Rijbeleving is bij mij altijd doorslaggevend. Is 90% van wat een sportieve auto maakt. Looks zijn de andere 10%. Merk, status, vermogen, etc. tellen niet mee.Mari Oh Oh! schreef:Is het niet handiger een GT3 met een CSL te vergelijken? Misschien dat je ook de CSL bedoelt hoor, maar de GT3 is ook geen 'normale' tiptronic Porsche.
En beleving is inderdaad een argument, maar stel, je maakt van 'sportwagen' 'racewagen' en de beleving staat op het tweede plan, dàn telt de tijd. Dus wat telt zwaarder bij een sportwagen?
Welke echte sportwagen heeft BMW gemaakt?
- Hielke
- kris
ga met hielke mee in deze...
voor mij is een 911 ook meer sportwagen dan bv een M3
veel meer rij-"beleving" in eerstgenoemde.
natuurlijk kan je van een M3 wel makkelijk een "race"-wagen maken, kan er imho nooit een sportwagen van maken.
(voor straat en/of circuitgebruik dmv remmen, dempers, kuipjes etc etc)
voor mij is een 911 ook meer sportwagen dan bv een M3
veel meer rij-"beleving" in eerstgenoemde.
natuurlijk kan je van een M3 wel makkelijk een "race"-wagen maken, kan er imho nooit een sportwagen van maken.
(voor straat en/of circuitgebruik dmv remmen, dempers, kuipjes etc etc)
- Niels
- Auto: Prius+
Zo zie ik het persoonlijk wel idd.Mari Oh Oh! schreef:
Ik ga niet ontkennen dat een Porsche meer sportwagen is/lijkt dan een M3 CSL(zeker niet voor een kind). Daarom is die snellere M3 CSL ook juist zo gaaf, maar dat heeft weer meer met mijn voorkeur voor sportsedan's en vooral -coupé's te maken. Misschien is het wat om een onderscheid te maken tussen sportwagen en sportcoupé?
Neemt verder helemaal niet weg dat BMW zat auto's bouwt en/of heeft gebouwd die sportwage prestaties leveren of zelfs overtreffen. Een M3 sedan of M5 vallen bij mij onder de noemer Sportsedan. Een M3 coupe vervolgens een sportcoupe. Als je in dergelijke auto's zit heb ik niet het gevoel in een sportwagen te zitten omdat ik toevallig tegen een sportstuur aankijk en in een Recaro stoel zit. Wat er voor onder de kap zit en op welke wijze het onderstel en remmerij is aangepast helpt bij mij niet om het sportwagen gevoel op te wekken. Desalniettemin zal ik maximaal genieten

In het basisontwerp zijn er consessies gedaan om de auto zo breed mogelijk in te kunnen zetten op de openbare weg. Daarom is een M3 of M5 gewoonweg minder stijf dan een Porsche 911 en is een RS4 gewoon te zwaar.
- Hielke
Als je van een auto een racer maakt dan lever je altijd op beleving in. Een harde stuiterbak waarin je ieder steentje hoort dat tegen de bodem wordt geslagen is qua rijgenot niet het summum. Je kunt er verrukt van raken omdat ie zo'n mooie balans heeft of omdat ie geweldig remt.
Die beleving die ik in de GT3 heb meegemaakt heeft niets met de meetbare kwaliteiten van die auto te maken. Wel alles met het gevoel van controle en feedback dat de auto je teruggeeft. Dat heeft met afstelling en fijnslijperij te maken. Ik kan het ook niet goed uitleggen wat ik bedoel. Ik kan wel een aantal auto's opnoemen die zo'n bepaalde "belevings" factor voor mij gehad hebben. Als je die auto's ook gereden hebt en het dan niet met mij eens bent dan is mijn relaas niet langer steekhoudend of dan zoeken we hele andere waardes in auto's.
