Autohandel in zwaar weer (geen roddel en achterklap aub)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Wel of geen auto kopen in het huidige economische klimaat ?

Ja, zonder voorbehoud, ik was het toch al van plan.
41
34%
Ja, maar ik neem alle tijd en koop niet de eerste de beste auto die ik leuk vind.
38
31%
Nee, tenminste niet binnen een jaar, eerst maar eens afwachten hoe het loopt.
16
13%
Nee, zeker de komende 3 á 4 jaar niet. Mijn huidige auto is nog goed genoeg.
17
14%
Nee, ik rij hem op tot aan het hek van de sloperij.
10
8%

Totaal aantal stemmen: 122

allen

Re: Autohandel in zwaar weer (geen roddel en achterklap aub)

Bericht door allen » 17 jan 2009, 21:34

Luco, als de rendementen 10% en hoger lagen, sloten toch niet zoveel de deuren? :wink:

Luco

Bericht door Luco » 17 jan 2009, 21:41

allen schreef:Luco, als de rendementen 10% en hoger lagen, sloten toch niet zoveel de deuren? :wink:
Allen, de bedrijven (over het algemeen dan) die er de afgelopen jaren een potje van maakten, maar toch werk hadden vanwege de drukte, worden er nu als eerste uitgeflikkerd door de hoofdaannemers en opdrachtgevers.
Natuurlijke selectie heet dat.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 17 jan 2009, 21:56

Er zijn niet zoveel bedrijven die 10% rendement halen en een auto -of motor bedrijf al helemaal niet :nah: Met name grote dealer bedrijven halen slechts 1% en dan is het alleen leuk als je eigenaar bent en je ook nog voor een leuk salaris op de loonlijst staat :wink:

Voor 10% of meer moet je in de energy business zijn en tot voor kort in de financiele wereld :bag: Onroerendgoed zal normaal gesproken ook wel aardig renderen maar daar weet ik het fijne niet van.

Luco

Bericht door Luco » 17 jan 2009, 22:05

Niels schreef:Er zijn niet zoveel bedrijven die 10% rendement halen en een auto -of motor bedrijf al helemaal niet :nah: Met name grote dealer bedrijven halen slechts 1% en dan is het alleen leuk als je eigenaar bent en je ook nog voor een leuk salaris op de loonlijst staat :wink:

Voor 10% of meer moet je in de energy business zijn en tot voor kort in de financiele wereld :bag: Onroerendgoed zal normaal gesproken ook wel aardig renderen maar daar weet ik het fijne niet van.
Jij zegt het, maar ik geloof die ene procent niet.
Ligt er trouwens ook aan waarvan je die 1% rekent :mrgreen:
als je 10 miljoen omzet hebt en je houd er na aftrek van alles (investeringen, rente en belastingafdracht enz enz enz meegerekent) 1% van over, wil ik daarvoor tekenen

Niels

Bericht door Niels » 17 jan 2009, 22:16

Een omzet van 300 miljoen is niet ondenkbaar voor een beetje grote dealer (250FTE) dus tel uit je winst :wink: Neemt niet weg dat je als bedrijf weinig vlees op de botten hebt...

Luco

Bericht door Luco » 17 jan 2009, 22:24

Niels schreef:Een omzet van 300 miljoen is niet ondenkbaar voor een beetje grote dealer (250FTE) dus tel uit je winst :wink: Neemt niet weg dat je als bedrijf weinig vlees op de botten hebt...
wel als daar echt alles vanaf is, dan hou je genoeg over om slechte tijden door te komen naar mijn mening.

Niels

Bericht door Niels » 17 jan 2009, 22:26

Tja, winst gaat naar de aandeelhouders...

RutgerK

Bericht door RutgerK » 18 jan 2009, 01:39

De Audi-dealer waar ik deze week was gaf aan dat zij op dit moment op leaserijders draaien en dat de particuliere verkoop zeer moeilijk is omdat ze bijna niets voor in te ruilen auto's meer kunnen geven.

Jammer, er stond een GTI Edition30 met opties voor 36.000 euro en dat lijkt mij toch wel een erg lekkere auto.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 18 jan 2009, 14:04

Tsja......het probleem zit hem in de voorraad gebruikte auto's!

Ik heb vorig jaar flink afgeschreven op gebruikte auto's maar ging het jaar over met slefhts 28 auto's! bij Toyota normaal hebik er 80 a 90 gebruikt staan. Dus 2009 begonnen met een gezonde voorraad en ik doe nu niets anders dan wekelijks bijkopen! ja bijkopen voor het hele gezellig geld dus scherp neerzetten en hoge omloopsnelheid en dus gewoon geld verdienen!

