Lotus 340 R

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Lotus 340 R

Bericht door Michel P » 15 jan 2009, 21:22

Hans GP schreef:Yes Yes Yes Yes!!! Ik heb hem gekocht!! :banaan:
Waarschijnlijk wordt die volgende week gehaald door van Sten, ik heb echt geen tijd.. moet dat ding ook betalen :wink:
Ben weer blij!










ps iemand een Dax kopen? :wink:

Hans allereerst gefeliciteerd!! Super auto.

Vraagje wat kost die service door Van Sten?

Michel

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Lotus 340 R

Bericht door Mark » 15 jan 2009, 21:46

Gefeliciteerd, heel tov!

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Lotus 340 R

Bericht door Stéphane » 15 jan 2009, 21:51

Gefeliciteerd, Hans! Stoer ding en gaaf dat je hem gekocht hebt 8)

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Re: Lotus 340 R

Bericht door Elmar » 15 jan 2009, 22:42

Mooi man dat je eindelijk een geschikt exemplaar hebt gevonden. Wordt vast een 1e prijs met de aankomende Time Attack. :df:

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Lotus 340 R

Bericht door Hans R » 16 jan 2009, 05:26

Elmar schreef:Mooi man dat je eindelijk een geschikt exemplaar hebt gevonden. Wordt vast een 1e prijs met de aankomende Time Attack. :df:
Hehe.. jij kent mijn rijvaardigheden.. of het gebrek eraan :wink: Zet die Viper nu eens op een afslankkuur! Maak je ook nog kans.. :bag:

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Lotus 340 R

Bericht door RobS » 16 jan 2009, 08:21

Gefeliciteerd Hans! :df:

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13436
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Lotus 340 R

Bericht door Tristan » 16 jan 2009, 08:35

Gefeliciteerd Hans, uniek ding! :thumbup:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Lotus 340 R

Bericht door Petrolhead Tom » 16 jan 2009, 10:47

Van harte gefeliciteerd Hans! Super gaaf!

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Lotus 340 R

Bericht door Hans R » 16 jan 2009, 11:54

Dit zien we graag! 8)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NNkeiI_a ... re=related[/youtube]

een Exige die even op zijn plaats wordt gezet door een 340R

Gebruikersavatar
Pescatore
Berichten: 1336
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
Locatie: 053

Re: Lotus 340 R

Bericht door Pescatore » 16 jan 2009, 21:01

Gaaf! Wat nou 'dak boven je hoofd', 'praktisch' etc; gewoon rijden! :clap:

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Lotus 340 R

Bericht door SteV6 » 16 jan 2009, 22:34

Integraalhelm, zeil- of skipak en regen maakt ook niet meer uit 8)

Hans veel plezier ermee!


SteV6

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Lotus 340 R

Bericht door Stéphane » 17 jan 2009, 10:55

@Hans: Dat gaan we wel zien bij Lotus on Track natuurlijk. Zie http://www.lotus-on-track.com/lotshop/" onclick="window.open(this.href);return false; om je in te schrijven. Zelf gelukkig net gisteren in kunnen schrijven voor Croix-en-Ternois (27 maart) en voor de reservelijst van Abbeville de dag erna :shakeit:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: Lotus 340 R

Bericht door Maik » 17 jan 2009, 11:06

Dat worden 2 superdagen sturen 8)
Hans, heb jij je nu al op de reservelijst laten zetten?

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Lotus 340 R

Bericht door Hans R » 17 jan 2009, 11:24

Ja shit dat moet ik ff doen..

Tom
Berichten: 22373
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Lotus 340 R

Bericht door Tom » 17 jan 2009, 13:13

Wow supergaaf!! 340R vind ik echt gaaf... puur+open+moderne techniek
Gefeliciteerd!

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lotus 340 R

Bericht door allen » 17 jan 2009, 13:28

Mooi! Heel Nederland daar in maart. :mrgreen:
Weet niet of dat erbij zit, maar bestel anders maar vast een regenhoesje Hans. Niet leuk als jij in de ochtend op je doorweekte alcantara stoeltje moet plaatsnemen. :hmmm: :wink:

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Lotus 340 R

Bericht door Hans R » 17 jan 2009, 13:36

Hehe.. er zit een hoes bij gelukkig..
Thanks allemaal voor de reacties! :D Ben er ook blij mee, hoewel de keuze tussen deze en een Exige S1 moeilijk was..
maarja was er al gek op tijdens de introductie eind 1999 en dat blijft in je hoofd zitten..
Toevallig, toen ik net besloten had om de 340 te kopen klik ik op mijn boordcomputer om te kijken hoeveel kilometer ik nog kon rijden en die stond op 340 :lol:
Niks is toeval zegt mijn vriendin altijd.. nou dan moet ik hem zeker kopen!

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Lotus 340 R

Bericht door Macboy » 17 jan 2009, 15:21

Gefeliciteerd zeg ! Meer hardcore dan dit wordt het bijna niet.

Echt subliem !

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Re: Lotus 340 R

Bericht door HJ » 18 jan 2009, 17:53

He Hans! Gefeliciteerd! Ben een tijdje niet zo actief geweest op dit forum en dan zie je in een keer dit.
Dat is volgens mij nummer 3 in Nederland.
Ik zal hem bij Van Sten wel in het echt zien.

Peter van den Berg
Berichten: 887
Lid geworden op: 11 apr 2008, 13:03
Locatie: Het Noorden

Re: Lotus 340 R

Bericht door Peter van den Berg » 18 jan 2009, 22:29

Gefeliciteerd Hans! Geweldig apparaat! :df:

Gebruikersavatar
atomchris
Berichten: 905
Lid geworden op: 04 mar 2007, 10:14

Re: Lotus 340 R

Bericht door atomchris » 19 jan 2009, 08:07

Hans GP schreef:Dit zien we graag! 8)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NNkeiI_a ... re=related[/youtube]

een Exige die even op zijn plaats wordt gezet door een 340R

Het is geen exige S...........