In willekeurige volgorde:
Alfasud
GTI mark I
Smart Roadster
GT3
Die beleving die ik in de GT3 heb meegemaakt heeft niets met de meetbare kwaliteiten van die auto te maken. Wel alles met het gevoel van controle en feedback dat de auto je teruggeeft. Dat heeft met afstelling en fijnslijperij te maken. Ik kan het ook niet goed uitleggen wat ik bedoel. Ik kan wel een aantal auto's opnoemen die zo'n bepaalde "belevings" factor voor mij gehad hebben. Als je die auto's ook gereden hebt en het dan niet met mij eens bent dan is mijn relaas niet langer steekhoudend of dan zoeken we hele andere waardes in auto's.
Alfasud
GTI mark I
Smart Roadster
GT3
- Mari Oh Oh!
+E30

Nee ik snap best wat je bedoelt hoor. Om tòch de E30 als voorbeeld te nemen, de 2 jaar E36(1e serie, misschien was dat het probeleem?) hebben mij de E30 opnieuw doen waarderen en ik ben nu weer zo'n 4 jaar E30 adept. Ik dacht er alleen op uiterlijk(in mijn ogen) op achteruit te gaan, maar de E30 heeft ook veel meer beleving, of in elk geval beleving die ik fijn vind.

Nee ik snap best wat je bedoelt hoor. Om tòch de E30 als voorbeeld te nemen, de 2 jaar E36(1e serie, misschien was dat het probeleem?) hebben mij de E30 opnieuw doen waarderen en ik ben nu weer zo'n 4 jaar E30 adept. Ik dacht er alleen op uiterlijk(in mijn ogen) op achteruit te gaan, maar de E30 heeft ook veel meer beleving, of in elk geval beleving die ik fijn vind.
- Bert ///M3
- Mari Oh Oh!
- Dennis Cavallino
@Hielke: Heel duidelijk!
Alfasud heb ik nooit gereden, maar de eerste (type 1) Alfa 33 die ik ooit reed. Gewoon een standaard model met stalen velgen, 1.5 motor erin (leaseauto!) daarmee ging ik bij het eerste klaverblad met de achterwielen eerst de snelweg op. Ik had toen amper rijervaring, maar doordat je alles goed kon aanvoelen, kon je ermee doen wat je wilde, ook al lag het ver buiten je eigen capaciteiten. Kan me dus goed voorstellen dat de Sud dat nog meer bood.
GTI Mk1 is de lekkerste van alle Golfjes. Zelf nog nooit in een originele gereden, alleen in een verlaagde met sportpijp etc. En in de Golf Cabrio's. Maar ik kan me ook daar voorstellen hoe een echte GTI moet zijn.
Smart Roadster onderschrijf ik direct. Erg leuk. Vond alleen de feedback wel een stuk minder dan een Elise. Vooral omdat je er niet lekker mee kunt 'kwispelen' en het stuur(huis) is wat indirecter dan bij de Lotus. Maar op een schaal van 1 tot 10 komt het wel verdomd dicht bij de Lotus!
Een Alfa 75 blijft voor mijzelf een benchmark. Mijn 2e auto. De eerste RWD die ik had. Daarna vielen alle E30's, 924s/944's tegen qua feelfactor. Ze waren misschien sneller dan de 75, maar ze bieden niet dat verfijnde rijplezier van een 75, no way.
De GT3 vond ik een hele fijne sportwagen om in te rijden. Ik ben sowieso Porsche fan, maar alles wat hierboven wordt gezegd onderschrijf ik. Een M3 biedt gewoon minder verfijning en de M3 wil gewoon al heel snel uitbreken. Superleuk, maar bij een GT3 ligt die grens verder en dus kun je er harder mee als je daar mee om kunt gaan.
