Intrax RSA

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Bort

Intrax RSA

Bericht door Bort » 17 jan 2009, 07:50

Ik ben op zoek naar een nieuwe ophanging.

Mijn oog is gevallen op Intrax RSA. Mijn E36 M3 staat voornamelijk in de garage te wachten om op de nordschleife te rijden of aan een driftcursusje deel te nemen :)

Momenteel rij ik met bilstein b8 dempers en eibach pro-kit veren en ik ben daar qua wegligging best tevreden over.
't Is niet de bedoeling dat ik achteruit ga qua "performance" natuurlijk.

Wie heeft er ervaring, specifiek met deze kit? Ook wat betreft in combinatie met de OEM M3 velgen van de 3.2 (7.5x17 en 8.5x17). Ik weet dat je spacers nodig hebt icm een KW kit, maar geen spacers icm de bilstein pss9.

Alvast bedankt :)

Elmar

Re: Intrax RSA

Bericht door Elmar » 17 jan 2009, 11:55

Bij de 1K2 set, ook coilovers, heb je geen spacers nodig. De topmounts van de achterdempers zijn iets anders om ruimte te creëren.

@iko

Bericht door @iko » 17 jan 2009, 16:37

Ik heb de intrax 1K2 onder de E36 M3. Aan de voorkant heb ik spacers nodig van 5 mm, anders loopt de velg tegen de veer aan. Achter heb ik geen spacers.
Ik heb 8Jx18 velgen (et38) met 235/640/18 banden

GTRene

Bericht door GTRene » 17 jan 2009, 18:34

Is het trouwens zo bij de E36 en dus ook de Z3 M coupe dat achter, je altijd die aparte hulpveer nodig hebt? of kan je ook daar net als voor zo'n systeem monteren dus demper met veer? anders heb je de demper en veer apart, dat vind ik niet ideaal en bij verlagen raken de windingen elkaar en slijt de sterke verflaag eraf=roest op den duur...

Trouwens hoe lang gaat een set mee, ik heb de KW3 eronder maar is ook al oud neem ik aan...ik vind de laatste tijd dat de auto eerder dribbelt onder vollast dus slaan met de achteras als hij doorslaat en weer grip heeft..dus misschien de demper niet echt fris genoeg meer...misschien eens laten testen bij een bandencentrum :roll:

Joy

Bericht door Joy » 17 jan 2009, 18:39

GTRene schreef:Is het trouwens zo bij de E36 en dus ook de Z3 M coupe dat achter, je altijd die aparte hulpveer nodig hebt? of kan je ook daar net als voor zo'n systeem monteren dus demper met veer? anders heb je de demper en veer apart, dat vind ik niet ideaal en bij verlagen raken de windingen elkaar en slijt de sterke verflaag eraf=roest op den duur...

Trouwens hoe lang gaat een set mee, ik heb de KW3 eronder maar is ook al oud neem ik aan...ik vind de laatste tijd dat de auto eerder dribbelt onder vollast dus slaan met de achteras als hij doorslaat en weer grip heeft..dus misschien de demper niet echt fris genoeg meer...misschien eens laten testen bij een bandencentrum :roll:
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... &start=150" onclick="window.open(this.href);return false;

Demper en veer in 1. Alleen is de dempertoren daar eigenlijk niet geschikt voor, dus die moet wat verstevigd worden.

Ik heb voor trouwens ook maar net de ruimte met ET33. Kwam toevallig goed uit met de huidige wielen.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 jan 2009, 18:48

Joy Jolliffe schreef:
GTRene schreef:Is het trouwens zo bij de E36 en dus ook de Z3 M coupe dat achter, je altijd die aparte hulpveer nodig hebt? of kan je ook daar net als voor zo'n systeem monteren dus demper met veer? anders heb je de demper en veer apart, dat vind ik niet ideaal en bij verlagen raken de windingen elkaar en slijt de sterke verflaag eraf=roest op den duur...

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... &start=150" onclick="window.open(this.href);return false;

Demper en veer in 1. Alleen is de dempertoren daar eigenlijk niet geschikt voor, dus die moet wat verstevigd worden.

Ik heb voor trouwens ook maar net de ruimte met ET33. Kwam toevallig goed uit met de huidige wielen.
:thumbup: Inderdaad...was helemaal niet tot me doorgedrongen destijds...denk wel dat ik ruimte ervoor heb :roll: coilovers dus...maar hoezo verstevigd worden? zou dat ook bij de Z3 moeten...? die dempertoren? inprincipe maakt dat toch niet veel uit? of wel...en wat verstevig je dan...
Merk je echt verschil met die opzet?