Wat andere dealers niet kunnen verkopen verkoop ik juist goed! Avensis Wagon diesel vorig model van 2004>2006 en Avensis Verso 2003>2005 waarom ik zet ze gemiddeld 3000 a 5000euro goedkoper neer omdat ik nu heeeeel goedkoop kan inkopen.

Eerste 2 weken van 2009 gewoon goed verkocht ook nieuw!!!

Nieuwe Avensis verkoopt super *(20% meer dan Insignia)
Prius....
Aygo......
Yaris.

Dus...

Toyota is kwa nieuwe verkooporders in 2009 1e plek in NL nu! *(niet registratie maar getekende order in 2009)

Dus het kan wel maar je moet wel ff. sneller schakelen dan de buurman!

Ook zit ik 2 avonden per week op zaak gewoon klanten te bellen beginnen bij de A in je CRM systeem en uitnodigen voor de koffie. Je kan in je winkel gaan zitten wachten op volk maar je kan er ook voorzorgen dat ze komen.

Vroeger moest ik 3 mensen bellen voor 1 order nu 10 of 12 maar heb nog steeds weer een order!

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 18 jan 2009, 14:04

ps. prijzen gebruikte auto's 2e week jan 2009 hoger dan dec 2008!!!!!

Niels

Bericht door Niels » 18 jan 2009, 14:37

RutgerK schreef:De Audi-dealer waar ik deze week was gaf aan dat zij op dit moment op leaserijders draaien en dat de particuliere verkoop zeer moeilijk is omdat ze bijna niets voor in te ruilen auto's meer kunnen geven.
duifjes.com schreef: Ook zit ik 2 avonden per week op zaak gewoon klanten te bellen beginnen bij de A in je CRM systeem en uitnodigen voor de koffie. Je kan in je winkel gaan zitten wachten op volk maar je kan er ook voorzorgen dat ze komen.

Vroeger moest ik 3 mensen bellen voor 1 order nu 10 of 12 maar heb nog steeds weer een order!
Deze twee koppel ik even aan elkaar :nerd: Zelf heb ik bij een grote VAG dealer gewerkt en zo omstreeks 2000 liep die als een trein. De Golf, Passat en Audi's A3, A4 en (in mindere mate maar nog steeds heel behoorlijk) de A6, het spul leek wel niet aan te slepen. Verkopers verkochten die auto's met drie vingers in de neus en een Big Mac in de mond :shock: Die modellen waren in de lease gewoon onvoorstelbaar populair maar toen Peugeot en andere merken steeds meer het stokje overnamen zaten diezelfde verkopers nog steeds met drie vingers in de neus. CRM....was da :?: Als je mij vraagt is VAG alleen maar in staat om zakelijk te verkopen (uitzonderingen daar gelaten), die begrijpen particulieren niet meer. Mijn pa heeft meer dan 20 jaar VW gereden en wilde iets meer comfort dan de Golf 4 TDI die hij had. Denk je nu echt dat we met 15K spaargeld en geen inruil bij de VW dealer (mijn vorige werkgever dus) met open armen werden ontvangen :lol: Nou vergeet het maar. Voor auto's beneden de 20K moet je op een enkele Polo of Ibiza of even op het dak tussen de inruilers kijken of naar de "occassion outlet" zo'n 20km verderop daar stond nog wel wat afgeropt leasespul met 2 ton op de klok....een A4 Avant :hmmm: pfoee nee moet je even kijken of er eentje staat... Zo verlies je je particulier ook wel als klant en daar staat inruil helemaal los van want die is al jaren ruk bij VAG (nee ik heb geen hekel aan het bedrijf). Gek genoeg staat er bij de BMW dealer in Groningen wel gewoon spul van 15K in de showroom.

Die verkopers houden zichzelf gewoon voor het lapje en dat is dus niet alleen bij VAG dealers in het Noorden blijkbaar. Als je auto's wil verkopen dan moet er wat voor doen en ik geloof Jacco meteen als hij zegt dat ie het momenteel lekker doet met een beetje meer moeite :thumbup:

Joy

Bericht door Joy » 18 jan 2009, 16:06

Het is voor mij al jaren een vraag waarom dealers zo fanatiek oudere auto's uit de showroom weren. Je ziet soms een keurig nette E36 of E46 binnen gebracht worden en die verdwijnt meteen naar de handel. Is dat puur imago-gericht werken of wat ? Een knappe E36 bij een dealer tegen het lijf lopen is prettiger dan als een speld in een hooiberg bij handelaren gaan zoeken