De M3 vind ik een coupé, met de capaciteiten van een sportwagen. Maar het is geen sportwagen in mijn beleving. Een Skyline GT/R bijvoorbeeld vind ik ook een heel moeilijk twijfelgeval. De standaard tupperware die eraan hangt (en er ook echt op hoort), geven een misplaatst beeld van zijn pure coupé lijnen. Ik denk dat de M3 en de Skyline allebei een klasse apart zijn, de M3 als gevaarlijke underdog die flink kan blaffen, de Skyline als schreeuwerige jap, die ook hil stilletjes en anoniem kan wachten om alles om hem heen te verschalken.
Alleskunners, die je aan het uiterlijk alleen niet kunt bestempelen als sportwagen, maar aan de manier waarop je ermee kunt rijden, wel. Je moet je dan ook afvragen, waarom je dat soort auto's in dit soort welles-nietes draadjes wilt beschermen. Met een M3 rijd je relaxed naar Milaan om een nieuw maatpak te kopen, je doet boodschappen bij de Aldi én AH in het weekend. Op zondag ga je even helemaal los tijdens een trackday. Op maandag rijd je ermee naar kantoor. Het kan je geen reet schelen toch? Die eigenschappen vind je niet bij een sportwagen. Die gebruik je echt alleen maar voor de fun. Op een paar gekken na die sportwagens ook dagelijks gebruiken.
Alfasud heb ik nooit gereden, maar de eerste (type 1) Alfa 33 die ik ooit reed. Gewoon een standaard model met stalen velgen, 1.5 motor erin (leaseauto!) daarmee ging ik bij het eerste klaverblad met de achterwielen eerst de snelweg op. Ik had toen amper rijervaring, maar doordat je alles goed kon aanvoelen, kon je ermee doen wat je wilde, ook al lag het ver buiten je eigen capaciteiten. Kan me dus goed voorstellen dat de Sud dat nog meer bood.
GTI Mk1 is de lekkerste van alle Golfjes. Zelf nog nooit in een originele gereden, alleen in een verlaagde met sportpijp etc. En in de Golf Cabrio's. Maar ik kan me ook daar voorstellen hoe een echte GTI moet zijn.
Smart Roadster onderschrijf ik direct. Erg leuk. Vond alleen de feedback wel een stuk minder dan een Elise. Vooral omdat je er niet lekker mee kunt 'kwispelen' en het stuur(huis) is wat indirecter dan bij de Lotus. Maar op een schaal van 1 tot 10 komt het wel verdomd dicht bij de Lotus!
Een Alfa 75 blijft voor mijzelf een benchmark. Mijn 2e auto. De eerste RWD die ik had. Daarna vielen alle E30's, 924s/944's tegen qua feelfactor. Ze waren misschien sneller dan de 75, maar ze bieden niet dat verfijnde rijplezier van een 75, no way.
De GT3 vond ik een hele fijne sportwagen om in te rijden. Ik ben sowieso Porsche fan, maar alles wat hierboven wordt gezegd onderschrijf ik. Een M3 biedt gewoon minder verfijning en de M3 wil gewoon al heel snel uitbreken. Superleuk, maar bij een GT3 ligt die grens verder en dus kun je er harder mee als je daar mee om kunt gaan.
De M3 vind ik een coupé, met de capaciteiten van een sportwagen. Maar het is geen sportwagen in mijn beleving. Een Skyline GT/R bijvoorbeeld vind ik ook een heel moeilijk twijfelgeval. De standaard tupperware die eraan hangt (en er ook echt op hoort), geven een misplaatst beeld van zijn pure coupé lijnen. Ik denk dat de M3 en de Skyline allebei een klasse apart zijn, de M3 als gevaarlijke underdog die flink kan blaffen, de Skyline als schreeuwerige jap, die ook hil stilletjes en anoniem kan wachten om alles om hem heen te verschalken.
