Spijker in de F1?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie

Spijker in de F1

Ja super, voor het eerst in historie een NL F1 TEAM
22
55%
Alsjeblieft niet, gaat een fiasco worden
18
45%

Totaal aantal stemmen: 40

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 19 sep 2006, 13:24

En voortaan in het oranje dus!
http://www.formule1.nl/pagina_nieuws.php?id=10381

Compleet met de geruchten over een eigenlijk testcircuit bij Zeewolde moet ik toch zeggen dat het me tot nog toe 100% meevalt.
Had niet verwacht dat ze het zó professioneel aan zouden (kunnen) gaan pakken.
En nu maar hopen dat het ook een succes gaat worden!

RVV

Bericht door RVV » 19 sep 2006, 13:52

Uitslag van de poll vind ik wel opmerkelijk !

Dutch

Bericht door Dutch » 19 sep 2006, 14:52

Tot nu toe allemaal heel smaakvol, het moet gezegd.

Al die toestanden over winst en verlies kunnen me niks schelen en ik ben allang blij dat die sportwagens Spyker heten en geen Silvestris - maar mag ik ergens anders mijn azijn over pissen?
Ja super, voor het eerst in historie een NL F1 TEAM
Maakt de geachte topicstarter nu óók al die fout? :shock: :lol:

http://www.grandprix.com/gpe/con-boro.html :wink:

RVV

Bericht door RVV » 19 sep 2006, 14:55

mea culpa Dutch :oops:

Dutch

Bericht door Dutch » 19 sep 2006, 15:11

Nee, kon je niet weten, joh. :D

Ik maak me meer zorgen over sommige zogenaamde F1-journalisten die niet eens weten wat hun landgenoten eerder hebben gepresteerd.

Niet dat dat in het geval van de gebroeders Hoogenboom veel was... :lol:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 06 feb 2007, 21:04

"Ik ben heel blij dat Marcel Boekhoorn (zijn schoonvader, red.) vervolgens heel snel handelde", vervolgde Van der Garde. "Hij nam contact op met Victor Muller (directeur van Spyker Cars), een goede vriend van hem, en binnen drie uur was er een nieuwe deal. Aan het einde verhaal gaat het er mij om dat ik zo hard mogelijk kan rijden en in een Formule 1-auto zit. Dat heb ik nu voor elkaar. Het ziet er heel goed uit allemaal."

Shakes

Bericht door Shakes » 06 feb 2007, 22:11

Ach een fiasco vind ik een groot woord. Knakkers hebben het toch voor elkaar gekregen. Jammer dat ze weer achteraan rijden.

N.

Dutch

Bericht door Dutch » 06 feb 2007, 23:41

Yep, het old boys network rondom Spyker is inderdaad een heel klein wereldje...

Zie ook http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=3590

En natuurlijk het F1-stoelendansdraadje op gummen, waar ik er flink op los speculeer over dit akkefietje. :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 feb 2007, 10:05

@Nandor: Ik denk dat ze niet heel lang achteraan blijven rijden.

Enige wat ik nooit begrijp is dat Albers in ieder interview benadrukt dat hij het reuze naar zijn zin heeft bij Spyker, maar graag bij een topteam wil rijden. Ik snap dat ergens wel, maar in zijn geval zou ik zeggen: Ik ga Spyker helpen om een topteam te worden.

Als Schumacher dat kan, waarom Albers dan niet? Hij wil toch wereldkampioen worden? Hij heeft afgelopen decennia toch gezien hoe je dat doet? Dat doe je niet door naar een topteam te switchen, dat doe je door een topteam om je heen op te bouwen. Enthousiasme, management skills, people skills en een hoop geduld (+ geluk) zorgen ervoor dat als je een plan hebt, dat het slaagt. Albers heeft die hoop bij zichzelf al opgegeven?? Weet hij wat zijn tekortkomingen zijn en legt hij zich daarbij neer?

Ik ga hem aanmoedigen dit jaar, maar ik vind zijn houding niet wereldkampioen waardig. Met alleen snel kunnen autorijden in alleen maar snelle auto's ben je er niet. Misschien heb ik het mis.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 07 feb 2007, 10:19

Dat ben ik toch niet helemaal met je eens Dennis. :) De situatie mbt. Schumacher is niet geheel vergelijkbaar. Ferrari is (qua budget, personeel, sponsors, technische voorzieningen) van een geheel andere orde dan Spyker.

In de tijd dat Schumacher naar Ferrari ging (1996 dacht ik) was Ferrari qua prestaties niet meer de top. Als team is/was het nog wel steeds een topteam! Ik wil niets afdoen aan de prestatie van Schumacher maar zijn prestatie om Ferrari vooruit te helpen is minder moeilijk dan een achterhoedeteam om te vormen tot een topteam. Schumacher in een Minardi, Super Aguri, Simtek, Lola (om maar es wat achterhoedeteams te noemen van de laatste jaren) was ook niks geworden. Als coureur alleen kun je je amper meer onderscheiden in de moderne F1, het draait uiteindelijk allemaal om de auto en het team.