Luco

Bericht door Luco » 18 jan 2009, 16:14

Auto's van vijf a zes jaar gaan tegenwoordig al naar de handel, belachelijk, met name de prijzen die je dan krijgt :bag:

Roel

Bericht door Roel » 18 jan 2009, 18:25

Ik vind dat een dealer gewoon in elke prijsklasse auto's moeten hebben. Wij als SEAT dealer hebben (mooie) SEAT's vanaf 1996 staan. De minder mooie (of technisch slechte) gaan idd naar de handel. Vreemde merken buiten SEAT ouder als 2002 gaan idd naar de handel.

Nieuwe auto's hobbelt nog aardig door bij ons. Wel merk je dat de showroom minder druk is. Gebruikt loopt ook door alleen je moet zorgen dat je de statijd verkort tot maximaal 1 maand. Er komen op dit moment heel veel jonge auto's uit de lease. Paar weken terug een mooie SEAT Leon 2.0 TDI DSG ingekocht uit 2008 kost relatief weinig en we waren hem binnen 1 week kwijt. Liever minder marge dan lang staanders om dan als nog met verlies weg te doen. Je verkracht daarmee wel de markt voor gebruikte auto's maar jou bedrijf haalt het wel.

Van de week ook een JEEP grand cherokee aangeboden gekregen. Een 3.0 CRD Limited uit november 2007 met 25000km op de teller. Daar blijf ik liever vanaf ook al kost die 40% van de nieuwprijs 14 maanden geleden. Iemand misschien nog interesse? :lol:

Er is voorspeld dat de verkopen van auto's dit jaar gaat afnemen met maximaal 20%. Wij hebben daarop onze bedrijfsvoering aangepast en zien de toekomst met goede moet tegemoet. Het is nu idd een uitputtingslag waar de gezondste bedrijven blijven bestaan.

Daan

Bericht door Daan » 19 jan 2009, 19:16

Jeetje, en dan te bedenken dat ik in de afgelopen maanden nergens enige prijsdalingen op occasies heb waargenomen. Misschien zoek ik naar te courante auto's, maar 3-serie coupe (>2007), Nieuwe C-klasse V6, IS250 Sport. Het was gebruikt duur en het blijft gebruikt gewoon duur. Maar als je er voor langskomt bij de dealer, moet je wel steeds aanhoren dat de inruilprijzen drastisch zijn gedaald. Zo wordt je dus dubbel genaait. De occassies waar ik het over heb staan gemiddeld al wel 4 tot 6 maanden op voorraad trouwens.

Daan...

allen

Bericht door allen » 19 jan 2009, 19:33

@Niels: destijds bij Ames in Dordrecht naar een Golf GTI gekeken en wilde eigenlijk ook wel ff een R32 zien. Werd doorverwezen naar hun tweedehands afdeling in Zwijndrecht. Uitstraling van dat pand, zowel binnen als buiten? Gewoon de zwarte markt. Je werd nog net niet de tent ingelokt. Ongepoetste auto's, haastig ogende verkopers, brrr...

Fabian

Bericht door Fabian » 19 jan 2009, 19:38

Daan schreef:
Jeetje, en dan te bedenken dat ik in de afgelopen maanden nergens enige prijsdalingen op occasies heb waargenomen. Misschien zoek ik naar te courante auto's, maar 3-serie coupe (>2007), Nieuwe C-klasse V6, IS250 Sport. Het was gebruikt duur en het blijft gebruikt gewoon duur. Maar als je er voor langskomt bij de dealer, moet je wel steeds aanhoren dat de inruilprijzen drastisch zijn gedaald. Zo wordt je dus dubbel genaait. De occassies waar ik het over heb staan gemiddeld al wel 4 tot 6 maanden op voorraad trouwens.

Daan...
Hmm, heb je toch verkeerd gezocht denk ik. Het is hard genoeg gezakt, vooral juist de jonge auto's, en de brandstofslurpers.