Alleskunners, die je aan het uiterlijk alleen niet kunt bestempelen als sportwagen, maar aan de manier waarop je ermee kunt rijden, wel. Je moet je dan ook afvragen, waarom je dat soort auto's in dit soort welles-nietes draadjes wilt beschermen. Met een M3 rijd je relaxed naar Milaan om een nieuw maatpak te kopen, je doet boodschappen bij de Aldi én AH in het weekend. Op zondag ga je even helemaal los tijdens een trackday. Op maandag rijd je ermee naar kantoor. Het kan je geen reet schelen toch? Die eigenschappen vind je niet bij een sportwagen. Die gebruik je echt alleen maar voor de fun. Op een paar gekken na die sportwagens ook dagelijks gebruiken.
- RVV
Een GT3 is een sportauto maar van een andere orde dan een e46 M3, een opel speedster is weer van een andere orde dan een Ferrari 599 en een donkervoort is weer van een andere orde dan een nouja vul maar in.
Er is geen keiharde defenitie voor de term sportauto, maar iedereen weet wel wat een sportauto moet kunnen en waar die aan moet voldoen.
Omdat ik alleen M3 CS ervaring heb en niet goed kan vergelijken met een normale M3. geef ik aan waarom ik een M3 CS een sportauto vind.
Een M3 CS vind ik een sportauto omdat hij, sportief is opgezet, een lage 2 deurs coupe is, prestaties levert die aanschurken bij de supercars. Een wegliiging en handling die boven alle twijfel is verheven. Een motor als een juweel, hoogtoerig, extreem gasrespons, en altijd snel. Looks zijn op alle fronten sportief.
Dat een M3 een veelzijdige sportauto is doet niks af aan het concept sportauto. Een GT3 is mischien meer sportauto, maar daar gaat het niet om. Een Radical is weer meer sportauto als een GT3.
En als iemand een M3 geen sportauto vind is het me natuurlijk ook om het even
Er is geen keiharde defenitie voor de term sportauto, maar iedereen weet wel wat een sportauto moet kunnen en waar die aan moet voldoen.
Omdat ik alleen M3 CS ervaring heb en niet goed kan vergelijken met een normale M3. geef ik aan waarom ik een M3 CS een sportauto vind.
Een M3 CS vind ik een sportauto omdat hij, sportief is opgezet, een lage 2 deurs coupe is, prestaties levert die aanschurken bij de supercars. Een wegliiging en handling die boven alle twijfel is verheven. Een motor als een juweel, hoogtoerig, extreem gasrespons, en altijd snel. Looks zijn op alle fronten sportief.
Dat een M3 een veelzijdige sportauto is doet niks af aan het concept sportauto. Een GT3 is mischien meer sportauto, maar daar gaat het niet om. Een Radical is weer meer sportauto als een GT3.
En als iemand een M3 geen sportauto vind is het me natuurlijk ook om het even

- Maik
Aan dat lijstje moet binnenkort toch maar eens een opeltje toegevoegd gaan wordenHielke schreef: ...
Alfasud
GTI mark I
Smart Roadster
GT3

Sportauto/sportwagen, zoals je ziet geeft iedereen daar net weer een andere definitie van. Zolang de auto maar bovengemiddeld snel is en een dikke smile op je gezicht tovert, vind IK het een sportauto.
Een supersportwagen (supercar) is toch weer wat anders waar iedereen het ook mee eens is, en daar vallen dan de echte exoten (erg dure auto's) onder, zoals:
GT3
CGT
Enzo
Zonda
etc.
-
Ik ben het met cav eens.
Die alfa 75 is echt onevenaardbaar. Ik heb er zelf 2, waarvan er 1 te koop staat, en het is iedere keer weer een genot daarmee te rijden.
Zelfs de 1.8 ie met ''maar'' 120pk is zo leuk. ik heb hier een aantal bochten en met welke auto dan ook moet je ergens wel liften, anders ga je glijden. Neem je die bocht met de 75 dan moet je gas bij geven en geeft dat gekke ding GEEN KRIMP.
