Polletje

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie

Een echte vent rijdt ook hard in een fwd

ja
47
73%
nee
17
27%

Totaal aantal stemmen: 64

Luco

Polletje

Bericht door Luco » 14 jan 2009, 21:20

Ik geef maar een voorzetje.
Naar aanleiding van de racecursus deze poll.
De instructeur zat met een rwd een beetje te showen en met twee vingertjes te sturen en uit te leggen dat je met een rwd met het gas stuurt in de bocht en niet met je handen.
Ook legde die uit dat een fwd veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel makkelijker rijden was.
Ik heb niks gezegd.

Na een paar rondjes zou die wel even laten zien dat het met een fwd veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeellll makkelijker was.
Hij stapte in de vijf en reed een rondje rustig aan met weer een hoop blablabla.
Toen ging die gas geven en kwam die bij uitkomen van de bocht op de curbs en kon bijna het stuur niet in zijn handen houden.
Ik zag hem schrikken en zeek bijna in mijn broek.
Toen mompelde die iets van, zo dat valt nog tegen zon autootje :clap: :clap:

Dus vandaar de poll

Lijkt me dus duidelijk wat ik stem.

Het gaat er dus niet om wat meer fun biedt, maar wat lastiger rijden is :thumbup:
Ook graag goed beargumenteerd als het enigszins kan :thnx:

Dit verhaal was in maart 2006 tijdens de cursus van Pro drive, alleen maar rwd liefhebbers daar.
Laatst gewijzigd door Luco op 14 jan 2009, 22:06, 3 keer totaal gewijzigd.

Metchu

Re: Polletje

Bericht door Metchu » 14 jan 2009, 21:21

mooi verhaal! waar was dat en wanneer.... feiten willen we zien, feiten! :mrgreen:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 14 jan 2009, 21:39

Ik ben het er niet mee eens Luco, zoals misschien al verwacht.

Een rwd circuit-rijder zal alleen enorm moeten wennen aan het fwd karakter. Neem als voorbeeld hetzelfde vermogen en hetzelfde gewicht. Dus bijvoorbeeld een Clio Williams en een Westfield/Caterham "Seven". Hierbij is het véél moeilijker om met die Seven-achtige hard te gaan.

Elmar

Bericht door Elmar » 14 jan 2009, 21:42

Niet mee eens, het verhaal zegt misschien juist iets over een verkeerd afgestelde R5, waar jij dan toevallig wel mee overweg kan.

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2009, 21:43

Steven Nauta schreef:Ik ben het er niet mee eens Luco, zoals misschien al verwacht.

Een rwd circuit-rijder zal alleen enorm moeten wennen aan het fwd karakter. Neem als voorbeeld hetzelfde vermogen en hetzelfde gewicht. Dus bijvoorbeeld een Clio Williams en een Westfield/Caterham "Seven". Hierbij is het véél moeilijker om met die Seven-achtige hard te gaan.

Volgens mij wegen die niet hetzelfde en hebben ze zeker niet hetzelfde vermogen.
Maar de vraag is hier, heb jij met beide gelijkwaardige auto's ook op een circuit gereden dan?

Volgens mij praten de meeste mensen andere mensen na?

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2009, 21:44

Elmar schreef:Niet mee eens, het verhaal zegt misschien juist iets over een verkeerd afgestelde R5, waar jij dan toevallig wel mee overweg kan.
Hoezo verkeerd afgesteld? Deze snap ik even niet Elmar.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 14 jan 2009, 21:48

weer een gevalletje van olie lekkage met die 5 zeker? Logisch dat dat moeilijk rijdt wanneer er olie op de banden komt.

En wat de poll betreft is het duidelijk dat een echte vent RWD rijdt. Heb in het verleden ook wel eens FWD gereden met voldoende vermogen, maar nooit heb ik het gevoel gehad niet in controle te zijn over de auto. Veel makkelijker op de limiet te rijden dan ik met RWD ooit heb kunnen en durven doen.

Dexter

Bericht door Dexter » 14 jan 2009, 21:51

Heb zelf ervaring met beide aandrijfconcepten en ben het in zekere zin wel met Luco eens.
FWD lijkt makkelijk omdat het door de industrie als zodanig wordt gepropageerd en het is inderdaad veiliger en dus in gewoon gebruik makkelijker.
Maar ik had op de Ring met een FWD toch mijn handjes meer dan vol als ik een beetje knappe tijd neer wilde zetten.
Let wel! Ik zeg dus niet dat het een sneller of beter is dan het ander.
Ik zeg alleen dat het niet meevalt om in een FWD écht hard te gaan op een circuit en dat je dus ballen dient te hebben om dat waar te maken.
En zo kom ik bij de slogan van Luco: Een echte vent rijdt in een fwd :df: :mrgreen:

Elmar

Bericht door Elmar » 14 jan 2009, 21:56

Luco, jij bent ge-evolueerd met je 5. Langzaam de snelheid er mee opgebouwd en dingen er aan veranderd hoe jij het lekker vind rijden. Voor iemand die er voor het eerst mee gaat rijden, zal als ie ervan uitgaat dat de auto zich als de eerste de beste FWD gedraagd. Op race snelheid reageert de auto plots anders wat hij niet verwacht. Wil dan nog niet zeggen dat een FWD moeilijker is om te rijden.