Zelfs McLaren, BMW, Toyota en Williams winnen (vrijwel) niks (meer) en dat zijn absolute topteams, met (in het geval van McLaren, Toyota en BMW tenminste) 's werelds grootste autofabrikanten erachter. Dat zelfs een Toyota niet weet te winnen geeft wel aan hoe moeilijk F1 is.

Met alle respect voor Spyker (ik waardeer zeer het lef van Muller en cs.), die podiums en overwinningen die ze over een paar jaar voorzien, dat lijkt mij een absolute utopie. De geschiedenis van de F1 geeft dat wel aan. Elk team wat binnenkomt schetst dergelijke verwachtingen. Ik zie niet in wat nou de echte onderscheidende kwaliteiten van Spyker zijn. OK, ze hebben Ferrari (klanten)motoren en Gascoyne als ontwerper (die bij Toyota nogal geflopt is) maar veel meer pluspunten zie ik ook niet. Ik schat zelfs Super Aguri dit jaar hoger in (dankzij de Honda support). Ik heb ook ernstige twijfels over de financiele situatie bij Spyker. Geen echte hoofdsponsor (stuk of wat kleine) en het feit dat ze deze winter amper hebben getest (als zo ongeveer enige team) geeft me ook geen positief gevoel.

Ik snap Albers dus volledig. Hij zal zijn uiterste best doen maar het leven als F1 coureur is kort (qua carriere dan :) ) dus hij zal/kan geen 5 jaar geduld hebben tot hij eens succes behaalt met Spyker. Schumacher was 2-voudig wereldkampioen, die had gewoon meer krediet. Die had zich al bewezen in de F1 en zou nooit zomaar aan de kant worden gezet, zelfs niet bij gebrek aan prestaties. Als Albers komend jaar door Sutil om de oren wordt gereden moet hij gewoon vrezen voor zijn verdere loopbaan in de F1.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 feb 2007, 11:32

Ok, ik ben het met jouw nuance wel helemaal eens. Tnx.

Dutch

Bericht door Dutch » 07 feb 2007, 13:43

Wouter81 schreef:Met alle respect voor Spyker (ik waardeer zeer het lef van Muller en cs.), die podiums en overwinningen die ze over een paar jaar voorzien, dat lijkt mij een absolute utopie. De geschiedenis van de F1 geeft dat wel aan. Elk team wat binnenkomt schetst dergelijke verwachtingen. Ik zie niet in wat nou de echte onderscheidende kwaliteiten van Spyker zijn. OK, ze hebben Ferrari (klanten)motoren en Gascoyne als ontwerper (die bij Toyota nogal geflopt is) maar veel meer pluspunten zie ik ook niet. Ik schat zelfs Super Aguri dit jaar hoger in (dankzij de Honda support). Ik heb ook ernstige twijfels over de financiele situatie bij Spyker. Geen echte hoofdsponsor (stuk of wat kleine) en het feit dat ze deze winter amper hebben getest (als zo ongeveer enige team) geeft me ook geen positief gevoel.
Mee eens. Ook ik zie Super Aguri boven Spyker eindigen; die krijgen (en zelfs hebben) hun zaakjes goed voor elkaar - zolang de klantautorel maar niet uit de hand loopt. En inderdaad al veel testervaring opgedaan, met uiterst bemoedigende resultaten. Sato en Davidson zitten niet stil, Albers en Sutil tot nu toe wel.

't Is dat er ook weinig hoopgevends over STR is te zeggen - ook daar lijken ze in geldproblemen te zitten - anders zou ik Spyker nu al zonder meer de rode lantaarn in handen geven. Precies om de redenen die Wouter noemt: geen hoofdsponsor (zelfs McGregor staat in kleine letters alleen op de achtervleugel) en verder nog wat persoonlijke contractjes rond Sutil (Medion) en Albers. Daardoor moesten ze vier testrijders met een zak geld binnenhalen, die meer aan zichzelf denken dan aan het ontwikkelen van de auto, nog los van de vraag of ze daar het talent wel voor hebben (van Fauzy hoef je dat in ieder geval niet te verwachten, de rest is sowieso te onervaren).

En dan is de F8-VII ook nog eens weinig meer dan een doorontwikkeling van de Midland M16, die weer een doorontwikkeling was van de Jordan EJ15. Rond STR mag het dan stil zijn, die kunnen tenminste nog een totaal nieuw Newey-ontwerp tegemoet zien...

Eén kanttekening: niet Gascoyne is geflopt bij Toyota, maar Toyota is (weer) geflopt door het voorbarig wegsturen van Gascoyne...

Dutch

Bericht door Dutch » 08 feb 2007, 13:51

Plaats reactie