Turbocharged Corolla

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Marco R.

Turbocharged Corolla

Bericht door Marco R. » 01 okt 2008, 10:04

N.a.v. mijn voorsteltopic laat ik hier alle foto's zien van wat er gebeurd is met de motorswap alsmede alle mods die er in de toekomst zullen plaatsvinden.

Allereerst het frontcut waar het blok uit werd gehaald. Alle dingen zoals airco, ABS en dat soort dingen werd er allemaal afgehaald omdat ik dat niet heb op mijn eigen auto.
Afbeelding

Jaja, donor auto komt uit '91 en heeft heel veel gelopen :roll:
Afbeelding

En het beestje ligt al in de steunen:
Afbeelding

'kleine' downpipe laten maken door een mede Corollarijder die zeer goed kan lassen:
Afbeelding

Voor de rest heb ik niet echt duidelijke foto's op mijn PC staan.
Degene die het merendeel van de swap heeft gedaan heeft denk ik nog wel wat foto's die ik nog een keer ontvang.

Ik heb overigens nog wel een eindfoto gemaakt onalngs van hoe de motor er nu in ligt met TMIC erop etc.
Foto is wel met mijn telefoon gemaakt :oops: maargoed, betere komen er aan v.h. weekend. Die HKS SSQV is tijdelijk geleend van degene waar de swap is uitgevoerd, en is volgens mij ook nog half te koop, maargoed :)
Afbeelding

frank de jonge

Re: Turbocharged Corolla

Bericht door frank de jonge » 01 okt 2008, 10:27

Nice :D

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 01 okt 2008, 10:33

Leuk hoor! Hoe rijdt het nou?

Marco R.

Bericht door Marco R. » 01 okt 2008, 10:40

Leuk speelgoed idd hehe.
De intercooler wordt morgen bezorgd hoorde ik zojuist. Ik heb geen luchthapper of niks wat voor koeling moet zorgen dus daar ben ik wel blij mee.
Zeker bij het stilstaan voor een stoplicht is er ook geen rijwindkoeling. Ik rijd zowiezo vrij rustig ermee momenteel, heb er nu plusminus 1200 kilometer mee gereden sinds de swap. Aankomende zaterdag even de olie(+filter) vervangen voor Castrol 10W40 en dan kan ik er weer 8000 km tegenaan!
Aan het eind v.d. maand wordt er nog wat groot onderhoud verricht (distributieriem, spanrollen e.d.)
Dan heb ik daar ook de komende jaren geen omkijken meer naar :)

@ Martijn: Het rijdt HEEL erg lekker. Ik ben van 75 pk en 110 Nm naar 135 pk en 155Nm gegaan.
Vanaf 2500 toeren komt de turbo erin en dat rijdt zeer prettig. Bij invoegen op snelwegen enz heb ik nu voldoende vermogen om mee te komen in het verkeer.
En met rustig rijden heb je nog genoeg pit om op tijd te kunnen schakelen. Het is een goede investering geweest, maar ik wil er nog wel wat meer vermogen uithalen.
Maargoed, daarvoor is Duitsland uitgevonden :beer:

Marco R.

Bericht door Marco R. » 07 okt 2008, 09:58

Nou, voorlopig rijdt de Corolla even niet meer. Mijn wiellager linksvoor besloot v.h. weekend om definitief met pensioen te gaan.
A.s. zaterdag wordt er een nieuwe in geperst/gezet/gemonteerd of hoe dat ook in zijn werk gaat :)
Ik had dus afgelopen zaterdag de intercooler willen ophalen, alleen is dat dus geen succes geworden hehe:)
Aankomend weekend upload ik wat nieuw fotomateriaal aangezien dat altijd wat leuker kijkt dan alleen maar tekst :shakeit:

Xave30

Bericht door Xave30 » 07 okt 2008, 10:53

Oh oh.

Maar verder erg leuk project!! :thumbup:

Jochem Vaartjes

Bericht door Jochem Vaartjes » 07 okt 2008, 11:21

Mijn broertje heeft zo een zelfde project gehad. Ik zal hem eens om zijn foto's vragen. Met een turbo uit een Saab 95 Aero en handgemaakt uitlaatspruitstukken is hij aan de slag gegaan. Speciaal uit de US een koppeling besteld omdat de orginele het vermogen niet aan kon. Helaas heeft hij toen zijn blok gesloopt door te veel met de turbodruk te schroeven.

Mocht je zijn contact info willen hebben moet je maar een PB sturen.

Macboy

Bericht door Macboy » 08 okt 2008, 13:14

Leuk project ! Als ik het goed begrijp dan staat de teller op topsnelheid straks ook waar ie nu staat :)

Afbeelding

Jurriuit

Bericht door Jurriuit » 08 okt 2008, 17:46

Marco, hoe kan er vuil van regenwater op je tellerbak zitten, lekt je rollator een beetje? :mrgreen:

Marco R.

Bericht door Marco R. » 08 okt 2008, 18:51

hehe, dat is de tellerbak van het frontcut. Mijn tellerbak loopt tot 220, dus daar moet ik (zonder begrenzer) makkelijk uit kunnen lopen..

