza 1970 toevallig ook op youtube.
Vroeger was inderdaad alles beter.

http://youtube.com/watch?v=hUozyw4Fwdg
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Kroop ik niet in een luier rondDennis Cavallino schreef:http://youtube.com/watch?v=u8xTaiN7k5Q& ... ed&search=


- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Dat geloof ik ook. F1-coureurs zijn heus niet slechter geworden, de auto's zijn stukken beter!duifjes.com schreef:Helemaal super!!!!! dit is echt rijden....alleen denk ik dat de hedendaagse coureurs dit ook kunnen!
ps. dit doet me denken aan mijn 125cc kart perdiode....ik was gek op natte baan wedstrijden en dan glij je ook zo....
echte mannen werk!
Maar helemaal gelijk, vroeger was alles beter. Je had ook meer "natuurlijke selectie". De besten bleven over, de rest werd invalide of erger nog... Zag je tenminste weer nieuwe gezichten.

-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
- Locatie: omg. sittard
- Hielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Is dat echt zo? Hoe kunnen die 3 auto's uit het vorige filmpje dan zo dicht bij elkaar zitten aan het eind van de race? Slechte/meer pitstops van de snellere auto's? Hoe gingen pitstops eraan toe in die tijd (zeg pre-1970), of hadden ze toen niet eens pitstops?Hielke schreef:Spektakel van destijds ontstond omdat er veel grotere verschillen tussen de auto's zaten. Je kwam dan makkelijk in inhaalsituaties terecht.
...
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Vergeet ook het slipstreamen zonder vleugels niet.
Volgens mij konden ze toen met een 1-2 seconden langzamere auto nog wel in het spoor van een snellere blijven omdat ze er op de rechte stukken naartoe gezogen werden en in de bochten geen afstand hoefden te nemen. Een beetje zoals wielrenners vandaag de dag dus, daar wint ook niet altijd de snelste, maar vaak de slimste of degene met de best getimede aanval.
Volgens mij konden ze toen met een 1-2 seconden langzamere auto nog wel in het spoor van een snellere blijven omdat ze er op de rechte stukken naartoe gezogen werden en in de bochten geen afstand hoefden te nemen. Een beetje zoals wielrenners vandaag de dag dus, daar wint ook niet altijd de snelste, maar vaak de slimste of degene met de best getimede aanval.
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Nee, die hadden ze niet.Maik schreef:Is dat echt zo? Hoe kunnen die 3 auto's uit het vorige filmpje dan zo dicht bij elkaar zitten aan het eind van de race? Slechte/meer pitstops van de snellere auto's? Hoe gingen pitstops eraan toe in die tijd (zeg pre-1970), of hadden ze toen niet eens pitstops?Hielke schreef:Spektakel van destijds ontstond omdat er veel grotere verschillen tussen de auto's zaten. Je kwam dan makkelijk in inhaalsituaties terecht.
...

En daar ontstonden ook de grote verschillen door, niet eens zozeer door de grote verschillen in auto's. Coureurs moesten dus hun race goed indelen op hun banden en veel meer een gemiddelde afstelling kiezen, afhankelijk van de tankinhoud.
Zie ook het seizoen 2005, dat ene seizoen waarin er geen banden mochten worden gewisseld: er werd nog nooit zo veel ingehaald. En nog nooit was Schumacher zo matig - Schumi is echt de koning van de sprintraces.
Verder de nattevinger-aerodynamica (maar draai dat maar eens terug) en het gebrek aan computersimulaties en windtunnels. Vroeger kon je er gemakkelijker flink naast zitten - waardoor je zomaar een heel seizoen als verloren kon beschouwen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: zegmaarboris en 26 gasten