Heb 2 weken terug nog een nagelnieuwe C230 Avantgarde uit 1e kwartaal 2008 met 12000km verkocht voor 23K onder de nieuwprijs. Ruim voldoende gezakt volgens mij :shocking:

Heb volgende week als het goed is een 2007 IS250 voor je, dus wie weet ;)

Knot

Bericht door Knot » 19 jan 2009, 20:46

IS250... Jacco!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fabian

Bericht door Fabian » 19 jan 2009, 22:09

Knot schreef:IS250... Jacco!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jacco die betaald me niet genoeg :nana:

JohanH

Bericht door JohanH » 19 jan 2009, 23:49

Tot zover Savali :(

http://www.ad.nl/utrecht/2929693/Alleen ... _open.html" onclick="window.open(this.href);return false;

UTRECHT/AMERSFOORT - Alfa Romeodealer Sam van Lingen vraagt faillissement aan voor vijf van haar zes vestigingen.
Alleen Houten - dat juridisch los staat van de rest- blijft open.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 20 jan 2009, 00:06

Verschrikkelijk dat je zo door je merk in de steek gelaten wordt.

Christoph

Bericht door Christoph » 20 jan 2009, 09:43

RutgerK schreef:Verschrikkelijk dat je zo door je merk in de steek gelaten wordt.
Lekker makkelijk gezegd weer. :lol: Die hokken moeten ook gewoon betaald worden, het is geen liefdadigheidsinstelling.

Michel P

Bericht door Michel P » 20 jan 2009, 09:47

Christoph schreef:
RutgerK schreef:Verschrikkelijk dat je zo door je merk in de steek gelaten wordt.
Lekker makkelijk gezegd weer. :lol: Die hokken moeten ook gewoon betaald worden, het is geen liefdadigheidsinstelling.
+1

Michel

Snipe

Bericht door Snipe » 20 jan 2009, 12:00

Snipe schreef: Vandaag op telegraaf.nl:

Nieuwbouw Kroymans ligt stil

hilversum - De bouw van de nieuwe showroom en kantoren van de firma Kroymans aan de Soestdijkerstraatweg in Hilversum ligt momenteel stil. Problemen met de financiering van het miljoenencomplex zouden hieraan ten grondslag liggen. Volgens directielid Ivo Manders starten de werkzaamheden binnenkort weer en loopt de opening in april geen gevaar op.

Het nieuwe complex aan de Soestdijkerstraatweg moet onder meer onderdak bieden aan de merken Ferrari, Jaguar, Aston Martin, Maserati en binnenkort ook Saab. Tevens komen er een grotere werkplaats, voldoende parkeergelegenheid en een uitbreiding van het aantal kantoren. Volgens directielid Ivo Manders zijn het momenteel moeilijke tijden maar zal zo snel mogelijk weer met de bouw worden begonnen.

Kroymans Corporation, onder meer ook importeur voor Alfa Romeo en Kia, zit momenteel in een grootscheepse reoganisatie en verkoopt een groot aantal bedrijven om over voldoende financiële middelen te kunnen beschikken. Onlangs nog werd de Alfa Romeo-vestiging in Zaltbommel verkocht. Alfa Romeo Nederland blijkt intussen te zijn begonnen met het terughalen van auto's uit de Alfa-vestigingen van Sam van Lingen. Dit bedrijf is al meer dan 50 jaar dealer van het Italiaanse merk en beschikt over zes vestigingen in Noord-Holland en Utrecht.

Betalingsproblemen hebben er toe geleid dat Alfa Romeo Nederland uit voorzorg zijn auto's is gaan terughalen. De firma Van Lingen is al geruime tijd bezig geweest met een overname kandidaat maar dat heeft tot nu toe nog niets opgeleverd. Bij het bedrijf wilde men alleen kwijt dat er gesprekken met de bank plaatsvinden. Overigens is het niet uigesloten dat er volgende week voor meerdere vestigingen faillissement wordt aangevraagd.
Om even terug te komen op mezelf: Kroymans heeft wellicht een andere reden om de bouw in Hilversum stil te leggen.
[color=#BF0000]Automotive-online[/color] schreef: Kroymans verliest Maserati-dealerschap
19-01-2009 17:54
Kroymans is vanaf 13 september 2009 geen Maserati-dealer meer. Matteo Camesasca, directeur van Maserati West-Europa, bevestigt dat het contract is opgezegd. Dat is volgens Camesasca overigens al in september 2007 gebeurd. Bij Kroymans ging men er eerder vanuit dat het contract alsnog verlengd zou worden. Niet voor niets investeerde het bedrijf miljoenen in een nieuw onderkomen voor het merk.
Kroymans was vandaag niet bereikbaar voor commentaar.
Ook wel zuur, een nieuwe showroom bouwen en geen dealer meer zijn tegen de tijd dat het pand af is.....

Tristan

Bericht door Tristan » 20 jan 2009, 12:05

Vandaar dat we maar niks horen over wanneer de DBS afgeleverd wordt. :hmmm:

Plaats reactie