Ik pas niks aan qua tellerbak, ook de kilometerstand niet. Krijg ik alleen maar gezeur mee bij de APK of whatever..

Jurriuit

Bericht door Jurriuit » 08 okt 2008, 19:15

schroeftol erop en kmstand op dezelfde als je originele zetten, no problemo :wink:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 08 okt 2008, 19:22

Meteen zo'n handige PRND321 erbij... :P

Marco R.

Bericht door Marco R. » 08 okt 2008, 19:27

Haha, die tellerbak past ook niet eens :P, + de tellerbak is ook al verkocht.
Ik heb geen interesse in zo'n automaten strookje op mijn dash. Ben ruim tevreden met de huidige tellers, zijn niet zo uitgebreid geleverd in de 1.3 met de kleur die ik erin heb zitten..
Toerenteller eindigt bij mij op 8000 toeren, dus dat kan ook net aan gelukkig. Beetje raar als je blok 9000 toeren draait en je toerenteller nokt hem bij 7500 of 8000 ofzo :hosanna:

Marco R.

Bericht door Marco R. » 06 nov 2008, 15:53

*blaast het stof van dit topic af*

Korte update...
Wiellager linksvoor was dus kapot gegaan en is weer vervangen door een nieuwe. Ook heeft de auto de APK overleefd, 2 nieuwe voorbanden gekregen, uitlaat lag door 2-en dus die was weer aan elkaar gelast..
Maar nu vanochtend hoorde ik een raar geluid, ik dacht een vaccuumlek maargoed, ik had net even pauze genomen en het geluid nogmaals gehoord met de kap open, alleen komt er een raar geluid bij de distributiekap vandaan wat ik niet vertrouw. Morgenavond wordt gelijk alles vervangen, en wat andere dingen gecheckt :)

Marco R.

Bericht door Marco R. » 20 jan 2009, 15:23

En weer even het stof afwaaien van dit topic.
Distributieriem plus spanrollen zijn vervangen, Ook heeft het blokje n.a.v. het olieverbruik een flush gehad van Forté.
Dit heeft helaas niet het gewenste resultaat gehad, het olieverbruik is nog steeds aanwezig.
Ook zijn er twee lekkages. Een daarvan is een lekkende krukaskeerring (distributiezijde), waarbij de naad van de carterpan ook vrolijk meezweet.
Tweede lekkage is afgelopen zaterdag gespot, waarschijnlijk is het de oliedruksensor die vrolijk zijn olie rondspuwt :bag:
Om in de lekkage sfeer te blijven, mijn radiateur en thermostaat (was kapot) zijn ook vervangen, echter lekt hij nog bij de radiateurdop. Deze wordt vervangen.
Omdat ik nog garantie op het motorblok heb ben ik langs de dealer geweest om een afspraak te plannen om de krukaskeerring te vervangen (en O-ring druksensor) waarbij er ook een compressietest wordt uitgevoerd. Afhankelijk van de uitslag hiervan wordt er een nieuw motorblok geregeld.
Voor de rest ben ik nog steeds tevreden enzo met de auto :whistle: , het houdt je van de straat zullen we maar zeggen :)

Oliedruksensor:
Afbeelding

Iets minder duidelijke foto, ergens daar verstopt zit de oliedruksensor.
Afbeelding

Radiateur (witte aanslag zichtbaar)
Afbeelding

Gr.

Marco.
Laatst gewijzigd door Marco R. op 20 jan 2009, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Metchu

Bericht door Metchu » 20 jan 2009, 15:27

:thumbup: :thumbup:

heb je geen foto's van het geheel?

Marco R.

Bericht door Marco R. » 20 jan 2009, 15:42

Nee daar ben ik eigenlijk te lui voor geweest :bag:
Had me meer gefocust op de lekkages en dergelijke om op de foto te krijgen, bovendien is de auto al HEEL lang niet meer gewassen :angel:

Marco R.

Bericht door Marco R. » 21 jan 2009, 16:46

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 21 jan 2009, 17:20

Kan dr zo weinig van zien eigenlijk....

Marco R.

Bericht door Marco R. » 21 jan 2009, 17:45

Kan goed kloppen, het was meer een test (net aangemeld bij Vimeo) en dit filmpje daarvoor gebruikt. Ook daarom gelijk de embedded functie geprobeerd hier, en dat werkt.
Aankomend weekend zal ik een wat beter filmpje plaatsen :forum:

Marco R.

Bericht door Marco R. » 02 jul 2009, 19:39

En de auto staat alweer te koop. Wil wat anders, wat meer luxe/comfort en meer driving-fun uiteraard :bag:

Casper

Bericht door Casper » 02 jul 2009, 19:51

Kleppen tikken, of hoor ik dat verkeerd?

Marco R.

Bericht door Marco R. » 02 jul 2009, 20:09

Nee dat zijn de injectoren, en soms als het koud is hoor je ook de idle control valve.
Maar het lijkt er wel op, maar is het niet :)
Kan ook niet met krap 87K op de klok momenteel hehe :)

Plaats reactie