Welke echte sportwagen heeft BMW gemaakt?
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
- Niels
- Berichten: 22521
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Een sportwagen is naar mijn mening (gaat het topic hier wel over?) een auto die vanaf de basis ontworpen is om sportief ingezet te worden. Een M3 of RS4 vind ik dus geen echte sportwagen al evenaren of overtreffen ze de prestaties van een sportwagen. De laatste echte sportwagen van BMW is naar mijn mening dus de M1.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
- Niels
- Berichten: 22521
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Ik vind de Z serie in Coupe vorm wel aardig richting sportauto gaan helemaal in de M versie maar aangezien de uitvoeringen beginnen bij bescheiden motorisering en niet meer dan sportieve afstemming vind ik het geen sportwagen. Tevens denk ik dat de wagen in eerste instantie als Roadster ontworpen is en als open GT in de markt gezet.
Als de Z alleen puur ontworpen zou zijn in de M configuratie en in beperktere uitvoering en motorisering leverbaar zou zijn dan had het volgens mijn visie een sportwagen kunnen zijn. Dus bijvoorbeeld motoren vanaf 200pk en allemaal standaard M pakket.
Als de Z alleen puur ontworpen zou zijn in de M configuratie en in beperktere uitvoering en motorisering leverbaar zou zijn dan had het volgens mijn visie een sportwagen kunnen zijn. Dus bijvoorbeeld motoren vanaf 200pk en allemaal standaard M pakket.
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Een Elise is toch ook een sportwagen? Heeft toch ook een open dak en zeker in het begin geen enorm vermogen?
Van de Z3 waren inderdaad vrij slappe uitvoeringen, maar bij de Z4 zijn ze begonnen met de sterkeren, daarna is de 2.2 pas gekomen en oké daarna pas de M, maar is die volgorde leidend?
De Z1 was in zijn tijd toch niet echt traag te noemen en de wegligging ook dikke prima.
De definitie van sportwagen is misschien toch persoonlijker dan die van coupé(al wordt dit tegengesproken door het lef om 4-deurs coupé's in de markt te zetten).
Van de Z3 waren inderdaad vrij slappe uitvoeringen, maar bij de Z4 zijn ze begonnen met de sterkeren, daarna is de 2.2 pas gekomen en oké daarna pas de M, maar is die volgorde leidend?
De Z1 was in zijn tijd toch niet echt traag te noemen en de wegligging ook dikke prima.
De definitie van sportwagen is misschien toch persoonlijker dan die van coupé(al wordt dit tegengesproken door het lef om 4-deurs coupé's in de markt te zetten).
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Ik kan me hier wel in vinden. Alleen betekent dit per definitie dat er dus geen sportauto's met kenteken zijn of dat het homologatiemodellen zijn.Niels schreef:Een sportwagen is naar mijn mening (gaat het topic hier wel over?) een auto die vanaf de basis ontworpen is om sportief ingezet te worden.
Wat blijft er dan over voor BMW?
(Zo goed ben ik niet bekend met BMW's.)
- Niels
- Berichten: 22521
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Elise komt als sportwagen van de tekentafel is gewoonweg niet voor een ander doel te gebruiken. Vermogen is niet leidend. Een Z4 met een 2.2 zal je niet de beleving geven als een Elise met 1.8 en waarom niet? Zit hem puur in de basis en de doelstelling waarmee de auto de markt op is gezet.
Een coupé is naar mijn mening gewoon een duidelijke definitie voor een sportief gelijnde twee deurs auto. Een sportwagen is moeilijker te definieren en heeft met gevoel en emotie te maken en is dus (misschien wel) subjectief.
De Z1 kan ik geen sportauto vinden omdat deze als roadster op de weg is gebracht. Teveel GT neiging. Neemt niet weg dat een open auto geen sportauto kan zijn maar neem bijvoorbeeld de Renault Sport Spider daar is geen twijfel over mogelijk. Puur als reden dat je in zo'n auto gaat spelen i.p.v. touren/cruisen.
Een coupé is naar mijn mening gewoon een duidelijke definitie voor een sportief gelijnde twee deurs auto. Een sportwagen is moeilijker te definieren en heeft met gevoel en emotie te maken en is dus (misschien wel) subjectief.
De Z1 kan ik geen sportauto vinden omdat deze als roadster op de weg is gebracht. Teveel GT neiging. Neemt niet weg dat een open auto geen sportauto kan zijn maar neem bijvoorbeeld de Renault Sport Spider daar is geen twijfel over mogelijk. Puur als reden dat je in zo'n auto gaat spelen i.p.v. touren/cruisen.
- Niels
- Berichten: 22521
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Als je het nog extremer gaat bekijken WJN dan kan ik me er wel in vinden. Het onderscheid wat ik voor mezelf maak is dat een Audi A4 in eerste instantie ontwikkeld is als kilometervreter, gezinsauto of leasebak.
Een 911 is in principe niet met dergelijke doelstellingen ontworpen. Dat beiden op één of meerdere overeenkomstige vlakken inzetbaar zijn is de keuze van de bestuurder. Al zou ik de 911 persoonlijk niet snel als gezinsauto inzetten
Een 911 is in principe niet met dergelijke doelstellingen ontworpen. Dat beiden op één of meerdere overeenkomstige vlakken inzetbaar zijn is de keuze van de bestuurder. Al zou ik de 911 persoonlijk niet snel als gezinsauto inzetten

- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Is er dan iemand die er over zou denken een A4 en sportwagen te noemen?
Als je 'extremen'gaat noemen is het makkelijk, maar kom je op de grens dan wordt het meer een mening.
Bij de Z4 de 2.2 noemen vind ik een non- argument omdat dit een latere uitbreding naar beneden is(net als de 2.0). Als de Elise ooit met 1.0 geleverd wordt is de hele auto toch ook niet opeens sportwagen-af? En toch is de Z1 een puurdere sportwagen is dan de Z4. Een GT is in mijn ogen een grote coupé(6-serie), niet een kleine 'lichte'(lichter dan een 3 touring of cabrio in elk geval) roadster met kunststof bodypanelen, stalen frame en speciaal ontwikkelde achteras.

Bij de Z4 de 2.2 noemen vind ik een non- argument omdat dit een latere uitbreding naar beneden is(net als de 2.0). Als de Elise ooit met 1.0 geleverd wordt is de hele auto toch ook niet opeens sportwagen-af? En toch is de Z1 een puurdere sportwagen is dan de Z4. Een GT is in mijn ogen een grote coupé(6-serie), niet een kleine 'lichte'(lichter dan een 3 touring of cabrio in elk geval) roadster met kunststof bodypanelen, stalen frame en speciaal ontwikkelde achteras.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Robin, ik denk dat je het anders moet zien, je hebt:
- kleine/langzame sportwagens
- grote/snelle sportwagens en alles wat er tussen zit.
Jij houdt alleen van kleine en grote sportwagens, mits ze snel zijn.
Een Smart Roadster vind ik een pure sportwagen, wellicht met nog iets teveel toeters en bellen die er van mij afmogen. Een Cayman S vind ik ook een pure sportwagen. Ik weet zeker dat jij de eerste nooit zult kiezen. En dat is je goed recht, maar het is en blijft een sportwagen(tje).
- kleine/langzame sportwagens
- grote/snelle sportwagens en alles wat er tussen zit.
Jij houdt alleen van kleine en grote sportwagens, mits ze snel zijn.
Een Smart Roadster vind ik een pure sportwagen, wellicht met nog iets teveel toeters en bellen die er van mij afmogen. Een Cayman S vind ik ook een pure sportwagen. Ik weet zeker dat jij de eerste nooit zult kiezen. En dat is je goed recht, maar het is en blijft een sportwagen(tje).

- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Er wordt een RS4 bedoeld, basis is de A4.Mari Oh Oh! schreef:Is er dan iemand die er over zou denken een A4 en sportwagen te noemen?Als je 'extremen'gaat noemen is het makkelijk, maar kom je op de grens dan wordt het meer een mening.
Laag gewicht met goede pk/gewicht ratioRobin schreef:Maar dan wel met genoeg vermogen aub

- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
E30 M3wjn schreef:Ik kan me hier wel in vinden. Alleen betekent dit per definitie dat er dus geen sportauto's met kenteken zijn of dat het homologatiemodellen zijn.Niels schreef:Een sportwagen is naar mijn mening (gaat het topic hier wel over?) een auto die vanaf de basis ontworpen is om sportief ingezet te worden.
Wat blijft er dan over voor BMW?
(Zo goed ben ik niet bekend met BMW's.)

- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
- mrbbs
- Berichten: 1496
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
- Bert ///M3
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
-
OnlineHielke
- Berichten: 11640
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Zo'n uitspraak hangt echt 100% van de definitie af. Ik bestrijd 'm dus niet. Ik moet wel wat tegengas aan de BMW brigade geven want als ik dat niet doe slaan jullie soms helemaal doorRico v Velzen schreef:E46 M3 voldoet aan alle criteria die gelden voor een sport auto.

Want geloof me als ik zeg dat de rijbeleving in een Porsche 996 GT3 lichtjaren verwijderd staat van een E46 M3. Je zintuigen worden zo ontzettend veel lekkerder geprikkeld, de ervaring is onvergelijkbaar. Harder gaat een GT3 nauwelijks, in bochten zal ie het misschien nog wel af moeten leggen, qua comfort zit er niks tussen, in de beleving worden de verschillen gemaakt. Beleving is in cijfers niet meetbaar te maken. Het woord zegt het al, je moet het 'beleven'.
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Is het niet handiger een GT3 met een CSL te vergelijken? Misschien dat je ook de CSL bedoelt hoor, maar de GT3 is ook geen 'normale' tiptronic Porsche. 
En beleving is inderdaad een argument, maar stel, je maakt van 'sportwagen' 'racewagen' en de beleving staat op het tweede plan, dàn telt de tijd. Dus wat telt zwaarder bij een sportwagen?

En beleving is inderdaad een argument, maar stel, je maakt van 'sportwagen' 'racewagen' en de beleving staat op het tweede plan, dàn telt de tijd. Dus wat telt zwaarder bij een sportwagen?
- Niels
- Berichten: 22521
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
De grens is moeilijk te definieren en ook subjectief. Hoe veel sportwagen de M3 CSL bijvoorbeeld ook is. Ik vind het geen sportwagen aangezien de 3-serie niet in de basis is ontworpen als sportwagen. Dat is puur voor mezelf het criterium. Dat ik het geen sportwagen noem doet verder geen afbreuk aan de auto zelf. Het is een super auto.
Zet een M3 CSL naast een 911 die veel minder snel is en vraag vervolgens aan een kind van vijf welke van de twee de sportwagen is en hij zal onmiddelijk de 911 aanwijzen. Die beslissing maakt maakt voor mij de selectie een auto onder de noemer sportwagen te scharen.
Let wel ik vind het niet dat je per sé een sportwagen moet bezitten om fantastisch over een circuit te denderen of je op sportieve wijze te vermaken. Ook zeg ik niet dat een sportwagen altijd beter is dan een ander type auto om over het circuit te denderen.
Zet een M3 CSL naast een 911 die veel minder snel is en vraag vervolgens aan een kind van vijf welke van de twee de sportwagen is en hij zal onmiddelijk de 911 aanwijzen. Die beslissing maakt maakt voor mij de selectie een auto onder de noemer sportwagen te scharen.
Let wel ik vind het niet dat je per sé een sportwagen moet bezitten om fantastisch over een circuit te denderen of je op sportieve wijze te vermaken. Ook zeg ik niet dat een sportwagen altijd beter is dan een ander type auto om over het circuit te denderen.
- Jeroen Watermulder
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
- Locatie: Veluwe
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Ik ga niet ontkennen dat een Porsche meer sportwagen is/lijkt dan een M3 CSL(zeker niet voor een kind). Daarom is die snellere M3 CSL ook juist zo gaafNiels schreef: Zet een M3 CSL naast een 911 die veel minder snel is en vraag vervolgens aan een kind van vijf welke van de twee de sportwagen is en hij zal onmiddelijk de 911 aanwijzen. Die beslissing maakt maakt voor mij de selectie een auto onder de noemer sportwagen te scharen.

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Alex, Bart //M, De fiscalist, Semrush [Bot] en 2 gasten