Ik sprak laatst een man die met zijn gemodificeerde alfa 75 turbo Porsche gt3's bijhoudt in de bochten op de ring.
Die alfa 75 is echt onevenaardbaar. Ik heb er zelf 2, waarvan er 1 te koop staat, en het is iedere keer weer een genot daarmee te rijden.
Zelfs de 1.8 ie met ''maar'' 120pk is zo leuk. ik heb hier een aantal bochten en met welke auto dan ook moet je ergens wel liften, anders ga je glijden. Neem je die bocht met de 75 dan moet je gas bij geven en geeft dat gekke ding GEEN KRIMP.
Ik sprak laatst een man die met zijn gemodificeerde alfa 75 turbo Porsche gt3's bijhoudt in de bochten op de ring.
- Dennis Cavallino
- Jeroen Watermulder
Even een lijstje wat in de ogen van denk ik de meeste mensen sportauto’s zijn. Geeft wel aan dat er heel veel verschillen zijn. (betreft alleen auto’s die op dit moment op de markt zijn en even de echte minimerken buiten beschouwing gelaten)
Alfa Romeo GT, Alfa Romeo Brera, Alfa Romeo Spider.
Aston Martin (allemaal)
Audi TT
Bentley Continental GT en GTC
BMW 3 Coupé, BMW Z4, BMW 6
Cadillac XLR
Chevrolet Camaro, Chevrolet Corvette
Chrysler Crossfire, Chrysler Viper
Donkervoort (allemaal)
Ferrari (allemaal)
Honda S2000
Hyundai Coupé
Jaguar XK
Lamborghini (allemaal)
Lexus SC 430
Lotus (allemaal)
Maserati Coupé en Spider
Mazda MX-5, Mazda RX-8
Mercedes SLK, CLK, SL, CL en SLR Mc Laren
Morgan (allemaal)
Nissan 350Z
Peugeot 407 Coupé
Porsche (allemaal behalve Cayenne)
TVR (allemaal)
Volvo C70
En om dan op de allereerste vraag antwoord te geven.
BMW 328 (1935)
BMW 503 (1959)
BMW 507 (1959)
BMW 700 Coupé (1962)
BMW CS-series (1965)
BMW 6-serie (1976-1989)
BMW M1 (1980)
BMW Z1 (1989)
BMW 8-serie (1989)
BMW 3-coupé (vanaf 1992)
BMW Z3 (1996)
BMW Z8 (2000)
BMW Z4 (2003)
BMW 6-serie (2004)
Alfa Romeo GT, Alfa Romeo Brera, Alfa Romeo Spider.
Aston Martin (allemaal)
Audi TT
Bentley Continental GT en GTC
BMW 3 Coupé, BMW Z4, BMW 6
Cadillac XLR
Chevrolet Camaro, Chevrolet Corvette
Chrysler Crossfire, Chrysler Viper
Donkervoort (allemaal)
Ferrari (allemaal)
Honda S2000
Hyundai Coupé
Jaguar XK
Lamborghini (allemaal)
Lexus SC 430
Lotus (allemaal)
Maserati Coupé en Spider
Mazda MX-5, Mazda RX-8
Mercedes SLK, CLK, SL, CL en SLR Mc Laren
Morgan (allemaal)
Nissan 350Z
Peugeot 407 Coupé
Porsche (allemaal behalve Cayenne)
TVR (allemaal)
Volvo C70
En om dan op de allereerste vraag antwoord te geven.
BMW 328 (1935)
BMW 503 (1959)
BMW 507 (1959)
BMW 700 Coupé (1962)
BMW CS-series (1965)
BMW 6-serie (1976-1989)
BMW M1 (1980)
BMW Z1 (1989)
BMW 8-serie (1989)
BMW 3-coupé (vanaf 1992)
BMW Z3 (1996)
BMW Z8 (2000)
BMW Z4 (2003)
BMW 6-serie (2004)
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Mari Oh Oh!