Joy

Bericht door Joy » 17 jan 2009, 19:04

Het grote voordeel is beter op maat toepassen van veersterktes. Je pakt gewoon willekeurig een veersterkte en zet die ertussen. Moet er toch een andere tussen is dat zo gepiept. Bij een losse veer heb je die mogelijkheid in veel mindere mate. Dan zou je een aantal merken moeten pakken of veren laten maken tegen flinke kosten.
Ook hou je nu gewoon een veerweg over bij het verlagen van de auto.
Normaal gesproken draagt de veer het gewicht van de koets. Nu moet de dempertoren alles verwerken, en dat is zo maar een paar mm dik. Dus ik denk dat ook een Z3 daar verstevigd moet worden.

Elmar

Bericht door Elmar » 17 jan 2009, 19:16

Aiko, heb jij die spacers juist niet nodig voor de Movit remklauwen?

GTRene

Bericht door GTRene » 17 jan 2009, 19:19

hm...niet zo simpel als het lijkt dus...nah dan doen we dat voorlopig maar niet :mrgreen:

ik zal komende maand ofzo eens men schokbrekers laten testen, kijken of ze nog wel goed genoeg zijn, anders krijg je rare sprongen in bochten waar het iets oneffen is....scary moments :mrgreen:

yorick

Bericht door yorick » 17 jan 2009, 19:24

Het plaatstaal van de dempertoren achter is zelfs nog geen mm dik, ik heb maar een veerpootbrug gemaakt maar dat is zeker niet sterk genoeg. Ik blijf lekker rijden zo en hou het goed in de gaten, ik los het wel op als het stuk is.. De veertorens voor zijn wel verstevigd met een 5 mm plaat, dit op aanraden van intrax. Waarschijnlijk is de plaats van de gaten ook aangepast i.v.m de uitlijning.

@iko

Bericht door @iko » 17 jan 2009, 20:50

Elmar schreef:Aiko, heb jij die spacers juist niet nodig voor de Movit remklauwen?
Bij mij loopt de velg aan tegen de veerring, als ik de spacer verwijder.
Het is me niet opgevallen dat ik problemen heb met de movits. Dat komt volgens mij omdat er 18" op zit.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 17 jan 2009, 20:55

Yep. 1 van de redenen dat die plaat er in zit is omdat je anders niet genoeg camber/caster kan zetten. Je kan dan of veel camber zetten maar met veel caster dus niet zo veel.

Met die platen zit het gat assymetrisch, bij mij kan je bijvoorbeeld over de 5 graden negatief camber instellen terwijl je nog steeds 8-9 graden camber over houd.

Ik heb achter met die 1K2 poten geen spacers nodig met 17x8J ET40 maar met die Intrax topmounts kan je de demper meer naar binnen schuiven. Voor heb ik wel 10mm omdat de wielen anders aanlopen met de AP klauwen, mogelijk ook tegen de veerpoot aan, dat heb ik ook op de rode auto.

Hoe lang een set schokdempers mee gaat hangt btw van het type af, race schokdempers moet je eigenlijk per seizoen of om de 2 seizoenen laten nakijken afhankelijk van hoe veel je rijd.

Ben_968CS

Bericht door Ben_968CS » 18 jan 2009, 20:45

Heb jaartje geleden Biltstein ingeruild voor in alle richtingen te verstellen Intrax. Niet dat ik zo goed weer hoe de Porsche af te stellen, maar het verschil met Bilstein is enorm. De auto is sneller geworden en veel makkelijker te besturen. Goed idee dus.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jan 2009, 23:16

Ben_968CS schreef:Heb jaartje geleden Biltstein ingeruild voor in alle richtingen te verstellen Intrax. Niet dat ik zo goed weer hoe de Porsche af te stellen, maar het verschil met Bilstein is enorm. De auto is sneller geworden en veel makkelijker te besturen. Goed idee dus.
Is Intrax dan weer "beter" dan Bilstein? of meer stel mogelijkheden...

Bort

Bericht door Bort » 18 jan 2009, 23:28

Welke intrax heb je op je porsche?
Want eigenlijk zou je wel binnen dezelfde prijsklasse moeten vergelijken. Ik zou het nogal vanzelfsprekend vinden moest een intrax van 3000 euro beter presteren dan een bilstein van 1700 euro :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jan 2009, 00:03

Persoonlijk ben ik niet zo'n steller van veren, dus voor mij zou ik gewoon een vaste set kopen...goede demper en veer (verlaagd) eventueel alleen hardheid instelbaar maar ook dat hoeft niet als het op de auto goed is afgemeten.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 jan 2009, 06:23

GTRene schreef:
Ben_968CS schreef:Heb jaartje geleden Biltstein ingeruild voor in alle richtingen te verstellen Intrax. Niet dat ik zo goed weer hoe de Porsche af te stellen, maar het verschil met Bilstein is enorm. De auto is sneller geworden en veel makkelijker te besturen. Goed idee dus.
Is Intrax dan weer "beter" dan Bilstein? of meer stel mogelijkheden...
Ik denk niet dat je zonder meer kan zeggen wat er beter is ja of nee.