Dexter

Bericht door Dexter » 14 jan 2009, 22:00

Elmar schreef:Luco, jij bent ge-evolueerd met je 5. Langzaam de snelheid er mee opgebouwd en dingen er aan veranderd hoe jij het lekker vind rijden. Voor iemand die er voor het eerst mee gaat rijden, zal als ie ervan uitgaat dat de auto zich als de eerste de beste FWD gedraagd. Op race snelheid reageert de auto plots anders wat hij niet verwacht. Wil dan nog niet zeggen dat een FWD moeilijker is om te rijden.
Elmar, ik denk ook niet dat Luco dat bedoelt.
FWD is niet persé moeilijker om te rijden, maar omdat iedereen verwacht dat een FWD gemakkelijk zal zijn kan het dan wel eens tegenvallen in zo'n auto als van Luco.
Denk dat hij dat wil zeggen. :angel:

Elmar

Bericht door Elmar » 14 jan 2009, 22:02

Dan moet ie zijn POLL veranderen.... :nerd:

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2009, 22:02

Ok duidelijk Elmar, maar heb er niks aan veranderd :thumbup:
Maar je wordt inderdaad sneller naarmate je aan de auto went, maar dat is ook met rwd.
Ik vind alleen dat ik in de 5 harder moet werken dan bv in de 130i
zal ook met de leeftijd te maken hebben enzo, maar toch.

En zon instructeur ziet toch en voelt toch dat het geen standaard autotje is.
Ik vermoed ook een beetje omdat er meer met rwd geraced wordt dat fwd (ten onrechte) vaak afgekraakt wordt en er dus wordt gezegd dat rwd veel moeilijker is.

Dexter

Bericht door Dexter » 14 jan 2009, 22:05

Elmar schreef:Dan moet ie zijn POLL veranderen.... :nerd:
Zoiets als 'Een echte vent rijdt ook hard in een FWD!' :df: :roflol:

Elmar

Bericht door Elmar » 14 jan 2009, 22:10

Ik heb persoonlijk alleen ervaring met RWD op het circuit. En wel tussen de M3 e36 en de Viper RT/10. En tussen die 2 auto's is het verschil al gigantisch. De M3 is een (vind ik) makkelijke/vergevingsgezinde auto. De Viper blijft een listige auto.
Het mooie van een listige auto is dat je mooi en clean moet rijden om snel te zijn. De bestuurder moet er voor zorgen dat er snelle ronde tijden worden gereden.
Dat is bij de M3 veel minder, dus die geeft op dat punt minder plezier. Het voordeel is weer, als het flink nat is, ook de m3 leuker wordt.

Dexter: Een echte vent krijgt een harde van FWD :? :wink:

Fernando

Bericht door Fernando » 14 jan 2009, 22:13

Luco toch, het is toch algemeen bekend dat echte mannen rwd rijden, waarom rijden ze anders in DE klasse genaamd Formule 1met rwd??? :nana:
Laatst gewijzigd door Fernando op 14 jan 2009, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

steve smith

Bericht door steve smith » 14 jan 2009, 22:13

Dexter schreef:
Elmar schreef:Dan moet ie zijn POLL veranderen.... :nerd:
Zoiets als 'Een echte vent rijdt ook hard in een FWD!' :df: :roflol:
Als je die wijziging nou ff aanbrengt stem ik ook!

Vlotjes rond gaan met een FWD is makkelijker dan vlotjes rond gaan met een RWD voor een NOOB. Echt hard gaan met een FWD vind ik zeker niet makkelijker dan met een RWD. Mensen die beide kunnen ken ik erg weinig. Blijf het soms tricky vinden als de 156 eens goed bijt (lees sliphoek graad of 30 overstuur na de hump bij Klosterthal in nat) dat je dan toch echt gas bij moet geven om'm eruit te halen. Is voor RWD-adept als ondergetekende heel onnatuurlijk, en moet daar nog steeds bewust over nadenken.

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 14 jan 2009, 22:14

Ja daar ben ik het wel mee eens.. FWD kan verdomd moeilijk zijn richting de limiet. Met een RWD is het allemaal net wat makkelijker, de auto geeft een stuk eerder de grens aan, of wat de koets gaat doen.. bij een FWD is dat nog wel eens wat lastiger..

Ik heb persoonlijk bij een RWD een beter gevoel.. als je in je reet kunt voelen dat de achterkant langzaam maar zeker gaat schuiven, dat is heerlijk.. dan weet je en voel je dat je lekker bezig bent. Dat gaat vaak wat vloeiender, een beetje smooth vergeleken met een FWD. Bij een FWD moet je vaak toch net iets agressiever en alerter zijn.

Maar tsja zo heb je ook makkelijke FWD's die heel snel zijn.. en hele listige RWD's die erg langzaam zijn..

Wat uiteindelijk beter is.. boeie ? Maar ok, wat mij betreft : RWD > FWD >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> AWD

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2009, 22:14

Als de 5 weer eens klaar is Elmar, mag je wel even voor een oordeel :thumbup:

Steve, poll aangepast.
Laatst gewijzigd door Luco op 14 jan 2009, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

@iko

Bericht door @iko » 14 jan 2009, 22:15

een echte vent rijdt RWD
Freddy Mercury reed FWD

Fernando

Bericht door Fernando » 14 jan 2009, 22:16

misschien is fwd lastiger omdat het een inferieur concept betreft.... :twisted:

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2009, 22:17

Fernando schreef:misschien is fwd lastiger omdat het een inferieur concept betreft.... :twisted:
des te knapper om er hard mee te gaan :fy:

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 14 jan 2009, 22:20

daar is ie weer

Afbeelding

Marco R.

Bericht door Marco R. » 14 jan 2009, 22:21

FWD gestemd.

Elmar