- Jeroen Watermulder
Nee, in mijn ogen niet. Want vanaf de E36 is er pas de coupé en niet de 2-deurs of 4-deurs variant zoals bij de E30. Of er dan toevallig M3 op staat en wat dikkere wielkasten en een andere achterklep heeft, maakt voor mij geen verschil.Mari Oh Oh! schreef:Dan hoort de E30 M3 er op zijn minst ook wel bij toch?
Als de E30 M3 in aanmerking komt, dan zijn er nog veeeeel meer auto's die het stempel sportwagen dan mogen dragen.
Kijk, een E36 M3 Coupé is een sportwagen, een E36 M3 4-deurs is dat niet. Ook al zijn en rijden ze nagenoeg hetzelfde.
- Mari Oh Oh!
- Mari Oh Oh!
- Jeroen Watermulder
Ik denk dat we niet moeten vergeten dat ik het onderscheid probeer te laten zien tussen een sportwagen en een sportieve wagen.
Dat is een wereld van verschil in mijn ogen.
Een 316i Coupé is dan een sportwagen, maar geen sportieve wagen.
Een E30 M3 is een sportieve wagen, maar geen sportwagen.
Een Nissan 100NX 1.6 is een sportwagen. Een Nissan Sunny GTI-R is veel sportiever, maar geen sportwagen.
Een Toyota Paseo is een sportwagen, een Toyota Corolla 1.6 GTI is een veel sportievere wagen, maar geen sportwagen.
Moet ik nog even doorgaan of is het zo duidelijk?
En ja een E30 M3 zit in een moeilijk gebied inderdaad. Geld ook voor de 3-drs Sierra Cosworth bijvoorbeeld.
Dat is een wereld van verschil in mijn ogen.
Een 316i Coupé is dan een sportwagen, maar geen sportieve wagen.
Een E30 M3 is een sportieve wagen, maar geen sportwagen.
Een Nissan 100NX 1.6 is een sportwagen. Een Nissan Sunny GTI-R is veel sportiever, maar geen sportwagen.
Een Toyota Paseo is een sportwagen, een Toyota Corolla 1.6 GTI is een veel sportievere wagen, maar geen sportwagen.
Moet ik nog even doorgaan of is het zo duidelijk?
En ja een E30 M3 zit in een moeilijk gebied inderdaad. Geld ook voor de 3-drs Sierra Cosworth bijvoorbeeld.
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
waar komt 't woord sportwagen vandaan?
auto's om sport te bedrijven, sportief mee te rijden(denk ik)
WIE O WIE AUB heeft de vormgeving/aantal deuren erbij gehaald? Is dat de definitie?
Ja vroeger. Idd.Porsche/Ferrari tijd in de 50/60s, met een Lotus Cortina kon je ook sportief rijden, sport bedoefenen, racen.
EEn sportwagen heeft een BOVENGEMIDDEL GOED WEGGEDRAG en een BOVENGEMIDDELD PITTIGE MOTOR om sportief mee te rijden
ten opzichte van 't gemiddelde he
Het NL woord SPORTWAGEN is gewoon te vaag.
Een 320si is meer SPORTWAGEN dan een 100NX ooit zal worden. Period.
auto's om sport te bedrijven, sportief mee te rijden(denk ik)
WIE O WIE AUB heeft de vormgeving/aantal deuren erbij gehaald? Is dat de definitie?
Ja vroeger. Idd.Porsche/Ferrari tijd in de 50/60s, met een Lotus Cortina kon je ook sportief rijden, sport bedoefenen, racen.
EEn sportwagen heeft een BOVENGEMIDDEL GOED WEGGEDRAG en een BOVENGEMIDDELD PITTIGE MOTOR om sportief mee te rijden
ten opzichte van 't gemiddelde he

Het NL woord SPORTWAGEN is gewoon te vaag.
Een 320si is meer SPORTWAGEN dan een 100NX ooit zal worden. Period.