Een set Bilstein 4 weg verstelbare dempers tegen Intrax RS is geen vergelijk. Net zo min als dat je niet Intrax 4WAY met Bilstein B8 moet vergelijken (setje dempers van 400 euro vergelijken met een set van 8000 euro)

Het verschil tussen al die high end sets zit uiteindelijk bijna alleen maar in de features, is het makkelijk te verstellen, up side down optie, wat voor zuigerdiameters, hoeveel verstelling, temperatuur compensatie enz.

Pak je 2 sets schokdempers zoals bijvoorbeeld die Intrax RSA en een setje AST Sportline II om even 2 voorbeelden te noemen, dan zal je zien dat die vrij gelijk zijn qua features. Het enige waar het dan nog van afhangt is hoe je de veren kiest en de valving van de dempers afstelt. Het ligt dus helemaal aan de bouwer/afsteller hoe het uiteindelijk rijden gaat.

Bort

Bericht door Bort » 19 jan 2009, 10:27

Ik heb uiteindelijk een Bilstein PSS9 clubsport gekozen omdat ik daarvan zeker wist dat ik de OEM velgen kon gebruiken zonder spacers. Ik ken ondertussen al 4-5 mensen die met deze kit racen en daar toch heel tevreden van zijn. De dag van montage heb ik hem al héél hard uitgetest, de PSS9 scoort goed naar mijn normen :lol: Met "afstellen" hou ik mij vanaf de lente wel eens bezig, al ben ik daar ook geen held in, maar iedereen heeft het moeten leren zeker :)

Ik wou eigenlijk geen Bilstein meer omdat ik al voor de 3e keer een kapotte achterste demper heb. Ik gebruik mijn M niet meer als dagelijkse wagen, een maand geleden had ik hem voor de laatste keer gebruikt en toen was alles OK. Afgelopen zaterdag rij ik m'n garage uit en ik voelde het direct: weer een kapotte demper achteraan, van een maand stil te staan :roll: Door dit voorval en door een tip van een kameraad ben ik bij Intrax uitgekomen. Maar de kans was groot dat ik toch een spacer moest gebruiken... dus geen intrax dan :)

Bedankt aan iedereen voor de inlichtingen (ook via PM).

yorick

Bericht door yorick » 19 jan 2009, 12:54

Persoonlijk had ik de keuze toch niet af laten hangen van een spacer. Zo erg is het toch ook niet om met zo'n ding te rijden?

Bort

Bericht door Bort » 19 jan 2009, 13:05

Ja er zijn veel mensen die mijn niet begrijpen, maar ik wil dat gewoon niet :)

Tristan

Bericht door Tristan » 19 jan 2009, 13:21

Ik rij ook met spacers, ook op mijn E30 cup auto. Meer spoorbreedte creëren is alleen maar beter. Maar goed, als je het niet wil, niemand houdt je tegen.....

Joy

Bericht door Joy » 19 jan 2009, 13:39

Ik had spacers voor ivm aanlopen van de spaken tegen de ribbels op de M3 klauw. De ribbels zijn eraf geslepen en nu kan ik zonder spacer rijden. Ik heb al die tijd niks anders gemerkt. Het is net dat er weer een extra onderdeel tussen zit wat kapot kan lopen. Maar los van dat zie ik geen problemen.

Bort

Bericht door Bort » 19 jan 2009, 14:08

Ik heb geen probleem met wijziging van spoorbreedte, maar dan koop ik liever een velg met lagere ET waarde :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 jan 2009, 17:10

Bij mij zou een spacer ook niet bepalend zijn nee.

Lagere ET doet uiteindelijk hetzelfde als een spacer qua extra krachten op je lagers enz. Maar ik denk niet dat die extra belasting zo dramatisch is als beweerd word, ik rij op mijn rode auto al 50K met spacers en geen probleem.
Joy Jolliffe schreef:Ik had spacers voor ivm aanlopen van de spaken tegen de ribbels op de M3 klauw. De ribbels zijn eraf geslepen en nu kan ik zonder spacer rijden. Ik heb al die tijd niks anders gemerkt. Het is net dat er weer een extra onderdeel tussen zit wat kapot kan lopen. Maar los van dat zie ik geen problemen.
Wat zou er kapot moeten lopen aan een spacer? Zo lang je een spacer met centreerring gebruikt maakt het niet zo veel uit.

Joy

Bericht door Joy » 19 jan 2009, 18:07

Het is meer het idee dat er nog een los onderdeel tussen de naaf en het wiel zit. Ik moest de wielbouten altijd goed natrekken van Bas toen de spacers er tussen zaten, dus daar zal het 'm wel zitten. Scheelt wel gewicht, minder lange bouten nodig :mrgreen:

Plaats reactie