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Lotus 340 R

Bericht door Harrie » 19 jan 2009, 08:55

Superaanwinst. :thumbup:

Gebruikersavatar
RudolfNW
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:10
Locatie: Heerenveen

Re: Lotus 340 R

Bericht door RudolfNW » 19 jan 2009, 10:47

Gefeliciteerd!

Top Kar!

Veel plezier ermee :D

Rudolf

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Lotus 340 R

Bericht door Hans R » 19 jan 2009, 10:53

Leuk verhaaltje over de 340R uit de Evo


Evo Magazine summed it up like this :

Naked Desire – Lotus has stripped away everything that doesn’t add to the thrill of driving to build possibly the wildest road car ever, the outrageous 340R – Prepare to be seduced


So here it is. The most extreme Lotus ever. No roof, no side windows, no doors, and absolutely no compromise. Faster and leaner than an Elise, more radical than the Renault Spider, it's homologated, road-legal and ready for production barely nine months after being rubber-stamped by Lotus management. It's an astonishing achievement. Think back to the 1998 Birmingham Motor Show - the original Elise-based concept prototype that dazzled us looked far too radical to ever make production, despite its Elise underpinnings. With no weather protection and almost fully exposed mechanicals at the rear end, it looked like a legislator's worst nightmare. Little did we know that negative customer reaction was the only thing that could prevent the 340R becoming showroom reality. Compared with last year's show car, the production 340R is remarkably true to the original concept. If anything it looks even more aggressive. Changes did have to be made, though, and to secure European type approval many details, both on and under the skin had to be altered. The most obvious is the adoption of a broader front bib spoiler, which extends either side of the nose to form Formula One-style winglets. They perform a double function , creating aerodynamic downforce and offering protection for pedestrians who would otherwise be dragged beneath the front Wheels in the event of an accident.


Another obvious difference is the more prominent rear wing. The prototype had one but it was set at a very low angle of attack, almost flush with the engine cover. While design head Russell Carr may have preferred the more subtle wing, David Minter, 340R engineering project manager, felt that the more steeply raked wing was vital. 'We always work towards a car with aerodynamic balance, and this wing helps us achieve that. With the front and rear wings we haven't just cancelled lift but generated some serious downforce.' Sounds good to us.


Other changes were made to improve cooling, reduce noise emissions or improve safety. The rear end is now encased with a sound-insulated shield to try smother the worst of the noise generated by the engine. A crash structure has been developed for the front end and the exhaust system has been redesigned and manufactured by Janspeed. Legislation demands that it runs with a catalyst, but with the 340R being aimed squarely at track days, both the catalyst and sound-shield can be removed.


Naturally the 340R relies heavily on Elise components. The basic aluminium chassis is pure Elise, while the brakes, suspension and close-ratio gearbox come from the 190 Sport and 135 Elise programmes. This clever use of existing components not only made the 340R project much more cost-effective but ensures that the car will deliver an exceptional driving experience. The cross-drilled 282mm steel discs might add some weight but there's no doubting their stopping ability. Fitted to the (heavier) 190bhp Elise, they deliver magnificent stopping power with sharp, linear bite and tireless retardation. In the lighter 340R they should guarantee nothing less than sensational braking.


Likewise the lower, stiffer suspension transformed both the 190bhp Elise and the sadly short-lived Elise135. With a combination of Eibach springs and Koni dampers, the 340R can only build on the earlier tweaked Elises' sharpened responses. Having experienced both the 135 and 190 Elises, it's clear the 340R will be incredibly agile, with massive bite at the front end but without the sometimes wayward, light-feeling rear end of the standard Elise.


But the real ace up the 340R's sleeve is its tyres. Measuring 195/50 15 at the front and 225/45 16 at the rear, the unique tyres were developed specifically for the car by Lotus engineers and Yokohama. Mounted on ultra lightweight magnesium wheels, the super-sticky A038R tyres have the race-bred appearance of a cut slick but are completely street-legal. Much effort was put into perfecting their construction and compound to enable them to cope with the high-temperature high-stress rigours of circuit work, while at the same time being able to generate useable grip and traction on the road. If they are anything like the similar concept Avons that Caterham fits to the Superlight-R, they should work reasonably well in the rain too, despite their semi-slick appearance. Only deep standing water might cause a problem, but as the 340R has virtually zero weather protection you're unlikely to go for a blast in torrential rain.


Perhaps the toughest piece of the 340R jigsaw to put in place was the engine. The Rover K series engine is notoriously difficult to get through emission regulations if it is highly tuned. That's one of the main reasons why the 190 Elise never made series production. To get a clean, reliable, tractable 177bhp and 1261b ft of torque from the 340R’s 1.8-litre engine took an awful lot of work on calibration and drivability.


The results, though, should be more than worth the effort. Although no figures have been taken, Lotus estimates the standard road-going 340R will be good for 0-60mph in 4.3secs, 100mph in 10.9 and run on until it hits an aerodynamic brick wall at 130mph.

With only a handful of the 340-unit production run left unsold, the 340R is certain to be one of the rarest as well as one of the most vivid driving experiences ever. For enthusiasts like us that's very good news indeed.


Extract from EVO October 1999

Online
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus 340 R

Bericht door GTRene » 19 jan 2009, 10:58

:mrgreen: kon je vannacht wel slapen Hans :hosanna:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten